Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karatekit
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2010 02:28

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Karatekit »

Hoe is dit verder gelopen ? Ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door achtpuntzes »

eeeejj,

ik heb sinds kort twee poesjes (zusjes) van n half jaar oud.
de ene is 3 weken geleden voor t eerst krols geworden (best vroeg) en heeft sinds dien 2 keer in mn bed geplast. verder zijn ze zindelijk.

over 2 weken ga ik ze laten helpen, en ik ga er vanuit de poes die krols was niet meer in mijn bed gaat plassen.

zou dit kloppen?

of heeft het sproeien/plassen buiten de bak niets met krolsheid te maken?

ik zal het wel zien binnenkort.....

alleetjes
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Cari »

Het kan zeker te maken hebben met de krolsheid. Zorg er wel voor dat de poes niet nogmaals de kans krijgt op bed te plassen, anders heb je straks te maken met een gewoonte en dan wordt het lastig afleren.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door achtpuntzes »

eeej, dank voor je reactie...

ik laat ze voorlopig niet meer op de slaapkamer, na sterilisatie probeer ik het weer :grin:
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
bertmarleen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:03
Locatie: Hengelo

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door bertmarleen »

De kat van mijn vriendin heeft ook plas problemen.
Paco heeft eerst een blaasontsteking gehad. Hij plaste echt bloed. Dit is nu gelukkig voorbij. Toen is er blaasgruis geconstateerd. Hiervoor heeft hij nu het juiste voer. Nu zou je denken dat alles weer goed zou gaan maar sinds een week plast Paco echt overal. Hij plast op de bank, tafel, tassen, kleding etc.
Ik dacht zelf dat het misschien komt omdat de kat zo'n negative ervaring heeft met de kattenbak (de pijn bij het plassen) dat hij daarom een andere plek zoekt maar hij schijnt ook wel gewoon te plassen op de bak. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij vertellen wat mijn vriendin hieraan kan doen.
Alvast bedankt.
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door beestenboel »

Hallo allemaal,

Wij hebben twee katten die als kitten bij ons gekomen zijn. Een kater, hij heet Casper en wordt 9 juni één jaar. Hij is sinds enkele maanden gecastreerd. En een vrouwtje, zij heet Kira en wordt eind juli één jaar. De twee zijn helemaal aan elkaar gewend en erg op elkaar gesteld. Het zijn ook echte schootkatten.
Maar.....Sinds een paar dagen heeft Casper duidelijk moeite met plassen. Hij miauwt ook heel klagelijk en wast zichzelf opvallend vaak. Hij zit lang op de kattenbak zonder dat er iets komt. Ik was bang dat hij blaasgruis had dus we zijn naar de dierenarst gegaan. We hebben een hele goede dierenarts en Casper is goed onderzocht. De dierenarts dacht eerder aan blaasontsteking, omdat hij verder absoluut geen zieke indruk maakt. Hij eet en drinkt goed, hij speelt en spint er op los. Dus een spuit met antibioticum gehad en over een paar dagen moet het over zijn. Volgens mij gaat het ook wel beter, maar sinds dat Casper problemen heeft met zijn blaas plast hij op verschillende plaatsen in huis. Mijn vraag is: Als de blaasontsteking straks over is, zou het het dan weer netjes op de kattenbak doen, zoals hij daarvoor ook deed???? Ja toch hè?! Heben jullie een idee? en hoe krijg ik hem zover dat hij het alleen op de bak doet en niet ergens anders?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nyncke »

Moest je niet wat urine inleveren om te laten testen op blaasgruis?
Dat doen ze bij ons standaard omdat blaasontsteking en blaasgruis toch wel vaak samengaan.
Binkie zag er ook niet ziek uit, terwijl hij best wel ernstige blaasgruis had.

Dat verschillende plekjes zoeken om te gaan plassen is omdat ( in beide gevallen ) het plassen pijn doet. Dan zoeken ze een plekje waar het niet pijn doet.
Heb je geen pijnstillers daarvoor gekregen, dan kan hij nl goed doorplassen.

Ik zou in ieder geval toch die blaasgruis even laten checken, voor het geld hoef je het niet te laten, het was bij ons iets van 11 of 12 euro. Je bracht het en kon meteen op de uitslag wachten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Sluit mij aan bij Nyncke.
Jerry had ook pijn en kon niet plassen. Zeker de plas laten bekijken. Vreemd dat dit niet aan je gevraagd is.
Hou je mannetje goed in de gaten en ga desnoods naar de weekenddierenarts. Zo te horen plast hij dus nog wel, maar stukje bij beetje. Kijk naar de hoeveelheid en probeer het op te vangen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nyncke »

Ik kwam dit net op een ander forum tegen, sluit eigenlijk wel goed aan bij wat ik schreef..

Meestal is er sprake van een blaasontsteking. Door de bacterieen, stijgt de pH waarde van de urine. En daardoor ontstaat er struviet. De urine moet dus aangezuurd worden en de kans is groot dat er een antibiotica aan te pas moet komen om de blaasontsteking te bestrijden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Wat voer je je kater? Jerry reageert direkt op voer. Ik voerde eerst Hill's, dat ging goed. Bij het veranderen van de brokken ging het direkt mis. Hij heeft een tijdje dieetvoer gehad en doet het nu prima op de carnibest (versvoer)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door beestenboel »

Bedankt voor het meedenken! Het voer heb ik vandaag inderdaad veranderd in het voer dat ik hem eerder altijd gaf. Het is het merk van de dierenwinkel hier en werkt zeer goed tegen blaasgruis. Maar mijn man had per ongeluk het verkeerde voer gekocht en dat wilde ik eerst maar even opmaken...Nu dus maar gauw weg gedaan!Ik denk dat hij net zo sterk reageert op voer als Jerry, Kattenbella.
De dierenarts zei dat wanneer het erger wordt of niet overgaat, we dan urine moeten inleveren (pipetje al meegekregen). Ze heeft aan zijn blaas gevoeld en die was goed leeg zo te voelen.
Ik heb het idee dat het beter gaat en....hij heeft vanavond op de bak geplast! Vanavond heerlijk bij me op schoot liggen kroelen en spinnen dus ik hoop dat het de goede kant opgaat en de antibiotica begint te werken.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kattenbella »

Goed in de gaten houden! Fijn dat hij weer goed plast. Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
caiyrock
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:25

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door caiyrock »

hallo ik ben in bezit van 4 katten 1 van 12 en 1 van bijna 11 en 1 van 4 en 1 van bijna 4 jaar oud. ze zijn allemaal geholpen.
het gaat om de kater van bijna 11 jaar oud, ik heb hem ook zo lang dus zoek ik echt naar een oplossing.
ik ben verhuist van de stad naar een dorp en ben gaan samenwonen. mijn kater van bijna 11 dus die is sinds kort aan het sproeien en ook geeft hij soms miauwt hij zomaar zonder reden en dat is een zwaar gebrul wat hij doet. ook zijn, zijn pupillen ongelijk. wie kan mij advies of raad geven.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Cari »

Naar de dierenarts! Als zijn pupillen ongelijk zijn, is het volgens mij foute boel!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
beestenboel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door beestenboel »

Het duurde even voordat ik een berichtje kon sturen, maar met onze Casper gaat het weer prima! Plast weer goed op de bak en de blaasontsteking is helemaal over.
Ik heb nog wel een andere vraag (over zijn gedrag), maar dat hoort niet bij dit onderwerp denk ik.
Plaats reactie