Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door MarjanR »

Oh zeker moet je rekening houden met van alles en nog wat, en dus ook met het dieet.
Er bestaat niet voor niets een senioren variant (verminderd eiwit etc).
Ik moet mezelf ook corrigeren; katten eten prooidieren (en ik concludeer dan gelijk dat het vleeseters zijn).
En zeker, Adriana. Iedereen moet voor zichzelf beslissen.
Daarom had ik ook 2x aangegeven dat dit mijn mening is ;)

Overigens kan ik me heel vaak ook vinden in de conclusies die jij trekt. Zeker ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind ook dat katten iets meer dan gewoon puur vlees nodig hebben. Elk dier heeft plantaardige zaken nodig (vooral bepaalde vetzuren), maar katten zijn wel van de meest uitgesproken vleeseters die er zijn. Maar de hoeveelheid plantaardig materiaal in een prooidier is erg klein (enkel het spijsverteringsstelsel en daar zitten dan vaak ook nog dierlijke zaken bij want spitsmuizen vb eten voornamelijk wormen en insecten).
Zelf eten katten ook wel eens een grassprietje of een besje, maar wortelen of paddestoelen doorgaans niet hoor. Dat komt echt enkel van die prooien die dat eten.

In plantaardig materiaal zit trouwens ook eiwitten, maar als jij zegt dat dat niet zo schadelijk is, wil ik je daarin geloven. Ze zitten echter ook mee vervat in de eiwitgehaltes vermeld op de verpakking van voer.
Als je een supermarktvoer van 2% vlees en de rest granen en groenten bekijkt, krijg je ook eiwitgehaltes rond de 40% (viel er van achterover). Waar komen die dan vandaan?
In de natuur zitten niet zoveel eiwitten vervat in het voedsel omdat er heel veel vocht en balast bij is.
Als je vergelijkt op de droge stof en zeker als je enkel de verteerbare zaken bekijkt, zit je wel rond de 35-40%. En let's face it, brokken zijn bijna volledig droge stof... Als je trouwens een natvoer met eiwitgehalte 11% hebt, zit je op droge stof ook ruim! boven de 40%.
In mijn ogen is Orijen en Acana zowat de meest natuurlijke voeding, in brokken wel te verstaan. En die eiwitten voegen ze echt niet nog eens toe, die komen er gewoon in door wat erin verwerkt zit.
Zolang de nieren goed werken, zie ik ook geen reden om dat erg te vinden.

Barfen is waarschijnlijk wel het beste, dat vind ik ook. En prooidieren al helemaal.
Ik zou dolgraag vers gaan voeren zeker om alledrie mijn monsters gek zijn op vers vlees en ik dus weet dat ik hen daar erg veel plezier mee zou doen, maar dat is iets dat ik me nu (nog) niet kan permitteren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Rilana
Huiskat
Huiskat

Bericht door Rilana »

Ik geef ze 's-ochtends brokjes en een heel klein beetje vlees. Ieder 1/4 van zo'n klein bakje. 's- Avonds krijgen ze nog 1/4 vlees en als de brokjes ver op zijn doe ik er nieuwe bij. Ik zorg in ieder geval dat er altijd brokjes staan en water.
Water verschoon ik meestal 2 keer per ddag.

Verder geef ik ze 1 keer per dag een knabbeltje.
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

sproet staat inmiddels op dieet. was met een foto naar de dierenarts gegaan en die was het helemaal met mij eens. samen met de beheerster van het dierenasiel een schatting gemaakt van het gewicht. hij word geschat op 8 kilo. hij gaat nu eerst terug naar de 6 en dan zien we wel weer hij krijgt nu sinds een tijdje van Hill`s prescription diet r/d. hij reageert er tot nu toe goed op. normale ontlastig.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door KoosjeCato »

