Tweede kat "aanschaffen"
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Tweede kat "aanschaffen"
Ik doe 's morgens op alle 3 de verdiepingen een kopje brokken in de bakken.
Natvoer om 7 uur - 13 uur - 18 uur. Maks om 10 uur ook (met een spuitje dieetvoer). Teske eet de rest dus die eet eigenlijk ook 4 x nat.
De brokken zijn de volgende ochtend nooit allemaal op.
Natvoer om 7 uur - 13 uur - 18 uur. Maks om 10 uur ook (met een spuitje dieetvoer). Teske eet de rest dus die eet eigenlijk ook 4 x nat.
De brokken zijn de volgende ochtend nooit allemaal op.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Mijn ervaring met rescue- zwerf- asielkatten is dat ze echt moeten wennen aan free feeding.
Het duurt even voordat ze begrijpen dat ze niet alles achterelkaar op móeten eten omdat ze niet weten wanneer er weer voedsel komt.
Pucc snapte het binnen een maand en zij blijft goed op gewicht.
Bij Clea* duurde het een vol jaar. Die ging van 3,5 kg naar 5 kg. Oei.
Sommige katten zijn van nature knabbelkatten en sommige katten hebben gewoon geen rem. Dan moet jij de rem worden.
Het duurt even voordat ze begrijpen dat ze niet alles achterelkaar op móeten eten omdat ze niet weten wanneer er weer voedsel komt.
Pucc snapte het binnen een maand en zij blijft goed op gewicht.
Bij Clea* duurde het een vol jaar. Die ging van 3,5 kg naar 5 kg. Oei.
Sommige katten zijn van nature knabbelkatten en sommige katten hebben gewoon geen rem. Dan moet jij de rem worden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
-
- Huiskat
Het ging vandaag eigenlijk wel goed. Nu ben ik het restant van de week wel vrij, dus het is lastig om te bepalen of het nu oké is met hoe ik nu gevoerd heb, maar er is tenminste geen oorlog in huis geweest en Kareltje lag Kensi net ook te wassen.
Allebei de bakjes goed gevuld en vanavond natvoer gegeven, hier waren ze natuurlijk wel voor te porren, maar de bakjes brokjes zijn nog steeds niet leeg, dus ze hebben zich niet overeten. Kareltje ging er wel vaak heen en nam dan een paar brokjes en was weer weg, dus denk dat die dit wel fijner vindt, dan meerdere voermomenten per dag.
Allebei de bakjes goed gevuld en vanavond natvoer gegeven, hier waren ze natuurlijk wel voor te porren, maar de bakjes brokjes zijn nog steeds niet leeg, dus ze hebben zich niet overeten. Kareltje ging er wel vaak heen en nam dan een paar brokjes en was weer weg, dus denk dat die dit wel fijner vindt, dan meerdere voermomenten per dag.
-
- Huiskat
Met het voer gaat het wel redelijk, waar het niet dat er wel veel te veel gegeten wordt (vooral door Kareltje). Ik neem aan dat dit ook een onderdeel van de gewenning kan zijn? En dat als die begrijpt dat er altijd eten staat, het vanzelf minder gaat worden?
Tussen die twee gaat het volgens mij dikke prima ondertussen. Alleen nog wel een vraag. Als ik soms thuis ben en ze zijn aan het spelen (en ik er niet bij ben), dan hoor ik Kensi een soort van speenvarkenachtig mauwen. Als ik ze dan via de cam in de gaten houdt, zie ik dat het spelen van beide kanten komt (en Kensi net zo makkelijk Kareltje bespringt). Ze vlucht ook niet weg onder de bank ofzo, maar het klinkt zo dramatisch. Ik vermoed dan ook dat dit geen kwaad kan?
Tussen die twee gaat het volgens mij dikke prima ondertussen. Alleen nog wel een vraag. Als ik soms thuis ben en ze zijn aan het spelen (en ik er niet bij ben), dan hoor ik Kensi een soort van speenvarkenachtig mauwen. Als ik ze dan via de cam in de gaten houdt, zie ik dat het spelen van beide kanten komt (en Kensi net zo makkelijk Kareltje bespringt). Ze vlucht ook niet weg onder de bank ofzo, maar het klinkt zo dramatisch. Ik vermoed dan ook dat dit geen kwaad kan?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik denk dat het vele eten inderdaad vanzelf minder wordt als Kareltje door heeft dat er altijd eten staat.
Mijn enige dame gilt nooit onder het stoeien, wel als ze in haar eentje bezig is. Maar als het er goed uitziet zou ik me maar niet druk maken om het speenvarken-geluid. Poezen zijn wat hysterischer.
Mijn enige dame gilt nooit onder het stoeien, wel als ze in haar eentje bezig is. Maar als het er goed uitziet zou ik me maar niet druk maken om het speenvarken-geluid. Poezen zijn wat hysterischer.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
-
- Huiskat
Ja ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar echt gillen is het niet het zijn ook gewoon meer losse kreetjes. En als ze er echt geen zin in heeft, laat ze zich ook wel horen en blaast ze flink. En ze liggen tegenwoordig ook 's avonds op de bank bij elkaar (al was dat wel even zoeken naar het juiste plekje, want Kensi vond dat Kareltje zijn staart in de weg lag!).
Herkenbaar, onze kattenbroer en -zus zijn gemiddeld aardig tegen elkaar, maar soms horen we een dikke gil en heeft dominante Noek zijn zus weer te pakken genomen. Voor de click-therapie zijn we dan te laat, Tika vlucht met een dikke staart ergens achter of onder en wij geven Noek vriendelijk op zijn lazertje, wat niets helpt trouwens. Het is altijd na een minuut of twee weer voorbij.
Hebben ze soms niet gewoon de zoomies? Dan krijg je dat soort geluiden vaak ook.
Trouwens, een in de weg liggende staart, daar moet je niet aan denken toch?
Hebben ze soms niet gewoon de zoomies? Dan krijg je dat soort geluiden vaak ook.
Trouwens, een in de weg liggende staart, daar moet je niet aan denken toch?

The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
-
- Huiskat
Ik denk ook gewoon dat het onderdeel is van het spel. Gisteravond waren ze ook weer ruim een half uur achter elkaar bezig en dan jagen ze ook elkaar om en om op. Ook als Kareltje rustig is, zoekt Kensi het zelf op. Dus misschien dat Kareltje soms nét iets te ruw is (met zijn moves zou die soms ook inderdaad prima passen in een worstelshow), maar Kensi is duidelijk niet bang van hem.
Wat dat betreft een prima match die twee! Kensi wordt steeds losser en hoewel ik haar nog niet kan aaien, heb ik haar stiekem wel een paar keer met mijn vingertoppen kunnen aanraken. Dan loopt ze wel weg, maar niet dat ze in paniek schiet en onder de bank vlucht. Gelukkig nog 8 maanden voordat ze voor haar APK naar de dierenarts moet, dus we hebben nog even te oefenen, om te voorkomen dat ik haar gedwongen moet vangen.

Wat dat betreft een prima match die twee! Kensi wordt steeds losser en hoewel ik haar nog niet kan aaien, heb ik haar stiekem wel een paar keer met mijn vingertoppen kunnen aanraken. Dan loopt ze wel weg, maar niet dat ze in paniek schiet en onder de bank vlucht. Gelukkig nog 8 maanden voordat ze voor haar APK naar de dierenarts moet, dus we hebben nog even te oefenen, om te voorkomen dat ik haar gedwongen moet vangen.

Soms denk ik wel eens dat herfst en lente invloed hebben op (kater)gedrag. Mijn ventje verliest de goede omgangsvormen in die perioden volledig uit het oog.
De meeste katten hebben een hekel aan een transportbox of -mand. Logisch ook, want na 1x weten ze dat dat slecht nieuws is: de dierenarts !
Het kan helpen als je de box ergens in een hoek van de kamer/gang/keuken laat staan, zodat ze wennen aan dat ding.
De eerste kat die er uit zichzelf in gaat als we naar de DA moeten, ben ik nog niet tegengekomen, maar er is hier geen paniek of stress als ik een kat er in moet proppen.
De meeste katten hebben een hekel aan een transportbox of -mand. Logisch ook, want na 1x weten ze dat dat slecht nieuws is: de dierenarts !
Het kan helpen als je de box ergens in een hoek van de kamer/gang/keuken laat staan, zodat ze wennen aan dat ding.
De eerste kat die er uit zichzelf in gaat als we naar de DA moeten, ben ik nog niet tegengekomen, maar er is hier geen paniek of stress als ik een kat er in moet proppen.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
-
- Huiskat
Tja, meet Kareltje zou ik zeggen, die is dan zeker de eerste
Bij het asiel liep die er uit zichzelf in en hij vindt het een heerlijk slaapmandje. En dat terwijl er een halve meter voor hem een groot kussen ligt (ooit bedoeld voor een hond, maar die leeft niet meer), een radiatormand hangt en een halve meter verder een bureau staat met een mand erop. Toch als ik boven zit weet die niet hoe snel die daar verder moet slapen en als ik hem kwijt ben weet ik ondertussen ook de eerste plek waar ik moet zoeken.
Kensi is er opzich ook niet bang voor hoor, maar doordat ik haar gewoon niet kan oppakken, zou ik haar op dit moment echt moeten vangen en dat is iets wat ik wil voorkomen. Gelukkig dus dat ze pas in juli naar de DA moet, dus dan hebben we nog even te gaan. Ze is niet bang van haar reismand, want voordat Kareltje erbij kwam, deed ik er al een deel van haar brokken in en die ging ze dan ook opeten.

Kensi is er opzich ook niet bang voor hoor, maar doordat ik haar gewoon niet kan oppakken, zou ik haar op dit moment echt moeten vangen en dat is iets wat ik wil voorkomen. Gelukkig dus dat ze pas in juli naar de DA moet, dus dan hebben we nog even te gaan. Ze is niet bang van haar reismand, want voordat Kareltje erbij kwam, deed ik er al een deel van haar brokken in en die ging ze dan ook opeten.

Hahaha wacht maar tot je daadwerkelijk naar de DA moet. Dan kruipt er geen kat in. Tenzij jij wonderkatten hebt...
Op de een of andere manier hebben katten continue toegang tot je agenda óf ze kunnen gedachten lezen.
Maar wel fijn dat ze de mand al volledig geaccepteerd hebben.
Nu het oppakken nog en dan heb je de perfecte katten
Op de een of andere manier hebben katten continue toegang tot je agenda óf ze kunnen gedachten lezen.
Maar wel fijn dat ze de mand al volledig geaccepteerd hebben.
Nu het oppakken nog en dan heb je de perfecte katten

en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Oh, hier liepen Jop en Iza de reismand wel in toen we naar de da moesten voor castratie dus het bestaat wel Marina 

Dan heb jij topkatten Mirjam! Ik ben wel benieuwd of dit de eerste excursie naar de DA was voor Jop en Iza.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Castratie was inderdaad de eerste excursie maar latere excursies was het hetzelfde verhaal. Ze komen op de reismand af en gaan er in zitten.
@Mirjam: Nu twijfel ik: neem ik mijn woorden terug of geef ik jouw katten het predicaat "Topkatten"
En ik bereid me er nu ook op voor dat Kensi en Kareltje dezelfde onderscheiding gaan krijgen.
tegelijkertijd baal ik want ik heb supermakkelijke katten, maar dit doen ze echt niet uit zichzelf..

En ik bereid me er nu ook op voor dat Kensi en Kareltje dezelfde onderscheiding gaan krijgen.
tegelijkertijd baal ik want ik heb supermakkelijke katten, maar dit doen ze echt niet uit zichzelf..
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)