Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb ook een bed/bankplasser, dus ik herken je wanhoop helaas maar al te goed. Bij mijn poes was het veroorzaakt door de stress van verveling en eenzaamheid, maar bij jouw poes is het misschien wel iets heel anders.

Het kan inderdaad lichamelijk zijn of door de komst van je andere poes gekomen zijn of toch totaal iets anders. Het is altijd heel lastig daar achter te komen. In ieder geval veel sterkte met dit vervelende (en vieze) probleem.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Dank je wel!

Ik ga vanavond naar de dierenarts om in ieder geval iets lichamelijks uit te sluiten. Met allebei ga ik, voor de zekerheid, want ik weet niet zeker of Luna het is.

Als het dat niet is, hoop ik het met het naar buiten laten tegen te gaan. Ik denk dat dat hetgene is waar ze, als ze dat al heeft, stress van zou kunnen hebben.

Wordt vervolgd!
Mauw
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Luna blijft een nachtje bij de dierenarts. Ze had een gevoelige blaas en bovendien zat-ie ook helemaal vol. Ik zag haar dacht ik ook meer drinken dan anders en op bed lag geen plasje, maar een heuse plas.

Om alles uit te sluiten wordt er morgen een bloedonderzoek gedaan (Luna moest nuchter zijn, dus kon niet meteen) en ook haar urine wordt gecontroleerd.

Dan weet ik in ieder geval of er iets met Lunaatje aan de hand is. Ik had Siep ook meegenomen naar de da, maar haar blaas voelde eigenlijk helemaal goed en ook ikzelf denk ook dat het Siepie niet is.

Wordt weer vervolgd!
Mauw
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het klinkt misschien gek dat ik het zeg, maar ik duim voor je dat het iets lichamelijks is (niets ernstigs natuurlijk ;-)), want als het bijvoorbeeld beginnende blaasgruisproblemen of een lichte blaasonsteking of zo iets is, dan is ze waarschijnlijk naar een AB-kuurtje (en aangepast dieetvoer) snel weer de oude en dan ben jij van dit zeer vervelende probleem af. Als het psychisch is dan duurt het waarschijnlijk wel wat langer. Ik ben benieuwd!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Nou, Sandra, je duimen heeft geholpen......Luna heeft blaasontsteking. Misschien ook nog blaasgruis, maar daar krijg ik vandaag pas een uitsluitsel over.

Ze heeft een antibiotica prik gekregen en ook een blaasontspanner, omdat ze lastig is met pillen....

Ze heeft een kaalgeschoren nekkie en ze was gisteren wat suf, maar ze heeft alweer buiten gespeeld en....nergens meer geplast.
Ik hoop dat het allemaal beter gaat nu.
Mauw
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Sterkte met Luna
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Onze kat plaste wel gewoon in zijn bak maar dat deed hij dan wel 15x achter elkaar.
En dan echt van die hele kleine plasjes.
Dus wij dachten dat hij iets van blaasontsteking had ofzo.
We hebben hem echt helemaal binnenste buiten laten keren bij de DA en zijn plas laten onderzoeken.
Wat blijkt nou: Niks aan de hand!!
Onze kat heeft gewoon een "tik". :shock:
Ik denk dat we alles bij elkaar wel 5 of 6 keer bij de DA zijn geweest.
Volgens de DA denkt onze kat dat als je drinkt
dan hoor je ook op je bak te gaan!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Misschien is je kater hier al wel op gecontroleerd door je dierenarts, maar kan hij niet een te nauwe plasbuis hebben? Soms hebben katers dit en rest hun niets anders dan een penisamputatie om het probleem op te lossen.

Natuurlijk hoop ik van harte dat dat bij jullie niet het geval is, want dit is best een hechtige ingreep, maar ik dacht er opeens aan. Ik ken namelijk 3 katers in het asiel die allen een (zeer succesvolle) amputatie hebben ondergaan, omdat hun plasbuis steeds verstopt zat en er dus steeds miniplasjes uitkwamen.

groeten,
Sandra
prisca
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007 17:32
Locatie: Groningen

sproeien naar de mens

Bericht door prisca »

hoi, ik heb een kater. Ik heb er 3 stuks. HIj plaste vandaag in mijn richting toen hij op de krabpaal stond. Het was niet duidelijk of hij mij of de krabpaal wou raken. Mn been werd er in elk geval wel nat van. Later lag ik op de bank. Toen ging hij voor mn staan. Waar mn gezicht is. Met zn kont en begon te sproeien. Hij raakte gelukkig alleen de bank onder mij. Heeft iemand dit wel eens eerder mee gemaak. Of weet iemand wat dit gedrag in de kattentaal betekend?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb het gelukkig nooit bij de hand gehad maar het komt op mij over als dominant gedrag. Het lijkt me ook geen toeval dat hij het twee keer doet op een plek waar jij staat.
Is hij wel gecastreerd?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Prisca, Karel heeft dit mij ook wel geflikt :evil: Ik heb hem duidelijk laten weten dat hij niet met zijn kont in mijn richting mag staan. Ik zie het dus aankomen en ik stuur de man weg!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
prisca
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007 17:32
Locatie: Groningen

sproeien richting mens

Bericht door prisca »

Hoe heb je dan laten weten dat aan karel dat je dat niet wil hebben? De kat is verder heel lief. Hij gaat op schoot en wil aandacht. Hij is ook gecastereerd. Naar de andere katten is hij soms niet altijd lief. Hij jaagt ze dan op. Of maakt een raar miauw geluid naar ze.
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Ik weet dat ik niet de enige zal zijn, maar ik heb sinds Juni een katertje in huis van 13 weken, en hij was bij de fokster al zindelijk.
Maar vanaf de tweede dag plaste hij op bed.
Ik heb nog 2 andere katten 1 vrouwtje van 9 1/2 en een kater van 7 jaar.
We hadden de slaapkamerdeur altijd open, totdat Kosmo kwam, want die begon,
vanaf het moment dat hij in huis kwam, op ons bed te plassen.
Vanaf dat moment heilden wij de slaapkamerdeur dicht, in de hoop dat ,
als we na een paar weken de deur weer open zouden doen, het snel over zou zijn.

Maar dat mocht niet baten.
Hij begon vaker op bed te plassen, ook al zetten we hem voor het slapen gaan nog even op de bak.
Maar dat maakte niets uit.
Hij begint nu ook op wasgoed te plassen.
Zijn urine is gewoon helder van kleur (dus is het geen blaasontsteking)
Mijn vriend en ik vermoeden dat het dominant gedrag zou kunnen zijn,
en willen ook Feliway aanschaffen, maar als ik zo lees weet ik nou niet of dit zo'n goed middel is.

Please tell me if i'm wrong.
:roll:
Zijn er nog mensen die sugesties voor ons hebben?
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk zelf dat je katertje nog te jong is voor dominant gedrag (maar sommigen zijn er heel vroeg bij ;-)).

Ik denk dat het een zachte plekjes plasser is. Het gebeurt namelijk heel vaak dat katten een voorkeur hebben voor alles wat zacht is (dekbed, bank, kussen, wasgoed) en dat is erg moeilijk af te leren.

Je kunt het proberen door de vieze dingen te laten stomen (wassen is helaas niet voldoende) en de omgeving schoon te maken met azijn. Daarna kun je er een beetje van een spray wegjaagmiddel, zoals bijvoorbeeld Training Aid op de plek spuiten en dan hopen dat het kwartje valt. Verder is het, denk ik, handig de kat voorlopig niet in de slaapkamer en plek waar de wasmand staat te laten. Feliway-stekkers helpen vaak goed bij psychische problemen, zoals stress van een andere kat of angst, maar minder bij deze hinderlijke gewoonte.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar het blijft een lastig probleem.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Bedankt voor je antwoord, dit had ik nog niet als reactie gekregen op andere fora's.
Hier kan ik wel wat mee. ;-)
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Plaats reactie