Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Tjs, hier gaan plas en poep in een luierzakje en gooi ik in de vuilniszak. Omdat het hier met ondergrondse container gaat valt het per vuilniszak erg mee (1 week is ongeveer 1 vuilniszak vol met twee personen en 1 poes), betaal vast bedrag per jaar ipv per 'aanbieding'.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Ms Maaike schreef:Stinkt niet hier in huis mocht je het je afvragen. :-P
:lol: Foto's van je nieuwe huis gezien, inclusief oplossing voor de kattenbakken, geen moment aan bovenstaande gedacht.

Ga kijken naar dat spul van zooplus, wel een raar idee om de vulling door de wc te spoelen.

Kasper blieft alleen ultra-fijn grit, heeft zo zijn wensen en ik volg gedwee ;-) . Sinds hier in het dorp alleen nog maar een Dobey is moest ik overstappen op grit met babypoeder :shock: . Fijn grit, na uitvoerig ruiken ging hij erop. Maar moet er wel om glimlachen. Haal soms ook een doos van 6 liter bij AH, heb ik de fietskar niet voor nodig.

En misschien niet moeilijk doen, want dit is een non-probleem. Vaker de kilo buiten zetten ook al is hij niet vol. Betaal ik wel wat meer maar 'wie het breed heeft, laat het breed hangen :grin: '.

Dank voor de reacties!

Edit: naar classic cat gekeken, lichtere korrels gebruiken is natuurlijk ook een idee. Niet aan gedacht!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Hier betaal je ook per lediging, momenteel 4,85 euro, vanaf volgend jaar waarschijnlijk bijna 8 euro en er mag inderdaad maar maximaal 80 kilo in.
Er wordt om de 2 weken geledigd en in de zomermaanden zet ik de kliko iedere 2 weken buiten, vanwege de stank van de drolletjes. :roll: ( en alle vliegen die erop af komen)
In de winter zet ik de kliko 1x per maand buiten.Tot nu toe is de kliko nog nooit te zwaar geweest, ondanks het gewicht van al het grit.Ik gebruik ook klontvormend grit, Extreme Classic.
Adriana

Bericht door Adriana »

hier is cat's eco best unaniem afgekeurd en niet zo'n beetje..
het voelt raar aan de voetzooltjes en het ruikt heel erg sterk.
er was een probeeractie en ik was er - maar wie ben ik - erg enthousiast over.
natuurlijk, licht en op punt van duurzaamheid had het wel wat, want op basis van hout.

hier dachten de heren daar compleet anders over!
het staat nu al een half jaar in de berging te ontgeuren en ik meng in twee van de vijf bakken ongeveer max 10% door het oude bentoniet-grit.

en nee, door het toilet gooien (alleen drollen en plasklonten) lijkt me van 100% eco best niks..
en als je van inhoud wisselt en de bak ververst gaat alles toch ook in vuilniszak in kliko of in vuilniszak in ondergrondse container?

het mengen heeft als voordeel dat het grijze grit hiermee beter klontert maar er is grote aarzeling om van zo'n bak (ik heb er vijf dus altijd drie zonder eco best) gebruik te maken.
ik heb op het moment een bakkentest hier.
van de vijf bakken is er eentje 100% grijs bentoniet, zijn er twee met 10% eco best hout bijgemengd en nog twee met ongeveer 30% wit hygiene grit bijgemendgd bij grijs normaal grit.
ook die variant klontert daardoor beter en is met enige aarzeling nu wel acceptabel.

ze blijken hier heel veel kritischer op samenstelling en ook locatie van de kattenbakken dan ik had verwacht... :-(
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Eco's best beviel mij totaal niet. Gaf meer troep dan het fijne grit en ik vond het veel sneller stinken en bij uitscheppen valt het uit elkaar. Ik heb 6 katten en pleur mijn grit in de grijze container. Die word hier nu eens per maand leeggehaald. Ik zet hem eens per 8 weken aan de weg. Tja hij is zwaar maar heb nog nooit een klacht gehad dat hij te zwaar is. En er zitten heel wat gritzakjes in. Ik doe heel lang met mijn grit omdat ik de bakken goed schoon kan scheppen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Kattebeest
Tijger
Tijger

1x per maand komen ledigen is wel weinig, heb je een 240 bak?
Ga zo weer een zak grit halen, kan ik lekker staan twijfelen tussen cat's best of de classic met babypoeder :lol: . Winkel is meer ingericht op honden helaas dus niet veel keus.

Die babypoeder hoeft voor mij niet zo. Net als luchtverfrisser in een toilet, je ruikt datgene wat je wilt verdrijven er toch doorheen waardoor het juist meer gaat stinken. Kasper's poep ruikt extra sterk door het nierdieet, krijg je er toch niet onder met babypoeder. Kwestie van goed bijhouden (=meteen wegscheppen), bovendien begraaft hij alles helemaal onder een dikke laag en dan ruik je niets meer.

Met kwalitatief goed klontvormend grit doe je inderdaad lang. De doos van AH klontert bijvoorbeeld matig. Een grotere homp en daarnaast vele hele kleine hompjes die ik met een schuimspaan eruit filter.
Nancy

Chiquita98
Tijger
Tijger

Daar hebben ze hier voor gekozen zodat mensen bewuster omgaan met de groene bak. Die word hier nu gratis opgehaald. Daardoor letten mensen nu beter op met wat ze beter in de groene kunnen gooien. Heb een grote container inderdaad.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
G+S
Poema
Poema

Bericht door G+S »

Hier betalen we €2,50 per lediging groene bak en de kilo's valt onder gemeentebelasting. Wij gebruiken ook klontvormig met babypoeder. Semmie is nogal kieskeurig en dit accepteert ze dus dan vind ik het prima. De korrels zijn wel heel fijn en garfield heeft nogal grove poten dus hij sleept nog wel een wat de kattenbak uit. We hebben wel een badmatje van de Ikea ervoor liggen. We hebben pas voor beneden een nieuwe grotere kattenbak gekocht. Nu hebben we er 3. 1 beneden en 2 boven. We hebben de grote beneden staan. We moesten wel aan een grotere want garfield hing met z'n kop buiten de bak omdat hij te groot werd. Deze is groter, hoger en ook nog eens appelgroen dus past ook mooi bij de muur haha!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Kattebeest
Tijger
Tijger

Even nagezocht Geldrop-Mierlo: 10,60 per lediging grijze kliko van 240 liter en 5,30 per lediging groene kliko van 240 liter.

Tjonge, scheelt nogal per gemeente :???: .
Nancy

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wij betalen 278 euro dit jaar aan afvalstofheffing (was vorig jaar 303 euro dus goedkoper geworden).
Mijn ouders (andere gemeente) betalen vast bedrag van 137 euro en daarnaast nog per lediging (5,95 grijs, 1,- groen).

Dus niet alleen de prijs maar ook de opbouw van de prijs verschilt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kattebeest
Tijger
Tijger

Klopt Mirjam.
Beetje off-topic maar naast het bedrag per lediging betaalt iedere inwoner hier een vastrecht van 90 euro per jaar. Dus: 90 euro + de ledigingen. Hoe minder ledigingen hoe minder je betaalt. Vandaar mijn aanvankelijke vraag.

Ondertussen weer een zak van 15 kilo (had me eerder vergist) grit met babypoeder gehaald. Verkoopster wist niet wat klontvormend grit was en kon me niet adviseren :???: .
En ik word oud :pdtold: , begin me steeds vaker te ergeren om niks ;-) .
Nancy

G+S
Poema
Poema

Bericht door G+S »

Nou maar het viel mij pas ook op hoe weinig dierenwinkelpersoneel eigenlijk van dieren afweten.. Ik moest hen gaan vertellen wat de geslachten van de hamsters waren.. Ze waren zogenaamd te jong om het te kunnen zien.. Nou echt niet! T was duidelijk dat de mannen en vrouwtjes gewoon bij elkaar zaten en ook nog eens broers/zussen! Daar kan ik me ook enorm aan ergeren!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Adriana

Bericht door Adriana »

Kattebeest schreef: Verkoopster wist niet wat klontvormend grit was en kon me niet adviseren :???: .
En ik word oud :pdtold: , begin me steeds vaker te ergeren om niks ;-) .
hihi hi hi.. als je echt oud wordt dan erger je je helemaal nergens meer aan, schouders opgehaald en maar weer vrolijk verder.. (al dan niet met rollator of stok of zo..) :pdtold:

in DH zijn twee grote dierenwinkels gestopt want het was niet meer rendabel .. want internet..
heb ik ook aan meegewerkt dacht ik stilletjes.

en wie weet er tegenwoordig nog iets..? zeker al geen winkelpersoneel want die zijn vaak jong en dus goedkoop en staan morgen in een kledingzaak of broodjeswinkel!
je moet overal tot en met bij apotheek, dierenarts, dierenwinkel, kattenforum en ga maar door zelf uitzoeken en leve internet!
in DH hebben we één afvalstoffenheffing en daarvoor mag je zo veel als je wilt weggooien en met ondergrondse containers gaat dat grandioos.
Cerna

Bericht door Cerna »

Kattebeest schreef:En ik word oud :pdtold: , begin me steeds vaker te ergeren om niks ;-) .
Zal wel de overgang zijn...... :lol:

Ik heb 2 grote kattenbakken (80x50) en een iets kleinere, gebruik Classy Cat en verschoon de bakken 1x per maand (ook hier stinkt het niet :smile: ). Een paar keer per dag haal ik de ontlasting er uit (keurig opgedroogde bolletjes) en die verdwijnen in de afvalbak. Dat is alles.
Ook wanneer ik de bak helemaal verschoon gooi ik het oude grit niet weg want dat ziet (en ruikt) er nog prima uit. Ik gooi het tijdelijk in een oude afwasbak, sop de bak uit en gooi het grit weer terug plus een nieuwe laag. Ik doe met een zak van 15 kilo ongeveer 3 weken (met 6 katten dus).

Het enige nadeel van Classy Cat is dat je wat meer moet stof afnemen. Maar afval is dus minimaal.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Annet een iets mindere stoffige variant is golden grey. Deze is 14 kg. Ik heb de rode zak. Hij ruikt iets minder sterk. Misschien een x proberen waard? Ik gebruik de classy cat nog wel voor de bak buiten.

Bekijk ons album hier
Plaats reactie