1 of 2 kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

How Manon, toen je de situatie uitgelegd hebt, heb ik ook aangegeven dat het in jouw kat haar situatie waarschijnlijk gewoon beter is om alleen te zijn. En dan is daar ook helemaal niets mis mee!
Een kat die zo'n afkeer van andere soortgenoten ontwikkeld heeft, hoef je ook niet te dwingen daar toch mee om te gaan. Zeker bij een poes is dat niet zo gemakkelijk. En als je dat niet wil, is er ook geen reden om dat te gaan doen.
Persoonlijk zou ik het waarschijnlijk wel doen, eraan gaan werken, omdat ik dan op langere termijn vind dat ze er voordeel uit zou halen (ook omdat ik het niet zou zien zitten om het maar bij 1 kat te houden). Maar misschien is zij het daar helemaal niet mee eens...
Dus ik zie er helemaal geen gaten in dat je het niet meer probeert als ze zelf slechte ervaringen heeft gehad en je zelf ook helemaal geen nood hebt aan een tweede kat.
Dat is iets anders dan zelf in een kitten zijn plaats te beslissen wat er moet gebeuren en hem een kans op een sociaal leven te ontnemen...
En zeker als de kitten zelf aangeeft zich daar toch niet helemaal goed bij te voelen.
Die beslissing heb jij niet voor jouw kat gemaakt, dat is door omstandigheden (of door de vorige eigenaars, dat weet ik niet) zo gekomen.

Dat is een heel ander verhaal ook dan gewoon: ik heb een kitten van 4 maand en wil er geen vriendje bij omdat dat te veel kost...
Snap je?
Dat krijgen we hier zoveel...

En het zou inderdaad ook helemaal iets anders zijn als ze wel 'probleemgedrag' zou vertonen. Dan zouden we ons eens goed achter de oren krabben want wat doe je daarmee? In de eerste plaats heeft ze na zo'n ervaring gewoon rust en liefde nodig. En pas erna kan je met een tweede katje beginnen. Maar tegen dan heeft ze al lang in haar hoofd gestoken dat andere katten gevaar zijn en dat er pas rust is zonder andere katten in de buurt. Niet zo simpel hoor!
Maar dat bedoel ik dan ook, vele mensen denken daar niet bij na, en plaatsen dan plots jaren later er plots een kitten bij, en dan krijg je weer problemen. Zowel met de oudere kat als de kitten, allemaal problemen die verholpen kunnen worden als kittens per twee gehouden worden. En dan vraag ik me af waar dat voor nodig is?

Maar dat jouw katje geen van dat gedrag vertoont, is ook al een indicatie dat ze zich hier prima bij voelt. Het is geen garantie, maar er is ook geen teken van het tegendeel. En daar zit voor mij een groot verschil in.
Als je kitten zelf aangeeft dat hij wat mist, moet je niet doen alsof het er niet is. Je kan beslissen het anders op te lossen, maar je moet niet doen alsof er niets fout is.

En over een man overhalen, ik heb nooit gezegd dat dat zomaar moet lukken.
Maar ik vind wel dat je het kan proberen als je het zelf echt wil. En dan heb ik het niet tegen Manon, maar gewoon in het algemeen.
Stijn wou ook nooit 3 katten, maar op het moment dat Luis kwam was het hem ook wel duidelijk dat Cuzco dat nodig had. Hij had alleen zijn twijfels of dat het probleem zou oplossen...
Als het van mij had afgehangen was Cuzco er samen met zijn zusje gekomen! Maar toen heb ik toegegeven en daar hebben we 9 maand problemen door gehad (het is ingewikkelder dan dat, Kleintje was het probleem, maar het had er waarschijnlijk een stuk eenvoudiger op geweest als er van in het begin 2 kittens waren geweest). Toen hij me geloofde dat een vriendje zou helpen, was hij nog niet helemaal mee, maar hij gaf wel toe, want er moest toch iets gebeuren en hij ziet Cuzco en Kleintje ook graag. Wil ook dat ze gelukkig zijn.
En nu houdt hij natuurlijk evenveel van Luis ook, en vind 3 katten helemaal niet meer veel. En dat had hij vroeger nooit maar echt nooit geloofd als je hem dat op voorhand verteld had!
Je moet er niet altijd vanuit gaan dat je partner blijft nee zeggen als je hem kan laten inzien waaróm je een kitten bij wilt. En wat de voordelen zijn.
Dat al die lastige tikjes van de kitten zoals met handen spelen, eigenlijk een teken van onrust zijn en dat het heel normaal is als een kitten geen speelkameraadje heeft.
Misschien wordt hij wel helemaal warm van foto's van twee katten die innig verstrengeld samen in een mandje liggen, of elkaar wassen. Want er is ook niets mooiers. Wie weet wil hij dat ook wel voor dat katje waar hij zoveel van gaan houden is, ookal wil hij dat misschien nog niet toegeven...

Ik ken jullie partners niet, en iedereen is anders, maar ik geef maar aan dat het niet zo zwart-wit hoeft te zijn als: hij wil niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door manon3 »

Valerie, heel hartelijk bedankt voor je zeer uitvoerige reactie.
Ik ben blij dat je er begrip voor toont dat wij maar 1 kat hebben.
Ze was inderdaad zeer angstig, gestresst toen wij haar kregen.Ze wilde niet geaaid worden, niet opgetild, niet geborsteld enz.Het heeft ons, mij vooral, heel veel tijd, moeite en geduld gekost om daar verandering in proberen te krijgen, maar het is uiteindelijk gelukt.
Ik kan haar nu zonder dat ze me bijt, gewoon optillen en borstelen en ze komt nu ook altijd lekker knuffelen.Zelf heb ik het idee dat ze echt tot rust is gekomen hier.

Ook daarom was ik destijds zeer huiverig om er nog een kat bij te nemen, naast de andere redenen die ik al noemde.En ze vertoont inderdaad totaal geen probleemgedrag, en hopelijk gaat dat ook niet gebeuren.
Want als het wel gebeurt dan weten we natuurlijk waardoor dat veroorzaakt wordt en dan zou ik echt het gevoel krijgen dat ik gefaald heb.
Tsja en manlief, da's een verhaal apart, daar ga ik maar niet uitgebreid over verder vertellen want dat is veel te veel off-topic. ;-)

Groetjes Manon.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Anne »

Hihi, ik moet wel lachen om jouw bericht Manon.
Manlief hier is namelijk ook geen dierenliefhebber maar heeft het moeten accepteren van mij.
Hij wist namelijk dat toen we trouwden ik veel van dieren hield, toen hij me leerde kennen had ik dieren en zo zal het altijd wel blijven.
Toen onze jongste allergisch was en de dieren moesten herplaats worden ( is gelukkig goed gebeurd door de dierenbescherming, ze hebben allemaal direct een ander thuisje gekregen en ben nog regelmatig op visite gegaan, ze leven nu niet meer) hebben we 5 jaar zonder dieren in huis geleefd. In die tijd nam ik een aquarium omdat dat het enige was wat wel kon.
Gelukkig is zoonlief er over heen gegroeid, heeft nog wel andere allergische toestanden net zoals ik :-P en toen kwamen de dieren hier weer 1 voor 1 binnen, manlief zei wel nee maar daar had ik geen boodschap aan. Gelukkig heeft hij het nu geaccepteerd, zoals ik ook zijn fratsen accepteer en ja, maar het is niet zonder slag of stoot gegaan :grin: Ik laat niemand bepalen hoeveel dieren hier wel of niet mogen wonen, soms geef ik manlief wel de indruk dat hij het uitmaakt,
omdat ik het nu ook wel prima vindt zo ;-) :-P

Om nog even ontopic te blijven, ik zou eerst de financien goed uitrekenen en kijken hoeveel geld je overhoudt, hou rekening met wel wat spaargeld wat je opzij moet zetten voor het geval je toekomstige kat naar de dierenarts moet.

In het asiel zitten veel katten die niet met andere katten kunnen, als je besluit het er maar bij 1 te houden zou je ook hier voor kunnen kiezen. Dat zit je al niet meer met castratie/sterilisatie en de entingen heeft die dan al gehad.
Dat zou mijn voorkeur hebben, boven een kitten bewust alleen op te laten groeien.
Dat is namelijk onnatuurlijk, want in het wild groeien ze op met elkaar.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
manon3

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door manon3 »

Sorry Anne, ik zie je bericht nu pas, was helemaal verdiept in het nierfalen-topic.
Ik moest erg lachen om je opmerkingen over jouw man, vooral die van:Manlief zei wel nee, maar daar had ik geen boodschap aan. :lol:

Zal er maar niet verder over doorgaan, het is jammer genoeg off-topic.
Misschien moeten we maar 'ns een topic openen over onze mannen, kunnen we daar verder praten. ;-)
Cerna

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Cerna »

maar 1 kitten is toch minder duur dan 2, verzekeringen, voer, kattengrit?
want ik zit eigelijk aan een wajonguitkering
Marline, ik zou inderdaad nog eens heel goed nadenken over het wel of niet nemen van een kat want zelfs 1 kat kan duur zijn.
Wanneer je in de maand 75 euro kunt overhouden waar je geen bestemming voor hebt, dan vind ik dat je een kat zou kunnen nemen.

Nu zul je denken: 75 euro, is dat niet belachelijk veel? Ja, dat is het wanneer je kat gezond blijft want gelukkig ben je niet zoveel geld kwijt aan een gezonde kat per maand. Maar je kat kan ziek worden (ja, ook een jonge kat) en veel wordt door een verzekering niet gedekt. Wij hebben een kat van 4 jaar die nu een jaar ziek is (nierfalen) en die ons gemiddeld 100 euro per maand kost aan dierenartsbezoeken, medicijnen, speciaal dieetvoer, aanvullende vitamines, infuusvloeistof.

Wanneer je dus 75 euro maandelijks kunt sparen, dan weet je zeker dat je nooit voor financiële verrassingen zult komen te staan.
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

2 kittens is toch veel duurder dan 1, als die kat oud genoeg is om gecastreerd moet worden is duur maar 2 is toch veel duurder, en tuurlijk wil ik ook wel 2 katten, maar ik vrees dat ik dat niet kan betalen. en in ieder geval, mijn ouders zijn er tegen dat ik 2 wil.. ze vinden het al eng als ik 1 wil.. dus ja..:p omdat zij ook niet echt katten hebben gehad.
maar als ze in het asiel (hopelijk) ook zeggen dat 2 beter is dan 1 als ik een kitten wil, dan zijn ze misschien nog over te halen, ze gunnen mij het wel, maar brengen mij ook konstant op een dwaalspoor,, ik ga volgende week vrijdag bij een asiel kijken en informeren.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Cerna

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door Cerna »

Wat wil je nu eigenlijk?

Je schrijft dat je twee kittens niet kunt betalen, maar wanneer ze bij het asiel zullen adviseren om er toch twee te nemen, dat je dan hoopt dat je ouders van gedachten zullen veranderen (hoezo? Betalen zij dan de onkosten van dat tweede kitten?).

Wanneer je twee kittens niet kunt betalen, dan kun je ze niet betalen of het asiel dit nou adviseert of niet. En wanneer je het zielig vindt voor dat ene kitten omdat het dan toch wel vaak alleen zal zijn, dan moet je overwegen een iets oudere kat te nemen of helemaal geen kat en wachten totdat je je wel twee kittens kunt veroorloven.

Je gaat niet in op wat ik in mijn vorige bericht schreef. Waarom niet?
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

oops, dat bericht ben ik voorbij gescrolt.. sorry
ik denk dat ik wel 100 euro ongeveer overhou permaand, en ik heb nog wat op een ander rekeningetje staan voor de zekerheid dus geld heb ik wel..
maar wat ik bedoel met 2 katten niet betalen, is het extra voedsel grit, en castratie enzo...
dus ja.. ik wil wel 2..
maar geloof toch voor 1 te gaan, maar dat schijnt in dit topic onmogelijk te wezen..
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
manon3

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door manon3 »

Voor 1 kat gaan is niet onmogelijk. ;-)
Maar het is beter dat je dan een volwassen kat neemt zoals hier al eerder is uitgelegd.
Kittens hebben behoefte aan een speelkameraadje,dus dan kun je beter voor een wat oudere solokat kiezen als je liever maar 1 kat neemt.
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

nouja in ieder geval ga ik erover nadenken :D bedankt in ieder geval
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, neem dan een volwassen kat die niet graag soortgenoten heeft.
Die zoeken ook een thuisje, en zijn vaak super lief voor mensen. Helemaal jouw ding!

Maar jij hebt precies een kitten in je hoofd, en ik denk dat het verstandig is, dat te herzien. Als je geen twee katten kan, neem dan geen kitten. Simpel.
Als je op je geld moet letten ben je zowiezo beter af met een jongvolwassen kat want het eerste jaar kosten katten het meeste.

Ik weet dat kittens lief en leuk zijn, maar besef je wel dat een kat maar kitten is voor een half jaar tot een jaar van zijn leven en daarna wel 15-20 jaar gewoon kat?
Ik zou in jouw geval gewoon voor een volwassen kat gaan, en als je later geen geldproblemen meer hebt en deze kat er niet meer is, neem je zoveel kittens als je zelf maar wilt.
Of je wacht helemaal tot je wel 2 kittens kan onderhouden.
Maar dan nog zit je erna weer zoveel jaren met enkel katten, die niet meer kitten zijn... Het gaat echt ontzettend snel dat opgroeien, maar ik vind mijn katten nu nog steeds even leuk als toen ze jong waren.
Ga dan helpen in een asiel als je zo gek bent van die schattige kleine pluizebolletjes, maar hou het thuis dan bij je ene kat. En echt waar, ook als ze meer dan 1 jaar oud is, is een kat ook heel leuk en lief, en speels enz...
Maar wel al opgegroeid, een stuk minder veeleisend, en niet zo duur... ;-)


Kleintje is nu 7. Maar ze is nog steeds mijn kleine lieve meisje. :-)
Ze is speels en komt altijd bij me knuffelen. Ze heeft soms haar kuren, wat ze vroeger misschien wat minder had, maar ook dat gaat op een af. Ze is gewoon leuk, en helemaal Kleintje, haar hele leven lang. En zo houd ik van haar. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door jennli »

Het voordeel van (twee) (jong) volwassen katten nemen is dat ze niet meer gecastreerd hoeven te worden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

Hallo mensen. ik vond gister een heel lief katje van 1-3 jaar preziese leeftijd moet ik nog navragen.
op site ikzoekbaas.nl bij winschoten, en vandaag wezen kijken, zo lief katje, woensdag ga ik hem ophalen:D vandaag al heel wat kattenkoopjes gedaan, spullen!!
ik wou een kater, maar tis toch een dame geworden Haha.

anyway, bedankt voor jullie tips, en ja ik zie nu ook wel in dat kittens ook niet alles is natuurlijk.
bedankt voor jullie doorzettimgs vermogen.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

:grin: Wat ongelooflijk fijn voor je! :-)

Zalig, snel wat spulletjes in huis gaan halen en alles in orde maken voor de komst van de nieuwe huisgenoot. :-)
Spannend!

Ik hoop dat jullie vriendjes voor het leven worden! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: 1 of 2 kittens

Bericht door marline91 »

ik hoop het ook, maar ze kwam wel gelijk aandacht halen hahaha, ze was niet bang voor vreemden en dat is ook wel fijn, alleen de vorige eigenaar heeft haar in een maand tijd teveel gegeven dus ze heeft wat overgewicht.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Plaats reactie