Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ktje »

Hej hoi.

Wij hebben Ziva van 5 maandjes. Toen ze kwam was ze zindelijk en deed alles netjes op de bak. Maar sinds deze week vind ik elke ochtend een drolletje op de bank! De kattenbakken zijn gewoon leeg, hebben er 2 staan en leeg ze allebei 2 a 3 x per dag ligt eraan hoeveel de kittens op de bak hebben gezeten.
Maar ook als ik de woonkamer ben poept ze gewoon op de bak.

Waarom poept ze dan 's nachts op de bank? En hoe kan ik dit verhelpen?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Claudia07 »

Hm,
Nog niemand gereageerd..

Ik heb Lana (en Ziva, ook 5 mnd oud :-P ) nu in ieder geval n tijd weggehouden van de bank.
Eerst met soda de bank gewassen, toen nagewassen met alcohol en daarna ingespoten met mispoes.
Nu ze weer op de bank mogen gaan ze er wel bij maar Lana heeft er gelukkig tot nu nog niet weer op geplast.

Hopelijk blijft t nu goed gaan, maar katten kennende, er is altijd wel iets ;)
Gebruikersavatar
droppie2009
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2009 10:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door droppie2009 »

Ik had ook even een vraagje.

Wij hebben 2 kittens een poes en kater maar willen graag 1x een nestje van ze hebben en daarna willen we de kater laten helpen.
De katten blijven bij ons binnen dus nu zou ik graag willen weten als hij dus op de poes is geweest of hij dan sneller gaat sproeieren of niet???
Groetjes Desiree
Snowy en Smookey
*Droppie* 25-06-2009/08-12-2009
*Snoopy* 19-05-2009/02-10-2009
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Admin »

Die poes en die kater, komen die uit hetzelfde nest? En met sproeieren bedoel je waarschijnlijk sproeien. Ik geloof niet dat dat er iets mee te maken heeft. Een kater gaat sproeien als hij niet geholpen is en hij een geur wil afzetten voor een vrouwtje dat niet geholpen is.

Overigens snap ik niet zo goed dat je een nestje wil van 2 htk-katten als kittens jaarlijks aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn. Dan kun je toch beter gewoon kittens uit het asiel halen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ktje »

Claudia07 schreef:Hm,
Nog niemand gereageerd..

Ik heb Lana (en Ziva, ook 5 mnd oud :-P ) nu in ieder geval n tijd weggehouden van de bank.
Eerst met soda de bank gewassen, toen nagewassen met alcohol en daarna ingespoten met mispoes.
Nu ze weer op de bank mogen gaan ze er wel bij maar Lana heeft er gelukkig tot nu nog niet weer op geplast.

Hopelijk blijft t nu goed gaan, maar katten kennende, er is altijd wel iets ;)

Ja het is alleen het probleem dat ze het vooral 's avonds doet. nja eigenlijk dus 's nachts. Overdag doet ze het gewoon op de kattenbak. Heb van alles al geprobeerd. Folie op de bank gelegd, hele bank vol met spullen maar nog vindt ze wel ergens een gaatje om te poepen.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
droppie2009
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2009 10:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door droppie2009 »

Admin schreef:Die poes en die kater, komen die uit hetzelfde nest? En met sproeieren bedoel je waarschijnlijk sproeien. Ik geloof niet dat dat er iets mee te maken heeft. Een kater gaat sproeien als hij niet geholpen is en hij een geur wil afzetten voor een vrouwtje dat niet geholpen is.

Overigens snap ik niet zo goed dat je een nestje wil van 2 htk-katten als kittens jaarlijks aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn. Dan kun je toch beter gewoon kittens uit het asiel halen?
Nee katten komen niet uit hetzelfde nest en schelen 3 weken !!!!!!!

De kittens die geboren worden blijven allemaal bij ons ;-)
Groetjes Desiree
Snowy en Smookey
*Droppie* 25-06-2009/08-12-2009
*Snoopy* 19-05-2009/02-10-2009
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

droppie, als je je kater geslachtrijp laat worden (wat natuurlijk nodig is als hij je poes moet bevruchten) loop je een goede kans dat hij gaat sproeien.
bijkomend probleem is dan, dat een kat die eenmaal heeft gesproeid, het moeilijk weer af zal leren.
beter is castreren met 5 maanden.
hopelijk wil je dat nestje heroverwegen.
bedenk ook dat het niet vanzelfsprekend een feestje is, er kan veel fout gaan.
Gebruikersavatar
droppie2009
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2009 10:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door droppie2009 »

Over nestjes etc dat weet ik allemaal , ging me meer over de kater en sproeien.

Bedankt voor de reactie's
Groetjes Desiree
Snowy en Smookey
*Droppie* 25-06-2009/08-12-2009
*Snoopy* 19-05-2009/02-10-2009
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Claudia07 »

Ik heb slecht nieuws...

Lana (2jr) plast inmiddels al 1.5 jr bijna dagelijks in huis en echt overalll op de meest lastige plekken. Bijv. over de koelkast, over toetsenbord, op bedrading van de pc, op de bank, in kasten (als ze er eens n keer in sneakt), in de badkamer, de vloer. Mn kleintje Ziva was laatst aan t spelen met r balletje en is door een nog onopgemerkte plas van Lana gerold, tis gewoon niet meer hygienisch.
Heb allerlei schoonmaakmiddelen/sprays/kattentherapeuten/entingen en pilletjes geprobeerd en niets heeft geholpen helaas.
Wel heb ik een goed middel tegen de geur en dan is van HG "alle nare geurtjes weg". Dit verhelpt echt de geur die anders blijft hangen na een plas. Maar ook dit mag nie baten als je kat overal en nergens blijft plassen...

Hoe dan ook tis nu op een punt waar ik haar gewoon niet zou kunnen laten rondlopen omdat ik al die plekken ontoegankelijk zou moeten maken om het schoon te maken enz.
Lichamelijke klachten uitgesloten. Dus het zit in haar koppie.
Na ALLES te hebben geprobeerd ben ik bang dat ik haar naar een boerderij zal moeten doen. De dierenarts zei zelfs dat haar laten inslapen beter zou zijn, maar ze is een superlieve en leuke poes, knuffelbaar, speels, niet agressief of schuw en heel leuk met t kleine poesje Ziva, ik vind dat ze een kans moet krijgen ergens waar ze meer haar gang kan gaan...
Mn hart breekt elke keer dat ik ergens weer n plasje vind, omdat ik zooo gek op haar ben en haar niettt kwijt wil. Maar het kan gewoon niet anders meer...

Zijn jullie t hiermee eens?
Ik kan niet echt ergens ander terecht, niemand in mn omgeving is zo gek met katten als ik...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Cari »

Ach jeetje..... :-(
Kon de gedragstherapeute met niets anders komen dan voer bij de kattenbak weghalen? Heb je een goed opgeleide gehad, bv van Tinley? Ik kan me goed voorstellen dat je er niet goed van wordt, maar het voorstel van de dierenarts is natuurlijk geen optie :evil: Kan ze bij jou wel naar buiten? Vaak wil dat het probleem voor een groot deel oplossen. Als dat bij jou niet mogelijk is, zou herplaatsen bij iemand waar ze wel naar buiten kan een mogelijkheid zijn. Als zo iemand bereid zou zijn het te proberen, is dat voor haar misschien leuker dan een boerderij, omdat ze blijkbaar de aandacht van mensen wel erg waardeert.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Claudia07 »

Thnx voor je reactie...

inderdaad van Tinley, dus betrouwbaar therapeut. En ze had natuurlijk veel meer punten aangegeven dan alleen dat. En heb dat ook allemaal aangepast als dat mogelijk was enz.
Bij mij kan ze niet naar buiten, ik woon in n (ruimmm) appartement en dan ook nog aan n drukke straat. Het enige dat ik me dan nu nog kan bedenken is dat ze meer ruimte nodig heeft. Misschien is ze dan toch meer een buitenkat (hoewel ze nooit buiten heeft gelopen, ook niet als kitten ofzo).
Herplaatsen lijkt me inderdaad dan een oke idee, ben wel bang dat misschien de volgende eigenaren haar snel zat zijn als ze zo doorgaat en haar misschien alsnog laten inslapen...
Ze waardeerd mensen en aandacht zeker...Tis mn knuffelpoesje :(
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Cari »

Je kan de nieuwe eigenaren de garantie geven dat ze terug mag komen als het niet lukt. Dat geeft je de zekerheid dat ze niet ingeslapen wordt.
Verder is er altijd een laatste toevluchtsoord voor dergelijke katten en dat is www.diierenthuis.nl, maar die nemen in principe alleen katten op via asiels en opvangen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Claudia07 »

Ja klopt, dat wilde ik sowieso afspreken...Maar toch, mensen komen niet altijd hun woord na...
Oke die site had ik ook ontdekt.
Maar tis dus niet egoistisch van me om haar weg te willen doen? Tis ook voor haar bestwil toch? Ik wil dat ZIJ gelukkig is... En toch voelt het echt heeeeeeel vreselijk :-(
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Cari »

Mensen komen niet altijd hun woord na, maar terugbrengen is goedkoper dan laten inslapen ;-)

Je hoeft jezelf echt niet schuldig te voelen, want je hebt alles geprobeerd! Dat het heeeel vreselijk voelt, wil ik geloven. Maar dat je het wilt doen ondanks dat, vind ik alleen maar prijzenswaardig. Soms is dat gewoon de beste oplossing. Het ligt niet aan jou, maar aan Lana. Ofwel is ze niet blij met haar leefomstandigheden binnen, ofwel is ze echt onzindelijk. Aan het laatste kan je niets aan het eerste wel, maar helaas alleen door haar een ander thuis te geven.
Ik wens je heel veel sterkte met je overwegingen/besluit.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Claudia07 »

Das waar....Dankje. Tis fijn om t van iemand te horen die ook gek is op haar katten...
Ik kijk het nog even aan. Maar ben bang dat de beslissing al genomen is, meer door de omstandigheden dan wat anders...
Hoop alleen met heeeel mn hart dat Lana dan welll gelukkig oud kan worden...
Plaats reactie