Kat van 16 alvleesklier ontsteking eet niets

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Kat van 16 alvleesklier ontsteking eet niets

Bericht door nellebel »

onze nellie raakte juist helemaal verstopt van de mirtazepine.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Asse poes, dankjewel! Ik doe en probeer inderdaad alles zolang er hoop is. Maar eerlijk gezegd wordt die hoop steeds kleiner 🥲 Wel weer een drol, een stevige. Toch gek ze had jaren niet zulke drollen. Altijd zacht en kleverig. Zie geen onverteerd voedsel maar wat ze krijgt is zo fijngemalen dat kun je al niet terug zien in haar drol vermoed ik.
Denise, artsen mogen eens beter naar de eigenaar luisteren en wat wij vertellen over reacties op Bep meds en dit serieus nemen.
Nu moet ik zeggen dat het hier nog steeds zeer moeizaam gaat. Moet nog steeds spuitje voeren, ondanks mirataz oorzalf. Ga straks weer pillen mitrazipine halen werkte toch beter. Feit blijft dat ze elke x na eten beroerd wordt en in vroege ochtend ik een blijere kat heb die zich een stuk beter lijkt te voelen, de internist zei gister dat de alvleesklier nog steeds een rol kan spelen, en dit op de echo maar in 30% van de gevallen te die is, of er een ontsteking is of niet. Mijn eigen arts zei dit ook al. 100% zeker weet je het met ontlasting onderzoek wat zeer prijzig is iets van 400,- zei mijn arts. Daarom worden vaak enzymen ingezet zonder die test en als de kat dan opknapt weet je het ook. Het lastige bij Sarah is ook dat ik het wb voer niet meer weet. Anallergeen at ze vorige week zelf. Wel met mitrazipine. Maar omdat de ontlasting uitbleef ben ik weer id gaan geven. Voorheen kreeg ze diarree en buikpijn als ze iets niet verdroeg. Diarree is dus geen sprake meer van. Kan er zelf niks meer van maken. Ik hoop de mijn eigen internist en dierenarts vandaag te spreken voor verder advies. Ik denk dat ik het ontlasting onderzoek toch ga doen, al zoveel uitgegeven nu dat kan er ook nog wel bij. Dan weten we t echt zeker. Ik kan t niet over mijn hart verkrijgen haar te laten gaan zonder zeker te weten dat ik alles geprobeerd heb en er echt geen herstel nodig is. Ontlasting onderzoek kan pas over een paar dagen zei de arts. Ivm de enzymen die een vertekend beeld kunnen geven.
Er moet wel snel echt duidelijkheid komen want ik wil en kan niet veel langer zo door met haar. Afgelopen weken zijn niet leuk voor haar. Met buprecare is het te doen maar momenteel kan ze echt niet zonder. En steeds dat spuitje vind ze vreselijk. Ik hoop wel dat ze weer wat aan gaat komen, ze weegt nog maar 2.45. Nu is ze een mini kat hoor maar dit is echt te licht. Vandaag maar iets meer voeren, afgelopen dagen durfde ik niet teveel te geven ivm uitblijven v ontlasting.
Lang verhaal weer..,
Hou jullie op de hoogte 😻
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Nellebel
Dat is dat nummer 4 van de meds die ik geef met deze bijwerking.. al ben ik ben creon gestopt en zijn het er nu ‘maar’ 3
Ik geef sinds 2 dagen oorzalf maar die lijkt weinig te doen., pillen werken vaak bete bij Sarah,, vrees ik geen andere keuze heb hierin,
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

snapt het, soms weet je ook echt niet meer wat goed en kwaad doet. je moet toch iets he. hoop toch dat het snel beter gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Mijn eigen arts gesproken. Ga de enzymen voor katten met allergieën proberen..
En krijg een andere maagzuurremmer, deze wordt vooral voor honden gebruikt. Zij heeft ervaring met een humaan middel dat beter werkt voor katten. De term gastritis viel ook, internist heeft die term naar mij toe niet benoemd. Maar nu heeft t beestje een naam en begrijp ik beter waarom maagzuur remmer wordt ingezet. Ontlasting onderzoek is erg duur, gaat via lab en kost dikke 400,00. Aangezien de bodem hier ook in zicht raakt gekozen om andere enzymen te proberen. Als klachten dan verdwijnen weten we zeker dat de alvleesklier ook een rol speelt hierin. Want 100 % zeker is dat nooit zonder dat dure onderzoek. Ook adviseert mijn arts toch echt hypoallergeen/anallergeen te blijven geven. En als toch met spuitje moet voeren maand t ook niet uit wat.. Sarah at dit vorige week overigens zelf.. Met mirtazipine pillen ipv oorzalf hoop ik dat ze weer zelf wat gaat eten.
Ze heeft overigens wel 2 x gepoept vandaag. Kleine drollen maar prima van structuur. Vol goede moed maar verder en hopen dat ze opkrabbelt.. Maar hou er ook rekening mee dat einde in zicht komt 🥲 in ieder geval nog maar veel knuffelen met haar 🥰
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Het is altijd lastig wanneer er geen eenvoudige duidelijke diagnose is.
Dan wordt het uittesten op basis van (onderbouwde) vermoedens. En dan veranderen er meerdere zaken in korte tijd (voeding, medicatie) waardoor het inderdaad de vraag wordt wat nou de oorzaak is van wat.
Reageert ze slecht op de medicatie of is het onderliggende ziekte? Dat maakt het heel lastig wat wijsheid is wat te doen.

Ik lees wel mee maar heb geen toevoegingen verder aan alles wat je al probeert. Aan jouw inzet zal het zeker niet liggen en met het belang van Sarah voor ogen zal je geen foute keuze maken!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

het punt met allergieën is ook dat het wel 8 weken kan duren voor je verbetering merkt.

Gastritis kunnen ze ook heel ziek van zijn.

Ik moet wel zeggen dat de diagnose kunnen aantonen mbt alvleesklierontsteking echt ook per kat en moment verschilt,
want bij Lizzy kwam het er eerst ook niet uit, terwijl ik zeker wist dat dat het wel was, want ik herkende alle symptomen die Sylvester ook had.
Het hielp ook niet dat we toen bij een praktijk zaten die weigerde te testen, toen ik bij mijn huidige dierenarts was, was ze al wat aan het opknappen en dan komt het er dus vaak niet uit.

Niet veel later was het heel duidelijk te zien op echo maar ook de snaptesten en uitgebreidere bloed testen waren positief.

Bij Luna is het er niet duidelijk uitgekomen op de echo, maar later was haar snaptest wel ook positief en haar klachten wezen duidelijk in die richting.

Daarom zeg ik ook altijd dat ook al komt er niets uit die testen en echo's het niet perse zo is dat er niets is.

Bij Sarah is het nog veel onduidelijker en het steeds wisselen van medicijnen of toevoegen van enzymen etc maakt het dan ook nog lastig.
Je wilt zo graag helpen en je doet er ook alles aan.
Geef haar maar vooral heel veel knuffels, en sterkte en als je je verhaal kwijt wilt je kunt hier ook gewoon van je af schrijven als dat jou helpt.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Ja dat geloof ik meteen. Soms is er wel iets dat later pas uit een test komt.
Hier veel verdriet, zorgen en stress. Ze weegt nog maar 2,41. Ze is een mini kat en meestal tussen 2,6-2,7 afgelopen half jaar. Maar nu, afgelopen dagen valt ze af. Ik krijg er met spuitje voeren gewoon niet in wat nodig is. Plus ik moet kleine beetjes per x geven. Heb het idee dat de buikpijn anders erger is. Las ook dat dit bij gastiritis beter is. Ik ben vanaf vandaag een andere maagzuur remmer proberen die volgens mijn arts beter is voor katten dan die ik nu gebruik. Losec mups wie is hiermee bekend? Is een humaan middel moest het bij de apotheek halen. Morgen krijg ik de anallergene enzymen binnen. Hoop zo dat t probleem daarin zit en ze nog ook opknapt.,De hoop is steeds minder, het duurt te lang, de blije momenten worden steeds minder.
Denise, mijn arts zei dat het bij voedselallergie die zich uit in jeuk en uitslag het inderdaad 8 weken kan duren voor je iets merkt. Maar klachten als misselijkheid en buikpijn, diarree (wat ze momenteel niet heeft, diarree!) zouden al eerder moeten verminderen/verdwijnen.
Ik merk nog steeds dat Sarah vooral s nachts opleeft. Blij is, mij opzoekt, kopjes geeft.
Ik denk echt dat ze dan geen buikpijn heeft omdat het al een tijd geleden is dat ze gegeten heeft. Na elk spuitje voeren stort ze in, krijgt ze klachten. Ik kwam thuis uit mijn werk, een blijere Saar. Voelt zo fout om haar dan weer te plagen met spuitjes voer. Ze vind het vreselijk en ik ben zo bang dat dit echt haar laatste dagen zijn. Daarom voelt t zo verkeerd nu. Maar niks geven is einde verhaal, en ik móét weten of de enzymen iets gaan doen, en de andere maagzuurremmer. Als dit niks doet laat ik haar gaan. Dan is voor mij ook wel alle vertrouwen en hoop dat het nog goed kan komen weg. Ik moet ook realistisch zijn, ze heeft véél ongemakken momenteel. Teveel bij elkaar voor haar oude lijfje. Ze is 16 maar miss al bijna 17. Weet alleen haar geboorte jaar. Ze is gevonden in Egypte als kitten in een plastic zak. Met de fles grootgebracht. Toch een mindere start dan moedermelk. Ruim 3 jaar in een shelter daar voor ik haar adopteerde. Daar was ze ws nooit zo oud geworden. Had ze nooit de zorg en liefde gekregen die ze hier krijgt. Daar hou ik me aan vast, als het moment van afscheid komt. Maar alleen de gedachte al doet zoveel pijn! Ruim 13 jaar mijn grote vriendin. Zal haar zo missen! Maar wil haar niet kwellen als er geen vooruitgang komt. Kwaliteit van leven staat voorop. En de balans is al een tijdje scheef, teveel niet leuk voor haar. Doet mij heel veel pijn, gun haar zo een fijne pijnloze onbezorgde oude dag.
Ik ben me dus aan het voorbereiden.., Maar wel wil ik eerst die enzymen gebruiken. Kijken of dit iets doet…
De internist die ik vrijdag zag overigens niet meer gereageerd op mijn lange mail. Morgen zouden we bellen, ben benieuwd of nog iets hoor. Voelt als niet als betrokkenheid dat er niet op die mail ingegaan is. Al heb ik zijn collega wel nog telefonisch gesproken, verwachtte toch ook wel betrokkenheid van de arts die haar gezien heeft en deze behandeling heeft ingezet..
Lang verhaal, zit even hoog🥲
Fijn dat ik het hier wijt kan dankjulliewel!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

erd onderdrukt door medicijnen maar die vreselijke diarree bleef aanhouden, maar gelukkig heeft Sarah dat nu niet.

Ik ben bekend met losec mups/losecosan ( omeprazol) wat wil je daar over weten?
Wij gaven het 2x per dag dat schijnt bij katten beter te zijn.

Ik had voor Luna een andere internist en die liet ook niet meer van zich horen toen het te moeilijk werd, ik hoop dat er met jou nu nog wel contact opgenomen wordt.
Anders zou ik zelf blijven bellen, net zolang tot je terug gebeld wordt.

Ik vind het ook lang duren en ik vind het echt heel jammer dat er dan niet gereageerd wordt terwijl je zoveel zorgen hebt om Sarah.

Luna en Lizzy zijn/waren ook fleskittens en vondelingetjes,
Sarah had geen beter personeel kunnen treffen, dat dwangvoeren is vreselijk, zeker als ze zo ziek zijn.

Ik denk ook dat het goed is dat je voor jezelf een plan hebt, dat als de vegan enzymen ook niets doen je haar laat gaan, hoeveel pijn dat ook doet.

Ik kan niet heel veel meer voor je doen dan meedenken en je lezen, maar weet wel dat ik aan je denk en dat ik weet hoe zwaar dit is.
Dat geldt ook voor anderen hier.

Info over omeprazol:

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/maag ... azol-hond/
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie