Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

staan Zuri's gegevens al bij de nierfaalkaters? k loop even je tekst langs...
Zuri lijkt in zijn eetgedrag op onze poes Mies, herhaaldelijk aanbieden en even aandringen.
van Hills heb ik de indruk dat dit erg voedzaam voer is en dat ze daar maar vrij weinig van nodig hebben. Mies eet een kabouterhoeveelheid k/d per etmaal en komt aan! ze slaapt veel maar kan ook heel wild spelen en aan boord is ze sowieso actiever en een groot deel van het etmaal wakker.
wegen is hier denk ik het sleutelwoord, als Zuri niet afvalt, dan krijgt hij genoeg voedsel binnen en alles wat-ie dan meer eet, belast zijn nieren onnodig..

en je merkt op dat hij wel beter eet! misschien gaat dat met de andere smaakjes nog beter, wie weet.
en regelmatig wegen, dat doet personeel van Mies ook en dan is-ie weer gerust, want ze is gelijk gebleven of wat aangekomen. ze weegt rond 3 kg en krijgt eidooiergeel, tarwegras, MacSam, water, beetje gimpetpasta en alleen k/d brokjes. en dat gaat al ruim een half jaar prima met gestaag dalende urea/crea.

wat betreft je vragen: hij zal niet misselijk zijn en missch wel snel verzadigd.
eetlustverbeteraars zijn stofjes die een katzel tot eten aanzetten en dat is iets anders dan spul tegen misselijkheid.
Zuri bouwt wat vet op bij brokjes met een hoog vetgehalte zo rond 20% en k/d is vrij vet. maar dat gaat langzaam.
fortekor bevordert de doorbloeding in de nieren. als Zuri slap, futloos en apatisch is dan zou hij last kunnen hebben van (een te hoge dosis) fortekor. hoeveel fortekor krijgt hij?

voor een bloeddrukmeting moet je druifje rustig zijn en die meting wordt 3 tot 4 keer herhaald. wij zijn met Mo geloof ik in tuig rustig naar de da gegaan, hebben een kwartiertje gewacht en toen zijn in een kwartier 3 metingen gedaan en omdat die iedere keer de zelfde uitslag gaven en Mo er rustig bij lag te knorren, hebben we die uitslag (140) als zijn bloeddruk aangenomen. nee, dierenartsen die een kat een halve dag opnemen willen graag pensionkosten rekenen... en je moet daar als baasje gewoon bij blijven, beetje spelen, beetje knuffelen etc.
(hetzelfde geldt voor bij de da gemeten gluco-waardes, die zijn ook vaak een aantal punten hoger ivm stress). dus het is maar wat de da hanteert en ik zou daar - in het geval dat - even vooraf over bellen..
Adriana

Bericht door Adriana »

getver.. ondertemperatuur komt voor bij hartklachten. heb je je da al gebeld? k neem aan dat Patiaan lekker warm kan liggen en dat ook doet.
bij schildklierellende zoeken ze de kou juist op en gaan bv voor de spleet van de koelkast liggen en tegen de koelkast aan.
is dit nieuw deze lager temp of heb je dat al vaker gemeten?
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

@ Adriana; thnx! :-)

Ik zal zijn verhaal inderdaad even in het andere topic zetten ter referentie.

Wegen is inderdaad een goede maatgever. Sinds ik ben begonnen met nierdieet (dus sinds november vorig jaar) is zijn gewicht wel gestabiliseerd en iets gestegen. Hij schommelt nu steeds een beetje tussen de 3,9 en 4,1 kg (afhankelijk van hoe goed het lukt om hem te laten eten). Het liefst zie ik hem nog wat zwaarder, want je voelt zijn ribbetjes behoorlijk zitten. Hij heeft dus niet echt een reserve om eventuele klappen op te vangen. Maar wellicht dat dit met geduld nog wel beter wordt.
Hij is overigens verder hartstikke goed; mooie vacht en lekker speels op z'n tijd.

Zal het Zuri helpen, die eetlustbevorderaars? Waaraan moet ik precies denken bij een eetlustbevorderaar? En hoe kom ik daaraan? Zijn dat tabletjes van een dierenarts?

Over de Fortekor; uit mijn hoofd krijgt hij de tabletjes van 2,5 mg. Ik zal het thuis nog even controleren. Hij krijgt elke dag 1 tabletje. Hij is niet slap/futloos/apatisch. In het begin merkte ik wel dat hij er wat slomer van werd, maar ik las in de bijverschijnselen dat dat vaker gebeurt wanneer je net begint.

Ik geloof toch nog steeds niet dat 'druifje' lekker zal ontspannen bij de dierenarts hoor. Hij houdt niet zo van vreemden en al helemaal niet in een vreemde omgeving. Een beetje een bangepoepert is het. En dan is dus mijn vraag; wat zegt in dat geval die bloeddruk-waarde? En nog een keer in de herhaling ;-) ; is het echt nodig om de bloeddruk te weten? En dat zeker voor een kat die nog in het beginstadium van nierproblemen zit?

@patiani-guusje
Oeh da's schrikken zeg! Ik kan je wel wat vertellen over mijn Buddha (Heilige Birmaan kater die vorig jaar is gestorven aan acuut nierfalen), maar ik weet natuurlijk niet of dat ook van toepassing is voor jouw schatje.

Mijn Buddha werd begin van de week een beetje lusteloos. Nu had hij ook net een flinke haarbal gespuugd en daar was hij vaker een beetje ontdaan van, dus was ik niet direct bezorgd. Op woensdag duurde het me te lang en ben ik naar de dierenarts gegaan; ondertemperatuur. De dierenarts linkte het op dat moment niet met zijn nieren, maar met een verstopping. Hij had namelijk een giga drol vast in zijn darmpjes. Hij moest dus naar huis met pijnstillers, een laxeermiddel en een hoeveelheid onderhuids vocht om die drol weer wat zachter te krijgen. Toen heeft hij aardig wat uitgepoept (hij zat inderdaad helemaal vol), maar hij knapte nog niet echt op. Volgende dag weer naar de dierenarts en nog steeds een ondertemperatuur. Dit was niet erg geruststellend, dus weer onderhuids vocht en pijnstillers. Ook kreeg ik nu een warmtemat mee waarop ik hem in een bench moest leggen. Dit om hem weer wat op te warmen. Op zich werkte dat redelijk, maar zodra ik hem eraf haalde (of dat ding even uitzette) ging de temperatuur weer omlaag. De dag erna dus weer met hem op pad en weer onderhuids vocht en pijnstillers. Ook een afspraak gemaakt voor later die dag om bloed te prikken. En toen bleek; hele hoge nierwaarden en bij nader onderzoek aan de nieren (voelen) bleek de nier helemaal hard/glasachtig te zijn (blijkbaar een kenmerk van acuut nierfalen). Omdat we inmiddels al drie keer onderhuids vocht hadden gegeven zag het er dus niet goed uit. Zelfs een nierkat had hier iets van moeten opknappen, terwijl Buddha alleen maar verder bergafwaarts ging. We hebben wel nog een keer infuus geprobeerd, maar dit mocht niet meer baten. De rest kun je raden... :cry:

Nu weet ik niet in hoeverre een lage temperatuur bij jouw kat iets met dit verhaal te maken heeft, maar ik weet wel dat het ernstig is. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat dit temaken heeft met een drol die in de darm zit en de temperatuur omlaag brengt. Kun je weg van je werk om toch naar de dierenarts te gaan? Of kun je anders je zoon iets laten regelen? Al is het maar een warmtemat waar hij verplicht op moet liggen.

Sorry, ik wil je niet bang maken, maar ik word heel ongerust van ondertemperaturen...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Adriana

Bericht door Adriana »

wat betreft Zuri: nee, heel erg nodig is het niet om de bloeddruk van je kat exact te laten meten en bij een check bij de da kan die altijd wel even voelen en luisteren en doorgaans is dat genoeg..
ik begrijp dat je mbt Zuri 'goed probeert te doen' en missch nog beter. maar ik denk langzamerhand een beetje dat Zuri de hoeveelheid eet, die het systeem aan kan. en als hij niet afvalt en qua gewicht daar een beetje omheen dobbert, dan is dat zijn normale gewicht en vetmesten lukt waarschijnlijk niet/nooit. en het ene etmaal zal hij wat meer eten en het andere wat minder.. baasje van Mies wil ook graag dat ze aankomt en meer eet, maar Mies vertikt het. ze is alleen dus heeft haar brokjes voor zich alleen en ze wordt heel regelmatig gewogen en ze valt zeker niet af.
houwen zo, roep ik dus regelmatig.... en dat blijkt best wel moeilijk....
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Ja ik vraag me inderdaad ook af of het wel lukt om hem zwaarder te krijgen. Ik ga nog wel kijken wat hij van die andere merken vindt, al doet hij het op Hills KD ook niet slecht. Het zou gewoon fijn zijn als hij iets meer spek op zijn ribbetjes heeft, maar stabiel blijven is uiteraard ook goed! Wordt vervolgd.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Cerna

Bericht door Cerna »

Adriana, weet jij of Mirtazapine ureum verhoogt?
Noa begint steeds meer te protesteren tijdens het voeren (kop wegdraaien, wilde ogen, extreem kwijlen en eten naar buiten proberen te werken). Ik dacht eerst dat het aan de Reaktiv lag maar nu geef ik nog maar 2,5 ml op 35 gram voer, dus dat proeft ze nauwelijks. Alleen Trovet eet ze zonder moeite naar binnen maar dat deed ze ook met Specific en ik ben bang dat wanneer ik haar vaker Trovet ga geven, ze dan dezelfde reactie gaat geven op dit voer.
Ze kreeg tot vorige week drie dagen Specific (omdat ze het daar zo goed op doet) en 1 dag Trovet en dat heb ik nu omgedraaid, maar die dag Specific is echt een ramp. :roll:

Periactin en Diazepam durf ik niet meer te geven omdat ze 24 uur na het kwart tabletje ging spugen. Nu kan het van de Diazepam toeval zijn want die dag was de Specific erg vet en dat kan natuurlijk ook de oorzaak zijn (en ik dacht nog wel "Fijn, lekker smeuiig"), maar toch blijf ik huiverig.

@Zuri, Diazepam, Mirtazapine en Periactin zijn dus eetluststimulerende middelen verkrijgbaar bij de dierenarts (Periactin niet meer; is uit de handel genomen) of bij de gewone apotheek met een recept van de dierenarts.
Je zou aan de DA eens een proefzakje Royal Canin Renal Special kunnen vragen. Deze brokjes zijn smakelijker dan de gewone RC renal. Hier wordt Royal Canin ook afgewezen (behalve de Special, daar doen ze een moord voor) evenals Hills KD. Trovet is echter een groot succes (zo lang het duurt).

@ Patiani, ik hoop dat het niets ernstigs is. Ik duim voor je en voor Patiani. :epray:
Adriana

Bericht door Adriana »

heb een paar bijsluiters van mirtazapine doorgeploegd en ben daar niks tegen gekomen over vermindering nierfunctie. er staat wel iets als contra-indicatie als je al slechte nieren hebt.. en dat staat er ook over als je al een slechte leverfunctie hebt..
heb gezocht op 'eetlustbevorderaars kat' en dan kom je vrij veel tegen dat ook onmiddellijk afvalt ivm eiwitgehalte..

Annet, zou je de hoeveelheid voor Noa niet gewoon kunnen verlagen? niervoer is heel erg voedzaam en missch krijgt Noa te veel binnen, daar zal ze zich beroerd bij voelen en missch steeds feller protesteren. weeg je regelmatig?
wat gebeurt er als je Noa bijv niet spuitjevoert, eet ze dan helemaal niks? en valt ze af of blijft haar gewicht redelijk stabiel..
van Specific, Trovet en k/d weet ik dat dit 'machtige' voeders zijn met hoog vetgehalte en veel energie, zodat zelfs met kleine hoeveelheid er toch de nodige voedingsstoffen binnen komen..
onze Mies eet een muizenhapje k/d brokjes en komt daarvan ook nog aan...
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

@Zuri: gelukkig heb ik je berichtje niet op mijn werk gelezen, dan had ik me wslk erg druk gemaakt..
Heb vanmiddag wel gebeld met mijn zoon, en volgens hem was alles ok, maar hij ziet vaak niet wat ik zie..
Maar toen ik thuis kwam leek alles in orde, hij heeft goed gegeten, en temp. is weer normaal :-) Wat het dan geweest is, geen idee, ms toch dwarsliggende ontlasting, het probleem lijkt weer voorbij. Meneer heeft weer praatjes, slaat zelfs de kroepoek uit mijn hand in de hoop wat te krijgen ;-)
Wat moet dat voor jou erg geweest zijn zeg om op die manier je kat kwijt te raken! Een schrale troost is dat je weet dat jij er alles aan hebt gedaan maar het maakt het verdriet niet minder! Bedankt in ieder geval voor het meedenken! En fijn dat het zo goed gaat met Zuri, houden zo!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Oh wat fijn dat het nu weer beter gaat. En gelukkig dat je mijn berichtje niet hebt gelezen vanmiddag. Had ik je me misschien voor niets ongerust gemaakt. Ik heb inderdaad een nare ervaring met ondertemperatuur, maar gelukkig kan het ook anders.
Ik ben inderdaad goed geschrokken van wat er met Buddha is gebeurd, dus vandaar dat ik nu met Zuri zo ongerust ben. Maar heel realistisch bekeken valt het met Zuri nog reuze mee. Hij heeft net ook weer redelijk gegeten en ligt nu heerlijk naast me te knorren.
groetjes Sandra

Adriana

Bericht door Adriana »

even iets over rehmannia glutinosa, komt uit het Eusie/schildkliertopic en is een middel uit de fytotherapie dat wordt toegepast bij bijv chronisch nierfalen/huisdierendokter.
nu was ik dat al tegengekomen bij de alternatieve behandeling van diabetes en ik vond de combi zo opmerkelijk/merkwaardig dat ik er nooit aan begonnen ben in de behandeling van de diabetes/nierfaalkater

er blijkt arginine in de wortels te zitten en dat helpt de alvleesklier inderdaad om beter te presteren (ook als je insuline geeft en dan kun je de dosis aanmerkelijk verlagen..)
maar daarvoor kun je veel gemakkelijker RC diabetics geven, dat werkt perfect weet ik uit mijn vele gluco-metingen. ik zag dat RC het ook in de renal en renal special stopt om de werking van de alvleesklier te ondersteunen en kan me daar wel wat bij voorstellen want het zetmeel/kh-gehalte van sommig niervoer is vrij hoog.

ik heb een hele riedel aan links over rehmannia glutinosa, het werkt ontstekingsremmend, bloedfilterend en wordt vooral aanbevolen bij beginnend chronisch nierfalen om de kwaal te stabiliseren. en dat kan ik volgen.
wat het voor de PKD-nierfalers doet ben ik nog niet tegengekomen, zal geen invloed hebben op de cystevorming, denk ik..
-----------------
heb even nagevraagd: poes Mies eet nog geen 30 gram k/d brokjes per etmaal en dat is naast beetje eidooier (gimpetpasta en tarwegras, beaph niersnoepje) alles wat ze eet en ze komt daarop aan..
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

(Dit gaat eventjes over Moos, ben bang dat dit niet voor alle nierkatjes geldt)
Ik zit me al een tijdje af te vragen hoe je de creatinine gehalte omlaag krijgt.
Dat is in het laatste bloedonderzoek toch weer hoger geweest.
Maar ik krijg geen duidelijk beeld. Het enige wat ik me kan bedenken is om de kat veel te laten drinken. Klopt dat?
Creatinine wordt veroorzaakt door de afbraak van creatine door verminderde spierkracht etc, dus ook veroorzaakt door ouderdom.
Ureum krijg ik hier wel redelijk onder controle dmv Moos z'n hartmedicatie in een strak schema te geven voor de goede doorbloeding en het letten op de hoeveelheid eiwitten die hij binnen krijgt.
En ik ga staks ook Uremyl geven (gister besteld, zal vrijdag of maandag wel komen).
Maar de creatinine??? Ik kan het voor een deel wel accepteren (hij is niet jong meer) dat hij verhoogde waardes heeft, maar liever niet natuurlijk.
Dus, alleen door hem genoeg te laten drinken gaat die waarde omlaag?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

ik vermoed langzamerhand en voorzichtig/voorzichtig dat òf een crea daalt afhangt van de oorzaak van (een deel?) het nierfalen.
soorten: je hebt acuut en chronisch en als oorzaak ouderdom, acuut/vergiftiging/ziekte en PKD en wellicht nog een paar kwalen.

bij PKD kan-ie steil omhoog gaan, ongeacht medicatie, dieetvoer en de rest van de voorzorgen. bij PKD heb je last van cystevorming o.a. in de nieren en die drukken het nierweefsel weg. PKD kan ook mild verlopen en heel traag een verslechterende nierfunctie geven, maar als je nooit bloedonderzoek laat doen, zie je dat verloop niet.
bij ouderdomsnierfalen verschrompelt de nier en heb je veel littekenweefsel van alle ontstekinkjes en dus gestaag functie-verslechtering.
bij acuut nierfalen krijgt het hele systeem een opdonder en met onmiddellijk grondig spoelen om gifstoffen uit het systeem te krijgen, kun je een redelijke nierfunctie terugkrijgen en ook op termijn zie je dat de crea heel langzaam kan herstellen.

sommige nierfalers hebben een combi van acuut en chronisch en er zijn PKD-nierfalers, waarvan niet bekend is wat de oorzaak is. PKD kan ook heel erg langzaam en mild verlopen en dan kun je van alles een beetje last hebben.
ik denk dat als het lukt om de urea binnen de referentie te houden, dat dan de crea heel traag wat mee omlaag kan komen. maar dat is wellicht ook afhankelijk van de oorzaak.
bv. bij poes Mies is ooit sprake geweest van acuut nierfalen en door verwaarlozing hebben haar nieren een klap opgelopen. bij haar daalt de crea het afgelopen jaar langzaam maar gestaag en dat is een kwestie van een half jaar tot een jaar. en strikt nierdieet en geen liever koekjes. want met iedere klap bv van fout voedsel kun je ontstekinkjes en dus achteruitgang krijgen..

eigenlijk zou een veterinair internist hier wat zinnigs over moeten zeggen en dat ben ik dus niet. wat ik hierboven schrijf, baseer ik op literatuuronderzoek, dwars denken en ervaringen met nierwaardes bloedonderzoek van tig katzels en fingerspitzen..
--------
nog even over Moos. tuurlijk is goed drinken goed voor het spoelen en afvoeren.
en dan zou je kunnen kijken hoe je het systeem helpt om eiwitten te verteren en eiwitafbraakprodukten makkelijker af te voeren.
k heb een overzichtje van plantaardige middelen bij de nierfaalkatten gezet, waarvan wordt vermeld dat ze bij de beide functies behulpzaam kunnen zijn. hier geef ik nu twee dagen Urémyl over het eten en ik zie ook wel wat in Rubenal, maar niet alles tegelijk...
k vrees dat het met de combi-klachten bij Moos best wel ingewikkeld is...
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik ga helemaal in je mee wat je schrijft ;)
Fijn zo'n mede dwarsdenker :D

Uremyl ga ik hier ook geven. Echter vermengd met wat water in een spuitje direct het waffeltje in.
Moos eet namelijk z'n brokken in etappes. Ik zou het op iets lekkers voor hem kunnen doen, dat eet hij dan in een keer op. Maar dat lekkers is voor hem vaak een eiwit bommetje (tonijn, kipfilet etc).
Dus dat heft elkaar weer op. Useless.
Ik heb je overzicht gezien inderdaad. Maar teveel is ook niet goed, lijkt me.
Het is inderdaad puzzelen met Moos. Op m'n werk kijk ik wel eens donker en dan vraagt m'n collega; Werk? Of Moos?. Hihi.
Ik krijg m'n vinger niet goed op het creatinine verhaal. Afbraak van spierweefsel klinkt aannemelijk voor een oude kat. Maar Moos blijft goed in z'n vel zitten. Spieren zijn nog steeds flink aanwezig. (Daar check ik echt regelmatig op, aangezien dat regelrecht te maken heeft met afbraak in het algemeen. En zodra ik merk dat hij minder sterk wordt ga ik naar de da. Bijvoorbeeld).
De ontsteking in z'n nieren zijn in september verholpen met medicijnen.
Hij drinkt goed (uit de kraan, en hij vraagt gewoon om vers water als ik in de keuken sta. Lebber lebber), daar maak ik me weinig zorgen om.
Ik richt m'n pijlen op de ureum. Dat omlaag, creatinine omlaag.

Bedankt voor het meedenken alweer :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

antwoord RC op vraag PCR en of het beperken van de eiwit inname bij katten niet kan leiden tot het verminderen van spiermassa bij de kat.

Op het moment dat een kat nierproblemen heeft is het belangrijk dat er een aantal aanpassingen in de voeding plaatsvindt. Onder andere is het belangrijk dat het fosfor-, natrium- en eiwitgehalte beperkt wordt in de voeding. Tevens is het belangrijk dat er een eiwitbron gebruikt wordt met een zo hoog mogelijke biologische waarde. Dit wil zeggen dat de aminozuren, waar een eiwit uit opgebouwd is, zo dicht mogelijk in de buurt komen van de lichaams eigen eiwitten van de kat. De kat kan de aminozuren, uit de voeding, dan zo optimaal mogelijk gebruiken voor de opbouw van zijn lichaamscellen en zal deze zo min mogelijk gebruiken als energiebron. Op het moment dat de eiwitten als energie bron gebruikt worden, komt bij de verbranding namelijk ureum vrij, wat door de nieren afgevoerd moet worden. Het ureum gehalte in het bloed wil je zo laag mogelijk houden om de nieren te ontlasten.

Krijg trouwens het idee dat Kaya minder begint te drinken weet het niet 100% zeker maar ze drinkt minder uit de kraan en komt er ook niet snel heel als ik hem aanzet.
Zie haar wel eens bij de drinkfontein zitten drinken en ook de hondbak wordt soms gebruikt maar toch. Ook heb ik het gevoel minder grote klonten kattengrit in de bak te vinden. Kan zijn dat ze nu beneden gaat waar gewoon grit in zit maar toch. Ik geeft nu dus maar weer wat water over de brokken om te zorgen dat ze meer water binnen krijgt.
Verder ziet ze er goed uit, eet ze prima (ook het happycat voer gaat er goed in) en weten we hopelijk eind volgende week wat de resultaten van 2 maand nierdieet en ca 1.5maand homeopatische middelen zijn.
Cerna

Bericht door Cerna »

Annet, zou je de hoeveelheid voor Noa niet gewoon kunnen verlagen? niervoer is heel erg voedzaam en missch krijgt Noa te veel binnen, daar zal ze zich beroerd bij voelen en missch steeds feller protesteren. weeg je regelmatig?
wat gebeurt er als je Noa bijv niet spuitjevoert, eet ze dan helemaal niks? en valt ze af of blijft haar gewicht redelijk stabiel..
van Specific, Trovet en k/d weet ik dat dit 'machtige' voeders zijn met hoog vetgehalte en veel energie, zodat zelfs met kleine hoeveelheid er toch de nodige voedingsstoffen binnen komen..
onze Mies eet een muizenhapje k/d brokjes en komt daarvan ook nog aan..
De hoeveelheid Specific had ik al verlaagd van 35 naar ongeveer 28 gram per keer, maar ook dan is er protest. Trovet krijgt ze 35 gram en dat gaat zonder probleem.
Gisterenavond heb ik toch maar weer een kwart Diazepam gegeven, ook als een soort test om te zien of ze nu weer na 24 uur zou gaan spugen. Om 24.00 uur ging de Specific er zonder probleem in en vanavond om half 7 (24 uur na de inname van de Diazepam) werd er niet gespuugd. Het zal dus aan het vettere eten hebben gelegen dat ik haar vorige week woensdag gaf. Een hele opluchting!

Gisterenavond heb ik Noa gewogen en ze zit nog steeds op 3,5 kg. Komt dus niet aan van 130 gram zacht voer per dag.
Wanneer ik niet spuitjesvoer, krijgt ze te weinig vocht binnen want zacht voer eet ze niet uit zichzelf en de nierbrokjes lust ze alleen wanneer de zak net open is. Dan zal ze dus gaan snaaien uit de andere bakken.
Noa heeft wel eetlust, maar geen zin in datgene wat ze moet eten. Dat is het hele probleem. Vanavond pikte ze weer tonijn van Milka. :eeh:
Plaats reactie