@MarjanR : niet alle producten voor katten die onder vlees vallen zijn zonder plantaardige producten. Carnibest zag ik een aantal keer voorbijkomen, maar daar zit rijst in. Alleen niet in de kat diabetes versie en de frettenvariant, maar ook daar is een aantal keer rijst in aangetroffen, voor fretjes niet zo best. ;) (dit zeg ik gewoon even voor de volledigheid hoor, meer niet)

Pffff, wat een topic om door te lezen en door alle verschillende meningen ben ik er nu nog niet uit! :shock: Goed, ik heb hier 2 binnenkatten, Kato van ongeveer 3,3 kg en Koos is inmiddels zo'n 3,5 a 3,7 kg, gok ik. Ze zijn langharig (dus veel haar) en zijn nu 6 maanden en geholpen. Moeder HTK en vader onbekend, zeer goed mogelijk een noorse boskat. Ze worden dus groot.
Het is dus behoorlijk tijd om van het kittenvoer af te stappen, dat is RC kitten 36 en de blikjes van Almo kitten te vervangen voor de volwassen variant.
Maar welk brokvoer?! Ik zie door de bomen het bos niet meer, Sanabelle heeft ook tig varianten, net als Almo en RC heeft voor zowel de geholpen kat als de langharige die binnen zit...
Ik wilde kijken of ze almo brokjes gaan lusten, dan de kip & rijst variant, is dat een idee?
Applaws ging Kato van kotsen en de fret later ook (fret mag helaas geen muisch meer), dus die is echt afgeschreven hier. Orijen lusten ze niet. :(
Rauw voeren vind ik geen optie, of muis, want de fret lust dat heel erg graag en mag dat niet wegens maagproblemen. Dus dat zou ik te cru vinden voor haar en dat zit ik met een hele onrustige fret ;)
Dus welke brok kan ik het beste nemen precies? Natvoer wilde ik gewoon volwassen variant van Almo doen. (anders word ik raar aangekeken door mijn 2 monstertjes)
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Ik geloof dat veel mensen erg positief zijn over Almo, dus als jouw gevoel erbij goed is zou ik het gewoon proberen.

Ik had zelf ook een vraagje: eten mijn kittens wel genoeg?
Tsuki en Taiyo zijn nu allebei bijna 5 maand en krijgen RC kitten 36. Op de verpakking staat vanaf 4 maanden (1,8 tot 2,8 kilo) 60 tot 80 gram per dag.

Ze eten echter samen net aan 80 gram, en vaak is dit ook niet op.
Wel eten ze samen ook nog 50 gram Animonda Carny kitten.
Ik zet erbij samen, want er staan altijd brokjes en ik vermoed dat Taiyo meer eet dan Tsuki.
Tsuki weegt ook nog geen 1,8 kilo... ze weegt nu 1670 gram. Taiyo weegt nu 2045 gram.

Is dit te weinig?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Contacteer:

Hier heb ik dezelfde ervaring, hoor. Ze eten ongeveer 140 gram met zijn tweetjes aan almo per dag en de brokjes ongeveer 80-120 gram. Ik geef 's ochtends en 's avonds ze brokjes, de ochtendbrokjes zijn meestal 's avonds wel op en de avondbrokjes weer in de ochtend. (met 'op' bedoel ik nog maar een bodempje) Almo schrijft 140 gram per dag per kat voor en RC inderdaad 80 gram.
Dus echt aan de verpakkingsvoorschriften komen ze niet, terwijl ze zeker niet mager zijn.

Qua gewicht kan ik er niks over zeggen, Kato weegt nu 3,3 kg en Koos 3,5 en zoveel verschillen onze katten niet van elkaar qua leeftijd. :lol: Hoe vind je ze er zelf uitzien en voelen? Magertjes of gewoon goed? Aan de bovenkant voel ik bijvoorbeeld wel een beetje botjes, maar ze hebben wel lekkere spekbuikjes, en zijn dus zeker niet mager. Ook zit er nog een mooie vloeiende lijn in van boven, dus het zijn geen 'bollen' of 'hollen'.En anders even elke week op een vaste dag wegen? Dan kan je zien hoeveel groei erin zit? En je hebt toch altijd voer staan, ik heb begrepen dat kittens naar behoefte eten.

Dan bestel ik gewoon een zakje almo kip & rijst en iets anders van gevogelte. Een kat zie ik in het wild niet zo gauw een rund vangen, dus dat laten we er maar uit ;)
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Ik weeg ze braaf elke week...
Taiyo kwam in het begin netjes minimaal 100 gram per week aan, maar dat gaat nu iets trager.
Tsuki groeit al vanaf het begin veel langzamer, maar zij is ook veel kleiner van stuk...
Ze zien er allebei niet mager uit, maar ik kan de ribbetjes wel voelen. Zoals het hoort dus.
Als ik kijk naar de groeicurve van Hills zit Tsuki ergens onderaan de poesjes (maar niet eronder) en Taiyo zit middenin de katertjes.

Zolang ze letterlijk goed in hun vel zitten eten ze dus genoeg om voldoende voedingstoffen eruit te halen?
Devi*
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb even de groei van de afgelopen weken erbij gezocht:

15-07:
Tsuki 1196 gram (13 weken)
Taiyo 1520 gram (14 weken)

24-07:
Tsuki 1350 gram
Taiyo 1650 gram

29-07:
Tsuki 1377 gram
Taiyo 1709 gram

08-08:
Tsuki 1384 gram
Taiyo 1801 gram
(In deze week waren de dames erg aan de diarree, ik denk dat Tsuk daarom zo weinig aan kwam)

15-08:
Tsuki 1525 gram
Taiyo 1880 gram

22-08:
Tsuki 1583 gram
Taiyo 1950 gram

30-08:
Tsuki 1640 gram
Taiyo 2025 gram

05-09:
Tsuki 1670 gram
Taiyo 2045 gram

Een stuk minder dan jouw duotje KoosjeKato, maar jouw knapperds worden natuurlijk ook een stuk groter...
Devi*
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Contacteer:

Zo te zien komen ze elke week nog aan, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken. Koos en Kato zijn ongeveer anderhalve kg aangekomen sinds mei, dus die 500 gram van jouw duo in 2 maanden is volgens mij best netjes. :) En inderdaad, ik heb een soort tijgers in huis ^_^

Ik heb trouwens een zakje van 400 g Sanabelle Adult gevogelte en 400 g Almo Kalkoen & Rijst in mijn winkelmandje van zp liggen. Almo blikvoer : kip & tonijn, Kippenbout en Oceaanvis. Heeft iemand nog suggesties voor ander goed blikvoer? (snoezepoes vonden ze niet echt heel lekker)
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Ik ga straks over op Animonda carny. Ook veel vlees, wel vooral rund.
Misschien bevalt die samenstelling je ook goed...
Devi*
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Contacteer:

Heb ik ook naar gekeken, maar vind ik net stoofpotbrei. :S Misschien moet ik me erover heen zetten hoor hoe het eruit ziet, tenslotte hoef ik het niet te eten ^^ . Wel handig trouwens dat we allebei een duo van ongeveer dezelfde leeftijd hebben. :)
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Nou, ik ben anders nu al huiverig voor de castratie door arme Katootje ;)
Maar verder fijn om te kunnen vergelijken... Polleke is ook precies even oud als Tsuki.
Devi*
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Contacteer:

Nou, de dierenarts zei dat het maar zelden voorkomt hoor, dat er een hechting uit komt groeien, dus wees daar maar gerust op. Dikke kans dat het bij jouw monstertjes wel goed gaat en Kato is niet superziek, het is vervelend voor haar. Maar over een week hopelijk echt helemaal over. ;) Gewoon niet toegeven aan smekende oogjes en het pakje al na 3 dagen uitlaten... :oops: :oops:
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Hihi.. dat is natuurlijk wel moeilijk...
Devi*
Plaats reactie