Kattengras

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

klopt. tarwe gras is hier maar 10min binnen geweest. en daarna verdwenen in de container. en ik aan de extra medicijnen. heb hier nu kattengras staan van de dierenwinkel en daar kan ik tot nu toe wel redelijk tegen. kan ook komen omdat het pollen seizoen voor bij is.
snuffelblad word hier niet gegeten.
ik heb ook alle enge verhalen gelezen. maar ik neem de gok maar want ze vinden het alle 2 lekker. en zolang ik er tegen kan mag het blijven.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattengras

Bericht door nellebel »

onze flippie is ook een keer bijna gestikt in zo'n sprietje. omdat guusje en gijs aan de planten knagen toch kattegras gezaaid en ze vinden het heerlijk. ik hou het wel goed in de gaten. vooral het gras als klont uit het bakje trekken en door het huis slepen is in hier. alles onder die kleine korreltjes. poef bom ontploft.
ik haal bij intratuin ook planten bij de afdeling platen voor dieren. die staan bij ons voor de sier, maar dan ben ik er zeker van dat ze er niks van kunnen krijgen. och en zo'n potje konijneplant is toch ook mooi om te zien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Kattengras

Bericht door Leor »

wanneer moet je ze kattengras gaan voorzetten?
bv heeft een kitten al kattengras nodig of moet dat vanaf een bepaalde leeftijd?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattengras

Bericht door pearlsofpassion »

Het moet niet. Maar het is wel leuk voor de kat. Ze kiezen zelf wel of ze er iets mee doen.
Dat kan natuurlijk al van elke leeftijd.

Het beste en goedkoopst is om gewoon tarwekorrels in de eko-winkel te halen en die uit te zaaien in een bakje. Dat is erg gezond en zacht gras.
Als je 'kattengras' koopt weet je nooit wat er precies inzit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

had het vandaag met een vriendin over kattengras. zij was pas bij de dierenarts geweest met haar kat i.v.m tanvlees problemen. en die dierenarts beweerde dat kattengras slecht voor een kat is. omdat het niet word verteerd. had er nog nooit van gehoord. ik dacht dat kattengras goed was om haarballen mee te nemen door middel van braken of via de ontlasting?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattengras

Bericht door pearlsofpassion »

Het wordt in zijn geheel inderdaad niet verteerd.
Als je wil dat de stoffen eruit kunnen, moet je het blenderen of mixen. Net zoals met alle rauwe groenten trouwens.
Maar of het daarom slecht is... dat is een andere discussie...
Als braakmiddel wordt het door zowat elke kat gebruikt en ik zie echt niet in wat daar verkeerd aan is. Kat voelt zich niet opperbest en wil de maag eens ledigen, eet een hele bos gras en voelt zich daarna veel beter. Heel natuurlijk kattengedrag...
Er zijn ook katten die het gewoon eten zonder reden (of we kennen ze toch niet) gewoon omdat het lekker is. Daar doen ze qua voedingswaarde inderdaad niets mee, maar het zorgt voor wat extra ruwe vezel in de voeding. En aangezien het vezelgehalte bij brok en blik nogal laag is, zie ik ook weer niet in wat daar mis mee is. Mits de kat gezond is.
Als een kat spijsverteringproblemen heeft, denk je beter eerst eens na of die vezels wel een goed idee zijn, maar bij een gezonde kat? Het zal alles vlot laten passeren door de darmen...
En het schijnt uit ervaring te blijken dat katten prima zelf kunnen inschatten wanneer gras te eten en wanneer niet... Dus gewoon zetten en ze zien zelf wel of ze er zin in hebben of niet...
Een kat die buitenkomt eet het ook, dus ik vind het maar normaal om een binnenkat ook die kans te geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras

Bericht door Adriana »

qua voedingswaarde doen ze wèl wat met kattengras trouwens..
100% doodgekookt voer is op den duur slecht voor mens en dier, dus ook voor een kat.
daarom regelmatig rauw bvk gevogeltevlees en gras. katten eten in de natuur ook gras dus schadelijk kan het nooit zijn. als je ziet wat in de vertering van gras overblijft dan zijn dat wat vezels. de belangrijke stofjes zijn er in de vertering uitgehaald en dan heb ik het over mineralen, vitamines en enzymen in de natuurlijke vorm.

katten geven inderdaad zelf aan wanneer ze behoefte aan gras hebben en alle katten, die naar buiten kunnen eten gras.
voor binnen zijn er diverse soorten gras en qua voedingsstoffen scoort tarwegras het hoogst. ik heb altijd een paar potten (in het trappenhuis) met tarwegras en ze krijgen dat dagelijks verknipt en in een stukje vitakraft geplakt.
soms lukt het ze om hele grassprieten te snaaien en dat geeft drollen aan een touwtje....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

thanks voor de duidenlijkheid. ik laat het gras hier nog wel even staan. ze eten er hier alle 2 van. sproet meestal om de dag en die heeft dan ook drollen met gras. snabbel eet het hier ook wel iets minder maar komt ook wel weer via de ontlasting er uit.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

kattengras is per direct de deur uit gevlogen. :twisted: heb zoveel last van mijn allergieen en eczeem dat ik eens wil kijken wat er gebeurd als ik geen kattengras in huis heb.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattengras

Bericht door nellebel »

er zijn ook snoepjes waar de stof inzit om haarballen eruit te laten komen misschien dat die voor jou beter werken ivm je allergie.
mijn nelie heeft tot haar 11e jaar nooit last gehad van haarballen, die kreeg er ook niks voor en kwam ook niet buiten. ik wist er niet eens van dat dat kon. het kattegras bij ons is ook weer op. wacht nu ook even af hoe het gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

ga ook al eens rond kijken. voor alternatieven. omdat ze beide denk ik toch een hoop haar binnen krijgen. want ze eten in mijn ogen niet voor niks gras. heb die snoepjes ook gezien maar die kan ik hier niet kopen. en voor lopig heb ik niks nodig bij zlp. maar er zijn ook nog vele soorten haarbal pasta. ga maar eens goed rond kijken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattengras

Bericht door nellebel »

ik heb de snoepjes van wiskas maar die koop ik niet meer. gijs vind ze wel lekker, maar ze worden klef en het zijn brokjes. zo vies. als ik dan aan de verhalen van adriana denk over de tandjes kan ik het me helemaal voorstellen bij die brokjes. jakkes. die vieze dingen plakken aan je vingers, en het zijn droge brokjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

whiskas snoepjes worden hier niet gegeten. ga van het weekend maar eens goed rond kijken op het forum. m.b.t haarbal pasta vs snoepjes speciaal voor haarballen. eens kijken wat de ervaringen zijn. (p.s mijn allergie word er nog niet beter op dus ik begin me nu wel af te vragen of kattengras de dader is)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Kattengras

Bericht door KoosjeCato »

:grin: hier staat ook weer een volle pot kattengras te pronken op tafel. Gewoon bij het tuincentrum gehaald kattengras, geen idee wat het precies is. Maar de katten doken er gelijk op. Nu eens zorgen dat die plantjes levend blijven. Het bleek dat ze water en licht nodig hadden. :roll:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras

Bericht door Adriana »

pinguin schreef:omdat ze beide denk ik toch een hoop haar binnen krijgen. want ze eten in mijn ogen niet voor niks gras. .
de meeste katten poepen het ingeslikte haar gewoon met de ontlasting mee uit.. wat vettere voeding helpt daarbij.
en daarnaast geven katten af en toe haarballen over en als dat soepel gaat, lijkt me ook geen probleem. en er zijn katten die er dagen ziek van zijn en dan uiteindelijk kotsen en dan zie je dat een haarbal de oorzaak van de malaise was. en er zijn katten, waarbij de haarbal er door de da uitgehaald moet worden als blijkt dat het met een heleboel glibberpasta niet lukt..
er zijn van whiskas anti haarbal snoepjes met hoog vetgehalte, niet geschikt voor overwichtkatzels trouwens.. zelfde geldt voor de anti-haarbalpasta ..
is Sproet ziek van haarballen, die hij niet of met moeite overgeeft? vind je wel eens een overgegeven haarbal-sigaar? of is het preventief?

ik zie kattengras eigenlijk niet als middel om over te geven, eerder om allerlei levende stofjes aan te vullen, die ze toch nodig hebben..
die grassnoepjes lijken mij onzin, hardstikke verhit dus alle goeie stofjes zijn dood en wat moet je er dan nog mee... braakmiddel..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie