Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Ik heb gewoon goedkope pedaalemmerzakjes die ik voor de kattenbak leg als ik hem uitschep waardoor ik niet met de bak zelf hoef te slepen maar alleen het zakje weg hoef te gooien na afloop ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb de Litterlocker II. 8-) Haha. Werkt supergoed, je ruikt niks meer en je hoeft ook niet zo vaak met zakken te slepen. Ik bestel de navulcassette trouwens niet; 20 liter-zakjes kunnen er ook prima in en zijn een stuk goedkoper (vereist wel enig prutswerk, maar soit).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ilovesiamesecats »

Anne87 schreef:Oh wauw, nee ik mag er heel wat meer uithalen. Flo alleen al doet er toch wel vier of vijf, en Noodle, dat wíl ik niet eens tellen haha. Maar ach, ik maak het wel schoon, liever eruit dan erin, denk ik altijd maar.
Holy moly wat geef jij te eten, 4 of 5 Keer :shock: :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Robijn »

Ik denk dat Anne het niet over 4 a 5 x heeft, maar over 4 a 5 losse drolletjes; of niet Anne?
(mijn Sem legt 1 lange drol; Robijn 4 a 5 keuteltjes)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Als een zak kattenbakgrit leeg is, verzamel ik daar alle "buit" uit de kattenbakken in.
Ik zet de zak net om de hoek van de voordeur dus buiten. Als die zak vol is is de volgende alweer leeg.
Ook spaar ik plastic tasjes, kunnen ook gebruikt worden voor "buit" uit de bakken.
Ik gooi het liever niet los in de vuilnisbak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cerna »

Anne87 schreef:Ik doe het elke dag ja, niet per sé omdat het nodig is omdat we slecht grit hebben, maar omdat Noodle zich te barsten eet en dus ook behoorlijk doorpoept. Dan kan ik wel twee keer per dag met de bak naar beneden (wonen in appartement) om hem boven de container uit te scheppen, maar met zoveel poep als hij doet, schep je dan meer dan de helft van het grit eruit. Dus dan maar gewoon verschonen. ;)
Mag ik je wat tips geven (scheelt een heleboel werk :lol: ):
- koop grit wat klontert. Wij hebben Classy Cat via Zooplus en dat is ideaal grit. Het is heel fijn en maakt een dun laagje om de poep en plas heen. Je schept het er heel gemakkelijk uit en de rest van het grit is brandschoon. Bij ons zitten ze soms wel eens alle 5 op dezelfde bak en dan heb ik 's morgens dus heel veel hoopjes en plasjes (waaronder enorme plassen van de 2 nierpatiëntjes). Maar even scheppen en schoon is de bak! Dit doe ik 2x per dag en 1x in de week vul ik het aan (doe er altijd een flinke laag in zodat ze lekker kunnen graven). Om de andere week gooi ik het grit in een oude afwasbak, sop de bak uit en gooi het grit weer terug en vul het aan.
Ik heb dus heel weinig afval.
- de hoopjes/plasjes die ik er uit schep doe ik in een oud frisdrankpak waarvan ik de bovenkant heb afgesneden (bijv. van Dubbelfris, dat zijn lekker ruime pakken) en loop vervolgens met het/de pak(ken) naar de vuilnisbak, gooi ze leeg en zet de pakken weer naast de kattenbak. Zo'n pak gaat maanden mee - tenzij er smurrie inkomt, bijv. omdat er gespuugd is - want de hoopjes/plasjes zijn allemaal keurig droog.

Ik heb 2 kattenbakken (onderkanten van oude konijnenbinnenkooien) voor 5 katten en dat is hier meer dan voldoende want ze willen allemaal op dezelfde bak. Dan is de ene favoriet en dan de andere. Zal wel met de stand van de maan te maken hebben :smile:
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Ik heb een vraagje, waar jullie misschien antwoord op hebben. Ik heb voor de kattenbakken nu Classy Cat besteld. Maar, onze rat Xena is ook zindelijk en heeft een klein 'rattenbakje' in een hoekje van haar kooi staan. Daar gaat ook grit in. Is Classy Cat ook geschikt voor een rat, of is dat giftig / whatever? Want anders halen we gewoon ons oude grit voor Xena, maar het zou fijn zijn als ze allemaal hetzelfde konden krijgen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Zelf ben ik niet zo'n fan van grit - welke soort dan ook - voor ratten. Ik had twee ratten met vrij gevoelige neuzen en die deden het alleen goed op stofvrije houtkorrels. Ratten staan er overigens om bekend dat ze heel gevoelige luchtwegen hebben. Maar goed, je kunt het proberen, volgens mij is het niet giftig.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Tja weet alleen dat mijn ouders voor het konijn speciaal soort grit halen voor knaagdieren/vogels en dat kattengrit daar ongeschikt voor is (konijn is zindelijk inderdaad). Weet alleen niet hoe dat bij ratten is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Xena heeft geen last van het grit wat we nu gebruiken. Ze probeert ook regelmatig in de kattenbakken te kruipen en eens lag ze daar zelfs in te slapen. Maar goed, we kijken wel even dan.
Cerna

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cerna »

Wanneer ons konijn losloopt poept/piest ze in de kattenbak :eclap: met Classy Cat en ik heb nooit een negatieve reactie gemerkt. Maar een konijn is geen rat.
Classy Cat stuift wel iets meer dan "gewoon" grit dus ik weet niet of dat hinderlijk is voor Xena.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BloemTetsu »

Wij hebben hier de Litterlocker II en zijn er heel blij mee. Afgelopen week per ongeluk de navul zakjes voor de LL I besteld, weten jullie of ik deze alsnog kan gebruiken?

Als iedereen zijn plekje en rangorde nummer heeft bepaalt, gaan we voor Bloem de peewee bak aanschaffen. De uitloop van haar is meters ver en komt ook bij haar voedselverijkingsplekjes, dus niet gezond.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
paasnini

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door paasnini »

Ik heb weleens gelezen dat het met gepruts bij iemand was gelukt maar mij lukte het niet.
Voor de uitloop heb ik van diegoedkope Ikea deurmatjes voor de bakken liggen, scheelt.
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Ik ben supertevreden met de nieuwe kattenbakvulling! Heb meteen twee duopacks besteld. Arme postbode...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BloemTetsu »

Prutsen achterwege gelaten en laten omruilen.
Voor de uitloop ligt er een mat. Maar de dames springen er zo overheen en verspreiden het meters ver. Deurmat kan ik altijd wel proberen, ga zondag toch naar bouwmarkt
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie