Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Zolang de DA Skywalker niet gezien heeft kan die niet zo goed oordelen over gewicht. Dus maak je daar maar geen zorgen over. Dan is het alleen vergelijken met gemiddelden. Maar dat zegt dus niet zoveel.

Fijn dat de ontlasting nu eindelijk wat steviger is (en pluisloos :lol: ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Zolang de DA Skywalker niet gezien heeft kan die niet zo goed oordelen over gewicht. Dus maak je daar maar geen zorgen over. Dan is het alleen vergelijken met gemiddelden. Maar dat zegt dus niet zoveel.

Fijn dat de ontlasting nu eindelijk wat steviger is (en pluisloos :lol: ).
Ik ben mij bewust van het feit dat vast nog harder mag zijn hoor alleen het is nu gewoon bij beide een mooie sigaar (Luke heeft soms meerdere kleine sigaartjes) die van buiten vast zijn en van binnen ietsjes zachter. Zoals het hoort zegt mijn DA, al kan ik daar niet zo goed over oordelen.
Ik merk dat als ik ze nieuwe dingen geef, bijvoorbeeld natvoer die ze nog niet eerder op hebben dat de ontlasting dan ook van buiten wat plakkeriger word en een dag later is het dan weer goed. Dat is niet erg toch?
Mijn DA denkt toch dat de darmpjes nog wat gevoelig zijn voor verandering vandaar dat het iets zachter word, ik hoef me dus volgens haar geen zorgen te maken ;)

Soms denk ik "had ik mij nou maar beter in gelezen voor ze kwamen.." maar de vraag is of ik dan minder onzeker was geweest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Nee hoor, dan zou je je niet minder zorgen maken :)

Zolang het een sigaar is, is het in ieder geval goed. Het is wel normaal dat het binnenin wat zachter is maar het is moeilijk te beoordelen of het te zacht is. Verder kan het inderdaad bij een gevoelig darmsysteem voorkomen dat alles wat vreemd is de ontlasting kan beïnvloeden. Hopelijk wordt dat darmsysteem wat sterker met de tijd. Maar het is sowieso bekend dat bijvoorbeeld switchen met brokjes tot zachte ontlasting kan leiden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Nee hoor, dan zou je je niet minder zorgen maken :)

Zolang het een sigaar is, is het in ieder geval goed. Het is wel normaal dat het binnenin wat zachter is maar het is moeilijk te beoordelen of het te zacht is. Verder kan het inderdaad bij een gevoelig darmsysteem voorkomen dat alles wat vreemd is de ontlasting kan beïnvloeden. Hopelijk wordt dat darmsysteem wat sterker met de tijd. Maar het is sowieso bekend dat bijvoorbeeld switchen met brokjes tot zachte ontlasting kan leiden.
Ik maak me om de ontlasting niet meer zo druk. Als het echt giardia is dan zou het niet zo goed met ze gaan want dat gaat niet zomaar over. De ontlasting is nu goed (al ongeveer een week) volgens de DA maar uiteraard houden we het gewoon in de gaten.

Kittens hebben wel eens vaker (onschuldige) diarree/slappe ontlasting zei m'n DA. Door voer en spanningen. Uiteindelijk komt dit na enkele weken tot maanden (in het ergste geval) allemaal goed en neemt die gevoeligheid af. Ik ga er dus vanuit dat ze straks gewoon zonder problemen alles kunnen eten.

Sinds ik mijn zorgen een beetje heb los gelaten lijkt de ontlasting ook beter. Misschien pakte ze toch mijn spanning op ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik ga maandag toch maar de dierenarts bellen.. de ontlasting word weer slechter. Ik wil nu gewoon toch zeker weten dat het geen (of wel..) giardia is. Pff ik maak me zorgen :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kurgel »

MaantJee94 schreef:
Oh en ze zijn ook beide weer aangekomen in gewicht! Luke weegt inmiddels precies 2 kilo! Toen hij 5 weken terug bij ons kwam was hij 1,33 kilo. Skywalker weegt nu 2,4 kilo, toen hij vijf weken terug bij ons kwam woog hij 1,6 kilo. De dierenarts was zelfs stiekem een beetje bang dat ze te snel zouden aankomen, misschien voer ik ze toch iets te veel :esilenced:, het lijkt alleen alsof ze altijd honger hebben..

Allemaal heeeeeeel erg bedankt voor jullie goede adviezen!!! :nothanx:

Trouwens, ik moet echt zorgen dat ik minder (over)bezorgd word anders zit ik straks voor elk ditje en datje bij de dierenarts :oops:
Het zijn wel ragdoll katers, die zijn zowieso groter dan een huis-tuin-en keukenkat. Stella woog op hun leeftijd ook 2,1 kg en die was niks te dik en een poesje.. als je hun ribben en ruggegraat nog individueel kan voelen en ze hebben nog een taille dan is er nog niks aan de hand hoor. Ze zien er niet te dik uit op hun foto's. En ragdolls hebben altijd een vrij duidelijke primordial pouch (vetschortje op hun buik), wat niet betekent dat je kat te dik is. Dit is bescherming bij vechten..

En die bezorgdheid hoort er bij als eerste kattenouder, vergelijk jezelf met iemand die eerste kind heeft. Wordt wel beter hoor als je ziet dat ze gezond groot groeien ondanks al het gefuss.. ;-)
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Kurgel schreef: Het zijn wel ragdoll katers, die zijn zowieso groter dan een huis-tuin-en keukenkat. Stella woog op hun leeftijd ook 2,1 kg en die was niks te dik en een poesje.. als je hun ribben en ruggegraat nog individueel kan voelen en ze hebben nog een taille dan is er nog niks aan de hand hoor. Ze zien er niet te dik uit op hun foto's. En ragdolls hebben altijd een vrij duidelijke primordial pouch (vetschortje op hun buik), wat niet betekent dat je kat te dik is. Dit is bescherming bij vechten..

En die bezorgdheid hoort er bij als eerste kattenouder, vergelijk jezelf met iemand die eerste kind heeft. Wordt wel beter hoor als je ziet dat ze gezond groot groeien ondanks al het gefuss.. ;-)
Dat vetschortje hebben ze inderdaad allebei!

Door al die giardia verhalen maak ik me zorgen.. ik probeer constant te denken dat het ook gewoon door het voer kan komen maar door al die mensen die maar blijven vragen of ik de ontlasting al heb laten onderzoeken word ik gewoon bang gemaakt.. ik ga maandag dus maar gewoon de dierenarts bellen en dan gaan we maar ontlasting opvangen. Het niet zeker weten maakt me onzeker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Hoewel de DA (en wij) misschien zou zeggen dat je het rustig af kan wachten kun je zelf natuurlijk gewoon zeggen dat je dat onderzoek wel wilt. Als het jou veel onzekerheid wegneemt is het dat ook wel waard. En je hoeft niet eens met ze naar de DA. Gewoon drie dagen ontlasting verzamelen van beide en inleveren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Dinky »

Mocht de da niet mee willen werken dan kan je ook nog altijd een wormcheckkit inclusief giardia hier bestellen: http://wormbestrijding.nl
In dat geval stuur je zelf de ontlasting naar het lab ;-)

Wat de oorzaak ook is, wel balen dat de ontlasting weer zachter wordt.
Al kan dat ook altijd gewoon aan nieuw voer liggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Dinky schreef:Mocht de da niet mee willen werken dan kan je ook nog altijd een wormcheckkit inclusief giardia hier bestellen: http://wormbestrijding.nl
In dat geval stuur je zelf de ontlasting naar het lab ;-)

Wat de oorzaak ook is, wel balen dat de ontlasting weer zachter wordt.
Al kan dat ook altijd gewoon aan nieuw voer liggen.
Ik baal gewoon dat ik er zo onzeker van word.. ik wil best nog een paar weken aanmodderen maar ik word er gewoon heel onrustig van. Mijn vriend zegt dan "kijk het nog een weekje aan" alleen zegt hij dat iedere week weer opnieuw.. inmiddels zijn we 4 weken verder en is de ontlasting 4 dagen "acceptabel" geweest.. alleen brokjes geven twee weken lang werkte niet, koolvis leek te werken maar daarna werd de ontlasting weer zachter. Finidiar heeft 1 hele dag gewerkt en daarna werd het weer zachter.. ik weet gewoon niet wat ik nog kan doen.

Mijn dierenarts werkt wel mee hoor. Ze denkt niet dat het giardia is maar ze snapt wel dat ik het wil uitsluiten denk ik. Maar anders is je site heel handig, bedankt! :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb de dierenarts gesproken en ik moet/mag ontlasting langs brengen. Het leek haar ook verstandig om toch op Giardia te testen ondanks dat de kans klein is dat ze het hebben, je weet het tenslotte nooit zeker.
Wel vind ik het gek dat ik niet meerdere dagen hoef op te vangen.. Ik heb het meerdere keren gevraagd maar de dierenarts gaf aan dat ze testen op Antilichamen dus dan is van één keer ontlasting voldoende. De test ligt bij hun in de koelkast en moet eerst een halfuurtje op temperatuur komen. De uitslag krijg ik binnen tien minuutjes.

Ik moet dus even kijken of ze vanmiddag wat gedaan hebben op de bak want dan kan ik het meteen langs brengen en anders word het een andere dag deze week.

nou afwachten maar!
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik denk dat het om deze test gaat:

Bij de ELISA (Enzyme-Linked ImmunoSorbent Assay) test wordt één bepaald antigeen (eiwit) aangetoond. Dit antigeen, het Giardia Specifiek Antigeen (GSA 65), wordt geproduceerd door de parasieten wanneer deze zich vermenigvuldigen. Het antigeen wordt alleen bij een infectie met Giardia gevonden, ook als er geen cysten kunnen worden gezien. Deze test heeft geen kruisreacties met andere parasieten, en is dus een betrouwbare methode van diagnostiek. Voor de test is één monster ontlasting nodig.

Ik lees op internet dat maar weinig dierenartsen deze test gebruiken omdat hij vrij kostbaar is. De 'normale' snaptest voor Giardia is simpelweg veel goedkoper maar wel minder betrouwbaar.
Ik ben benieuwd wat ik dan moet afrekenen voor die test.. Dat heb ik natuurlijk weer niet gevraagd aan de telefoon, maakt ook geen verschil want die test moet hoe dan ook gedaan worden ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ja, met die test heb je dan ook echt gelijk 100% zekerheid. Ik denk dat de kosten nou ook niet echt de pan uit zullen rijzen want anders zou de test denk ik niet bestaan of gebruikt worden. Hier staat wel een prijsindicatie maar dat is uit 2009 dus het kan wel duurder zijn geworden (en elke DA kan natuurlijk weer wat anders rekenen).
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 66#p386266
Laatst gewijzigd door Rik op 24 jul 2017 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Die "100% zekerheid" klinkt heel fijn! Dan hoef ik me geen zorgen te maken als hij negatief is.. Bij die snaptest kan je natuurlijk een negatieve test krijgen terwijl ze wel giardia hebben.
Ik hoop dat ze vanmiddag de bak gebruiken dan kan ik de ontlasting meteen langs brengen. Weet jij toevallig hoe oud de ontlasting mag zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Volgens mij is het zo vers mogelijk maar niet ouder dan drie uur. Hoe ouder hoe minder betrouwbaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie