Milo heeft stomatitis

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Anne87 »

Het komt niet naar buiten via zijn neus... Is nu ook weet over... En nee hij likt het niet zelf op helaas...
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door margali »

Dat komt ervan als ik niet de hele draad lees .... ik dacht dat je al langer met een spuitje voerde, dus dat dat geen probleem was. Maar dat is natuurlijk allereerst een aandachtspunt: dat je met heel kleine beetjes langs de zijkant van het bekkie voert zodat het niet verkeerd terechtkomt in de luchtwegen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Anne87 »

Ja, dat doe ik ook. Heb ervaring met dwangvoeren, onze vorige kat Flo at ook niet uit zichzelf. Kleine beetjes, slikken, en dan pas het volgende beetje. Maar dit kende ik nog niet.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door margali »

Dan kom ik toch terug bij de gebitsproblemen ;) maar daar gaat aan gewerkt worden.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door kansarmedieren »

Krijgt hij nu ook een pijnstiller dinsdag duurt nog even en als hij zo lang niet zelf eet lijkt me niet goed.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Anne87 »

De viyo die hij nu krijgt is een complete voeding.
We hebben in overleg besloten om hem geen pijnstilling te geven nu. Alles wat zijn bekje in gewerkt moet worden doet hem pijn, dus liever niet. Een prik hebben we ook overwogen, maar leek ons niet verstandig. We weten nog niet hoe zwaar zijn niertjes het mogelijk hebben, dus om dan dingen in te gaan spuiten is niet heel handig.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door kansarmedieren »

Ik vind het wel zielig geen pijnstiller je kan het toch oplossen en in het voer doen. Of je kan hem een injectie geven die werken meestal 48 uur Tolfedine spuit tenminste.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Anne87 »

Je mag vinden wat je wil, maar zolang hij op mijn vingers kauwt, en vandaag zelfs weer een kwart bakje brokjes leeg at, ga ik er geen pijnstilling in stoppen. Er wordt zo snel met pijnstilling gestrooid en dat doe ik niet. Pijn is heel sneu maar zolang hij zich goed gedraagt, voeding binnenkrijgt en nog speelt weiger ik dat.
Shimbalaya

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Shimbalaya »

Gelijk heb je Anne, zolang als het niet ècht nodig is moet je geen pijnstilling gaan geven.
En ik weet wel dat katten meesters zijn in het verbergen van pijn maar als Milo nog gewoon z'n brokjes kan eten en geen andere tekenen van pijn vertoont kun je het beter niet geven.
Z'n niertjes krijgen al genoeg te verduren, binnenkort weer de narcose en de pijnstilling na de ingreep.

Sterkte voor dinsdag Anne en beterschap voor Milo.Geef je kanjers een dikke knuffel van mij.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Anne87 »

Dankjewel Maria, en inderdaad. Die stomatitis schijnt al slecht te zijn voor zijn nieren, vandaar ook het bloedonderzoek dinsdag. En dan de narcose en de pijnstilling erna, er komen al genoeg klappen aan. Zolang hij nog speelt en racet en af en toe brokjes of vlees eet (maar dus niet genoeg om het zonder Viyo te redden, helaas), zie ik geen reden voor pijnstilling. Als hij echt enorm veel pijn heeft, doet hij dat soort dingen niet meer.

Dankjewel! Een knuffel terug van de mannetjes hier, ook voor Simba! ;) Hoe gaat het met haar bekje?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door kansarmedieren »

Anne87 schreef:Je mag vinden wat je wil, maar zolang hij op mijn vingers kauwt, en vandaag zelfs weer een kwart bakje brokjes leeg at, ga ik er geen pijnstilling in stoppen. Er wordt zo snel met pijnstilling gestrooid en dat doe ik niet. Pijn is heel sneu maar zolang hij zich goed gedraagt, voeding binnenkrijgt en nog speelt weiger ik dat.
Fijn dat hij weer brokjes eet maar het laatste bericht dat ik gelezen heb kon hij nog geen vloeibare voeding van een bordje likken dus daarom mijn opmerking. En het is iedereen zijn keuze maar daarom mag toch iemand een raad of opmerking maken daar hoef je niet boos om te worden.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door kansarmedieren »

Anne87 schreef:Dankjewel Maria, en inderdaad. Die stomatitis schijnt al slecht te zijn voor zijn nieren, vandaar ook het bloedonderzoek dinsdag. En dan de narcose en de pijnstilling erna, er komen al genoeg klappen aan. Zolang hij nog speelt en racet en af en toe brokjes of vlees eet (maar dus niet genoeg om het zonder Viyo te redden, helaas), zie ik geen reden voor pijnstilling. Als hij echt enorm veel pijn heeft, doet hij dat soort dingen niet meer.

Dankjewel! Een knuffel terug van de mannetjes hier, ook voor Simba! ;) Hoe gaat het met haar bekje?
Als je bang bent voor schade aan de nieren na een narcose dan kan je vragen of hij een vochtinfuus kan krijgen dan zijn de narcose middelen weer sneller uit het lichaam en heb je minder kans op schade. Laat ik ook altijd doen met mijn senioren maar als je er bang voor bent waarom ook niet bij een jonge kat hij moet nog zo lang mee.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Anne87 »

Hij eet af en toe brokjes en vlees. Niet voldoende om op rond te komen. Maar zelfs als hij geen vloeibare voeding van een bakje likt, ga ik er niet zomaar pijnstilling in stoppen. Ik ben daar sowieso heel zuinig mee. Ik vind pijnstilling een vervelend iets, het is fijn om pijn te maskeren, maar aan de andere kant zijn sommige soorten pijn ook een goede waarschuwing om niet te druk te doen. Hierbij denk ik aan Noodle die met een gewrichtsontsteking pijnstilling kreeg en binnen no time de krabpaal in en uit sjeesde. Toen heb ik direct de pijnstilling geminderd. Doorlopen op een ontsteking zorgt op de lange termijn alleen maar voor meer schade.
En in het geval van Milo nu, vind ik het feit dat zijn nieren op de lange termijn beter functioneren belangrijker dan nu, bovenop een stomatitis, aankomende narcose en aankomende pijnstilling ook nog eens pijnstilling doen. Ik snap je punt zeker, want zielig is het, maar klap op klap voor zijn nieren is ook niet goed. :)

En dankjewel voor het advies van een vochtinfuus! Ik zal het zeker meenemen dinsdag. :)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door BloemTetsu »

Knuffel voor je mannetje.

Niet leuk dat het in korte tijd is verslechterd. Wel goed dat de da doorpakt. De duimen gaan dinsdag draaien.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Milo heeft stomatitis

Bericht door Dinky »

Het is inderdaad een afweging die je moet maken van wel of geen pijnstilling ;)
En zoals ik het lees van je dat Milo zelfs weer brokjes heeft zitten eten kan ik mij goed voorstellen dat je kiest voor (nog) geen pijnstiller ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie