Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
manon3

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door manon3 »

Weer een nieuwe update:
Ik heb zonet de gehele Engelse site van RC doorgespit en alle ingredienten vergeleken van de brokken.
Wat blijkt: DL-methionine wordt NERGENS meer vermeld bij de ingredienten.
En wat betreft de L-lysine:Deze wordt aan slechts enkele brokken nog toegevoegd en wel de volgende:
Persian 30
Maine Coon 31
Siamese 38
Kitten Persian 32.

Bij bijna alle andere brokken staat GEEN L-lysine vermeld zoals de:
Hair&Skin 33
Light 40
Kitten Maine Coon 36
British Shorthair
Babycat 34
Kitten 36
Indoor 27
Indoor Long Hair
Fit 32
Sterilized 37
Oral Sensitive 30.

En zoals je dus ziet is dit dus andere info als op de Nederlandse site.
Kom je er nog wijs uit ?? ;-)
Adriana

Bericht door Adriana »

jawel, ik had even de puf niet en hoed af voor je research!
dit soort vragen wordt doorgaans beantwoord door een goedwillend tiepje van een marketing afdeling.. en dat is bij RC Benelux ook het geval. of ze reageren helemaal niet, zoals bij die Freunde von Sanabelle..

mijn ervaring is dat je zelf eerst alles moet uitzoeken en daarvoor de versch sites naast elkaar moet leggen. en ik begin vaak al niet eens meer met een Nederlandse. bv Zooplus, die vermelden vrijwel geen analyses van voer en soms ook geen ingrediënten, terwijl dat op de Duitse site wel te vinden is.
en ik heb ooit een allergieprobleem uitgevochten tussen Hills Ned en Hills VS en wat je dan overkomt, dat wil je ook niet weten. een aantal van de Europese Hills voeders wordt in Australië vervaardigd, dus riep ik jolig 'zit zeker kangaroevlees in?'
en de ontkenningen waren zo chaotisch, dat ik later bedacht dat ik waarsch ook nog gelijk had... vandaar dat ze nu missch de 'great taste' actie zijn begonnen omdat ze hebben ontdekt dat katzels niet zo weg zijn van kangoeroes..

alleen wat mij langzamerhand wel intrigeert is waarom de l-lysine eruit gehaald is bij het merendeel van de voeders, ... te duur of anders?
van de methionine kan ik het me nog voorstellen, daar zijn goeie alternatieven voor. gelukkig hebben ze niet het hele assortiment geschoond, de oosterlingen mogen het nog wel hebben, dus zal het niet om gezondheidstechnische redenen zijn.. eerder commercieel vermoed ik..
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

heb net een proefverpakking van iams gekregen volwassen voer. ik vind het er best goed uit zien en kwa prijs ook erg leuk. vroeg me alleen af is dit ook een beetje goed voer om te geven? ze hebben verschillende smaken. heb nu alleen de kip versie in huis. (2 keer 75gr)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Adriana

Bericht door Adriana »

natvoer? droogvoer? zet de link van zpls er even bij want 2 keer 75 grams.....? precies van wat?
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

sorry was ik er vergeten bij te zetten.
het gaat om droog voer.
Samenstelling:
Gedroogde kip en kalkoen (40%), mais, tarwe, dierlijk vet, gedroogde suikerbietenpulp (1,8%), kippenproteïnehydrolysaat, fructooligosaccharide (0,69%), kaliumchloride, gedroogd vol ei, calciumcarbonaat, biergist, visolie (0,38%).
Toevoegingen:
Vitamine A (12.000 IE/kg), vitamine D (900 IE/kg), vitamine E (140 mg/kg), koper (10 mg/kg), zink (170 mg/kg), mangaan (46 mg/kg), jodium (1 mg/kg), kobalt (0,4 mg/kg).

de link http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition

ik heb twee probeer zakjes van deze smaak mee gekregen
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik heb erg slechte ervaring met Iams brokken. Eerst Sjaak blaasgruis. Die at vanaf dat moment apart in een kamertje en de rest nog Iams. Tot ook Joep blaasgruis kreeg.
Voer nu Sanabelle Urinary en daar doen ze het allemaal goed op.
Ook op Orijen deden ze heel erg goed. ben daar mee gestopt omdat het regelmatig niet leevrbaar was.
Ik kocht altijd 10 x 7 kg per keer.
Ik zou Iams brokken nooit aanraden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

oke thanks voor je reactie. ik wil ook orjen nog proberenen. maar het nadeel is inderdaat dat het soms slecht leverbaar is. de kat van mijn ouders krijgt ook orjen maar het gebeurd ook daar wel eens dat het voer echt op is en ze noodgedwongen ander voer moeten geven. wat menneer dan weer de eerste twee dagen vertikt om op te eten.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, lastig als het slecht leverbaar is...

Je zou Iams kunnen geven (desnoods niet de hele tijd door) als je het ergens krijgt, maar zelf kopen zou ik niet aanraden.
Inderdaad Orijen of Acana (zelfde fabricant maar schijnt ietsje anders te smaken) is dan stukken beter.
Je zou ook wat andere goede merken kunnen proberen om te zien wat hij nog lekker vind zodat je een backup hebt als het niet leverbaar is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

ik denk dat het toch orijen gaat worden. heb hem vanmiddag een paar van de vis smaak gegeven en heb snabbel nog nooit zo snel zien eten. even kijken hoe hij er de komende dagen op reageert. heb inmiddels ook een beetje orjijen kip in huis. zou wel makkenlijk zijn als hij alle twee de smaken lust. iams heb ik nog niet geprobeerd.
nadeel van acana is dat je er geen kleine zakjes van krijgen. alleen 2kg
mocht het niet leverbaar zijn kan denk altijd terug vallen op zijn huidige voer.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Hmm, ik ben aan het denken om binnenkort een grote zak Acana te kopen en zou je dan wel wat willen opsturen. Maar ik geloof dat verzendingskosten vanuit belgie al snel 9 euro zijn, en dan is dat ook wel wat zonde... En niet echt de moeite..
Als je het graag toch zou weten, wil ik je wel laten weten als ik hem binnen heb.
Maar het kan nog wel even duren, ik wacht een mooie aanbieding op zooplus af. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

thanks voor het aan bod. maar denk inderdaat dat verzendkosten erg hoor zullen zijn.
denk dat het toch orijen gaat worden. zijn ontlasting was goed vanmorgen. en dan in noodgevallen rc sensible. heb trouwens ook nog 400 gr sanabelle besteld.
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door KoosjeCato »

Eventueel wil ik je ook wel wat Acana opsturen, als je dat wilt. Zo ja, PB me dan even je adres, dan doe ik het op den bus!
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

thanks voor het aanbod. ik heb inmiddels besloten om orijen te gaan geven. omdat hij dat erg lekker vind en tot nu toe geageerd hij er goed op. meng het de komende tijd nog met zijn huidige voedsel, maar als die dat krijgt probeerd die eerst orijen er uit te vissen met zijn pootje en dan eet die pas de rest op. nu maar hopen dat die vis smaak weer snel leverbaar is.

extra zit net te kijken en het is weer lever baar
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

ik had nog effen een vraagje. weet niet of dat dit de juiste plek is.
heb voor snabbel 7kg orijen vis in huis gehaald. omdat dit goedkoper is dan telkens 2,5 kg te bestellen. maar nu vroeg ik me af. hoe kan je dat voer het beste bewaren? en hoelang?
ik verwacht dat snabbel ongeveer 70 a 80 dagen mee kan doen.
ik had het iedee opgevat om er telkens een grote hoeveelheid uit te halen en die in een plastic bak te doen. en dan de zak weer dicht te maken voor zo ver dat kan.
ik bewaar het voer in mijn vooraad kast in de keuken
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou het voer niet in de zak bewaren, maar voor zulke grote hoeveelheden een plastic ton aanschaffen. Die kan redelijk luchtdicht worden afgesloten met een deksel. Zoiets:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/voerb ... oirs/27259

Dit is geloof ik meer een zak, maar dat moet ook kunnen ipv een ton denk ik. Op Zooplus vinden sommigen dit zelfs handiger:
Wat ook zo leuk is dat als het voer op raakt je de tas gemakkelijk kleiner kan maken zo dat deze minder ruimte in beslag neemt.

Verder doe ik telkens ongeveer een kilo in een tupperware bakje dat ook makkelijk afsluitbaar is en daar haal ik iedere dag het voer voor die dag uit. Dat kan natuurlijk ook direct uit de ton, maar die zou hier in de schuur komen te staan.

Edit: als je de zak gewoon zo zou laten staan komt er teveel lucht bij en blijft het voer minder lang goed. Sproet en Snabbel halen dan hun neus ervoor op.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie