Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

Sandra W schreef:Deurmatten zijn helaas beruchte plasplekken, waarschijnlijk om het territorium van binnen naar buiten te markeren, en als de geur er eenmaal in zit blijft je kat het altijd ruiken ook al ruik jij niets meer.

Er is dus helaas maar één oplossing en dat is de mat weg te gooien. Je kunt het beste daarna helemaal geen mat meer neerleggen of anders een rubberen mat.

groeten,
Sandra

PS: een feliwaystekker werkt inderdaad vaak heel goed bij stress, dus als je kat een stressplasser is dan kun je het zeker proberen.
en als ik nou die deurmat buiten neerleg zou dat helpen vanwegen de geur dan???
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Hoe krijg ik mijn kitten helemaal zindelijk?

Bericht door kaatjuh »

Hoi allemaal. Ik heb sinds vorige week een kitten erbij gehaald en gelukkig klikt het goed tussen mijn 2 katten. Maar ik zit met een probleempje? Zodra mijn kitten op de bank zit en uitgespeeld is zoek ze altijd een hoekje op zodat ze hier kan gaan plassen, gelukkig hou ik haar heel goed in de gaten en ben ik er meestal net op tijd bij. Gisteren wou ze het alweer doen en toen heb ik een glas water over haar heen gegooid om haar te laten schrikken. Gelukkig hielp het.. Maar als ik haar optil en op de kattenbak zet weet ze heel goed dat ze daar haar behoeftes moet doen, wat ze dan ook netjes doet!! Hoe krijg ik haar nu zindelijk? ik word er een beetje moe van om haar elke 10 min naar de kattenbak te gaan..! Als ik ben werken mag ze dus ook niet in de woonkamer komen maar ik zie ook niet dat ze ergens op de grond heeft geplast of zo..dus het lijkt wel of ze het wel kan maar geen zin heeft of zo? of werkt dat zo niet met katten?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, het is geen kwestie van geen zin hebben, maar van nog een heleboel moeten leren aangezien zij nog zo klein is. Dit betekent dus helaas dat je haar in het begin na iedere maaltijd (ook na drinken) en na haar slaapje even de weg naar de kattenbak moet wijzen door haar erop te zetten. Na een tijdje zal het kwartje hopelijk vallen en is zij helemaal zindelijk.

Het is inderdaad een goed idee om haar voorlopig nog maar niet alleen in de woonkamer te laten tot je zeker weet dat zij goed zindelijk is.

O ja, dat glas water over haar heen is een minder goed idee, zij schrikt zich alleen maar een ongeluk en ze snapt totaal niet wat de reden ervan is, aangezien ze oorzaak en gevolg nog niet snapt. Je houd dan helaas alleen maar een bange en gestresst katje over.

groeten,
Sandra
dichtemist
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2007 11:03

Bericht door dichtemist »

Morge!
Sinds 4 a 5 maanden heb ik 2 gezellige lappenpoezen van ongeveer 18 jaar oud. Sinds 3 weken poept eentje buiten de bak. Altijd zo'n 30 cm ervoor. Ik heb in de afgelopen weken al andere soorten strooisel gebruikt.
Ze hebben 2 bakken. Om de dag wordt het verschoond. Maar ook net als ik het verschoond heb doet ze het er nog buiten. Een andere bak erbij gekocht. Geen oplossing.

De andere poes maakt trouwens wel gebruik van elke bak die ik er zet (zit nu met 1 op houtkorrels, daar wordt alleen in geplast door de gezonde poes. voor mij geen houtkorrels meer dus.)

Ik heb uiteindelijk krantenpapier voor de bak gelegd. Daar doet ze het nu op. Eergisteren dacht ik dat het opgelost was. Hoorde dr op het papier lopen, zelf ernaar toe geslopen. Ze zag me kijken en ging toen braaf naar de bak om dr behoeften te doen. Heb dr daarvoor en daarna complimentjes gegeven. 2 keer heeft ze het netjes gedaan.

Echter, vanmorgen gewoon weer op de krant voor de bak. Plassen doet ze wel in de bak (op 1 keer na dan)

De ontlasting is niet bepaald stevig. (op de bak laatst wel) Maar om te zeggen dat het diarree is...

Ze hebben al tijden dezelfde voeding. (Kitekat/felix voor senioren) Apart zetten heb ik geprobeerd maar dat begrijpt ze natuurlijk niet. Zo af en toe wil ze ook klein beetje donker braaksel op de vloer gooien. Geen haarbal, die heb ik net nog van dr gevonden.
Ze is nog steeds erg aanhankelijk en knuffelbaar.

huisarts issieu? Duurder voer voor senioren?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou zeker met je verhaal eerst naar je dierenarts gaan zodat je eventuele lichamelijke oorzaken kan uitsluiten. Je kan eventueel tips vragen daar en ook daarna hier weer verder vragen.

Laat je weten het het gaat?

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Katjuuh,

Ik ben het eens met Sandra. Kleine kinderen straf je ook niet als ze nog niet zindelijk zijn.
Misschien kan je je kitten een tijdje in een bench doen met een kattenbak. Zo zit ze dichtbij de bak en is het gemakkelijker voor haar om te leren waar deze voor is.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
dichtemist
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2007 11:03

Bericht door dichtemist »

Kattenbella schreef:Ik zou zeker met je verhaal eerst naar je dierenarts gaan zodat je eventuele lichamelijke oorzaken kan uitsluiten. Je kan eventueel tips vragen daar en ook daarna hier weer verder vragen.

Laat je weten het het gaat?

Bella
Dank je voor je advies Bella! Ga voor de dame een afspraak maken bij de dierenarts.
Wordt vervolgd.
joandijkstra
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:23
Locatie: groningen

Bericht door joandijkstra »

ik had vroeger ook twee sproeiende dameskatten
ze kregen een hormoneninjectie van de DA
dat hielp wel
Gebruikersavatar
cvwinkoop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2007 18:36
Locatie: Leeuwarden

Bericht door cvwinkoop »

Ik heb een katje van 4 maanden oud. Sinds ik dr heb (2 maanden nu) heeft ze altijd in de bak gepoept en geplast. Sinds een weekje plast ze buiten de bak maar poept er nog wel in. Er is niks veranderd aan de bak, deze wordt elke dag uitgeschept en 1 keer per week helemaal schoongemaakt. Als ik de deur van het balkon open doe gaat ze op het balkon plassen. Het zijn hele grote hoeveelheden, dus ik neem aan geen blaasontsteking omdat ze dan vaker minder zou moeten plassen. Ik heb verder geen andere katten dus daar kan het ook niet aan liggen. Er is eigenlijk helemaal niks veranderd, behalve dat zij niet meer op de bak plast. Iemand advies?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het kan evengoed wel een blaasontsteking zijn, want sommige katten plassen dan juist wel heel veel. Daarnaast kan het ook iets anders medisch zijn, zoals suikerziekte, blaasgruis, nierziekte enz. Of misschien toch iets psychisch zoals ontevredenheid of stress van een andere kat buiten, een verandering in huis, verveling of eenzaamheid.

Ze is nog heel jong dus een ouderdomskwaal kan het niet zijn, dus daarom zou ik als ik jou was zo spoedig mogelijk naar de dierenarts gaan (met wat urine mee) voor een algemene check-up.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

De gemiddelde jonge kat is gewoon zindelijk, al heel snel.
Ik raad iedereen aan met een jong dier met zindelijkheidsproblemen eerst alle lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Ga eerst naar een dierenarts, meestal moeten er ook entingen gedaan worden en dergelijke.

Daarna kan je kijken naar wat eventuele ander oorzaken zijn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
cvwinkoop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2007 18:36
Locatie: Leeuwarden

Bericht door cvwinkoop »

Ze heeft 2 weken geleden haar inentingen nog gehad. Andere katten lijkt me ook stug, we wonen namelijk in een flat. Ik denk dat ik maandag wel even naar de dierenarts ga. Maar hoe kan ik een urinemoster krijgen van de kat? T is niet alsof ze gewoon in een potje piest als ik dat vraag...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee inderdaad dat kun je ze niet aanleren ;-).

Wel kun je haar 's-nachts een lege kattenbak geven in een afgesloten ruimte (bijvoorbeeld de keuken) en dan hopen dat ze daarin plast en niet ernaast en dat 's-morgens de urine eruit halen.

De dierenarts heeft ook een speciaal klein zakje kattengrind dat niet absorbeert en dat doe je in de kattenbak en dan kun je de urine er gewoon uitgieten. Dit is voor katten die graag graven voordat en nadat ze plassen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
cvwinkoop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2007 18:36
Locatie: Leeuwarden

Bericht door cvwinkoop »

Ok, bedankt voor de informatie! Ik zal het even proberen. Ik heb nu het deurtje maar uit de kattenbak gehaald, en de kamer waar ze normaal plast afgesloten. Ik zag alleen vanmorgen weer geen plas in de kattenbak, dus waar doet ze het nu is de vraag.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je het deksel er helemaal af halen. Heb je een bench waar je haar met kattenbak en al in kan zetten? De dierenarts heeft speciale korrels die je in de bak kan doen met een zuigertje om de plas eruit te halen. Misschien is dat ook een idee.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie