Het blijft altijd een afweging, in dit geval risico van tandsteen versus risico van narcose. Ik heb (tegen alle adviezen in....) gekozen om bij Dalí destijds een kiesje met wat rood tandvlees eromheen niet te laten trekken, ook omdat de bloedwaardes aangaven dat het hooguit een locale ontsteking gaf. Maar ik heb wel getwijfeld.... En we zijn nu ruim een jaar verder zonder probleem (afkloppen). Enten heb ik al jaren niet meer gedaan bij de oude heren - met instemming van de DA. Maar ook dat is een afweging.
Wat Rik zegt: ik hecht niet al te zeer aan SDMA (en 16 is net boven de referentie als ik het goed heb?). Was bij Dali, een na een paar maanden na de diagnose ernstig nierfalen, haast gehalveerd

. Ureum is een momentopname, en creatinine is hetzelfde als een half jaar geleden. Dus geen paniek!
Als Ed onder narcose moet, zou ik zeggen: gasnarcose (ingeleid door b.v. dormicum), met infuus tijdens en na de ingreep, en buprecare of eventueel onsior als pijnstillers. En waarschijnlijk een open deur: Ed moet zoveel drinken als maar kan!
Groetjes, knuffel voor Ed!
Erik