Kammen en borstelen in fases

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door nellebel »

heb in het weekend toch de furminator gebruikt, omdat het verharen nou toch wel erg werd. Met de gewone borstel niet meer bij te werken.
Nu nog een halve kat over hahaha, ze vind nu ook de furminator geweldig. vooral die ondervacht komt eruit, onvoorstelbaar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door Edana »

Pepijn is ook vreselijk aan het verharen, maar ik heb geen idee wat voor borstel ik voor hem moet halen. Hij is niet langharig, dus ik weet niet of de furminator wel kan? Ik wil hem niet helemaal kaal borstelen ;)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door flower1980 »

Even weer een duwtje omhoog.

Ik loop met Kate tegen het kammen/borstelen aan. In het afgelopen jaar heb ik haar nog weinig kunnen kammen. Ze loopt telkens weg (ik las al ergens om te proberen haar tijdens het eten te kammen).

Zojuist lag ze lekker op haar zij, ik weer kammen, maar bij haar buikje vond ze dat kennelijk toch niet fijn en haalde bijna uit. Is het onervarenheid/onzekerheid van mijn kant.... Zou de FURminator een positieve bijdrage kunnen leveren? Ik lees hier veel positieve reacties, maar als jullie eerst nog andere dingen aanraden om te proberen, dan hoor ik het graag!

Het probleem weglopen doet ze trouwens zowel bij een zachte borstel als bij een vlooienkammetje, dat is dus om het even.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door Dinky »

Het kan zijn dat ze het gewoon niet fijn vind wanneer je aan haar buik zit. Vind ze het bijvoorbeeld wel goed wanneer je puur met je hand over de buik aait? Dinky houdt er namelijk niet van als je haar buik gaat aaien.

Ben hier zelf ook bezig om Dinky te leren borstelen namelijk ;) Borstel alleen is niet eng, borstelen wanneer ze niet doorheeft dat het de borstel is maar denkt dat het mijn hand is die aait is ook goed maar wanneer ze doorheeft dat het de borstel is en niet mijn hand dan is het ineens niet meer oke en loopt ze eigenlijk gelijk weg.
Nu had ik gister zakje snoepjes bij mij liggen die ze toch interessanter vond dan die gekke borstel dus toen liet ze het wel toe (terwijl ze zelf probeerde om snoepjes uit het open zakje te krijgen wat niet lukte).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door flower1980 »

Als ik echt over haar buikje aai, vindt Kate het oké. Vaak doe ik haar buikje aaien als ze op bed aan het "melken" is. Maar goed, afleiden kan dus een truc zijn.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door Dinky »

Afleiden kan zeker een goede truc zijn ;)
Probeer hier er ook nog achter te komen wat het is dat ze niet fijn vind wanneer ze weet dat het de borstel is want aan de borstel zelf snuffelt ze gewoon en ze merkt ook niet echt het verschil tussen mijn hand en de borstel dus pijn doet het niet.
Maar paar dagen terug erachter gekomen dat ze gek is op catisfactions kip kattensnoepjes en er zo ongeveer alles voor wil doen om ze te pakken te krijgen ;) Maar zou haar graag ook gewoon kunnen borstelen omdat het haren in huis scheelt :P Ondanks dat ze kortharig is komt er met een korte borstelbeurt toch heel wat haar vanaf.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door Cerna »

Ik heb ook van die weglopers of ze gaan onder de salontafel staan; ook zo handig.

Ik denk niet dat het wat uitmaakt of je een gewone borstel gebruikt of de furminator; een kat die een hekel aan borstelen heeft zal ook aan de furminator een hekel hebben.
Het voordeel van de furminator is wel dat je er in een paar halen heel veel haar vanaf haalt (je mag hem ook niet vaker dan eens in 2 maanden gebruiken anders tast je de ondervacht teveel aan), maar dan moet je wel de luxe versie hebben want anders heb je 3 handen nodig: 1 om de furminator vast te houden, 1 om de kat in toom te houden en nog een derde om na iedere haal de haren uit de borstel te verwijderen anders kam je ze weer terug op de vacht. Bij de luxe versie zit een knop aan de bovenkant en daar kun je met dezelfde hand als waarmee je hem vasthoudt, de haren verwijderen.

Vooral onze Milka heeft een bloedhekel aan borstelen en loopt dus ook heel hard weg. Haar doe ik in de badkamer, dan kan ze nergens heen, maar dan wordt ze ook behoorlijk link want een kat in het nauw...... Dus borstel ik haar met tuinhandschoenen aan en eens in de 4/5 maanden laat ik het professioneel doen. Britten hebben namelijk enorm veel ondervacht.
Dus misschien is de badkamer een oplossing voor het weglopen? En tussendoor zachtjes tegen haar praten en aaien. Zo eng is het allemaal niet, Kate!
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Kammen en borstelen in fases

Bericht door flower1980 »

Heb vandaag even de truc afleiding geprobeerd: kattengras voor haar neus gezet, Kate eten, ik kammen. Ik merkte echt dat ik de fijne kant moet gaan gebruiken voorlopig, daar kwam best wel wat mee af. Dus dit zo maar even blijven proberen.

Ik heb tot noch toe alleen de rug en zijkanten doen, voor zover madame het me toe laat en wellicht kom ik langzaamaan steeds verder. Ik vermoed dat het van beide kanten ook een stukje vertrouwen is.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie