Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

feliway kan je bij de dierenarts halen/bestellen.
maar bedenk dat de komst van het hondje ongetwijfeld voor flink wat stress heeft gezorgd, en gestresste katten zijn zeer vatbaar voor blaasontsteking.
voordat je met feliway aan de gang gaat, zou ik dus eerst wat urine inleveren bij de dierenarts, om een medische oorzaak uit te sluiten.
succes ermee!
monique_439
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2008 08:50

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door monique_439 »

hoi allemaal ik heb een poes van ongeveer tien weken
en ze gaat wel op de kattebak maar er is iedere dag wel een plasje wat ik van haar vind en meestal op dezelfde plaats weet iemand wat ik hier aan kan doen?
alvast bedankt groetjes monique
raptorr
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2008 15:09

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door raptorr »

hallo,

Ik heb 2 kittens van ongeveer 5,5 maand oud.
Sinds een paar weken poept en plast het mannetje vrij vaak in huis.... vooral in zijn eigen mandje, en op plaatsen zoals de bank, stoel, zitzak etc.... De eerste paar keer dacht ik dat het wel over zou gaan maar ik begin er nu langzamerhand wel genoeg van te krijgen.... het stinkt en het opruimen word ook steeds storender....
heb ondertussen al van alles geprobeerd, ander voedsel andere plaats van de kattenbak.... en ook word de kattenbak elke dag 2 keer schoongemaakt....
Het gekke is dat het vrouwtje helemaal niks doet... plast niet poept niet en heeft ondertussen wel gewoon het zelfde voer en krijgt verder hetzelfde als het mannetje...

Ik had op het forum hier gelezen dat een 2e kattenbak een optie kan zijn... dit ga ik nog proberen..... maar mocht dit niks worden is er dan nog een andere optie??

Ik hoop dat er iemand is die weet wat ik hier mee aan moet .... ik kan niet continu maar blijven ''poepruimen'' ...

Mvg,

Remko
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

een bak erbij is zowiezo een strak plan, maar heb je al een plasje opgevangen en na laten kijken?
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

Hey Remko,

Misschien begint je kater mangedrag te vertonen... :eeh:
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door oonah »

sjefke schreef:Misschien begint je kater mangedrag te vertonen...

als ze beginnen sproeien doen ze normaal toch hun poep nog altijd in de kattebak?
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

ja, dat klopt...

maar misschien heeft de kat gevoelens waarvan hij niet weet wat hij er mee moet, en het dus maar zo tentoon stelt...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

oonah, ik lees dat hij plast, niet sproeit...
en als plassen pijn doet, dan gaan katten vaak de kattenbak als een plek zien waar ze pijn ervaren, dus poepen ze ook liever ergens anders.

het is trouwens inderdaad een prima tijd nu om ze te laten castreren.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door oonah »

rieneke schreef:dan gaan katten vaak de kattenbak als een plek zien waar ze pijn ervaren
awww, wat zielig, ik hoop dat het wat anders is en hij geen pijn heeft. :-(
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
raptorr
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2008 15:09

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door raptorr »

Bedankt voor de snelle reacties!!

Castreren ga ik binnenkort zoieso doen... dus misschien dat het daarna al wat beter gaat....
Sproeien doet hij nog niet... en ik heb ook niet echt het idee dat hij pijn heeft bij het plassen/poepen... hou hem wel telkens in de gaten als hij naar het toilet gaat...
2e kattenbak komt er zoieso!

bedankt,

remko
mustang539
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2008 17:54

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door mustang539 »

goedendag

Ik heb geprobberd het antwoord te vinden op ons probleem
maar ik heb het niet zo gauw kunnen vinden.

het probleem is het volgende wij hebben 2 katten een van 20 jaar en een van 16 jaar
Nu hebben wij een kitten van 3 maanden oud erbij

Gaat op zich er goed op wat grommen na

Nu plast en poept de kat van 16 jaar me hele huis onder echt overal

Wat kan ik hier aan doen

Boos worden helpt niet
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Voor een oude kat is dit een enorme verandering van zijn rustige leventje, dus die staat nu bol van de stress en kan dit maar op één manier uiten: door overal te poepen en plassen. Hij doet dit niet expres, dus straffen is zinloos. Zeker nog: van straffen krijgt hij nog meer stress en gaat hij dus nog meer wild plassen/poepen.

Het beste wat je kunt doen in hem extra veel aandacht geven en een eigen leefruimte waar hij zich terug kan trekken al het hem te druk wordt en dan hopen dat het minder wordt. En natuurlijk onmiddellijk stoppen met straffen, al is boos worden heel natuurlijk.

Ik ga er nu trouwens vanuit dat het ongewenste plassen/poepen is ontstaan door de komst van het drukke kittentje, maar een lichamelijke oorzaak is op deze oude leeftijd natuurlijk ook altijd mogelijk. Hij kan dus ook een blaasontsteking of blaasgruis of zoiets hebben. Het is dus een goed idee om zeker even bij de dierenarts binnen te lopen als het niet vanzelf over gaat.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

ik sluit me helemaal aan bij wat sandra zegt.
maar als een medische oorzaak is uitgesloten, dan zou ik het kitten herplaatsen.
ik hoop en bedoel niet bot over te komen, maar ik vind het een onzalig plan een kitten bij drie hoogbejaarde katten te zetten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Ik durfde het eigenlijk niet zo bot uit te drukken, maar je zet toch ook geen drukke peuter in een bejaardenhuis? :shock: Die arme beestjes weten niet wat ze overkomt!

groeten,
Sandra
snannen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2008 16:30
Locatie: Haarlem

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door snannen »

... ik heb: een tweede kattenbak, alle soorten grit geprobeerd, vaker de bakken schoongemaakt en gesopt, zeker 3 keer per dag de bakken uitgeschept, opbergsozen met deksels aangeschaft... Het leek even goed te gaan met onze Vorkie, maar... IK HEB WEER EEN NIEUWE PLASPLAATS ONTDEKT!!!!
Eerst was het de trap, toen een opbergdoos in de kamer, toen de oud-papier bak en nu weer een andere opbergdoos.
Volgens mij plast ze steeds buiten de bak sinds we er een half jaar geleden een kleine poes bij hebben genomen (zo van, dan kunnen ze leuk spelen) En leuk spelen doen ze met elkaar! Ze slapen lief samen... En toch plast Vorkie buiten de bak...
Wat kan ik nog proberen????


De grote boodschap gaat overigens meestal wel op de bak, en heeeeel soms op de trap....
Plaats reactie