Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

als je een paar voedingstopics napluist (ja, ik weet het, dat kost ff tijd) dan zie je dat katten zeker weten niet eender reageren op hetzelfde voer, dus kwestie van uitproberen.

echt stinkende ontlasting is altijd fout, dan gaat iets in de vertering niet goed.. missch te hoog eiwitgehalte of te veel fout zetmeel of andere rare rotzooi..

drinkt hij wel goed? alleen maar droge brokjes 5 dagen lijkt me niet zo verstandig.. kans op blaasgruis en/of andere blaas of nierproblemen..

er zijn een aantal technische goeie brokjes, hangt ook van de smaak af en van de leeftijd en eventuele kwalen en portemonnee van het personeel enz enz
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Hoi Adriana!

Ik ga straks thuis eens rustig de tijd nemen om dit topic door te lezen. Jij zou dus in ieder geval aanraden brokjes doordeweeks ook af te wisselen met vlees? Bv. 1x per dag vlees en 1x per dag brokjes? (zo krijgt onze hond het trouwens ook).

Die stinkende ontlasting is indd niet gezond. Niet voor hem, maar ook niet voor het personeel. Haha! Onze vorige kater heeft indd blaasgruis gehad en dat willen we niet nogmaals meemaken (dit kwam overigens door te vroege castratie).

Simba heeft geen kwalen en de portemonnee van het personeel is voldoende gevuld. Althans: de dieren krijgen alles wat ze nodig hebben en daarbij kijken we niet naar de prijs. :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

velen van ons geven naast brokjes toch ook minimaal één portie (ong 85 grs) natvoer.
je kunt toch ook wat vlees invriezen in dagporties en Simba iedere dag wat geven?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Daar ben ik indd ook over aan het denken. Geven jullie dan rauw vers vlees of gewoon blikvoer? :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

beide en het liefst gevogelte, dus kip of kalkoen. dat is niet gevaarlijk, katten hebben geen last van eventuele salmonella..
dus iedere dag een foliezakje of blikje en bijvoorbeeld om de dag daar ook nog wat rauwe kip/kalkoen of beetje lamsvlees bij.. of een zachtgekookt eitje als ie dat lust..
rauw vlees houdt de blaasontstekingen buiten de deur en met wat natvoer weet je zeker dat er genoeg vocht binnenkomt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

xAnnikax schreef: Onze vorige kater heeft indd blaasgruis gehad en dat willen we niet nogmaals meemaken (dit kwam overigens door te vroege castratie).
Dat is een fabeltje hoor. Vroeger dacht met dat, maar het is volledig achterhaald. Het uitgroeien van de plasbuis is niet gerelateerd aan het tijdstip van castratie. Wel hebben alle gecastreerde katers een verhoogde kans op blaasgruis tov niet gecastreerde (door verandering in stofwisseling, niet door lichamelijke veranderingen), maar het is ook gelinkt aan voeding en aanleg.
Maar met de leeftijd van castratie heeft het dus niets te maken hoor. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

@ Adriana: bedankt voor het meedenken. Ik ga eens even speuren naar goede brokjes, goed blikvoer en rauw gevogelte. :-)

@ pearlsofpassion: Serieus? Dat wist ik helemaal niet. Bedankt voor de aanvullende info. Ik merk wel dat ik nog veel te leren heb wat betreft katten/poezen. :edoh:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

als je kwalitatief goeie brokjes voer, dat is compleetvoer en daarbij wat rauw vlees (gevogelte want dat verteert het makkelijkst) geeft, dan kun je wat natvoer betreft rustig supermarktvoer geven.
en omdat Simba alleen is kom je uit bij de kleine blikjes of tinnetjes. dan even goed op de samenstelling letten, in natvoer hoeft geen graan/tarwe te zitten, dus die overslaan. en een beetje opletten met de suikers, zonder is beter maar sommige katten lusten dat niet.
bij Purina hebben ze kip paté in groen glibberfolie zakjes per vier, dat gaat hier goed en de Sheba kuipjes paté gaan hier ook goed, beide zijn suikerloos en kh-arm.
brokjes van Almo holistic gevogelte scoren bij een aantal katten goed, brede samenstelling. bij Sanabelle zitten ook goeie brokjes en dan de Urinary klein zakje als snoepje voor tussendoor.
hier zijn we ook erg tevreden over Happy Cat en je kunt daar rustig de senior variant van nemen. dat geldt eigenlijk wel voor alle brokjes. ik, ja ik vind 30% eiwit maximaal, hoger krijgen ze hier niet want ik vind dat dit alleen maar de nieren onnodig belast.
snuffel maar eens door het Zpls-assortiment.
er zijn veel meer goeie merken en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur en dat geldt voor de katzels ook..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Ik heb net een zak Purina Pro-Plan lightvoer besteld (smaak: kalkoen/rijst).
Ik heb nl. het idee dat onze Simba wat aan de "volle" kant is zeg maar. Mijn vriend noemt het gespierd! ;-)

Zelf zit ik qua rauw aan Smuldier te denken. Onze hond krijgt dat en die smult ervan. Ik zie daar ook vaak een kat op de verpakking staan, dus wellicht dat Simba dit ook mag hebben? Heeft iemand ervaring met het voeren van Smuldier aan de kat? Wij zitten dan te denken aan 's morgens Smulder (samen met de hond) en 's avonds brokjes (samen met de hond).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

http://www.purina-proplan.nl/nl/cat/spe ... y_more.asp
zit wel wat tarwezetmeel in en 37% eiwit, gevogelte en gluten en soja, dus redelijk licht verteerbaar. ben wel benieuwd naar de resultaten en of de ontlasting redelijk geurloos is.

zoek bij de zoekfunctie rechtsboven even op smuldier, dan krijg je alle berichten daarover onder elkaar die je kunt nalopen op ervaringen van anderen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Dank je wel Adriana!

Wij hebben Simba een tijdje RC gegeven. Daar stonk zijn ontlasting heel wat minder van! Ben benieuwd of dat bij Pro-Plan ook zo is. De lightversie heb ik gekozen i.v.m. wat overgewicht.

Ik ga nu ff op Smuldier zoeken. Thanks voor je hulp! :-)

Ik heb even wat gelezen m.b.t. Smuldier. Gemengde reacties, zoals ook op de hondenfora.
Ik geef mijn BC teef van 2 jaar iedere dag een half pakje Smuldier en 's avonds brokken van Carocroc.

Simba wil ik dan 's morgens ook wat Smuldier geven (even uitrekenen hoeveel hij, gecombineerd met brokken mag hebben) en 's avonds dan de Pro-Plan lightversie.

Zou ik de Smuldier dan nog moeten mengen met gewone blikvoeding? Wij hebben nl. net een huge ass verpakking blikvoer van Whiskas ingeslagen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

je kunt toch om en om doen? Whiskas staat hier op het Forum niet zo geweldig aangeschreven, mede door de dunne, stinkende ontlasting en dat is een kwestie van uitproberen.
ik zou apart opdienen en niet mengen en kijken wat er gebeurt. meestal geeft de kat wel aan waar de voorkeur ligt. en als Whiskas niet zo gewaardeerd wordt, dan wordt daar ook minder van gegeten, alleen in hoge 'trek'nood.
wel altijd brokjes voor rustige ondergrond en vertering geven. en zeker weten, niet laten hongeren..
katzels reageren allemaal anders op voer en voercombi's en vantevoren kun je de meeste dingen bijna niet voorspellen, altijd kwestie van uitproberen en goed in de gaten houden (ontlasting, drink en plasgedrag en wegen!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Je bedoelt dus gewoon 's morgens brokjes en Smuldier neerzetten en dan de volgende dag brokjes en ander natvoer?

Merk indd dat Simba de Whiskas niet zo lekker vind..
Hij heeft liever de blikjes van Gourmet of de zakjes natvoer van Felix.

Wij geven Simba sinds een aantal dagen 2x per dag eten. 's Morgens "vlees" en 's avonds brokjes, maar dan is indd het vlees al meteen op en heeft hij de rest van de dag niets... (tot 's avonds).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

alleen vlees, dus zonder ballast zoals bijv een muis, verteert heel erg snel en dan zit Simba de rest van de dag zonder voer..
kun je voor overdag niet een timerbak/voerautomaat aanschaffen (Zpls bijv. of kringloop soms of missch Marktplaats) met om de vier uur een afgepaste hoeveelheid brokjes? dan verteert alles veel geleidelijker en heeft Simba overdag geen honger. het is niet zo dat je zo rigoureus voer moet minderen als een kat wat moet afvallen, je moet voer geven met andere samenstelling: minder vet en zo min mogelijk zetmeel. en katten-fitness....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door xAnnikax »

Dat is een goed idee om naar zo'n automaat te kijken. Nog nooit aan gedacht! Wist eerlijk gezegd niet dat die automaten bestonden..
Zal meteen eens gaan kijken. :-)

Dan geef ik hem 's morgens vlees van Smuldier (en/of ander natvoer) en ga ik voor zo'n automaat kijken, zodat hij gedurende de dag toch telkens brokjes heeft.

Bedankt voor de tip!! 8-)

Voerautomaat is besteld. Ben benieuwd of meneer hem zelf niet probeert open te maken..
Plaats reactie