Beste kattenliefhebbers,
ik heb me onlangs geregistreerd op jullie forum, nadat mijn vriend en ik hadden besloten een poes te adopteren. Ik heb al enorm veel bijgeleerd over poezen, maar nog zit ik met vele vragen. Ik heb nog nooit een poes gehad en ik ben dus een echte leek (en zooo bang om wat fout te doen). Nuja, eerst wat nieuws over ons. Wij wonen al drie jaar samen op een relatief groot appartement met balkon (niet afgesloten). We zijn druk op zoek naar een poes die ons aanspreekt in verschillende asielen en hebben er al een paar op het oog. Wegens vakantie zullen we de poes pas adopteren eind juli, maar dat geeft ons de kans ons alvast heel goed voor te bereiden. We hebben besloten een volwassen kattin te nemen, aangezien deze minder makkelijk geadopteerd worden dan een kitten. Bovendien is het voor ons ook beter niet meteen met een heel jong kitten te beginnen, misschien komt dat later nog
Nu heb ik nog enkele vragen waar ik niet zelf een antwoord op vond:
- waar zetten we best de kattenbak? het oorspronkelijke idee was om deze op het balkon te zetten (omdat ik er vanuit ging dat katten niet van zichzelf van een balkon springen, maar ondertussen las ik wel anders). Dus nu ben ik bang geworden om de poes op het balkon te laten (zeker als we zelf niet thuis zijn, een inventieve poes kan zeker ontsnappen). Een andere optie is de logeerkamer, gang (klein en veel passage), keuken (klein en niet echt hygiënisch), woonkamer (misschien niet zo gezellig?) of badkamer (heel klein).
- de meeste poezen die we reeds hebben gezien zijn niet gesteriliseerd en hebben al een nest gehad. Ik zou deze zo snel mogelijk willen laten steriliseren, maar vraag me af of ik daar niet beter even mee wacht (trauma van de verhuis is misschien al erg genoeg). Bovendien is onze favoriete poes al vijf jaar, is dit niet te laat om te steriliseren (dacht van niet, maar toch beter effe vragen).
- zou een feliway verstuiver helpen om de poes de eerste dagen te kalmeren bij ons thuis, of een feliway spray in de vervoersmand (onze favoriete poes woont 2 uur verder)?
- ik ben van plan de poes royal canin of purina one te geven. ik heb al goede dingen gehoord over RC, maar kan je dat echt enkel bij de DA krijgen? lijkt me zo stom om naar de DA te gaan zonder poes
- wegens een kleine keuken (en veel te grote koelkast) is de plaats voor haar eetbakje nogal beperkt. Vindt een poes het erg als deze onder een tafel staat (wordt gebruikt als werkvlak, staan geen stoelen aan), of toch beter ernaast (met risico van omverlopen)?
- over de kattenbak: wegens wild enthousiaste reacties zou ik litter pearls willen gebruiken, maar ik vind geen verkooppunten?
- ik zou in de komende weken zoveel mogelijk benodigdheden willen kopen voor de poes, maar ik ken bijna geen dierenwinkels. Ik ken enkel Tom&Co, is deze een beetje ok?
- ik ben ondertussen ook al op zoek gegaan naar een dierenarts in de buurt van gent (belgië): weet iemand een hele goede? Anders zal ik het op goed geluk moeten proberen.
- ik heb een hele collectie kamerplanten staan waar ik wel aan gehecht ben (vooral mijn ficus), maar heb al gelezen dat dit giftig is voor poezen. Momenteel staan mijn planten op de vensterbank (heel groot en zonnig, ideaal voor een poezendutje). Waar kan ik ze verplaatsen zodat poes er zeker niet van eet? Op mijn kast kan ze alvast niet want de ficus is redelijk groot. Ofwel moet ik de poes heel goed in de gaten houden en als we weg zijn de ficus verplaatsen naar een gesloten kamer? Of een of ander omheining bouwen voor de ficus (maar katten zijn zo inventief). Nu ja ze is al iets ouder, dus ik hoop ergens dat ze er niet eens naar om kijkt, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
- voorlopig ben ik van plan volgende aan te schaffen: transportmand, zachte dekentjes doorheen het huis, eet- en drinkbakje, eten (RC), kattenbak, kattenbakvulling (litter pearls), slaapplekje (ikea). Is het nodig echte speeltjes te kopen of wacht ik daar beter nog mee (lijkt me leuker voor de baasjes zelf

)? Is het nodig een krabpaal te komen (ik las ergens dat die bastis van ikea daar ook voor dient) of een sisal tapijt? En ben ik nu nog iets vergeten?
Het is een heel verhaal geworden, alvast bedankt aan diegene die de moeite doen om het te lezen

. Nuja, ik denk er in ieder geval over na voor ik een poezebeestje in huis haal. Hoewel de kriebels er zijn om er onmiddellijk eentje te halen, wil ik eerst volledig voorbereid zijn. Ik voel me net alsof ik een kindje verwacht
Kiyari