Ja, als katteneigenaar moet je natuurlijk veel geduld hebben. En dat telt het van wie heeft het meest geduld, baasje of kat.
Ik verlies soms ook m'n geduld, maar dan reageer ik kalm en pas ik de gewone methode toe. Kwaad maken is nooit goed (volwassen of kitten, mens of dier). Katten voelen dat aan als je zelf niet rustig of kwaad bent en kunnen dan ook agressief uit de hoe komen. Zeker als ze dan nog eens bang van je worden. Dat is de reden waarom sommige mensen katten agressief en vals vinden.
Ik kan je reactie anders wel begrijpen hoor om kwaad te worden. Ik sta in het onderwijs en dan heb je minstens evenveel geduld nodig met die jongeren als thuis met mijn kat. Maar geloof mij ook al zeg je 5 keer tegen uw leerlingen dat ze die kauwgom in de vuilbak moeten doen en ni willen, kwaad worden zal echt averechts werken.
Wat ik ook veel doe is belonen met snoepje (niet overdreven ntrlk) een aai en de woorden "Brave Simba" als hij iets goed doet. Belonen heeft meer effect dan "straffen/corrigeren". Zowel bij katten als de jeugd (had eens een uitspraak gelezen katten zijn gelijk kinderen).
Kittens 7 weken
- pearlsofpassion
- Tijger
Re: Kittens 7 weken

Maar je hebt daar wel gelijk in hoor. Dat is zo logisch dat ik het niet vermeldde...
Maar Luis wordt niet bang van me hoor. Dan zou ik mijn reactie ook aanpassen. Hij mag gewoon weten dat het op een keer genoeg is en het echt wel tijd wordt hij ermee stopt. Want hij kan er eindeloos mee doorgaan als hij in zo'n bui is.
Als hij dan stopt, is het meestal tijd om ermee te gaan spelen. Energie kwijtraken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
-
- Huiskat
Voorlopig heb ik daar nog geen problemen mee met hem echt duidelijk te moeten maken te stoppen.
En je hebt wel gelijk met dat het precies is dat ik hem veel verbied. Maar hij wilt gewoon van alles eten wat op tafelkomt (mss bij zijne vorige thuis beetje gewoon gemaakt) of wat ik eet voor TV (chips vindt hij blijkbaar overheerlijk). Of hij gaat naar de stekkerbus (zo'n verlengkabel) om die te besnuffelen. Niet dat hij te weinig speelgoed heeft hoor. Hij is gewoon heel nieuwsgierig van aard en wil alles uitproberen. Hij is zo'n katje van: Ik zal het dan niet meer doen als ik het heb ondervonden. Maar, hij is gewoon nog te klein om al van tafel mee te eten (stukje kip ofzo). Ik wil daar nog heel voorzichtig in zijn en voorlopig zeker de DA volgen.
En sommige dingen verbied ik hem gewoon voor zijn eigen veiligheid. Hij kruipt bijvoorbeeld graag in de oven (niet hygienisch, maar dat is een detail). Mij niet gelaten dat hij erin kruipt als hij kat wil zijn (hygienisch of ni), maar hij moet er niet inkruipen net als ik de deur van de oven heb opengezet om af te koelen als hij opstond op 200°.
Ik heb hem toen overigens niet gecorrigeerd met op te nemen en hem te verzetten. Ik verschoot zo erg van schrik dat hij in zo'n hete oven kroop dat ik "Neen" gilde van het verschieten en hij wegliep (ook van het verschieten). Sindsdien zet ik de deur van de oven op een kier om af te koelen. Zodat ik niet in de keuken moet blijven tot de oven is afgekoeld om meneer de leeuwenkoning in de gaten te houden.
En je hebt wel gelijk met dat het precies is dat ik hem veel verbied. Maar hij wilt gewoon van alles eten wat op tafelkomt (mss bij zijne vorige thuis beetje gewoon gemaakt) of wat ik eet voor TV (chips vindt hij blijkbaar overheerlijk). Of hij gaat naar de stekkerbus (zo'n verlengkabel) om die te besnuffelen. Niet dat hij te weinig speelgoed heeft hoor. Hij is gewoon heel nieuwsgierig van aard en wil alles uitproberen. Hij is zo'n katje van: Ik zal het dan niet meer doen als ik het heb ondervonden. Maar, hij is gewoon nog te klein om al van tafel mee te eten (stukje kip ofzo). Ik wil daar nog heel voorzichtig in zijn en voorlopig zeker de DA volgen.
En sommige dingen verbied ik hem gewoon voor zijn eigen veiligheid. Hij kruipt bijvoorbeeld graag in de oven (niet hygienisch, maar dat is een detail). Mij niet gelaten dat hij erin kruipt als hij kat wil zijn (hygienisch of ni), maar hij moet er niet inkruipen net als ik de deur van de oven heb opengezet om af te koelen als hij opstond op 200°.
Ik heb hem toen overigens niet gecorrigeerd met op te nemen en hem te verzetten. Ik verschoot zo erg van schrik dat hij in zo'n hete oven kroop dat ik "Neen" gilde van het verschieten en hij wegliep (ook van het verschieten). Sindsdien zet ik de deur van de oven op een kier om af te koelen. Zodat ik niet in de keuken moet blijven tot de oven is afgekoeld om meneer de leeuwenkoning in de gaten te houden.
- pearlsofpassion
- Tijger
Alle kittens zijn zo. 

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
-
- Huiskat