als je op treatment pkd-cats zoekt dan krijg je een lawine aan berichten..
http://my.erinet.com/~lebordo/PKD/pkdfaq.html
dit is er eentje met frequently asked questions/faq's met vrij veel info op een rijtje.
wat ik uit alle berichten/info/tips destilleer is dat pkd een ander soort schade geeft (cystes) dan bij k zal maar zeggen ouderdoms chronisch nierfalen, waar al het weefsel in de nieren langzamerhand ernstig beschadigd raakt.
bovendien hoeft pkd qua cyste-vorming zich geloof ik niet alleen tot de nieren te beperken.. daarom kunnen pkd-katten ook in een ernstige crisis in één keer uitvallen, dan heb je door die cystevorming in een ander orgaan ellende, bv een bloeding en dat is dan einde verhaal. en als je niet weet dat je een pkd-kat hebt, dan blijft de overlijdensoorzaak vaak een raadsel.
en het is mij langzamerhand ook wel duidelijk dat die giga creatininegehaltes kunnen duiden op pkd, want dat haal je bij de chr.nierfaler echt niet.. bovendien ziet de laatste fase er dacht ik bij chronisch nierfaalkatten iets anders uit: giga afvallen, geen voedingsstoffen/water meer opnemen etc.
als ik daar mijn gezond verstand bij doe dan werken middelen voor de verbetering van de doorbloeding van het geteisterde nierweefsel (bv fortekor/benekor) bij pkd-katten veel minder goed tot niet. dat zou ook de verklaring kunnen zijn dat sommige katten veel minder baat hebben bij bv fortekor en bijv ipakitine.
als allerbelangrijkste middel om pkd-katten beetje op de rails te houden kom ik thuisinfuus tegen, ontwikkeld door een Amerikaanse universiteit. en nierfunctie zo min mogelijk belasten, dus consequent goed nierdieet. tegen de cystevorming is niks te doen.
wat ik hier nu zie is dat MacSam bij de bengels veel beter werkt dan Urémyl, als ik naar hun levendigheid kijk. heb het de afgelopen twee weken bijgehouden en er zit hier een duidelijk patroon in, twee dagen geen MacSam = veel slapen+ redelijk lusteloos.
ze krijgen hier trouwens nog maar een achtste ongeveer (gruis) samen met hun stukje eidooier en tgras. en omdat ze nierdieet eten, geen ipa/renalzin.
W. te N. krijgt het de komende weken druk! hij zal ook redelijk wat info kunnen geven over de behandeling denk ik en biedt op zijn website uitdrukkelijk aan alle vragen te beantwoorden.. op zijn website staan beelden van echo's van pkd-katten en echo's van chronisch nierfaalkatten en je ziet toch wel verschil.
en ja, t ziet er vrees ik naar uit dat we binnenkort een clubje pkd-katten hebben en dan is een apart topic missch wel handig..