Advies nodig.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Anne
Tijger
Tijger

Re: Advies nodig.

Bericht door Anne »

Wat ik altijd doe als de bel gaat, dan pak ik de sleutels en ga buiten staan met de voordeur dicht.
tenzij het bekenden zijn, die trek ik gelijk naar binnen en doe de voordeur dicht :-P
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Carrie

Bericht door Carrie »

Beetje late reactie :) maar ik ga dat grit ook maar eens proberen dan.

Inmiddels is er een kattenluikje begrijp ik, handig! Zelf laat ik ook de kamerdeur dicht terwijl bak+eten op de gang staan, goed idee een kattenluikje! Domweg nooit aan gedacht..
Ik woon in een portiek maar ben ook bang voor ontsnappen want ALS er net iemand de portiekdeur opent loopt Sylvester een drukke weg op..
Het is hem een keer gelukt toen ik thuiskwam met mijn handen vol :s
Hij liep de trap al af en toen ik achter hem aanging en riep ging hij nóg harder lopen. In een helder moment :) heb ik toen een tas boodschappen die in de gang stond naar beneden gegooid zodat hij voor Sylvester terechtkwam met een klap; van schrik rende hij weer naar boven en naar binnen gelukkig!!
Sindsdien heeft hij het niet meer geprobeerd, zit wel altijd achter de deur te wachten als ik thuiskom van boodschappen doen en eist een knuffel. Mijn sleutels laat ik altijd in het slot zitten met de deur op slot; zo sluit ik mezelf nooit per ongeluk buiten en doe als er iets bezorgd wordt of zo de voordeur achter me dicht.

Misschien een idee om ze een (of een paar keer) heel erg te laten schrikken als je man b.v. thuiskomt? Paraplu goed getimed open laten schieten en flink herrie maken zodat ze denken oe enggg daarbuiten. Omdat Sylvester ook 'genezen' was toen er opeens een tas voor zijn pootjes letterlijk uit de lucht kwam vallen mss een idee!?!

Begrijpelijk dat je 2 kittens niet op zolder mét mooie spullen laat, Sylvester is alweer bijna 3 en een stuk rustiger dan 2 kittens. Ik vind het trouwens heel knap hoe je het doet hoor met ocd én een baby.

Morgen krijg ik een jongen op bezoek die sinds kort als dierenverzorger werkt en dan met name voedselverrijking (en schoonmaken natuurlijk..) en speelgoed bedenken.
Dit omdat ik het idee krijg dat Sylvester zich ondanks dat ik bijna altijd thuis ben zich toch wat verveelt. Hij denkt dat mijn zolder (met ouwe troep :) ) wel wat spannender te maken is met trapjes naar de nok op 5 meter hoogte, plateau's en weet ik wat nog meer.
Bij mij mogen er gewoon plankjes of zo aan de houten balken vastgetimmerd worden, hij had het ook over hangmatjes, en op den duur al zijn eten verstoppen zodat hij daar lekker lang mee bezig is.
Voorlopig snapt hij nog niet eens hoe hij een snoepje uit een openstaand papieren zakje moet halen!?!?! Dat moet hij dus wel goed snappen, snoepjes ruiken nog veel sterker, istie echt gek op maar hij geeft het héél snel op dus dat moet ik langzaam opbouwen. Ook geeft hij de dieren op zijn werk maar liefst 6x daags een klein beetje, daar wil ik ook naartoe of 4x p.d. even kijken maar.
Ik heb tijd zát dus dat is geen probleem en als Sylvester er lekker mee bezig is heeft ie ook weer wat te doen.

Ik zal hem meteen vragen hoe dat op zijn werk gaat, de dieren waar hij voor zorgt mogen ab-so-luut niet ontsnappen maar willen niets liever wie weet heeft hij nog ideetjes? Zo ja laat ik het natuurlijk even weten hier.

Meteen even vragen of hij een kattenluikje voor me in de deur zou kunnen maken ;)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

broetjes2015 schreef:Hier heeft Flynn ook tegen het luikje liggen rammen toen hij op slot zat omdat ik de hal gedweild had en hij duwde hem dus gewoon open ondanks het slot pfff. Niet erg stevig dus zal er dan ook iets voor moeten zetten haha.

Op zich is het wel een genot, de kattenbak staat boven dus daar heb ik dan ook geen 'hinder' meer van. niet meer overal kattengrit haha.
Brokjes, drinken en hun krabpalen staan wel beneden anders zien we ze niet meer en ze slapen s'nachts bij ons op bed, is nog gezellig ook haha.
Dat is mijn ervaring ook met slotjes van kattenluikjes. Ik heb een kattenluik tussen de huiskamer en de buitenren. Dit is mijn derde luik, nu eentje zonder slotje. Bij de vorige twee, beide goede dure luikjes, zijn de slotjes kapot geramd. Bij het tweede luik hebben ze zelfs de hele klep eruit geramd, door heel hard achter elkaar aanscheurend in en uit te vliegen.

Als het luik dicht moet, b.v. met vuurwerk, dan heb ik een constructie met twee gleuven en een plaat die ik er zo voor kan schuiven. Dan is dus het gehele luik ook uit zicht.

En zoals Mirjam al vertelde een extra deur na de voordeur. Sluissysteem werkt perfect. Ik woon aan een hele drukke doorgaande weg en moet er niet aandenken dat ze de voordeur uit zouden gaan.

Persoonlijk zou ik weinig voelen voor het idee ze vreselijk te laten schrikken met een openklappende paraplu oid. Ik heb liever dat ze blij zijn me te zien als ik thuiskom ipv dat ze denken: vluchten nu het nog kan, daar komt de engerd. Ik hecht heel veel waarde aan een goede band en veel vertrouwen tussen mij en de katten en tussen de katten onderling.

Gisteren is bij mij per ongeluk een kat vreselijk geschrokken - zie 500 klets-topic - en dat effect is nog dagen merkbaar. Voor mij echt ondenkbaar zoiets expres te gaan doen.......ik weet het ik ben een emo-tutje als het mijn katten aangaat.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Slotjes lijken me verwarrend voor katten. Het luikje ziet er hetzelfde uit als altijd, maar gaat toch niet open. Dan maar harder rammen.
Hier een lat met u-profiel driekwart om het luik heen en een schuif erin. Functioneert al meer dan dertig jaar en is duidelijk voor de katten.
Afbeelding
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ja iets dergelijks heb ik ook. Geeft meteen duidelijkheid voor de katten.
Carrie

Bericht door Carrie »

Ja, nee, ho: de bedoeling is ook niet dat de kat doorheeft dat JIJ het bent die zo eng doet; een ANDER moet die paraplu open laten klappen en een hels lawaai maken als JIJ de deur opendoet!!
Hij moet denken dat de buitenwereld doodeng en gevaarlijk is wat ook gewoon waar is als je aan een drukke weg woont (is bij mij ook zo)
Sylvester snapte ook niet dat IK die tas voor z'n voeten gooide en zit dus nog steeds braaf te wachten achter de deur als ik thuiskom.
Vandaar de suggestie: spreek af dat je man aanbelt en die paraplu openklapt enz. als hij dan iets later gewoon met de sleutel binnenkomt denkt een kat echt niet o kijk, daar heb je die griezel met die paraplu :lol:

Een sluis bouwen kan niet (moet je ook maar willen..) want er is een hal met open trap ernaast als ik het goed begrijp. Zou bij mij ook niet kunnen en zou een dure grap worden in een huurhuis als het wel zou kunnen. Van een verbetering kan je niet spreken dus alles afbreken en herstellen áls het al zou kunnen.. nou nee :ehand: Trouwens bij mij is daar geen plaats voor. En geen geld.

Bedankt voor de waarschuwing: als ze die luikjes zo snel slopen ga ik er niet aan beginnen, hij moet wel uit de woonkamer blijven 's nachts en als ik niet thuis ben dus een slotje is een must.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Nee tuurlijk, dat moet je niet willen - die gang van mij ziet er afzichtelijk uit met die extra deur........

Maar ach mijn katten zijn altijd blij als ik thuis kom. Als topic starten de "adviezen" van heftige schrik bij thuiskomst opvolgt (en dan maakt het geen bal uit dat iemand anders erbij betrokken is), dan associëren ze dat met de thuiskomst. En in plaats van blij zijn, betekent haar thuiskomst dan voortaan - gevaar: vluchten.

Zou mijn keuze niet zijn.
Carrie

Bericht door Carrie »

Sylvester snapte ook niet dat IK die tas voor z'n voeten gooide en zit dus nog steeds braaf te wachten achter de deur als ik thuiskom.
Het is de bedoeling dat ze schrikken als de deur opengaat en denken dat het buiten een enge boel is. Niet als er iemand binnenkomt en dat gebeurt bij zo'n oefening immers ook niet, sterker nog je kan de angst 'bevestigen' door ze meteen te troosten; wég van die enge deur.
Als je het doet zoals ik omschrijf -heel belangrijk dat het enge buiten blijft- daarom moet een ander aanbellen etc. associëren ze BUITEN met eng, niet het feit dat er iemand binnenkomt. Dat Sylvester nog steeds op me zit te wachten en wil knuffelen zegt genoeg toch? En het belangrijkste: hij probeert niet meer te ontsnappen. Dan maar bang voor het portiek en blij als ik de deur achter me dicht doe. Graag zelfs! :grin:

I'll rest my case.. ;)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ik wil helemaal niet dat mijn katten ergens bang voor zijn...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Carrie schreef:
Het is de bedoeling dat ze schrikken als de deur opengaat en denken dat het buiten een enge boel is. Niet als er iemand binnenkomt en dat gebeurt bij zo'n oefening immers ook niet, sterker nog je kan de angst 'bevestigen' door ze meteen te troosten; wég van die enge deur.
Als je het doet zoals ik omschrijf -heel belangrijk dat het enge buiten blijft- daarom moet een ander aanbellen etc. associëren ze BUITEN met eng, niet het feit dat er iemand binnenkomt. Dat Sylvester nog steeds op me zit te wachten en wil knuffelen zegt genoeg toch? En het belangrijkste: hij probeert niet meer te ontsnappen. Dan maar bang voor het portiek en blij als ik de deur achter me dicht doe. Graag zelfs! :grin:

I'll rest my case.. ;)
Ik denk dat jij het verschil tussen IN en UIT niet goed begrijpt. Als Sylvester ontsnapt en dus UIT het huis is en je laat hem flink schrikken zodat hij je huis weer inrent, dan bestraf je het UIT het huis zijn. Hij ziet dat nu als enge ruimte dat UIT het huis zijn.

Als topic starter jouw adviezen opvolgt, door ze flink te laten schrikken als ze IN het huis zijn. Dan bestraf je ze voor het IN het huis zijn. Ze doen dus niks verkeerd, schrikken zich een ongeluk en associëren de schrik met de thuiskomst.

Dat is pertinent niet te vergelijken met een ontsnapte kat. Ze worden in verwarring gebracht en zijn niet meer blij als ze thuiskomt. Ze worden eigenlijk gestraft voor iets wat ze MISSCHIEN zouden kunnen gaan doen. En misschien ook wel helemaal niet. Er zijn genoeg katten die nooit de neiging hebben de deur uit te schieten.

Beter is voorzichtig met beleid binnenkomen, deur op kier net groot genoeg om jezelf erdoor te persen, een been vooruit om eventuele katten tegen te houden. Als je wat in je handen hebt, dat laag voor je uit naar binnen duwen. Pas als de voordeur dicht is lief lokkend tegen ze gaan praten.

Mijn vriendinnen die hier op bezoek komen, bellen nooit aan, ze sturen een sms dat ze voor de deur staan. En in de hal worden schoenen uitgedaan, niet omdat ik bang ben dat mijn huis vies wordt, maar om de katten niet te laten schrikken. Iedereen doet dat uit zichzelf, daar hoef ik nooit om te vragen.
Carrie

Bericht door Carrie »

@Ilone: awww wat liefff!!

@castratenkoor: Voor ons pakte het prima uit dat hij zich te barsten schrok op het portiek van die tas. Wat IK snap is even niet relevant, het gaat mij erom dat SYLVESTER het verschil tussen IN en UIT begrijpt.
Ik denk namelijk niet dat hij er met de schrik vanaf komt als er een auto over hem heen rijdt ;).
Ik citeer je: 'Er zijn genoeg katten die nooit de neiging hebben de deur uit te schieten.'
Denk dat die allemaal een keer goed geschrokken zijn en derhalve geen behoefte meer hebben om de enge buitenwereld eens te gaan onderzoeken, net als Sylvester die was het ook in één keer afgeleerd nietwaar? :) Vóór die tijd moest ik hem ook altijd wegduwen met mijn voet, dat vond ik dan weer zielig. Of hij een schop krijgt als je thuiskomt :( nu zit hij gezellig te wachten en gaat spinnen en kopjes langs mijn benen geven tot ik hem uitgebreid geaaid heb, véél leuker thuiskomen :)

Vraag me alleen af waarom al die rituelen als je toch een sluis hebt..
Schoenen uit omdat de kat anders schrikt?? Ze moeten wel aan normale omgevingsgeluiden wennen hoor, ze zijn niet van suiker!!
De eerste weken hier was hij telkens panisch als er brandweer, politie of een ambulance met sirene aan voorbijkomt, hoor je ook goed, een gesprek moet je even onderbreken zo hard galmt dat tussen de huizen naar boven.
Kan je ook niet bellen naar 112 of ze dat voortaan willen laten i.v.m. de kat.
Nou ja kan wel maar ik denk dat ze er geen gehoor aan geven en dat snap ik nog ook! :lol:
Nu kijkt hij niet meer op of om van een sirene of laagvliegende helicopter.

Als iemand liever het risico neemt dat je kat onder een auto komt dan dat je hem een keer laat schrikken mag dat natuurlijk, het is JOUW kat en volgens de wet ben je alleen verantwoordelijk voor de schade die hij evt. veroorzaakt (auto die remt van de schrik en daardoor iemand van de fiets afrijdt etc.) maar strafbaar is het niet nee, gek eigenlijk een hond moet wel aan de lijn in de drukke stad voor ieders veiligheid maar dat terzijde.

Jij had hem laten gaan toen hij al was ontsnapt en in paniek naar beneden rende? Of er als een malle achteraan gaan rennen zodat hij zeker weten meteen de straat op zou schieten?? Andere opties waren er niet. Je kan hem niet laten gaan met grote kans op een ongeluk met auto of nog erger: scooter, fiets..
Nee hoor, geen denken aan. Moreel verwerpelijk EN het is een lief beestje, wil hem niet kwijt dus hij blijft gewoon hier.
BINNEN wel te verstaan! :)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Uhm, Dinie/castratenkoor houdt toch ook juist de katten binnen? Waarom dan zo'n heel epistel over hoe gevaarlijk het buiten is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Carrie schreef:@Ilone: awww wat liefff!!
Afbeelding

You gotta work on your sarcasm, dear....

Misschien eerst even verdiepen in de ander voor je zo reageert.
Je hebt geen idee hoe het er bij haar thuis aan toe gaat, hoe de katten van karakter zijn door wat ze hebben meegemaakt (voornamelijk door o.a. mensen zoals jij, die schijnbaar angst zien als middel ze ergens vandaan te houden) en wat ze zelf voor haar katten over heeft. En behalve dat al ruim 30 jaar ervaring heeft met katten. Even je oordeel thuis houden...

Maar jij denkt dus dat alle katten die er niet naar talen om naar buiten te vluchten, ooit zijn geschrokken..?
"Denk dat die allemaal een keer goed geschrokken zijn en derhalve geen behoefte meer hebben om de enge buitenwereld eens te gaan onderzoeken"
Dat is wat je zegt tenminste.
Ik kan je vertellen, van de 6 katten die hier rondlopen is er maar 1 die weleens een poging doet de galerij op te schieten. Dat is een ex buitenkat. De rest komt op het gemak aanwandelen als ik binnenkom om me te begroeten. Zijn nog nooit geschrokken van iets op de galerij.

En als laatste, het ging hier om jouw ideetje om met een plu te gaan klapperen bij binnenkomst...Niet om jouw rondvliegende tassen.
Dat zou trouwens voor Nozem hier, de enige die weleens naar buiten schiet, geen drol uitmaken. Die gaat er gewoon langs.

Purrz:
*Pluis '03-'14
Carrie

Bericht door Carrie »

Huh? Waar lees jij een 'heel epistel' over hoe gevaarlijk het buiten is???

Ik vraag haar o.a. wat ze dan had gedaan toen hij al de trap afliep :) en nog wat dingen. Ik denk zomaar dat ze daar heel goed zelf antwoord op kan geven als ze dat wil denk je ook niet? ;)

En waarom de losse opmerking 'ik wil niet dat mijn katten ergens bang voor zijn' wat voegt dat in godesnaam toe aan dit topic??? Interessante opmerking als je doordenkt maar wat moet je ermee.

Ik wil dat het morgen euro's gaat regenen.. en dat er wereldvrede komt maar of dat reëel is? Kweenie hoor.. :lol:

Een béétje zeurderig en: 'ik ben de enige die het goed doet allemaal' van de dames, pff.. kom op zeg!!
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Uiteraard kan Dinie prima zelf antwoord geven. Betekend dat dat ik niet mag reageren?
Ik vind het overigens geen "losse opmerking", het was een kort en krachtige reactie/mening op de voorgaande reacties. Ik hoef niet iedere keer een reactie met minimaal 3 alinea's te geven, heb ik ook geen tijd voor/zin in.

Je laatste 2 opmerkingen mag je me even uitleggen, want ik begrijp niet wat die met voorgaande reacties te maken hebben.

Purrz:
*Pluis '03-'14
Plaats reactie