Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Ja ik zou ook even bij het voer blijven wat je nu geeft, en dan niks anders. Kijk wat er gebeurd. Word het weer slechter, word het beter? Ik heb goede ervaringen met probiotica ( zoolac propaste) ik heb dit gebruikt in de ondersteuning om van de Giardia af te komen (dood de parasiet niet maar geloof echt dat dat in combinatie met de medicijnen de doorslag heeft gegeven dat het beter ging). Verdere ervaring heb ik niet met probiotica.

Kijk t even aan, en je kunt altijd als je weer contact hebt met de da eens vragen wat zo'n test kost. Als het een of twee tientjes zijn kun je het altijd voor de zekerheid doen. hier was na een kuurtje panacur de ontlasting ook even wat steviger en dan werd het weer slechter, maar ik denk als de dierenarts zich geen zorgen maakt dat het Giardia is dat je je daar ook niet te druk over hoeft te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Sinds een paar dagen heb ik contact met de baasjes van Dusty en Luna, het broertje en zusje van Luke en Skywalker. Luna is wat dagen een beetje ziek geweest, at niet goed, verder geen diarree klachten gelukkig, waarschijnlijk een virusje of iets dergelijks, ging na een paar dagen gewoon weer over. Dusty daarentegen had wel een paar dagen wat diarree. Het baasje van Dusty heeft daarom wat gekookte koolvis aan hem gegeven en na twee dagen was Dusty er weer helemaal bovenop. En daarna heeft hij geen diarree meer gehad.

Ik heb mijn dierenarts gebeld en gevraagd wat zei hier van vind en ze moedigde het eigenlijk meteen aan. Koolvis is licht verteerbaar en onttrekt vocht uit de darmen wat diarree tegen gaat. En daarbij kan het totaal geen kwaad dus baat het niet dan schaad het niet dacht ik.
Ik heb dus netjes wat koolvis gekookt en laten afkoelen. Luke en Skywalker waren in de wolken! Heerlijk vinden ze het! En wat ik dan weer heel fijn vind is dat de ontlasting er na twee dagen eigenlijk best goed uit ziet!! Daarbij zei de dierenarts dat Royal Canin kitten vrij vet is waardoor de ontlasting ook iets zachter kan zijn, zou dit kunnen denken jullie?

Al met al is de ontlasting nu dus goed gevormd, ik kan het wel wat indrukken maar volgens de dierenarts is dat normaal.

Nu is de vraag natuurlijk of het echt wel door de koolvis komt, maar ach ze vinden het heerlijk dus ik ga ze nu gewoon eens in de zoveel tijd een lekker stukje vis geven.

Ik heb er dus allerlei medicatie in zitten gooien terwijl ik het misschien beter wat tijd had kunnen geven in combinatie met licht verteerbaar voedsel.. Ach weten we dat ook weer :eshifty:

Oh en ze zijn ook beide weer aangekomen in gewicht! Luke weegt inmiddels precies 2 kilo! Toen hij 5 weken terug bij ons kwam was hij 1,33 kilo. Skywalker weegt nu 2,4 kilo, toen hij vijf weken terug bij ons kwam woog hij 1,6 kilo. De dierenarts was zelfs stiekem een beetje bang dat ze te snel zouden aankomen, misschien voer ik ze toch iets te veel :esilenced:, het lijkt alleen alsof ze altijd honger hebben..

Allemaal heeeeeeel erg bedankt voor jullie goede adviezen!!! :nothanx:

Trouwens, ik moet echt zorgen dat ik minder (over)bezorgd word anders zit ik straks voor elk ditje en datje bij de dierenarts :oops:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7732
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Wat fijn dat koolvis verbetering geeft. Bowy was ook altijd helemaal gek op koolvis. Op zich zit er niet zoveel aan voedingswaarden in, maar O, ze deed er een moord voor.

Normaal komen kittens 100 gram per week aan. Maar Bono was hier in het begin ook al de grootste uit het nest en die kwam op een gegeven moment 200 gram per week aan. Die zat dus ook in mum van tijd op 5 kg (in 7 maanden tijd). Toen ben ik voor de castratie wel gestopt met de onbeperkte brokjes en overgestapt op Applaws want ik zag het al aankomen dat ik hier straks een theemuts rond had lopen/liggen/rollen. Daarna heb ik hem redelijk op gewicht kunnen houden nét boven de 5 kg.

Beide Yuna en Bono zijn hier ook redelijk op voer georiënteerd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Wat fijn dat koolvis verbetering geeft. Bowy was ook altijd helemaal gek op koolvis. Op zich zit er niet zoveel aan voedingswaarden in, maar O, ze deed er een moord voor.

Normaal komen kittens 100 gram per week aan. Maar Bono was hier in het begin ook al de grootste uit het nest en die kwam op een gegeven moment 200 gram per week aan. Die zat dus ook in mum van tijd op 5 kg (in 7 maanden tijd). Toen ben ik voor de castratie wel gestopt met de onbeperkte brokjes en overgestapt op Applaws want ik zag het al aankomen dat ik hier straks een theemuts rond had lopen/liggen/rollen. Daarna heb ik hem redelijk op gewicht kunnen houden nét boven de 5 kg.

Beide Yuna en Bono zijn hier ook redelijk op voer georiënteerd.
Pas zat Luke op zolder en ik schud in de woonkamer met het bakje voer en 10 seconden later staat Luke naast me!
Het hele leven draait bij hem om eten. Bij Skywalker is dit iets minder maar voor koolvis of natvoer komt hij ook aanrennen hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7732
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ja, ik heb hier een la van de salontafel waar de snoepjes (en ook wat gewone brokjes) inzitten. Het maakt hun niet uit of ze snoepjes of brokjes krijgen. Voor allebei sprinten ze naar beneden als ze die la open horen gaan (en katten hebben hele goede oren).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ja, ik heb hier een la van de salontafel waar de snoepjes (en ook wat gewone brokjes) inzitten. Het maakt hun niet uit of ze snoepjes of brokjes krijgen. Voor allebei sprinten ze naar beneden als ze die la open horen gaan (en katten hebben hele goede oren).
Snoepjes hoeven ze hier niet zo graag. Luke heeft liever dat ik wat brokjes op de grond gooi, als een speer eet hij ze dan allemaal van de vloer, ook al zit z'n voerbak helemaal vol. Skywalker heeft pas z'n tong in m'n glas melk gehangen en nu word hij helemaal wild als hij een pak melk ziet, maar melk krijgt hij zeker niet want dan is hij meteen weer aan de diarree..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Wat fijn dat het zo goed gaat!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Wat fijn dat koolvis verbetering geeft. Bowy was ook altijd helemaal gek op koolvis. Op zich zit er niet zoveel aan voedingswaarden in, maar O, ze deed er een moord voor.

Normaal komen kittens 100 gram per week aan. Maar Bono was hier in het begin ook al de grootste uit het nest en die kwam op een gegeven moment 200 gram per week aan. Die zat dus ook in mum van tijd op 5 kg (in 7 maanden tijd). Toen ben ik voor de castratie wel gestopt met de onbeperkte brokjes en overgestapt op Applaws want ik zag het al aankomen dat ik hier straks een theemuts rond had lopen/liggen/rollen. Daarna heb ik hem redelijk op gewicht kunnen houden nét boven de 5 kg.

Beide Yuna en Bono zijn hier ook redelijk op voer georiënteerd.
Hey Rik, ik heb eigenlijk nog een vraagje over die vis. Ze lijken dit soort dingen toch erg lekker te vinden. Wat kan ik ze nog meer geven? Rauw voeren vind ik toch nog een beetje eng, of is dit ook gewoon goed om te geven? Ik wil nu de komende twee weken even alleen voer en eventueel wat vis geven, even die darmpjes rust geven maar daarna mag er wel weer wat variatie in komen :)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Kimm schreef:Wat fijn dat het zo goed gaat!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja het is echt een geruststelling dat het toch weer gewoon goed gekomen is zonder enge ingrepen of heftige medicatie. Hopelijk kan ik in de toekomst iets minder stressen over dit soort zaken. Ik heb er namelijk echt heel erg mee in mijn maag gezeten ook al zei iedereen "je hoeft je geen zorgen te maken".
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ja hoor gekke Luke heeft iets gegeten wat hij niet had moeten eten en nu zit zijn ontlasting vol met rode pluisjes.. Het houd me wel bezig zeg die poep :lol:

