Dag Anneke, Erik en Rik van Bowy,
Dit zijn haar resultaten. De dierenarts zegt dat ze nog maar een half jaar heeft, en op minder dan 25% van haar niercapaciteit zit volgens de SDMA. Ik zit er compleet onderdoor maar dank zij jullie en ook op het suikerforum heb ik al meer hoop.
De fructosaminetest was trouwens perfect: vorig jaar maart
425 en nu 240! Ik was zo blij dat ik haar op honeymoon gekregen heb! Maar dan nu dit.
Creatinine:
1.58 (maart 2016 1.34) streefwaarde 0.20-1.40
Ureum:
75 (maart 2016 54.4) streefwaarde 40-70
Volgens de dierenarts kon dit nog positief uitdraaien, maar na SDMA helaas, blijkt dat ze minder dan 25% functie heeft.
SDMA:
17 streefwaarde 14

T4:
5 (maart 2016 2.8) streefwaarde 0.8 - 3.5
Lever GPT (ALT):
290 (maart 2016 94) streefwaarde 91
(ze zegt wel dat kon zijn doordat ze ziek was en overgegeven had)
Ik heb vanmorgen 2 zaden mariadistel gegeven, Adriana heeft geschreven dat men dit kan geven voor de lever.
Natrium: 151 streefwaarde 142-163
Kalium: 4.73 streefwaarde 3.30-5
Calcium: 2.63 streefwaarde 2.38-3
Fosfor: 1.51 streefwaarde 0.81-1.61 (dat is dan toch goed, hoewel ik dacht dat de hoge fosfor in de Applaws het nierfalen heeft bespoedigd)
Volgens de tabel van Marielou zou Mieke in Fase 1 zitten (met conversie naar Nederlandse waarden).
http://www.felinecrf.org/how_bad_is_it. ... ad_numbers
Ben de resultaten gisteren gaan halen bij de dierenarts en gesprek gehad. Ze zegt ook dat de overactieve schildklier het nierfalen heeft gemaskeerd. Het zorgt wel voor doorbloeding. Ik zei ook dat Mieke er zo goed uitziet, en dat haar vacht zo glanzend is. Dat komt ook door de doorbloeding, zegt ze. En dat als je de schildklier geneest, je pas zal zien hoe beroerd ze eraan toe is met de nieren. Schildklier verkort het leven niet zozeer, maar maakt het wel onaangenamer wegens de rusteloosheid. Maar nieren doen dat wel, dus die gaan voor.
Ze gaat de schildklier niet meteen behandelen.
Maar op het suikerforum zegt men zoals jullie om schildklier licht te behandelen en nierdieet te geven. Ik heb het verteld van de SWS van Gaudí.
Ze heeft een generische Fortekor (Benazacare) meegegeven zodat de doorbloeding nog beter is.
Ik heb de niervoeding, inderdaad ook de Animonda, besteld. En ook Hill's KD want ze eet liever droogvoer, en voorlopig heb ik nog niet uitgevist wat een gulden middenweg is voor diabetes qua droogvoer. En ook toen ze jong was heeft ze jaren op KD gestaan voor haar lever. Ze vond het geen probleem en lustte het. Misschien komt de smaak haar vertrouwd over, belangrijk is dat ze het eet. Want de dierenarts zegt dat als je het forceert om zo snel mogelijk niervoer te geven, ze een degout gaat krijgen en dus nooit niervoeding zal willen.
Ik vond het wel raar dat mijn dierenarts bij de 1.34 creatinine geen SDMA had laten doen. Ik denk dat ze het fout interpreteerde, want ze zei: "er is een nieuwe test om de nieren te testen, maar gelukkig heb ik er nog geen gebruik van moeten maken.", m.a.w. ze liet uitschijnen dat ze het alleen gebruikte voor verhoogde nierwaarden...
Wel een fout van haar vind ik, anders had ik vorig jaar geweten dat ze b.v. op een capaciteit van 50% zat, en had ik al maatregelen kunnen treffen. Zeker toen ze zoveel begon te drinken. (terwijl ik dat wijtte aan de suiker of het voer)
Ik vraag me wel af wat het effect is om Fortekor te geven, daar de schildklier een goede bloeddoorstroming bevordert.
Ze is nog wel vinnig vandaag, heeft zelfs gespeeld, maar vond haar toch bleker dan gisteren, en vroeg me al af of het door de Benazacare kwam... Ik wou nog naar de dierenarts bellen om dat te vragen.
Op het suikerforum raadt men af om Fortekor te geven ivm met evt dalen van de bloeddruk. Wat denken jullie? Ga vanavond toch geen meer geven om te zien of ze dan nog zo bleek ziet. Momenteel ziet ze weer rozig, dus niet meer bleek. Als ze ontspannen slaapt bij de verwarming, zijn haar oortjes gemakkelijk roos.
Heb haar om te beginnen wel een paar druppels lactulose gegeven.
En ook twee zaden mariadistel voor haar lever.
Ze eet nog goed, maar niet meer zo hevig als toen ik terug begon met Urinary.
Verandering van spijs doet eten.
Bedankt voor de tips ivm voeding Clinic-Fri, en Rik, ja dat zal het lijstje geweest zijn dat ik vond met zoek naar Rik - lijst*. Afwisseling zal inderdaad nodig zijn...