Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Een kat met een blaasontsteking plast echt ontzettend vaak kleine beetjes, dus dat gaat snel opvallen en een kat met blaasgruis maakt vaak pijnlijke geluiden tijdens het plassen, dus dat merk je ook snel.

Toch denk ik eerlijk gezegd bij je beschrijving niet direct aan blaasproblemen, maar gewoon aan de vreemde neiging om de uitloopmat ook als plasplaats te zien, aangezien het maar soms gebeurt. Ik zou dus gewoon eerst eens kijken wat er gebeurt als je deze mat weggooit (schoonmaken heeft geen nut, want zij hebben een veel sterkere neus dan wij ;-)) en daarna pas gaan kijken of één van je katten vreemd gedrag vertoont dat op een blaasprobleem kan duiden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

Uhm... de katten die hier blaasontsteking hadden, gingen het langer ophouden, en hebben daarna juist heel veel plas zeg maar.

Bij blaasgruis in een verder gevorderd stadium zitten ze zo ongeveer elke 2 minuten/1 minuut op de kattenbak, dus dat heb je snel genoeg door.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Bij de vele tientallen katten die ik in de loop der jaren in het asiel heb gezien met blaasproblemen was het echt precies andersom, maar misschien waren jouw katten daar anders in ;-). Het maakt verder ook niet uit, want beide problemen heb je zo in de gaten, dus dat scheelt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Het is waarschijnlijk geen blaasontsteking.

Ik was haar vanavond aan het aaien toen ze op schoot zat. Echt kroelen, dus echt over de huid; beetje masserend. Tot ik bobbeltjes voelde. Soort muggebultjes.

Ik begon bij haar nekje, maar voelde daar niks. Mijn man zei dat ze daar immers niet bij kan bij jeukneigingen. Vanaf halverwege de rug beginnen de bobbeltjes.

Toen ik haar onder de lamp zette, zag ik dat het plekjes waren geweest. Denk ik. De bobbeltjes waren schilfertjes. Toen ik daar even goed overheen ging (ze leek het lekker te vinden), kwamen er allemaal kleine schilfertjes op haar vacht te liggen.

Ik baal ervan dat ik het nu pas opmerk, maar bij gewoon aaien/kroelen, voel je het niet. Daarbij zitten de bobbeltjes er misschien nog niet heel lang. Hoewel ze de laatste tijd wel met meer geluid wastte, maar goed...
Ik denk niet zozeer aan vlooien, gezien de katers er geen last van hebben, alleen Mitho, de poes.

Zou het stress kunnen zijn? Eerder heb ik mij afgevraagd of ze last had van Hectors belaging, die zich soms voordoet in de avond (ander topic). Hector pakte haar dan, niet aggressief, maar ook niet speels. Duidelijk machtspelletje. Mitho onderdanig laten worden.

Ik dacht niet gelijk weer daaraan, gezien het nu beter gaat met die machtspelletjes. Hector weet dondersgoed dat hij Mitho niet mag belagen. Probeert het soms, laat ze soms ook wel begaan, maar zo vaak als eerst gebeurt het niet meer. Toch denk ik dat Hector de stressfactor voor Mitho is, althans, ik heb sterk dat gevoel.

Ik probeer morgen naar de dierenarts toe te gaan, voor die jeuk en schilfers en zal hem mijn vermoeden ook voorleggen.
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

Waarschijnlijk is jouw poes gesteriliseerd. Ze kunnen dan allergisch worden voor vlooienbeten. Het hoeft er maar een te zijn... Daar is inderdaad wel iets voor te krijgen.

Maar dit staat (volgens mij) totaal los van het plasje wat je vindt.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Dankjewel!

Ik ga vanmiddag even heen en dan horen we het wel. Wist niet dat gesteriliseerde poezen daar last van konden krijgen? Maar hopelijk is dat het dan, daar kunnen we wat tegen doen.

Het plasje zal misschien zijn om het matje zoals Sandra zegt. Dat gaat er dus een poosje uit.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

sjefke schreef:Waarschijnlijk is jouw poes gesteriliseerd. Ze kunnen dan allergisch worden voor vlooienbeten. Het hoeft er maar een te zijn... Daar is inderdaad wel iets voor te krijgen.
Hier heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik ben benieuwd wat de dierenarts daarover zegt.

Verder zijn plotselinge huidschilfers inderdaad vaak een teken van stress, ze zitten dan letterlijk niet lekker in hun vel en ze verzorgen zich vaak dan ook slechter. Je kunt hier met kalmerende druppels en een Feliway stekker vaak wel wat aan doen. Hier is een heel goed topic over op het forum ("acceptatie tussen katten"), maar je dierenarts heeft vast ook nog wel tips voor je.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

lache zeg... misschien wist de dierenarts het destijds ook niet, en heeft ie zomaar wat gezegd over dat allergisch zijn...

De geneeskunde is ondertussen al wat verder voor de dieren, dus misschien was het dat wel helemaal niet :icon_shifty:

Net zoals ze in 1996 niet wisten dat katten ook artritis? (heet het zo...) kunnen krijgen...
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Ze denkt niet aan vlooien, maar aan voedselallergie of stress. De brokken krijgt ze al langer, dus dat denk ik zelf van niet. Net werd ze weer belaagd door Hector, dus we hebben de beslissing genomen Hector te gaan herplaatsen, hoeveel ik hem ook zal missen, is het beter zo. Ik denk dat namelijk al vaker. Mits hij een goed huisje krijgt!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Jeetje, wat een onverwachte ontwikkeling. Dit had ik nog niet lezen toen ik je andere berichtje las. Misschien is dit inderdaad het beste.

Heb je al iemand op het oog voor Hector of doe je het via het asiel? Daar is overigens niets mis mee hoor! (Dit weet ik gelukkig uit eigen ervaring aangezien ik in een asiel in Nederland gewerkt heb)

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Kan dat dan? Via het asiel zonder dat ze daarnaar toe moeten? Dan heb ik wel interesse, want hoe meer 'advertenties', hoe meer mensen ervan weten en hoe meer kans op een fijn huisje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Niet ieder asiel doet er aan mee, maar het is mogelijk dat je je hond of kat via een bemiddelingsboek aanbiedt aan geïnteresseerde klanten van het asiel. Dit werkt heel goed bij honden (bijvoorbeeld: "heeft u een poedel voor mij?" en dan wordt er in het boek gekeken) en hele opvallende katten of raskatten, maar helaas eerlijk gezegd minder goed als je "maar" een hele gewone kat in de aanbieding hebt. Je kunt hem dan beter gewoon naar het asiel brengen. Dit is echt niet leuk om te doen, maar dan hebben ze vaak sneller een kans op een nieuw huis, zeker als ze verder heel lief en aanhankelijk zijn.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

ik denk dat sandra gelijk heeft, overleg anders eens met het asiel.
hier kunnen de katten wel op een prikbord in de hal worden gezet, maar niet op de site.
tamelijk kansloos lijkt mij :???:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Lief en aanhankelijk is hij zeker en hoeveel kans hij ook maakt, ik weet van mezelf dat ik dat niet zou kunnen. Ik geniet liever nog even zelf van hem.
De beslissing valt me namelijk zwaar.

Maar wel bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Natuurlijk valt de beslissing je zwaar als echte kattenliefhebber zijnde, maar je doet het in het belang van al je katten (ook al is dat een schrale troost). Ik wens je dan ook veel sterkte met deze zware beslissing en ik duim voor je dat je snel een goed huis voor hem vindt.

groeten,
Sandra
Plaats reactie