Skywalker heeft (volgens de dierenarts) goede ontlasting, soms wat zacht van binnen maar dit is volkomen acceptabel. Ik geloof dat we uit de gevarenzone zijn!!!

doet klein vreugdesdansje! :pdtura:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7732
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Rode pluisjes :lol: Zo weet je in ieder geval dat het er ook echt uitkomt :)
Zo heb ik een keer moeten wroeten naar een sliertje zilverpapier van een speelstokje :poo:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Rode pluisjes :lol: Zo weet je in ieder geval dat het er ook echt uitkomt :)
Zo heb ik een keer moeten wroeten naar een sliertje zilverpapier van een speelstokje :poo:
O wroeten heerlijk haha! Michael (m'n vriend) vind ook dat ik erg vies doe met de ontlasting.. als het ik het zakje zit ontleed ik het altijd, je weet nooit wat je allemaal tegen komt. :lol:

Ik heb een foto van ze van bovenaf en ze lijken mij gewoon goed qua gewicht! Wat denk jij? Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7732
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ja, en als ze weer een zak snoepjes gestolen hebben en opengeritst hebben controleer ik altijd eerst of het hele zakje er nog is.

Zoals bijvoorbeeld hier:

Afbeelding

Ze waren in de la van mijn salontafel gekomen. Dus dat was weer even puzzelen met plastic.

Ze zien er overigens perfect uit hoor. En het zijn nog kittens dus je kunt het ook nog niet zo goed zeggen. Bono is nu 5,4 kg met 14 maanden maar ik vind hem helemaal niet dik.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ja, en als ze weer een zak snoepjes gestolen hebben en opengeritst hebben controleer ik altijd eerst of het hele zakje er nog is.

Zoals bijvoorbeeld hier:

Afbeelding

Ze waren in de la van mijn salontafel gekomen. Dus dat was weer even puzzelen met plastic.

Ze zien er overigens perfect uit hoor. En het zijn nog kittens dus je kunt het ook nog niet zo goed zeggen. Bono is nu 5,4 kg met 14 maanden maar ik vind hem helemaal niet dik.
Onze lades gaan heel zwaar dus ik hoop dat ze daar niet in kunnen komen! Verder staat het voer (natvoer en droogvoer) in een afgesloten voorraadkast. Zolang ze nog niet naar de deurhendels springen kunnen ze daar ook niet in!

De dierenarts vond Skywalker nogal zwaar zei ze toen ze zijn gewicht hoorde. Was via de telefoon dus ze zag hem niet. Skywalker is gewoon een heel groot mannetje vooral als je hem met Luke vergelijkt want hij is juist weer erg klein gebouwd. De dierenarts dacht bij de eerste check dat Luke een poesje was, maar de balletjes zitten eraan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

O Luke zat net op de bak en (ja dit klinkt gek!) ik werd intens gelukkig met wat ik zag! Gewoon een nette drol! Geen pluisjes meer te zien! Ik denk (weet bijna zeker) dat ze niks meer mankeren, is denk toch gewoon een virusje geweest. Echt een pak van mijn hart zeg!

In m'n omgeving werd ik al weer bang gemaakt.. "de ontlasting is nu weer zachter, typisch verschijnsel bij giardia".. het is maar goed dat ik de laatste dagen gewoon meer naar m'n hart en verstand geluisterd heb, al vond ik dat wel lastig want ik maak me dan toch zorgen. Maar ik moet dus vooral Luke in de gaten houden want die stopt echt alles in zijn bekkie..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie