Is blikvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door castratenkoor »

Sinds Sjaak van 13 om de dag wat rauw vlees bij zijn blikvoer krijgt heeft hij geen last meer van zijn gebit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door MarjanR »

Dat is ook een van de redenen waarom Saar lekker een kuiken krijgt 2 a 3x per week ;)
Maar goed, er zijn genoeg barfers die wel tandsteen krijgen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

En ik maar altijd denken dat brokken net goed waren om tandsteen te voorkomen.Weer wat geleerd.
En ik meen dat de brokken van Almo Nature geen aardappelen bevatten maar rijst.
Nu maar hopen dat ze daar ook geen tandsteen van krijgen.

En als je je kat alleen maar brokken geeft zouden ze per dag 250ml. water moeten drinken.
Ik heb het ooit afgemeten in een maatbeker en het is veel meer dan ik had gedacht.
Ik heb op 3 verschillende plekken in huis drinkbakjes staan en mijn poes drinkt uit alle bakjes maar ze komt beslist niet aan die 250 ml.
Ook niet als ik haar natvoer bijna achterwege laat en alleen maar brokken voer.
Dat heb ik ooit uitgetest een paar maanden geleden puur om te weten te komen hoeveel ze zou gaan drinken zonder natvoer.
Dus daarom krijgt ze iedere dag behoorlijk wat natvoer.

Nog een vraagje over dat rauw vlees voeren tegen tandsteen:
Mag dat alleen rundvlees zijn ? En liever geen biefstuk hè ? ;-)
Kunnen ze van rauwe kipfilet wat in de winkel te krijgen is salmonella oplopen?
Ik heb namelijk nog nooit rauw vlees gevoerd, ook vroeger niet.Ik weet niet eens of ze het wel lekker zou vinden.Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

je hebt helemaal gelijk, 250 ml is best veel en de meeste katten drinken dus te weinig.
en dat is ook eigenlijk de belangrijkste functie van natvoer, vocht naar binnen brengen!
en je andere vragen:
nee, katten hebben geen last van salmonella, er is geloof ik een topic over, even rechtsboven zoeken op salmonella..
katten zijn gebouwd op het verteren van gevogeltevlees (en muis).
rundvlees en varkensvlees verteren ze slecht (kans op gewrichtsklachten), bovendien hoe roder het vlees hoe meer fosfor en zolang ze boven de 2 jr zijn hebben ze die extra fosfor niet meer nodig. dat is alleen een belasting voor de nieren.
boven de 10 jr helemaal voorzichtig zijn met fosfor, want de nieren van de meeste oudere katten functioneren niet meer optimaal en als fosfor in het systeem blijft zitten beschadigt het nierweefsel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door MarjanR »

Ik geef inderdaad ook maar weinig rundvlees.
Af en toe een stukje rosbief, af en toe een klein beetje hart.
Voor de rest alleen kuikens, kipfilet of -nekken. Dan weer een stukje koolvisfilet.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Bedankt voor jullie antwoorden.Ik was aan het twijfelen over die salmonella omdat ik ergens had gelezen dat een vrouwelijke DA rauwe kip daarom had afgeraden, dat vond ik nogal vreemd.
Ik heb m'n poes wat rauwe kip gegeven maar dat was niet echt een succes.Een stukje rund( heel klein beetje maar ) vond ze lekkerder maar als ze dat niet vaak hebben mag.........
Eind deze week maar 'ns naar de poelier gaan op de markt, kijken of ze kippennekjes hebben om te kluiven.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door lieke81 »

Ik lees dat de katten ook koolvis mogen. Is het dan ook gelijk zo dat ze alle witvis mogen dus bv ook pangasiusfilet (heb ik nl altijd liggen) of toch liever gewoon koolvis en kabeljauw?
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

het liefste vette vis dus makreel, sardines, zalm.. witvis bestaat eigenlijk alleen maar uit eiwitten, beetje vezel en veel vocht.
omega huppeldepup is heel erg goed voor katten, maar zit eigenlijk alleen in redelijke hoeveelheid in de vette vissoorten.
k weet niet hoe vet pangasius is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

lieke81 schreef:Ik lees dat de katten ook koolvis mogen. Is het dan ook gelijk zo dat ze alle witvis mogen dus bv ook pangasiusfilet (heb ik nl altijd liggen) of toch liever gewoon koolvis en kabeljauw?
Ik heb ooit een consumentenprogramma gezien over de herkomst van pangasiusfilet.
Panga kwam geloof ik uit Vietnam waar het in grote hoeveelheden wordt gekweekt in rivieren in netten.
Deze rivieren waren echter sterk vervuild, daarbij komt nog de antibiotica die aan de vissen gevoerd wordt, dan weet je dus genoeg.
Pangafilet zou door mensen al niet vaak gegeten mogen worden( maar wijzelf eten desondanks ook vaak panga) dus of het voor je kat zo goed is betwijfel ik.
Zelfde verhaal eigenlijk als met kweekzalm.
Alleen zit in (kweek)zalm dan weer wat meer omega 3 wat gezonder is.

Ik geef mijn poes regelmatig wat vette vis zoals zalm,wilde of kweek, wat makreel of bokking( gerookte haring) zonder vel, of sprotjes, dat zijn gerookte sardientjes.( wel het vel erafhalen, dat is gezonder)
Gewoon van de markt, lekker goedkoop en je kat heeft weer een portie omega-3 binnen.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door lieke81 »

Het is witvis dus ik dacht, als koolvis mag dan kan dit vast ook.
Zalm en makreel eten we weinig, maar dat komt dan voor de katten vaker in huis nu,verder hebben ze nu af en toe tonijn uit blik.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Van koolvis weet ik niet waar die vandaan komt, of die ook gekweekt wordt of zo.
Een enkel keertje panga filet geven zal heus geen kwaad kunnen hoor.Net zoals tonijn uit blik, die moet je ook niet te vaak geven vanwege het hoge zoutgehalte en het hoge kwikgehalte.
Of bedoel je met tonijn uit blik gewoon kattenvoer, dan zit er natuurlijk niet zoveel zout in.

Je kunt het beste gewoon veel afwisselen en alles met mate geven, da's altijd het beste.
Af en toe 'ns koolvis of kabeljauw, dan wat zalm, sardientjes of makreel.Een heel enkel keertje wat panga als jullie ook panga eten is niet zo erg hoor.Onze poes heeft ook wel 'ns een stukje panga meegesmikkeld.Vind ze heerlijk.Maar ik zou het haar niet iedere week geven.
jumper

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door jumper »

Mijn dierenarts raad me juist aan om vlees te kopen omdat mijn kat niet veel water drinkt.
Al het dure eten betekent niet meteen dat het goed is,
Jumper is hoogstwaarschijnlijk allergisch voor de Whiskas stokjes snoep.

Je moet het per kat bekijken
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

ja, beetje rauw vlees is altijd goed en gevogelte (kip/kalkoen) verteert het beste
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door castratenkoor »

Net weer een kilo kipfilet ingeslagen en in 8 portieverpakkingen ingevroren.
Deel 9 eten ze vanavond nadat ik terug ben van eten met de twee J's.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

jumper schreef:Mijn dierenarts raad me juist aan om vlees te kopen omdat mijn kat niet veel water drinkt.
Al het dure eten betekent niet meteen dat het goed is,
Jumper is hoogstwaarschijnlijk allergisch voor de Whiskas stokjes snoep.

Je moet het per kat bekijken
Ik heb ook niet gezegd dat ALLE dure voer goed is.
Ik noemde de merken Almo Nature, Shiny Cat en Porta.Dat is wel goed blikvoer omdat het niks anders is dan zuiver vlees/vis en water.
En vooral omdat het geen kweekvis is, dus geen antibiotica, en ook vlees dat vrij is van hormonen en antibiotica.

Ook ik geef mijn poes nu af en toe wat rauw vlees, voornamelijk voor haar tandjes om 'ns goed te kauwen.
Maar vergeet niet dat veel vlees, voornamelijk kip, barst van de antibiotica !
Met uitzondering van eendagskuikens.Dus grote hoeveelheden kip zijn echt niet zo gezond, tenzij het bio-kip is.
Maar dat zullen veel mensen hun kat niet voorzetten vanwege de hogere prijs.
Plaats reactie