Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Ps. Waarschijnlijk is het Alfaxan. De bijsluiter van Alfaxan.
Ja, dat moet 'm zijn. Had het niet helemaal goed verstaan net.

Zit trouwens nu de bijsluiter te lezen, en die is van 2011. En was is geïndiceerd voor honden èn katten - dus wel apart dat mijn DA het nog nooit eerder heeft gebruikt bij katten. Verder lees ik ook dat het geen eenvoudig toe te passen anestheticum is, je moet het gespreid over 60 seconden toedienen, en je moet zuurstof bij de hand houden mocht er apneu optreden.

Ben benieuwd of er op het forum al ervaring is met dit verdovingsmiddel.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank allemaal voor de steun en de draaiende duimpjes. Ik ben gistermiddag nog naar mijn meisje geweest. Het was me t dagje wel. Gaande weg de dag ging Koetje ziender oog steeds verder achteruit. De laatste foto is ook geen vergelijk met hoe t er aan het begin van de avond ineens uitzag. Binnen een mum van tijd was haar koorst gestegen naar 40.5 en begon haar oogje al naar buiten te komen. Ook begon zij steeds zwaarder te ademen. Ik plaats maar geen foto want t is echt geen aangenaam gezicht.
Ik heb niet eens de kans gekregen om Alfaxan aan te halen Erik. Want voor ik t wist werd een 2e dierenarts opgetrommeld en werd t ineens een spoedgeval. Haar keeltje zat al bijna dicht toen mijn eigen DA erin keek. Ze hebben haar een sedatie gegeven en geintubeerd. In haar keeltje hebben zij een gaatje gemaakt en er kwam behoorlijk wat troep uit. Hierna is zij nog gelaserd...geen idee waarvoor. Ik was op dat moment redelijk de kluts kwijt. Gezien zij toch toch een sedatie had gekregen heeft mijn DA toch meteen een buikecho gemaakt. Lever, mild, darmen zagen er goed uit. In de blaas was wel blaasgruis te zien. En in 1 nier waren wat niersteentjes te zien. Verder waren de nieren nog dezelfde grootte als bij de vorige echo die toen ooit gemaakt is. Eén nier is gewoon een normale grootte en de andere nier was ietsjes kleiner dan wat hij zou mogen zijn. Geen verandering dus behalve de niersteentjes in 1 niertje.

Komende dagen moet Koetje haar kopje dus weer gaan slinken. De DA gaat er op dit moment voor alsnog vanuit dat de ontsteking (abces) de oorzaak is van dit alles (gezien hoe snel dit nu gegaan is en de geschiedenis van de verslikking van een paar dagen geleden met de klachten die zij ineens daarna kreeg). De calciumwaarde moet in de gaten gehouden worden volgens hem en hopelijk daalt die mee in de komende dagen samen met t slinken van t kopje.

Vandaag wordt er in ieder geval urine opgevangen om te kijken welk soort blaasgruis dit is. En of dit de calciumverhoging zou kunnen verklaren. Aanprikken tijdens de echo kon niet omdat t te zwaar was. Tijdens de echo van gisteren waren geen tumoren te zien. Vanmorgen hebben ze nog een thoraxfoto gemaakt en daar was ook niets op te zien.

Hopelijk loopt dit dus allemaal af met een sisser. Duimen jullie aub nog even mee?
Laatst gewijzigd door Mon Chou op 23 nov 2016 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Pfff arme Koetje en arme jij.
Wanneer een zwelling zo snel op komt zetten zou ik ergens denken aan een allergische reactie (heb het bijvoorbeeld bij een hond meegemaakt dat die allergisch bleek voor enting en dus ook ineens zo snel ging opzwellen, met name de kop).
Krijgt Koetje nu een specifieke AB op basis van de 'rotzooi' die de DA heeft gevonden?
Kan je anders de assistente niet vragen om het medisch dossier naar jou toe te mailen zodat je het verslag op papier hebt? Het is namelijk meer dan logisch dat de helft van wat er door de DA wordt gezegd langs je heen gaat op zo'n moment ;-)

Duimen draaien dat het snel weer de goede kant op zal gaan met Koetje!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dat was me het dagje inderdaad wel, Kim...

Dat moet toch een flink abces zijn, arme Koetje. Maar heeft ze zich niet verslikt omdat er al een fors abces aanwezig was? Hoe dan ook, het is wel heftig hoe het toch heel snel is komen opzetten. Hopelijk heeft Koetje het ergste nu gehad, en kan ze gaan herstellen.

Natuurlijk duimen we met z'n allen!
Sterkte Kim en Koetje!
Erik
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hopelijk herstelt Koetje goed en hebben de nieren geen verdere schade opgelopen.

Ook hier wordt geduimd :epray:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Hier draaien de duimen en 28 pootje op volle kracht. Gauw beter worden Koetje!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dorien66 »

Och jeetje, wat een ontwikkelingen. Hier wordt ook volop geduimd! :epray:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Hoe is het nu met Koetje?
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Gisterochtend hebben ze weer bloedgeprikt. Haar crea was gezakt van 572 naar 339 (ref 212) en haar ureum van 24.3 naar 17.8 (ref 12.9). Haar calcium was gezakt naar een normaalwaarde. Helaas had Koetje t wel voor elkaar gekregen die nacht dat t infuus niet meer liep (naald zat scheef). Ze hebben toen niet meer in haar bekje kunnen kijken gezien zij iedereen bijt. Ze was in ieder geval niet meer benauwd. Gistermiddag leek t oogje weer wat dikker te worden. Dit terwijl de rest goed aan t slinken was. Gezien ik er toch meerdere malen per dag ben om te dwangvoeren (assistentes krijgen t niet voor elkaar zonder open te liggen) kon ik t zelf ook goed in de gaten houden. Mijn eigen DA heb ik gisterenavond nog gesproken en hij zou haar deze ochtend onderzoeken gezien hij ook een beetje met t oogje zat. Vanmorgen heeft mijn DA mij gebeld. Hierbij waren zijn bevindingen dat haar keeltje wel wat geslonken was en hij een bijtwond rijker. Ook was haar oogje verder niet meer verbeterd. Na enig overleg toch besloten om een CT te maken omdat t ook weleens gebeurt dat er een tumor achter t oogje zit welke t oogje naar buiten kan drukken. En na de CT dan meteen ook de blaas alsnog aanprikken om te kijken of hij er wat bezinksel uit kon krijgen (al die dagen ervoor zat bij t opvangen van de urine steeds geen gruis).
Ik stond vanmorgen dus weer vroeg op de stoep. Op de CT waren gelukkig geen tumoren in haar kopje gezien. Daar was ik eerlijk gezegd heel erg blij om. Het is toch altijd maar afwachten waar ze mee gaan komen. Wel was er vocht achter t oog zichtbaar wat te wijten valt aan t abces. Het aanprikken van de blaas is ook gelukt, ze moesten haar alleen een paar keer kantelen. Het gruis is van het oxalaat type en dus de nierstenen ook. Volgens de DA kan dit dus ook de verklaring zijn van t calcium wat verhoogd was. Voorlopig blijft zij nog een tijdje aan t infuus vanwege de sedatie en de contrastvloeistof welke zij voor de CT gebruikt hebben. En vanavond spreek ik de DA nog even vwb het gruis, stenen en calcium. Daar schijnt, voor zover ik nu begrepen heb, ook een oplossing voor te zijn.
Het is me inmiddels t weekje wel en eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet tot rust gekomen. Maar alles voor mijn meisje....ze kwekt gelukkig weer wanneer ze mij ziet.

Ze zegt jullie allemaal wel even "hallo" en bedankt jullie voor t duimen :
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016112 ... 873cc5.jpg[/img]

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ach arme Koetje, je voelt je echt niet lekker.... :cry:
Poeh, het valt niet mee - maar er zijn toch ook lichtpuntjes in je verhaal.

Ik heb de foto even voor je verkleind, want hij was te breed om in je bericht te laten zien:

Afbeelding

Zet 'm op Koetje, hopelijk gaat het binnenkort weer beter.
We blijven duimen voor je!
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Achossie wat een sneu plaatje. Wij duimen hier dat ze snel op mag knappen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ach, arm Koetje!
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je Erik voor t verkleinen vab de foto. Toen ik bij Koetje was heb ik even een berichtje naar jullie allen getypt en vervolgens niet gekeken hoe t met de foto ging.

Nog even een kleine update.....
Koetje krijgt gelukkig haar oogje weer dicht. Haar temperatuur is ook weer normaal.
Helaas liep vanmorgen haar infuus weer niet. De DA wilde Koetje eigenlijk dan al mee naar huis geven. Maar gezien ik haar liever nog een dagje aan t infuus wilde, heeft de DA geprobeerd weer een infuus aan te leggen. Helaas is dit niet gelukt gezien zij al behoorlijk lekgeprikt is. Haar pootjes zijn wat dikker en haar adertjes niet meer te vinden. Buiten dit is er geen land meer met haar te bezeilen op dit moment....ze is t beu. Ik kan haar geen ongelijk geven overigens. We hebben daarom besloten om haar van t infuus af te laten. De DA geeft haar vandaag nog een paar keer vocht onder haar huid. Morgenochtend mag zij lekker mee naar huis. De antibiotica moet nog even doorgegeven worden en ik moet nog even overleggen of zij morgenochtend nog een keer bloed willen prikken voor een soort 0-meting. Komende week moet zij toch terug voor controle.

Oohw...vwb haar calcium..... ze krijgt op dit moment daar nog geen medicatie voor. Wel gaf de DA de tip om haar Spa blauw water te geven. Volgens hem heeft hij deze tip van Gent en schijnt dit goed te werken.

Weet iemand trouwens hoe lang er gespoeld moet worden na sedatie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Dorien66

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dorien66 »

Geen antwoord op je vraag, maar wel veel sterkte gewenst!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Mon Chou schreef:Weet iemand trouwens hoe lang er gespoeld moet worden na sedatie?
Dat hangt er vanaf - welk verdovingsmiddel er is toegepast?
Maar het lijkt me dat na 24 uur het toch wel uit het lichaam is, zeker als er nog een paar keer onderhuids vocht is gegeven.

Hopelijk voelt Koetje zich vandaag wat beter, als ze weer bij je thuis is vandaag!
Groetjes,
Erik
Plaats reactie