Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sommige katten plassen en poepen liever op verschillende bakken, raar maar waar, dus je zou kunnen proberen er tijdelijk een afwasbak naast te zetten, wie weet helpt het.

Anders zou het ook stress kunnen zijn, want het is niet niks voor jouw kater om zomaar een andere kater op z'n eigen terrein te moeten toestaan zonder de kracht te hebben om hem weg te jagen. Dit kun je misschien oplossen door een magneetkattenluikje te kopen of alleen je kat naar buiten laten als je zelf in de buurt bent en dus je luikje dicht te doen.

groeten,
Sandra
Pascale
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2007 19:43
Locatie: Turnhout

Minoesh plast op kussen van onze hond

Bericht door Pascale »

Hoi,

In december '06 hebben we ons Minoesh op straat gevonden, als kleine kitten. Nu een half jaar later begint ze opeens op Bandit (Chihuahua reu 4 jaar) zijn kussen te plassen. Zelf slaapt ze ook vaak op zijn kussen, maar in het verleden plaste ze er nooit op. Ze gaat ook naar de kattenbak, die ik twee keer per week volledig reinig, is dit misschien te weinig?
Ik ben van plan om haar te laten steriliseren, maar ik weet niet dat dat verschil uit gaat maken. Heeft iemand hier ook ervaring mee, of weet iemand tips om haar dat af te leren? Het is namelijk mijn eerste poes, dus heb er nog niet veel ervaring mee.

Alvast bedankt en groetjes
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Is dit eenmalig gebeurd of meerdere keren?

Verder is het wel slim om de bak zo schoon mogelijk te houden. Katten houden niet van een vieze bak.

En heeft de hond in het verleden al eens geplast op het kussen? Als de urinelucht er nog in zit, kan de kat denken dat ze daar ook haar behoefte mag doen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het kan iets heel eenvoudigs zijn, zoals het feit dat het kussen ondertussen zo naar urine is gaan ruiken dat het gewoon een tweede kattenbak is geworden. Katten ruiken namelijk veel beter dan wij, dus ook al heb je het kussen gewassen dan kan de geur er toch nog in zitten. Je kunt dan ook het beste beginnen met het kussen direct weg te doen en daarna kijken of het probleem verholpen is.

Als het ongewenste wildplassen dan niet is opgehouden kan dit om twee redenen zijn: een lichamelijke reden (zoals blaasgruis of een blaasontsteking) of psychisch reden (bijvoorbeeld stress om een verandering in huis, een baby erbij, ruzie met een ander huisdier, verveling, eenzaamheid enz. enz.).

De eerste reden is meestal eenvoudig te verhelpen met een bezoekje aan de dierenarts, maar de tweede reden is vaak lastig te achterhalen en nog veel lastiger te verhelpen. Als het niet lichamelijk is en je weet wat je kat stress geeft kun je proberen deze stress weg te nemen en daarbij hulpmiddelen zoals homeopatische druppels en een feliwaystekker gebruiken.

Zoals ik al zei is het vaak een lastig probleem, maar er is een heel topic over dat vol met tips en adviezen staat, misschien staat er iets voor je bij dat goed helpt. Sterkte!

groeten,
Sandra
Pascale
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2007 19:43
Locatie: Turnhout

Minoesh

Bericht door Pascale »

Hoi,

Alvast bedankt voor de reacties.
Het is al vier keer gebeurd dat ze op zijn kussen heeft geplast, ik steek het kussen twee keer achter elkaar in de kookwas. Met het gedacht dat de geur dan weg gaat. Het is al één keer voorgekomen dat ze op de zetel plast (waar het kussen normaal ligt, maar op dat moment zat het kussen is de wasmachine). Het kussen wordt daarna terug op zijn plaats gelegd en dan moet ik ze goed in het oog houden.

Hoe merk ik op dat mijn kat zich verveeld? Ze heeft veel verschillende speeltjes, en krijgt in mijn ogen voldoende aandacht. Met Bandit (chihuahua) is ze goede maatjes en veranderingen in huis zijn er ook geen.

Ik zal alvast de dierenarts eens raadplegen.

Groetjes
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi,

ik heb het topic grotendeels doorgelezen en heb gemerkt dat veel katten op een matje of mandje plassen.

Luna heeft dat nu ook gedaan. Eergisteren heeft ze op het nieuwe badmatje geplast en gisteravond op mijn nieuwe schapenvachtje van Ikea. Ik had altijd al een schapenvachtje, maar daar heeft ze nooit iets op gedaan.

Ik denk dat het komt doordat we verhuist zijn en doordat dit twee nieuwe, raar ruikende voorwerpen in huis zijn.

We hebben ook een nieuwe bank, dus voor de zekerheid heb ik haar nu een paar dagen 'snachts en overdag alleen boven, om haar te laten wennen en kijken of het plasgedrag over gaat. De nieuwe bank ruikt natuurlijk ook vreemd...

Maar waarom katten vaak matten of zachte voorwerpen uitkiezen om op te piesen.....? 'T zal wel lekker zitten.....
Mauw
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Haha ja, lekker zacht. :grin: :???:
Hier is het plasprobleem overigens over. Het heeft zichzelf opgelost. Sinds ze met Thoran boven speelt op bed (soms als de deur even openstaat) dan spelen ze, slapen ze even en er is niks aan de hand.
Ik denk dat ze nu beter begrijpt dat haar toilet beneden staat en het boven niet moet. 8-)
ilsje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:30

Bericht door ilsje »

Hallo,
Vraagje over mijn kater oscar!! Hij weet donders goed dat hij op de bak moet plassen, hij is een binnenkat maar presteert het iedere keer weer om toch te plassen op plekjes waar het niet mag! Mijn vriend is zo onderhand aan het door flippen want we hebben ons huis een jaar lang verbouwd en daar komt Oscar... :evil: Maar goed, ik wil hem niet weg doen natuurlijk! Wat ik nu vermoed, er zitten 2 katten buiten van de buurbrouw, Oscar plast dan ook steeds in de keuken waar hij ze kan zien, dus territorium?? Maar wat is daar nou aan te doen?? Help!
Ilsje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zo te lezen ervaart je kater veel stress van de katten die hij buiten ziet en wil hij door het plassen zijn territorium afbakenen. Hij doet dus eigenlijk niets fout, ook al is het voor jullie natuurlijk ontzettend vervelend. Aangezien dit heel natuurlijk gedrag is kun je dit bijna niet met trucjes verhelpen.

Je zou je kater naar buiten kunnen laten gaan (ik weet natuurlijk niet of dat in jullie geval wenselijk/mogelijk is) of anders misschien zorgen dat hij deze katten niet meer kan zien (bijvoorbeeld door rolgordijnen ofzo). Verder kun je de kater castreren als dat nog niet is gebeurd of misschien een feliway stekker kunnen aanschaffen.

Hoe dan ook is het lastig om dit ongewenste gedrag te veranderen als de oorzaak (de katten buiten) niet wordt weggenomen.

groeten,
Sandra

PS: voor de zekerheid zou ik je kater ook laten checken door de dierenarts op blaasgruis of een blaasontsteking, want er lopen heel wat plaskatten ongemerkt met medische problemen rond.
Rachida
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2007 22:20

Bericht door Rachida »

Hoi iedereen,

Mijn vriend en ik hebben sinds een jaar een kater (onze Witte), het liefste beest van de wereld.
Nu is het probleem dat hij doof is, hij speelt heel graag buiten maar we durven hem niet buiten laten. We wonen wel in een zone 50, maar niemand rijdt hier dus 50 :cry: . (ze hebben hier al 2 van de 6 katten van mijn schoonmoeder dood gereden) Dus hebben we een bandje gekocht zodat hij buiten kan spelen.
We hebben ook nog het andere probleem dat de buurman (toen ons katje 6 maanden was) eens heeft opgesloten gehad in zijn tuinhuis, na 3 uur zoeken komt die met het onschuldigste gezicht van de wereld af om te vragen wat we zochten. (De zak, we moesten hem maar eens opsluiten)
Maar is dit wel goed voor onze kat?
Bij onze Witte hebben we nooit problemen gahad alleen dat hij hard jankt, alles omgooit wat inzijn weg staat (van boeken tot glaze vazen) en dus werdt hij 's nachts in de garage en de kelder gelaten (heeft al een paar duur vazen laten vallen), maar sinds een 3 tal maanden piest en kakt die daar alles onder (letterlijk dus). Als hij bij ons boven is gaat hij altijd op de kattenbak, nooit iets dernaast. Zelfs geen ongelukjes, dus heb ik boven alles weggedaan zodat die daar toch kan spelen.

Sind moederdag hebben wij er ook een kitten bij gekregen, gewoon gedumpt in het midden van het centrum op straat ( het waren er 2 met de navelstreng nog aan, het katertje heeft het niet gehaald.)
Dutske heeft daarentegen wel het probleem dat onze Witte niet heeft, die kakt in de bak maar piest er langst. Ik heb een keer staan kijken, ze kruipt in de bak, kakt, kruipt er uit en piest. We zetten haar er iedere keer op als ik zie dat ze moet piesen of kakken maar niks helpt.
Het vervelende is wel als ge na 9 uurs werken thuis komt, in de zetel gaat zitten ze daarin gepiest heeft. :-( Dus de overtrek kan mee de was in. Van mij mogen GEEN katten op de kamer en een tijdje terug dacht ik, och kom, ik ben hier aant opruimen.
Bed opgemaakt, propere lakens, niks meer rommel of was. Na ff aant spelen geweest te zijn lopen ze terug naar de living voor te eten, loop ik langst mijn bed waar de stank vanaf slaat!!!! Door de dubbele overtrek, het donsdeken tot op de matras, Bah!!! Volle bus deodorant daaropgespoten wat na de ganse dag toch hielp.
En ik weet zeker dat het ons Dutske was want de Witte was nie aan die kant van het bed geweest. Hoe kan ik nu voorkomen, en Dutske aanleren dat ze niet zomaar overal mag piesen????




Ik hoop dat ik hier niet te veel gezaagd heb :???: en dat iemand mij alstublieft (al is het maar een klein beetje) zou kunnen helpen.
Alvast bedankt allemaal.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Mensen ik heb een probleem.

Kimba plast niet op ongewenste plaatsen maar gaat af en toe poepen in huis. Hij doet het altijd op dezelfe plek (kruipkeldertje). Die plek heeft geen deur, dus we kunnen het niet afsluiten.
Ik heb al geprobeerd met een speciale spray hem daar weg te houden, maar het helpt niet. Hij doet het ook niet regelmatig, soms twee keer per week, dan weer maanden niet.
Kimba gaat altijd buiten z'n behoeften doen. Ook toen z'n kattenbak nog in huis stond deed hij z'n behoeften in het keldertje (én in z'n bak).
Kimba is gecastreerd toen hij zes maanden was en is nu een dik jaar oud.

Wie kan me helpen?

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Jeannette1973
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2007 14:54

Bericht door Jeannette1973 »

Hallo allemaal!

Ik heb ondertussen een heel waardevolle site gevonden waar veel informatie op staat bij gedragsproblemen bij katten.

Zij adviseren om voldoende kattenbakken neer te zetten; het aantal katten + 1. En hier elke dag de poep en urine uit te halen.

Verder kun je ook via deze site een gedragstherapeut inschakelen die samen met jou en je kat(ten) de oorzaak van het probleem achterhaald en een oplossing zoekt. Als je de reacties op de site leest, is deze therapie zeer succesvol.

Hier is de link naar de site: http://www.kattengedragstherapie.nl:80/

Sara heeft inmiddels 2 weken niet op bed geplast (even afkloppen), maar mocht ze het weer gaan doen, dan schakel ik zo'n therapeut in.

Deze informatie wilde ik even met jullie delen...

Groetjes, Jeannette.
Mandje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:15
Locatie: zonnebeke

De plaats van de misdaad

Bericht door Mandje »

Hallo

Mijn 3 kittens en moederpoes kennen de kattenbak al heel goed. Ze gebruiken die bijna altijd.
Maar toch zijn er 2 kittens die plassen op de grond, altijd op dezelfde plaats. Dat gebeurt misschien 1 of 2 keer op een dag en anders plassen ze gewoon in de bak.

Ik heb al zilver papier gelegd, dat helpt niet. Ze spelen ermee en daarna plassen ze er gewoon op.
Azijn heb ik ook al geprobeerd.
De kattenbak kan ik er niet zetten, want het is net onder het kastje van het tv dat ze plassen.
Ik heb gisteren geprobeerd op de bak bij het kastje te zetten, maar dat helpt ook niet.
Ik heb nu gelezen, peper op de plaats gooien. Misschien kan ik dat eens proberen.

Wat kan ik op de plaats van de misdaad zetten of gooien, dat ze daar niet meer zouden plassen?
Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!
Groetjes Mandje
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ook ik denk dat mijn kater nog steeds in huis plast omdat er hier buiten erg veel katten om lopen.
ik heb alles geprobeerd ook de feliway stekker,maar dit mag niet baten.
hij doet het altijd bij de voor deur op de mat,
en nu sinds kort in de huiskamer op t tapijt.
dit vind ik dus minder t stinkt zooo vreselijk.
ik heb nu van HG een spray t heet alle nare geurtjes weg.
dit helpt sowieso wel om de plas lucht uit je huis te krijgen.
wie weet hebben enkelen hier iets aan?!
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

peper is inderdaad niet zo'n slecht idee. Katten hebben er een verschrikkelijke hekel aan. Meestal voordat ze willen gaan plassen snuffelen ze over die plek en dan krijgen ze een snuf binnen. En als ze dan niesend en proestend weglopen daar weet jij al genoeg en kan je ze snel op de kattenbak zetten.
Maar als ik het goed begrijp heb je maar 1 bak staan? Dan zou ik er zowiezo nog een paar bijzetten en het liefst met een lage instap.
Plaats reactie