Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij het aanvaard met het tussenstukje over zijn borst, is dat een stuk veiliger en aangenamer. Daar kan hij zich denk ik niet uit wurmen (voorpoten in de weg), en als hij dan tegen de lijn aan loopt komt de schok op de borststreek terecht ipv vol op de keel. Lijkt me een stuk aangenamer.

Alleen wil Luis hier het niet zo om. Gaat hij ermee vechten, terwijl hij het stukje op zijn rug helemaal geen probleem vind...
Dus een beetje uitproberen...

Kleintje wurmde zich er hier ook uit. Zette zich schrap tegen de lijn en trok het zo over haar hoofd. Je mag het nog zo strak zetten als je wil... Ze vond het ook wel echt vreselijk en werd paniekerig van de lijn, dus ik doe het haar niet meer aan.
Luis die mauwt al als hij vastzit achter een dikke graspol, dus die trekt gewoon niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pinguin »

snabbel weegt 3.5 kg. volgens de verkoopster moet het passen. anders kon ik hem omruilen
het tussen stukje zit aan de bovenkant. dit is hem http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... ixie/29290
heb vanmiddag de eerste poging gedaan. zonder sucses. hij denk dat het speelgoed is en begon er in te bijten en mee te spelen. heb de eerste keer maar zo gelaten. ga het morgen wel weer proberen. als die niet aan dit tuigje gaat wennen ga ik als nog de tuig met het dekje aanschaffen
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door castratenkoor »

Daar wurmen ze zich erg makkelijk uit vrees ik.......ik zou echt voor een harnasje gaan!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pinguin »

oke als ik hem zo zie vind ik dat wel mee vallen. maar hij als die hem aan wil zal die uitvoerig binnen worden getest.
en anders als nog een harnas.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pearlsofpassion »

Het tussenstukje is inderdaad gemaakt om op de rug te zitten, maar dan is het niet zo'n fijn tuig. Je kan het gewoon omdraaien en aandoen met het stukje over zijn borst.
Ik weet niet of het wat is, maar het lijkt me voor de kat beter als hij tegen de lijn aanloopt, en ook veiliger. De vraag is alleen of hij het niet nog lastiger vind dan op zijn rug...
Vrienden van me doen die tuigjes altijd aan met het tussenstuk op de borst en dat zit gewoon stukken steviger, van daar dat ik het idee heb.
Op de rug trekken ze het echt gemakkelijk hun hoofd en glijden er zo uit, en dat merk je pas als het te laat is... :-(
Heb ik dus ook bij Kleintje mogen ondervinden. Vandaar dat ik nu nooit meer het touw vastmaak en steeds zorg dat ik kan vieren als Luis zich schrap zou zetten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door nellebel »

je merkt inderdaad binnen wel of hij zich eruit kan wurmen. ik vrees dat die van mij nooit z'n tuigje aan gaan doen. maar ja, dan maar niet naar buiten. ga geen risico' s nemen maar ook niet teveel stress. ach wie weet hoe ze zijn na hun castratie. de winter moet nog beginnen dus nu nog niet aan de orde.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pinguin »

ik heb inderdaat nog eens goed naar het tuigje gekeken. en je kan hem denk ik ook wel met het tussenstuk tussen zijn poten doen. das denk ik ook prettiger voor hem. zoals valerie beschrijft.
als snabbel niet aan een tuig wil dan mag die van mij niet zo het balkon op. ga vanmiddag weer een poging wagen om hem om te doen. maar wil hem niet dwingen. heb nog de hele winter de tijd
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pinguin »

hij moet nog erg wennen aan het tuig. als ik hem om doe probeerd die zonder suc uit het tuigje te komen. probeer hem af te lijden met een hengel of eten. maar langer als 2min lukt nog niet. wil nu 3 keer per dag 2min doen. als dat goed gaat probeer ik hem wel langer om te houden bij hem.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door ayla »

Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

Zpls heeft ook een dergelijk harnas, soms met 'police' erop.
die lopen langer op de rug door en dat geeft meer houvast.
dit harnas is op de rug erg kort en dan krijg je veel druk op de clip-sluiting onder zijn kin.
trouwens er kan haar tussen die clipsluiting blijven zitten en dat is niet fijn voor katzel.
bovendien onhandig vastmaken, beter sluiting aan de zijkant.

dit tuig lijkt me niet zo geschikt, wij hebben het wat grotere harnas van Zpls met langer dekje op de rug en dat is s winters ook wat warmer. daaraan heb ik Mo wel eens uit de sloot getakeld....
en dat was comfortabel voor Mo omdat er een bredere buikband onder zit,
dus betere verdeling trek- en meer -draagkracht.. en veel minder kracht op de kattenhals/keel!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door ayla »

Top, heb die op zooplus ook gezien. Zag inderdaad dat die groter was. Wordt het niet heel warm in de zomer? Toch een soort van dekje wat meer bedekt en dus warmer kan zijn.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

ja klopt, een dicht dekje is warmer.
kijk bij zpls ook even bij de konijnenafdeling. ze hebben daar dekjes met meer gaas ertussen, die zijn koeler.
en anders zelf harnas maken met dubbele buikbanden. dat is niet zo moeilijk en is altijd maatwerk.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door ayla »

Ook nog een idee, zelf maken. Ben zelf niet al te handig maar ken vast wel iemand die het zelf maken kan. Ik wil inderdaad liever met gaas werken. Stuk cooler lijkt mij en minder zwaar.
Eens kijken bij de konijnenafdeling voor ideeën, heb hier een lekker mollig ( 6.5 kilo) rood monster rond lopen :) dus zelf op maat maken kan handig zijn.

Nu het mooie weer eraan komt wil ik ze ook laten genieten van de tuin. En aangezien het afzetten van de tuin nog even duurt, eerst maar eens op deze manier.
Heb nu tuigje met riempjes maar daar wurmt lenige Felix zich zo uit en vind dat er alsnog teveel druk komt op de keel en nek.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

goeie handwerkzaken hebben klikgespjes in een aantal maten en vrij breed katoenen band in een aantal kleurtjes. op de markt kom ik dat ook nog wel eens tegen. en dan is het kwestie van brede band (dubbelgevouwen) over de rug en daartussendoor kunnen dus de keelband en de beide buikbanden. en alles met klikgespen aan de zijkant en een ring midden op de rugband. en aan die ring een vierdubbel elastiek of dubbel paardestaartelastiek om de schokken op te vangen.
en graag foto's als het af is, hihihi!! (gaat moeders aan het werk gezet worden...?)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door ayla »

Denk dat ik collega aan her werk zet ;) is een creatieveling. Of vriendlief, die kan meer met handenarbeid dan onderstaande, haha. Ik ben van de ideeën, hij de uitwerking! :lol:
en natuurlijk bij eindresultaat foto's!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie