Slecht eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Annet, dank je wel voor je wijze woorden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

@Annet: op voerwijzer.com staan veel merken kvv. Daar staan ook wel de ingrediënten vermeld ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Marja, ik heb even niet alles hierboven bijgelezen, sorry.

Je vraagt naar Zantac of Zitac. Allereerst: vóórdat je zo'n middel gaat gebruiken vind ik dat je moet overleggen met je dierenarts.

Zitac = Cimetidine (in de USA-UK heet dit Tagamet)
Zantac = Ranitidine (smaakt erg bitter, zou je in een capsule moeten geven)

Beide middelen kunnen voor een kat gebruikt worden, maar je moet de correcte dosering weten.

Zitac: kan soms bijwerkingen geven als het tegelijk met valium gebruikt wordt.

Voor liefhebbers: lees hier in de allerbeste website over nierkatten die er bestaat: http://www.felinecrf.org/nausea_vomitin ... treatments lees bij # 2

Om het nóg overzichtelijker te maken: ik heb heel lang Pepcid-AC Regular Strength 10 mg gegeven aan Ben. Werkzame stof is Famotidine, was vroeger te koop bij o.a. Etos. Volgens mij nu uit de handel, maar weet dat niet zeker. Er bestaat ook een sterkere Pepcid, dus goed opletten dat je 10 mg famotidine geeft.

Kortom: dit is niet iets om zelf mee te dokteren: vragen aan de dierenarts. Mijn da vond het prima dat ik Pepcid AC gaf (ze wist dat ik veel info uit de USA haalde), ze schreef zelf Zitac voor aan katten maar dat is dus niet altijd raadzaam. Bovendien: het is de vraag of de misselijkheid (als die er nog is) veroorzaakt wordt door maagzuur. Je weet immers niet of Speedy überhaupt nierpatiënt is. Nierpatienten hebben inderdaad vaak last van maagzuur waardoor ze op den duur ook zweren in hun mond kunnen krijgen. Misschien werkt Cerenia wel veel beter.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Jij ook bedankt voor je uitleg, Margali.
Ik heb nog een 1/2 tabletje cerenia liggen. Dat kan ik dan eventueel nog geven.
Ik zal zelf niet gaan dokteren!

Margali en Annet: ontzettend bedankt voor al jullie uitleg en tips!!!
Ik heb er zeker wat aan gehad.
Ik houd jullie op de hoogte hoe het verder gaat.
Liefs Marja
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Ik vermoed dat Speedy taaier is dan je denkt. Probeer maar een beetje te ontspannen.
Succes!
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Mijn Minoes was ook geen nierpatiënt, maar kreeg Zitac omdat ze vaak 's morgens gal spuugde. Idem met Tabitha, spuugde niet, maar at slecht en ging met Zitac beter eten. Cochi was wel nierpatiënt en kreeg ook Zitac omdat hij vaak spuugde (zijn hele leven al).

Alledrie katten waren 16+ toen ze het kregen, voorgeschreven door de dierenarts (volgens mij is het ook alleen via hem/haar verkrijgbaar) en hij vertelde mij dat oude katten vaak last hebben van brandend maagzuur. En omdat ze niet kunnen zeggen dat ze daar last van hebben, moet je dus gokken wanneer ze opeens slechter eten of gaan spugen. Een kort kuurtje van een week een kwart pilletje per dag, kan geen kwaad.
Cochi heeft het met tussenpozen jaren geslikt en het laatste jaar zelfs dagelijks. Nooit iets gemerkt van bijwerkingen. Ook niet bij Minoes en Tabitha.

En Marja, graag gedaan en ik hoop dat Speedy nog lang bij je zal blijven! Hoor inderdaad graag hoe het blijft gaan.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Slecht eten

Bericht door margali »

Zitac is op zich ook heus niet verkeerd Annet. Maar omdat ik ergens las dat Marja voor Speedy valium heeft gekregen, én omdat op de site van Helen een waarschuwing staat dat die combinatie wel eens problemen kan geven lijkt het me voor Speedy minder geschikt. Tenzij ik het gemist heb dacht ik dat Speedy ook nauwelijks braakt(e), in ieder geval geen gal.
Zitac is inderdaad alleen bij de dierenarts te krijgen (dus op recept), Zantac en Pepcid zijn OTC oftewel zonder recept. Toch heb ik dat ook nooit gegeven zonder medeweten van mijn dierenarts (die half amerikaans is en dus open staat voor dingen die ik op amerikaanse groepen heb geleerd) ;-)

Ik hoop dat Speedy snel weer herstelt!
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Even een kort berichtje:
Speedy heeft vannacht weer een tijdje bij me gelegen.
Ik ben met haar naar beneden gegaan en heb haar natvoer voorgezet. Daar heeft ze toen wel iets van gegeten,maar niet zo heel veel (dat vond ik trouwens al heel goed, omdat ze al een week niks van natvoer moest hebben!).
Toen heb ik haar 1/4 deel van een tabletje van 2 mg diazepam gegeven, ze kreeg dus maar 0,5 mg.
En wat blijkt: ze heeft het héle schoteltje natvoer opgegeten!
Hopelijk blijft het er in!
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Goed zo, Speedy!! :eclap:

Die eetluststimulerende middelen werken inderdaad geweldig, maar niet te vaak geven, svp. Zoals ik al schreef kan het ureum verhoogd worden door deze middelen en dan wordt ze misselijk. Ook is valium, want dat is het, net als bij mensen, verslavend. En je wilt geen verslaafde kat, lijkt me.
Plus: ze gaat naar buiten, maar kan door de diazepam wat suffig zijn (ik had bij 1 kat dat zij begon te zwalken alsof ze een borrel teveel op had, een andere kat begon juist de andere katten aan te vallen en reageerde heel prikkelbaar) en dat is riskant want ze zal minder alert zijn (of juist gaan waaghalzen, afhankelijk van de reactie).
Ik zou haar dus goed in de gaten houden.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ik moet zeggen, dat ik verder niks aan Speedy merk nu ze de diazepam heeft gehad (0,5 mg).
Ik zou het van de da 2x per dag mogen geven....
(Na een aantal dagen moet ik wel even de da bellen om door te geven hoe het gaat.)
Ik weet dat niet hoor, misschien de dosis dan nog iets verlagen als ze niet wil eten (0,125 mg)???

Maar ik ben blij, dat ze het vanochtend zo goed heeft gedaan.
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat die dosis van 0,5 mg uit haar lichaam is?
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

0,25 mg bedoel ik
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Erjerola schreef:Hoe lang duurt het eigenlijk voordat die dosis van 0,25 mg uit haar lichaam is?
Dat merk je want dan is de eetlust over. Van diazepam weet ik dat niet zo goed want dat heb ik maar 1x gegeven vanwege de reacties. Bij periactin duurt het een paar dagen.
Ik mocht Noa van de dierenarts ook 2x daags een halve periactin geven, maar ik ben maar eerst eens begonnen met een kwart en toen ze weer ophield met eten weer een kwart gegeven. Dat was een paar dagen later.
Bij Milka doet een kwart niet veel meer (ook periactin is verslavend); die krijgt nu een halve wanneer ik vind dat ze vis moet eten (zij wil alleen hart en brokjes). Dat is zo eens in de drie weken.

Wanneer je al gelijk 2x daags een kwart gaat geven, loop je het risico dat het effect al snel minder wordt en dan moet je nog meer gaan geven en daarna nog meer met als gevolg een kat die verslaafd is aan de kalmeringspillen.
Dus: wees er zo zuinig mogelijk mee om dit te voorkomen.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Speedy heeft vanochtend om half 7 een kwart gehad (0,5 mg) en verder niks meer.
Ze heeft goed gegeten vandaag. Was niet suf of zo.
Ik kijk eerst morgenvroeg hoe het gaat, dan pas bekijk ik of ik weer iets geef.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Vanochtend ging het goed. Speedy heeft een 1/2 zakje natvoer gegeten en een paar uur later wat stukjes rauwe kip.
En dat zonder valium o.i.d.
Ik weet dat ze een respectabele dame op leeftijd is, dus ik houd haar zéker goed in de gaten.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Ze komt nu regelmatig bij me en het is zóóó verleidelijk om haar steeds wat te geven, maar ik vind het wel moeilijk....
Plaats reactie