Is mijn kat krols?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Miura krols?

Bericht door Ilone »

Ik heb Muka ook veels te laat laten helpen, dus heb ook een aantal keer een krolse kat meegemaakt.
En de laatste paar keer ging het er dus ongeveer zo aan toe als op dat filmpje....echt verschrikkeleijk. Om aan te zien, maar ook voor haar! De laatste keer is ze door de krolsheid zo'n 400 gram afgevallen.., zo'n impact heeft het op het lichaampje.
Als ze alleen wat rolleriger en aanhankelijker is dan normaal, zou ik het nog even niet op krolsheid gooien nee ;) Gewoon lekker met d'r kroelen :grin:
Maar inderdaad zeker wel even aankijken.

Erg trouwens hoe het in België gesteld is met de asiels e.d. :-(
Dan denk ik inderdaad dat het je niet gaat lukken om een echo op hun kosten te laten doen..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Miura krols?

Bericht door Kadavir »

Hoe kan het dat ze hier zo'n last van hebben dan? Ze zijn niet altijd huisdieren geweest en hebben toen het krols-zijn toch ook gewoon doorstaan?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Miura krols?

Bericht door pearlsofpassion »

Niet alle asielen hoor!
In den regel vooral diegene die door de overheid gefinancieerd worden (natuur, dieren en milieu zijn nooit een prioriteit in belgie), en zich dierenbescherming noemen.
Daarom heb ik het zo niet op de dierenbescherming.

De private asielen zijn vaak veel beter! Hier en daar zijn er ook zaken die niet kloppen of niet ideaal zijn, maar in de regel een stuk beter. Maar die moeten het dus allemaal zonder subsidies stellen.
Er is inderdaad nog erg veel werk in België om op hetzelfde niveau te komen als Nederland in dierbeleid.

Er is nu blijkbaar ook een dierenambulance in West-Vlaanderen, maar die werken ook samen met een asiel, en ik ben nog niet helemaal overtuigd of het wel in orde is.
Het natuurhulpcentrum in Opglabeeck (drielandenpunt) is wel prachtig! Echt geen kwaad woord over te zeggen, maar dat is vooral voor de wilde dieren (al vangen ze ook wel al eens een tam gedumpt konijntje op).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Miura krols?

Bericht door pearlsofpassion »

Kadavir schreef:Hoe kan het dat ze hier zo'n last van hebben dan? Ze zijn niet altijd huisdieren geweest en hebben toen het krols-zijn toch ook gewoon doorstaan?
:lol: Sorry, dit vind ik even heel grappig ;-)
Toen werden ze 2 keer per jaar krols en werden dan gedekt natuurlijk ;-)
Het duurde dan niet lang (het stopt als er een paar goede dekkingen geweest zijn) en de katers stonden er niet zo op te kijken als die mensen die het filmen. Die katers kruipen er gewoon op, en dat is wat de poes wil.
Het is wel niet helemaal waar ze voor zou kiezen, want de kater doet haar pijn, maar het is hoe de natuur bij een kat werkt... Het is het mechanisme om voort te planten. Weinig aan te veranderen.

Bij de wilde katachtigen werkt het ook zo.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Miura krols?

Bericht door Ilone »

quote="Kadavir"]Hoe kan het dat ze hier zo'n last van hebben dan? Ze zijn niet altijd huisdieren geweest en hebben toen het krols-zijn toch ook gewoon doorstaan?[/quote]

En toen was de levenswverwachting ook minder hoog, en waren er meer nestjes etc ;)[
Krolsheid heeft echt een behoorlijke impact op het lichaam. Niet alleen de energie die het vreet, maar ook de kans op ontstekingen en tumoren.


@ Valerie: Oh maar ik bedoelde ook niet dat het met alle asiels slecht gesteld zou zijn!
Maar inderdaad, het beleid mbt dieren is een stuk beter in nederland..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Ellis1985
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2011 19:40

Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door Ellis1985 »

Hoi,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ellis, 25 jaar en ben opgegroeid met katten en heb sinds ik uit huis ben ook zelf katten. Afgelopen augustus besloten mijn man en ik dat we er een kater bij wilden hebben. Zo kwamen we terecht bij een 10 weken jonge kater en sindsdien woont hij bij ons.

In september kwam er 's avonds laat een buurvrouw aan de deur met een mooie jonge poes. Ze zat al de hele dag bij haar voor de deur en ze wou haar zo in de kou niet buiten laten. Nee, dat vonden wij ook niet goed, dus hebben we haar opgevangen. We hebben alle instanties ingelicht en ook het dierenasiel. Ook is de dierenambulance enkele dagen later gekomen om te kijken of ze gechipt was, nee dus. En ze hebben haar geschat op een leeftijd van 4 maanden. Ze hebben ons gevraagd of wij haar op wilden vangen omdat het dierenasiel vol zat. Nouja, ze kon het goed vinden met onze kater en andere 2 katers en er waren nergens problemen mee. Nouja, tot op de dag van vandaag heeft niemand zich gemeld. Hoe dat nou mogelijk is snappen wij ook niet, maar goed, ze is hier hartstikke welkom en helemaal ingeburgerd.

Nu is het zo.... De kater wilden we al langere tijd laten castreren, maar eerst waren zijn balletjes nog te klein en daarna kreeg mijn man geen vrij (en ik kon niet heen vanwege omstandigheden). Uiteindelijk een afspraak voor vorige week maandag. Nu was het zo dat in de week ervoor ik de 2 kleintjes betrapt heb tijdens een eventuele dekking (ging gepaard met een hoop geschreeuw van een van de 2 en toen ik ging kijken gingen ze snel uit elkaar en kwam er ergens nattigheid vandaan. Ze had totaal geen verschijnselen van krolsheid. In de dagen erna was ze wel wat aanhaliger dan normaal en erg gezellig, maar verder was er niks anders. Ik heb nogal lopen twijfelen en we hebben ze als ze buiten onze toezicht waren dus apart gezet tot de castratie. Verder heb ik haar in de gaten gehouden en ook over eventuele zwangerschappen gelezen op internet om te weten wat je zou moeten zien. Nu zag ik afgelopen maandag al tekenen van het wijken van de haren bij de tepels. Maar, sinds gisteren vertoont ze dus wel duidelijke tekenen van krolsheid. Een tijdlang lopen miauwen (echt roepen), heel veel kroelen en naar buiten willen. Nou goed, wij waren enigzins opgelucht, maar nu ontdek ik dus vanavond bij 2 tepels verdikkingen. Ze heeft de laatste dagen al een dikkere buik dan normaal, maar goed, daarmee kun je dus ook meerdere kanten op.

Ik heb een beetje lopen zoeken maar kan geen duidelijke antwoorden vinden op mijn vragen; horen verdikte tepels (echt soort knobbeltjes ernaast) bij krolsheid of zwangerschap? Of moet ik nu echt de medische kant uit gaan denken en met mevrouw naar de dierenarts? Verder toont de kater die net gecastreerd is verder geen interesse in haar...
En wat ik me afvraag. Als een poes voor het eerst krols wordt, kan het dan zijn dat je dat in het begin gewoon mist? Dus, kan het zijn dat ze tijdens die dekking wel krols was, maar dat wij het niet als zodanig herkent hebben?

Veel vragen... Ik ga zo nog eens (als ze weer eens voorbij komt) voelen aan haar buikje, want ik vraag me af of ze dit nu bij alle tepels heeft. Net begon ze nogal te mopperen dus ben er mee opgehouden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Ellis
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door Zuri »

Welkom ;-)

Goed van je dat je dit dametje niet op straat hebt laten zwerven. Maar je zult inmiddels de haren wel uit je kop trekken dat je de kerels niet eerder hebt laten castreren. ;-)

Tja of jouw dame zwanger of 'gewoon krols' is weet ik niet, maar als dit zo doorgaat is ze zeker binnen de kortste keren zwanger. Buiten het feit dat ze nog heel jong is, neem ik aan dat dit ook niet je bedoeling is. Ik zou zeggen; z.s.m. naar de dierenarts voor een sterilisatie (dat kan ook wanneer ze net zwanger is want dan halen ze de boel in een keer weg). Dat is niet zielig; het is zelfs een enorme zware opgave voor zo'n jonge poesje om een zwangerschap goed te doorlopen. Dan kun je maar beter alles weg laten halen.
En als dit i.v.m. werk even niet uitkomt, zorg dan dat je de poes apart houdt zodat er in ieder geval geen succesvolle dekking kan plaatsvinden (als dat nog niet is gebeurd)

Ook snel een afspraak maken voor je kerels ;-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Ellis1985
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2011 19:40

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door Ellis1985 »

Dankjewel :D

Nou, alle drie de kerels zijn dus nu gecastreerd. De 2 oudsten toen ze nog jong waren (ze zijn nu bijna 3 en 4), maar de jongste dus vorige week maandag. Het kon niet eerder dus omdat zijn balletjes nog niet volgroeid waren en daarna kon mijn man geen afspraak maken doordat ie geen vrij kreeg van zijn werk. Ja, ik zit nu inderdaad van "hadden we maar net iets eerder..." maar goed, daar hebben we nu niks meer aan. Ben allang blij dat ze hier nu veilig rond kan lopen zonder risico van eventuele hitsige heren ;-) Die kijken nog niet eens naar d'r om als ze zo loopt te miauwen hier... Ja, dit is echt een nadeel van poezen, maar ik merk wel dat een poes toch veel aanhaliger en liever is dan een kater. Al hebben de katers op hun eigen momenten dat ze erg lief en aanhalig zijn (bijvoorbeeld in bed).

Dankjewel voor je reactie in ieder geval.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door Zuri »

Oh sorry, dan heb ik niet goed gelezen. :oops:

Ik dacht dat ze nog niet gecastreerd waren. Nou dan is dat in ieder geval al geregeld. Al is een gecastreerde kater na de castratie nog wel een paar dagen / weken vruchtbaar... Dat hij dus nu geholpen is wil nog niet zeggen dat hij geen kittens kan verwekken bij je poes.
Daarom toch nog steeds het advies; laat je poes ook steriliseren. Ook krolsheid is heel belastend voor een poes.

Succes :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat je katers geholpen zijn is, al iets, maar een poes kan ook van andere katers zwanger worden en daarvan zijn er genoeg.
Ik veronderstel dat je ze gewoon binnen houdt, maar krolse poezen zijn meester in ontsnappen en zitten met niets anders in hun hoofd dan een kater vinden. Dus als ze nog niet zwanger is, zal ze het waarschijnlijk snel worden als er niets gedaan wordt.

Waarom heb je haar niet gewoon laten helpen als ze daar oud genoeg voor was? (6 maand). De leeftijd van je kater zit daar voor niets tussen. Waarom heb je haar dan niet minstens met de laatste kater mee laten helpen? Dan konden ze samen binnen, samen ervanaf.
Dat snap ik niet goed...

alleszins, enkel een DA kan vaststellen of ze zwanger is, en of ze nog niet te ver is om alles weg te laten halen. Dus hup naar de DA. En als ze nog niet te ver is, of helemaal niet zwanger, gewoon laten helpen.
Het is beter om niet tijdens de krolsheid te laten helpen, maar wist je dat je jongste kater nog tot 6 weken na castratie een succesvolle dekking kan uitvoeren? Dus ik zou geen risico's meer nemen.

Het is in mijn ogen een beetje een boeltje geworden, en heel erg ingewikkeld, terwijl je katten gewoon op 6 maanden laat helpen, en dan heb je (meestal) geen problemen.... Dus zo snel mogelijk alles oplossen, en gewoon zorgen dat iedereen geholpen is. Dan zijn alle problemen opgelost, wordt je poesje niet meer krols en geen kans op zwangerschap. Iedereen rust en gelukkig...

Poezen kunnen inderdaad 'stil krols' worden, wat wil zeggen dat je er niets van merkt, maar ze toch vruchtbaar is en dus zwanger kan worden. En de katers merken dat natuurlijk wel omdat de geur vrijkomt.

Laat je even weten dat de DA gezegd heeft?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ellis1985
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2011 19:40

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door Ellis1985 »

Hoi pearlsofpassion,

Antwoorden op je vragen. Wij hebben Mara niet laten helpen omdat ze officieel nog steeds niet van ons is. Pas na een jaar kunnen wij definitief zeggen dat ze van ons is en in die tijd willen we haar dus ook niet laten helpen om eventuele problemen te voorkomen. Aangezien ze ook als fokpoes bedoelt kan zijn en de wereld tegenwoordig erg hard is. En daarbij, waarom MOET ik haar laten helpen? Misschien willen wij zelf later wel kittens van haar? (En begin niet over de volle asiels e.d., ik heb zelf aan opvang gedaan.) En nee, ze komen niet buiten (de 2 oudste wel, maar de 2 jongsten niet).

En wat betreft Mara. We zijn gisteren naar de dierenarts geweest omdat ik toch teveel aan het twijfelen was en die heeft haar nagekeken maar kan het niet uitsluiten. Ze heeft wel een vollere buik dan normaal, maar verder kan ze niks voelen. Dit omdat het misschien nog niet het juiste tijdstip is om het te kunnen voelen. We hebben nu afgesproken dat we het de komende weken aankijken en als we over 3 weken nog twijfelen gaan we terug voor een onderzoek met echo of een röntgenfoto. We hebben het wel over de risico's gehad, maar het gebeurt vaker dat zo'n jonge poes zwanger wordt en ze vindt het in dit geval niet noodzakelijk om in te grijpen. Zulke dingen gebeuren nou eenmaal, hoe goed we ook opgelet hebben. Én ik heb gevraagd of Toby haar nog zou kunnen bevruchten nu, volgens haar is die kans haast niet meer aanwezig. Er kan inderdaad nog een restje zitten, maar na nu bijna 2 weken verwacht ze het niet meer dat er een succesvolle bevruchting kan plaatsvinden. Daarbij toont Toby geen interesse meer (volgens de dierenarts waarschijnlijk omdat ie haar naar zijn idee succesvol bevrucht heeft). En wat betreft de krolsheid... Ze kwam gisteren niet krols meer over en buiten die 2 dagen heeft ook niet meer rond lopen roepen.

Ik ben hier niet om te horen, je moet dit of je moet dat, nee ik vroeg me alleen af wat jullie van de symptomen denken. Ik neem zeer weloverwogen beslissingen samen met mijn man en vind dan ook niet dat jij je zo op kan stellen met een wijzend vingertje dat het "een beetje een boeltje geworden is". Als er 1 ding is wat hier juist niet is, is het een boeltje. Om dat zo te zeggen, daarvoor ken jij de situatie niet genoeg.

Ellis
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je zo'n ervaring hebt met katten en een opvang hebt gehad, dan weet je toch dat enkel een DA daar iets met zekerheid over kan zeggen?
Je vraagt niets over symptomen. Je zegt zelf dat ze krols is, niet welke symptomen ze vertoont. Dus kunnen wij niet uitmaken of ze krols zou zijn of niet.
Nu kan ik wel zeggen: een krolse poes is niet zwanger. Daar is het antwoord op je vraag dan.
Maar zoveel wist je er zelf toch ook wel vanaf? En we raden toch ook de DA aan.

Wat kunnen we dan nog zeggen??
En je kan moeilijk verwachten dat we hier enkel strikt op je vraag antwoorden : zwanger of niet.
Natuurlijk proberen we ook raad te geven en je vooruit te helpen. Sorry daarvoor. Zo werkt dat nu eenmaal.
Ik heb nog nooit gehoord dat je een gevonden kat niet zou kunnen laten helpen tot een jaar na het vinden. De helft van alle katten en kittens in het asiel zijn gevonden en gelukkig worden die wel geholpen.

Als je weet hoeveel kittens er elk jaar over zijn, snap ik echt niet dat je van haar kittens zou hebben. Maar dat moet je inderdaad zelf weten.
Of je haar dat wil aandoen en met haar gezondheid gaan spelen tot je beslist hebt of je kittens wil of niet, moet je ook maar zelf weten.
Wij kunnen alleen maar zeggen dat we het niet zouden doen en het je afraden (en ook de redenen waarom), en ik denk wel dat dat ons recht is. Net zoals het jouw recht is om daar niet naar de luisteren en je eigen beslissingen te maken. Maar als je vind dat je de goede beslissingen maakt, heb je het niet nodig om mij aan te spreken op het feit dat ik raad geef.

Ik heb je gewoon met de beste bedoelingen van raad willen voorzien, en daar hoef ik me eigenlijk niet schuldig over te voelen.
Meer wil ik daar niet meer over zeggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door Anne »

Ik zou haar nu gelijk laten helpen, mocht ze zwanger zijn dan kan de da gelijk de foetusjes weghalen.
je zegt dat je haar nu niet kan laten helpen omdat ze officieel niet van jullie is. Dat kan je pas na een jaar zeggen. Ik weet wel dat je alle medische kosten terug mag koppelen aan de eigenaar,
als die nog komt opdagen (vooral als ze horen dat daar kittens aan vast zitten)
Dat je haar open wilt houden, voor eventuele kittens voor jullie zelf, vind ik echt belachelijk!!
Je zegt dat je in de opvang hebt gewerkt, hoe kun je dan in godsnaam kittens willen van een poes waarvan de voorouders niet bekend zijn en poes dus niet eens goed getest kan worden op eventuele erfelijke ziektes?
Is het een raskat of zo?
Jij als geen ander moet toch weten hoeveel ellende oepsnestjes veroorzaken!!
En dan kom je je ook nog vertellen dat je in de opvang hebt gewerkt.
Tja die opvang is hard nodig, allemaal door mensen die zo graag een nestje willen,
ik vind dit echt ego tripperij :evil:

Daarnaast beweer je dat je haar voor het asiel opvangt, een beetje asiel kan er niet achter staan dat er gefokt gaat worden met hun opvang poesjes!!

Jouw verhaal wankelt, aan alle kanten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
amtola
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2011 17:02
Locatie: Kwinstheul
Contacteer:

Re: Krolsheid, zwanger of iets anders?

Bericht door amtola »

Als een poes zwanger is,
zie je na 3 weken rode tepeltjes!
ze zijn niet persee dikker (ook niet om het tepeltje heen) dat komt pas later!
wat wel kan gebeuren als je poes krols is, dat ze dikkere tepels krijgt... zoals je boven omschrijft!
als je poes dus na 3 weken geen veranderingen aan de tepels heeft en ze niet meer miauwt alsof ze krols is, dan is ze gewoon niet zwanger maar nu krols!

wat je zei over dat je misschien niet door hebt dat een poes Krols is kan!
sommige zijn 'stiekem' krols!
dit is soms best lastig!

Logies dat je DA nu niets hierover kan zeggen! als ze zwanger zou zijn is het nu nog zo klein!
en Rontgen zou ik zelf niet laten maken! dan zou ik eerder voor de Echo kiezen!
de stralingen van een rontgen kunnen schadelijk zijn voor je evt kittens!

Overigens krijgt een poes bij de bevruchting pas een eisprong!
als ze maar 1 dekking hebben gedaan is de kans groot dat je maar 1 kittens krijgt (als het raak was)

tuurlijk is het beter als ze niet zwanger is op jonge leeftijd!
maar dit is een ongeluk!
ik zou haar denk niet laten opereren als ze zwanger blijkt te zijn!

ik wens je succes!
Siamees, Oosters Korthaar & Sphynx
Eirene
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2011 13:30

Drachtige kat krols?

Bericht door Eirene »

Beste allen,

Ik wilde 1 nestje van mijn geadopteerde poes voordat ik haar laat steriliseren, ja ik heb hier goed over nagedacht en heb al gegadigden voor mijn kittens.
Nu is ze meer dan een maand geleden ontsnapt toen ze krols was. Ze ging meteen meer slapen, meer eten en werd knuffeliger, echt grote gedragsveranderingen. Ook gingen een tijdje geleden haar tepels zwellen. Als je de tepeltjes zoekt, zit er geen haar omheen.
Maar twee dagen geleden (ze is nu 5/6 weken geleden gedekt), vertoonde ze opeens krols gedrag. Maar tegelijkertijd waren haar tepeltjes opeens roze geworden!

Wat denken jullie dat er aan de hand is? Is ze schijnzwanger? Of kan een kat toh krols worden tijdens de zwangerschap (ondanks mensen die stellig beweren dat dit niet kan)? Ik heb hier nog geen eenduidig antwoord op kunnen vinden.

Ik weet dat DA de enige is die echt uitsluitsel kan geven, maar is erg duur en stressvol voor mijn poes Hebe!

Groeten!
Plaats reactie