Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

heel fijn dat je langzamerhand wat overzicht krijgt en greep op de dingen.
eigenlijk zijn er drie onderdelen: fosfor en crea en urea. die laatste twee zijn de belangrijkste en het moeilijkst in de vingers te krijgen.

ja, MoMo is ook zo'n gewoontedier, als ik iets vergeet is meneer uit zijn hum, alles moet worden afgewerkt en hij kost veel aandacht (ten koste van Enzo).
en die lijst met waardes van een spotchem kan ik je zo mailen met toelichting (als je die wilt hebben) en met de referenties erachter is het niet zo moeilijk.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fientje412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2010 23:33

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Fientje412 »

Ik vind het knap zoals je ermee omgaat!
Sterkte en succes.
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Heel erg graag Adrina als je die lijst wilt mailen. Ik kan alles gebruiken !!!

Hier dus precies hetzelfde Shadow krijgt nu alle aandacht (hij geniet) en inderdaad ten kosten van zijn zus Kiki, en daar wil ik toch voor oppassen want ook zij is net zo belangrijk. Gelukkig dat het een vrij zelfstandige poes is, die gaat gewoon haar gangetje.

En ja Fientje misschien is het knap hoe iemand daar mee omgaat. Ik heb geen idee, bij mij is het zo dat ik goed voor m'n beesten zorg jammer genoeg ook als het minder gaat, een andere keuze is er niet voor mij.

Groeten,
Fientje412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2010 23:33

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Fientje412 »

Volgens mij komt het niet helemaal over wat ik bedoelde. Ik vind het niet knap dat je goed voor je dieren zorgt, ziek of niet ziek.
Maar meer hoe je de tips van Adriana oppakt.
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Fientje,
Ook dat heeft volgens mij te maken hoe je met je dieren omgaat. Ik probeer van alles en nog wat te doen om Shadow te helpen "niet geschoten is altijd mis", en inderdaad Adriana heeft me de beste tips en trucs gegeven. Ik zal maar zeggen "tips uit de praktijk" en daar ben ik haar bijzonder dankbaar voor.

Groeten,
Fientje412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2010 23:33

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Fientje412 »

Sorry, dat ik schreef dat ik het knap vond. Of dat jij niet wilt begrijpen wat ik bedoel.
Laat verder maar.
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Pfff beter had je kunnen zeggen, dat we elkaar niet begrijpen.

Ik kom hier op deze site om in contact te komen met mensen die ervaring hebben en die me kunnen helpen, ik zie dat als m'n plicht.

Inderdaad, laat verder maar.

Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

t zal wel aan het weer liggen en iedereen bedoelt het goed en kleine voetnoot voor Esther:
Fientje heeft vorig jaar poes Aster verloren aan een inoperabele niersteen en paar weken terug Cinto aan maagkanker/maagzweercombi. wij hebben zo goed mogelijk geprobeerd met Fientje mee te denken en dingen uit te pluizen, na te zoeken enzo, net zoals bij jou nu. en dan is het in ieder geval voor mij heel erg prettig om te lezen dat je er iemand mee geholpen hebt, want het kost soms best wel veel tijd om uit te pluizen/na te zoeken. en dat is wat Fientje bedoelde en ik vind het heel prettig van jullie beiden te horen dat je er waardering voor hebt want dat motiveert mij weer om verder mee te denken.
-----------
dit zijn de referentiewaardes, die Utrecht aanhoudt en heeft vastgesteld.
kijk uit, de eerste waardes zijn voor honden, rechts staat de kolom voor katten.
hun bovengrens voor ureum is 12,8 en voor crea 164.
bij het overzicht van WHGdierenartsen zie je dat er al wat andere waardes worden aangehouden..
staar je dus niet blind op de waardes, de Engelsen/Amerikanen zeggen: treat the animal, not the figures, of iets van die strekking.. ---> het ene dier heeft veel meer last van 250 creatinine dan het andere dier, bedoel ik..
B-UVDL-AG-902 22 februari 2006 Referentiewaarden Hond Kat

Faculteit der Diergeneeskunde Departement Gezelschapsdieren

Algemene Chemie Eenheid Hond Kat
Glucose mmol/L 4,2 – 5,8 3,4 – 5,7
Ureum (nuchter) mmol/L 2,1 – 8,4
Ureum mmol/L 3,0 – 12,5 6,1 – 12,8
Ammoniak μmol/L 24 – 45
Kreatinine μmol/L 50 – 129 76 – 164
Urinezuur μmol/L < 53,1
Bilirubine Totaal μmol/L < 3,4 < 3,0
Galzuren μmol/L < 10 1 – 13
Fructosamine μmol/L 189 – 340 156 – 240

Electrolyten Eenheid Hond Kat
Natrium mmol/L 141 – 150 146 – 158
Kalium mmol/L 3,6 – 5,6 3,4 – 5,2
Chloride mmol/L 111 – 120 105 – 112

Mineralen Eenheid Hond Kat
Calcium Totaal mmol/L 1,98 – 2,97 2,36 – 2,86
Magnesium mmol/L 0,8 – 1,2
Anorganisch Fosfaat mmol/L 0,65 – 2,12 0,89 – 2,05 > 1 jaar
1,60 – 2,60 < 1 jaar
IJzer μmol/L 6,3 – 37,0 16,4 – 35,3
IJzerbinding μmol/L 58,0 – 96,0 42,6 – 76,8

Enzymen Eenheid Hond Kat
AF U/L < 73 12 – 52 > 1 jaar
ALAT U/L < 54 30 – 73
ASAT U/L < 34
GGT U/L < 11 < 5
LDH U/L 25 – 99
ChE kU/L 2,1 – 6,5
Lipase U/L < 815 21 – 186
CK U/L < 249 46 – 483
Amylase (plasma) U/L < 1201 413 – 1050
GLDH U/L < 3

Eiwitten Eenheid Hond Kat
Totaal Eiwit g/L 55 – 72 54 – 70
Albumine g/L 26 – 37 25 – 34
Eiwitspectrum
Albumine g/L 27 – 41 25 – 34
α 1 g/L 5 – 10 2 – 5
α 2 g/L 4 – 13 4 – 7
β 1 g/L 3 – 10 4 – 7
β 2 g/L 4 – 10 4 – 9
γ g/L 3 – 9 4 – 8

Endocrinologie Eenheid Hond Kat
Cort/Kreat (urine) normaal < 10 x 10 –6 < 36 x 10 -6
Cort/Kreat (urine) bij
Hyper- adrenocorticisme > 16 x 10
–6

Thyroxine (serum) nmol/L 19 – 46 15 – 45
TSH (serum) μg/L < 0,6

Bloedgassen / pH Eenheid Hond Kat
pH (veneus) 7,311 – 7,392 7,206 – 7,369
PCO2 (veneus) kPa 4,32 – 6,52 3,83 – 6,21
BE (veneus) mmol/L 0 tot –5 -4 tot –12
PO2 (veneus) kPa 5,45 – 8,25
PO2 (arterieel) kPa 10,20 – 14,10

Diversen Eenheid Hond Kat
Osmolaliteit mOsmol/kg 303 – 320 310 – 320
Totaal eiwit in urine g/L 0,00 – 0,56
TLI normal μg/L 5 – 40
TLI verdacht μg/L 2,5 – 5,0
TLI pancreas insufficiëntie μg/L < 2,5

Lipiden Eenheid Hond Kat
Cholesterol mmol/L 3,1 – 7,1
Totaal lipiden g/L 5,4 – 11,0
Vrije vetzuren mmol/L 0,08 – 1,85
Vrij glycerol mmol/L 0,11 – 0,32
Tri-glyceriden mmol/L 0,33 – 1,46

Hematologie Eenheid Hond Kat
Hemoglobine als Fe in Hb mmol/L 8,9 – 13,2 6,9 – 9,6
Hematocriet L/L 0,42 – 0,61 0,27 – 0,50
Erythrocyten RBC 1012/L 6,2 – 8,9
MCHC mmol/L 20,5 – 22,4 19,7 – 22,5
MCH Fmol 1,37 – 1,57 0,81 – 1,04
MCV Fl 63,5 – 72,9 38,2 – 48,0
MPV Fl 7,5 – 15,1
PDW % 54,5 – 73,7
Reticulocyten % < 1,5 < 1
Trombocyten 109/L 144 – 603 123 – 493
Leucocyten 109/L 4,5 – 14,6 4,3 – 16,2
Osmotische resistentie
10% % NaCl < 0,51 < 0,57
Osmotische resistentie
90% % NaCl > 0,30 > 0,38

Differentiatie Eenheid Hond Kat
Lymfocyten 109/L 0,8 – 4,7 0,7 – 2,8
Monocyten 109/L 0,0 – 0,9 0,0 – 0,3
Neutrofiele granulocyt 109/L 2,9 – 11,0 2,7 – 12,5
Eosinofiele granulocyt 109/L 0,0 – 1,6 0,0 – 0,9
Basofiele granulocyt 109/L 0,0 – 0,1
(handdif)
Staafkernige granulocyt 109/L 0,0 – 0,3 0,0 – 0,1

Referentiewaarden Hond Kat

Stolling Eenheid Hond Kat
Fibrinogeen g/L 1,0 – 2,8 1 – 2
Protrombinetijd (PT) sec 6,7 – 9,5
Cefalinetijd (APTT) sec 10,0 – 17,2
AT-III % 87 – 140
D-dimeren ng/mL neg: < 250

Feces Eenheid Hond Kat
Trypsine mm > 10 > 9
Amylase mm > 7 > 9

Universitair Veterinair Diagnostisch Laboratorium (UVDL)
Yalelaan 16, 3584 CM Utrecht
JPHM Vossen Tel: 030 253 3911
okt-05
---------------
dit is een link naar de bibliotheek van WHG dierenartsen, klik even door naar bloedonderzoek, eerste link.
daar staat ongeveer het zelfde overzicht als dat van Utrecht maar met uitleg en toelichting over wanneer de waardes te hoog of te laag zijn en mogelijke oorzaken;. verder staan nog veel meer erg interessante artikelen, bv over preventie in het kader van voorkómen is beter dan genezen..
http://www.whgdierenartsen.nl/Zoekresul ... donderzoek
-------
ieder type analyse-apparaat heeft zijn eigen referentiewaardes, dus moet je altijd eerst weten of het spotchemwaardes zijn of reflotron of van VetMedLab of enz.
die referentiewaardes staan er altijd achter en je hebt er dus niks aan als een assistente een paar getallen roept, want daarbij moet je dus ook weten uit welk apparaat, om ze goed te kunnen begrijpen en plaatsen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Goed werk Adriana, zeer overzichtelijk, hier heb ik dus wat aan.

Ik snap heel goed wat voor werk jij hier voor vele mensen doet.
Ik heb al heel wat op het forum gelezen van je en ondanks dat je elkaar niet kent blijf ik dat bijzonder vinden.
Nogmaals mijn dank.

P.s. het gaat best goed met Shadow, meneer krijgt zelfs wat praatjes. Gisteren hebben we hem op de weegschaal gezet en hij is gelukkig geen gram afgevallen.

Groeten,
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

niet afvallen is een goed teken! en die pluim is ook voor jou bedoeld, jouw dwangvoeren heeft hem waarschijnlijk toch de voedingsstoffen gegeven om weer wat praatjes te kunnen hebben. zonder dat was ie er waarschijnlijk veel slechter aan toe geweest.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Adriana,

Inmiddels heb ik de Ipakitine besteld, en dat zal a.s. maandag/dinsdag wel binnen zijn.

Kun jij mij vertellen in welk voer ik dit kan gebruiken?
Foutvoer van welk merk dan ook?
En is het ook te gebruiken voor vers voer ?

Alvast bedankt !!!

Groeten,
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

lees de gebruiksaanwijzing goed en het is niet gezegd dat het bij iedere kat werkt, maar dat had ik al geschreven (bij Mo werkt het bijvoorbeeld niet en hij wordt ook erg suf/sloom van fortekor, dat gaat ook niet goed)
wij gebruiken het (als alle dieetvoer wordt geweigerd) over natvoer met veel vocht en laag eiwitgehalte van rond 8%.
uit mijn hoofd: de AH foliezakjes in de gele doos en IAMS senior foliezakjes (dierenspeciaalzaak). en anders zelf even etiketten lezen, bij analyse staat het eiwitgehalte en bij seniorvoer de meeste kans..

met versvoer bedoel je denk ik rauw vlees en dat is taboe voor een nierkat. Mo is ruim een dag ziek (en niet eten) van vis, kip en lamsvlees, gejat van Enzo. dan loopt het ureum gehalte te hoog op, misselijk, niet eten totdat het weer wat is gezakt.
het enige dat hij nu nog krijgt is een stukje halfzacht eigeel, catoils en hij eet tarwegras en krijgt daarmee veel vits/mins en enziempjes binnen en dat gaat erg goed. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=45
kattengras is nogal scherp, koop wat eko-tarwekorrels bij een eko winkel, zaaien en na anderhalve week grazen maar! (http://www.greenpastureswheatgrass.com/index.ht)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

ik bedoelde met het enige dat hij nu nog krijgt is
clinic nier natvoer fri, clinic nierbroks, renal RC nierbroks (max 6 per etmaal), integra nierbroks. afhankelijk welke soort hij op dat moment wil eten en dat wisselt een paar keer per dag.
en dan nog catoils (eenmaal per etmaal in een capsule) en een Amerikaans preparaat. en af en toe renalzin/fosfor. en naar believen tarwegras en soms doe ik wat snippertjes in de capsule met visolie. en soms wat ontzuurde vit c en wat stukjes zachtgekookt eigeel.
hij krijgt geen ipakitine omdat ik dat twee keer heb geprobeerd en zijn waardes bleven stijgen en geen fortekor. catoils heeft ook een bloedvatontspannende werking en van fortekor ging hij permanent in winterslaap, ook in een lage dosering.
hij kreeg mc Samuels niertonicum tabletjes (solidago en lespeda), dat werkte erg goed maar in combi met sommige stofjes in zijn voer (alle dierenartsen-dieetvoer) is hij er allergisch voor geworden (dikke ogen en kale plekken).

omdat ik nogal veel natvoer weggooide, vries ik zodra een blikje open is driekwart in blokken gesneden gelijk in. die blokken kan ik naar gelang er trek is, laten ontdooien en gooi dan in ieder geval veel minder weg.

we hebben een ruig weekje achter de rug met dwangvoeren en streng zijn, want dat is zijn redding.
het is een eigenzinnige kater met een erg sterke wil, die af en toe zijn kont royaal tegen de krib gooit. toegeven betekent nierschade erbij, dus doen we niet (meer).
en ik moest deze keer de vechtpartij gewoon winnen in zijn belang, maar dat krijg ik hem maar niet uitgelegd.
hij begint bij te trekken en voelt zich nu duidelijk beter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Hoi Adriana,

Het gaat goed met Shadow, ik merk niet dat hij meer suffig is doordat hij nu benakor en renalzin krijgt.

Ook ik doe zijn dwangvoer welke ik met de staafmixer door elkaar meng in hele kleine doosjes in de diepvries. Hetzelfde doe ik als ik een blikje of zakje open hebt gemaakt. Het is zeker zonder om eten weg te gooien, en op deze manier heb je altijd iets in voorraad en dat maakt het jezelf ook weer makkelijker.

Met dwangvoer heb ik gelukkig geen klagen, meneer komt op zijn kussen liggen en ik geef hem op deze manier zo'n 10 a 15 spuitjes van 3 ml. (clinic en Hills kd) zonder te knoeien, ik vind hem daarin een kanjer.
Wel blijf ik het vreemd vinden dat hij dit voer niet zelf wil eten, maar ja Shadow kreeg wel ruim 14 jaar lamshart, vis en sheba en dan ineens omschakelen daar geeft hij niet zomaar aan toe, dus ook zo'n eigenzinnig beest maar ohh zo lief.
Gisteren zat hij naast me en hij tikt me op de schouder alsof hij wil zeggen, ik ben heel erg belangrijk hoor dus knuffel me nog eens, de slimmerik.
Als je dan die groene ogen ziet dan smelt je toch en daar doe je alles voor.

Morgen ga ik de ipakitine proberen en dan zie wel weer hoe hij reageert.

Groetjes en kopjes voor jouw rusjes.
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

kleine update over Mo.
afgelopen week dacht ik 'dit is dus de eindfase', at nauwelijks meer en dronk stukken minder.
drie maal daags tussen mijn knieen voor zijn medicijnen en als ie dan wat gegeten had, dan hoorde ik hem een half uur later in de gang overgeven.
en afstandelijk gedrag, niet op krabplank, beetje onzeker lopen, veel slapen en rapido afvallen.

vanmorgen heb ik besloten om zijn eventuele laatste dagen/weken niet te verpesten met dieetvoer dat hij niet lekker vindt, de kwaliteit in zijn leven te verbeteren want hij voelde zich duidelijk beroerd en hem te laten eten, wat hij lekker vindt.
gestopt met catoils.
gisteravond ging hij ineens tarwegras eten, dus ik naar de volkstuin om nog een verse bak te halen. daarop werd ook enthousiast gesopt.
paar soorten voer geprobeerd en hem eerst wat verdunde saus van Yarrah kip, altijd al zijn favo laten slobberen. paar brokjes vermalen/geprakt en daar doe ik een zeeeer royale hoeveelheid ipa op en ik hoor hem weer smakken.
en hij trekt bij en stond net op zijn krabplank te krassen met redelijk wat kracht.

zelf en zelfstandig eten is hier nu eerste prio, heb royaal ipakitine bijbesteld. k had de ervaring dat het bij Mo niet werkte, maar misschien doe ik er wel veel te weinig op. inmiddels weet ik dat het geen kwaad kan, dus gaat er veel meer over heen.
en ik heb nog eens naar zijn nierwaardes gekeken en vorig jaar zomer had hij ook 250 crea en hij leeft nog steeds. intussen was het behoorlijk gezakt en nu weer op 251.

dus misschien komt de malaise ergens anders vandaan, hoop ik maar...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie