Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Mirjam86 »

Ja ik dacht al dat dit niet erg goed kon zijn.
Waarom maakt een dierenwinkel dit dan hè?
Maar goed, ik heb nog even de tijd...
Met hoeveel maand zou jij overstappen op volwassenvoer Adriana?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

op de eerste plaats hoort t liefst gevogelte te staan in één of andere vorm, voor alle duidelijkheid..

broertjes Bolle en Maks kwamen ongeveer met 13 weken en binnen een maand had Maks gierende diarree en Bolle stinkende ontlasting. ze aten toen shiny cat van gimpet, omdat ze dat bij de fokker ook aten.
dat ben ik niet gewend en toen overgestapt op twee soorten sensible/sensitive en de kittenvariant van Almo holistic gevogelte. en natuurlijk naar de dierenarts want ik schrok me te pletter. de diarree viel mee en met RC sensitive 33 geloof ik en sensible van Sanabelle werd het rustig in de kattendarmen.

dus met 18 weken aten ze volwassen voer en dat ging goed met hun melkgebitjes. in die tijd heb ik de ingredientenoverzichten van een aantal soorten kittenvoer nageplozen en wat me nog bijstaat waren de erg hoge eiwitgehaltes, melkprodukten, soja en nog een paar onduidelijke stofjes.
en hoge vitaminegehaltes en dat laatste vond ik erg eng.
heb toen geprobeerd ze rauw vlees te laten eten en dat is nog steeds niet gelukt en zal denk ik ook niet meer lukken... licht gestolde eidooier en wat eiwit eten ze wel, vis zijn ze ook niet dol op, raar soort vegetariertjes..
ze gedijen het best op voer met voor mijn doen redelijk hoog zetmeel/koolhydraatgehalte (mais/rijst), veel ballast en gevogelte-eiwit en dan zeker niet meer dan 30% en liefst lager.
en nu eten ze al maanden brokjes met zeer brede samenstelling die eigenlijk bestemd zijn voor katten met zwakke nierfunctie (happy cat niere) en ze doen het daar prima op en breken hier iedere ochtend gezamenlijk de tent af. dus zo verschrikkelijk veel eiwit hebben ze niet nodig en komen ze ook niet te kort voor hun streken. russen zijn wat gevoelig voor nierschade, vandaar dat ik daar erg voorzichtig mee ben. maar dat kan voor iedere kat anders liggen, vandaar dat je voor ieder kitten toch op zoek moet naar wat het beste bevalt en wat ook nog wordt opgegeten, want zelfs zulke kleine donderstenen eten echt niet alles wat je ze voorzet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Mirjam86 »

Ik hoop niet dat je het vervelend vindt, maar wat ik zo lees heb jij je erg verdiept in samenstellingen etc.

Wat vind jij van de samenstelling van Smilla kitten?
Dit lijkt me wel wat om een klein zakje van te bestellen om te proberen..

Samenstelling
24 % gevogeltevleesmeel, 15 % kaantjes, maismeel, rijstmeel, gevogeltevet, mais, gerst, rundervet, bietenmelassesnijdsel, leverhydrolysaat, appeldroesem, gedroogde lever, lijnzaad, natriumchloride, gist (ge-extraheerd), 0,05 % yucca (gedroogd).
Percentage dierlijke proteïne van het totale proteïne: 86,9 %

Toegevoegde stoffen:
vitaminen per kg: vitamine A 13.000 I.E., vitamine D3 1.300 I.E., vitamine E (alpha tocopherolacetaat) 100 mg, vitamine B1 5 mg, vitamine B2 5 mg, pantotheenzuur 12 mg, niacine 45 mg, vitamine B6 4 mg, biotine 700 mcg, vitamine B12 75 mcg, taurine 1.000 mg. Antioxydatiemiddel, sterk tocopherolhoudende extracten van natuurlijke oorsprong.

Sporenelementen per kg:
ijzer (ijzer(II)sulfaat) 125 mg, zink (zinkoxyde) 100 mg, koper (koper(II)sulfaat) 12 mg, mangaan (mangaanoxyde) 15 mg, jodium (kaliumjodide) 1,5 mg, selenium (natriumseleniet) 0,15 mg, kobalt (kobaltcarbonaat) 1,0 mg
Aminozuren per kg:
DL-Methionine 4.500 mg

Alvast bedankt voor de adviezen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Klinkt mij wel goed.
Maar in de adult van Smilla zit tarwe, dus dat zou ik niet doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Mirjam86 »

Kan het zijn dat ze de receptuur goed hebben verbeterd?
Het was namelijk een tijdje niet te krijgen bij Zooplus en nu staat er bij de Adult de volgende samenstelling:

Samenstelling
22 % gevogeltevleesmeel, 13 % kaantjes, rijstmeel, mais, maismeel, gerst, gevogeltevet, rundervet, bietenmelassesnijdsel, leverhydrolysaat, appeldroesem, gedroogde lever, lijnzaad, natriumchloride, gist (gedroogd), 0,05 % yucca (gedroogd).
Percentage dierlijke proteïne van het totale proteïne: 83,5 %

Toegevoegde stoffen:
vitaminen per kg: vitamine A 13.000 I.E., vitamine D3 1.300 I.E., vitamine E (alpha tocopherolacetaat) 100 mg, vitamine B1 5 mg, vitamine B2 5 mg, pantotheenzuur 12 mg, niacine 45 mg, vitamine B6 4 mg, biotine 700 mcg, vitamine B12 75 mcg, taurine 1.000 mg. Antioxydatiemiddel, sterk tocopherolhoudende extracten van natuurlijke oorsprong.

Sporenelementen per kg:
ijzer (ijzer(II)sulfaat) 125 mg, zink (zinkoxyde) 100 mg, koper (koper(II)sulfaat) 12 mg, mangaan (mangaanoxyde) 15 mg, jodium (kaliumjodide) 1,5 mg, selenium (natriumseleniet) 0,15 mg, kobalt (kobaltcarbonaat) 1,0 mg
Aminozuren per kg:
DL-Methionine 4.500 mg

Maar goed dat is pas voor over een paar maanden...
Ik begin met RC babycat, omdat ze nogal jong komen (vondelingen, 8 en 9 weken) en daar schijnen die kleintjes het heel goed op te doen..
Nu maar hopen dat ze het ook lusten, anders dus Smilla proberen.
Dat doe ik sowieso als ze wat groter zijn. Over RC kitten36 ben ik namelijk niet zo enthousiast.
Bedankt voor het meedenken!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

k weet niet over welke Smilla je het hebt en je kunt nooit van te voren inschatten hoe je katten erop reageren. de samenstelling lijkt me vrij breed, k heb hier even voor je nagekeken en Smilla, zowel de kitten als de volwassensensible werden hier afgewezen door alle drie katers.
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... 5#analysis
zoek ff via de zoekfunctie naar meer ervaringen van personeeltjes en ik heb de Duitse zplssite erbij gezet omdat de nederlandse de analyses niet vermeldt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Mirjam86 »

Die tweede samenstelling gaat over Smilla adult gevogelte... Maar dat is dus eigenlijk later zorg.
Het gaat me nu om de samenstelling van Smilla kitten.
Hoop dat ze hier een beetje makkelijke eters zijn, maar goed, de tijd zal het leren.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Zelfs gemakkelijke eters hebben natuurlijk voorkeuren. ;-)

Maar het komt wel goed!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

k kon het niet laten en heb de beide analyses opgezocht van kitten Almo en kitten Smilla.
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... 9#analysis
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... 2#analysis
wat me opvalt is de grote hoeveelheid toegevoegde vits etc bij Smilla en nog iets: yucca extract om kattenbaklucht te verminderen....
ik weet niet of het qua prijs veel uitmaakt, maar ik zou kiezen voor Almo kitten, ook al omdat ik vind dat als je een goeie brede samenstelling hebt (plus wat rauw vlees) vrijwel alle vits/mins etc uit het voer moeten komen en niet in chemisch verknutselde vorm moeten worden toegevoegd.

en ik ben allergisch voor symptoombestrijding, ik bedoel: als je het juiste voer geeft dan heb je geen stinkende drollen want dan verteren de eiwitten goed en is de hoeveelheid en soort in orde. anders gaat dat in de darmen liggen rotten en dat veroorzaakt die stank.
n die moet je dan niet krampachtig gaan zitten verdoezelen met yucca extract maar voer kiezen wat de betreffende katzel beter verteert, dwz zo gaat het hier en denk ik erover..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Mirjam86 »

Wauw bedankt voor de moeite!
Het klinkt logisch wat je zegt. En voor de prijs hoef je het ook niet te laten!
Bedankt voor je hulp!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

Mirjam86 schreef:Over RC kitten36 ben ik namelijk niet zo enthousiast.
even op de verpakking van RC kitten 36 gekeken,
waarom ben je daar eigenlijk niet zo enthousiast over?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat ook maar niets... Nogal veel granen vooraan.
Ik vind de babycat ook veel beter van samenstelling.
Ik heb natuurlijk geen ervaring met voeren bij katten, maar gewoon als je de samenstelling vergelijkt... Wordt zowiezo nooit gek van RC...
Maar dat wisten we al. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

Valerie, ik volg je niet helemaal, wat is er precies zo mis met die samenstelling en waarom?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Ach nee, ik vind er gewoon vrij veel niet-dierlijke producten in zitten.
Dat is prima als aanvulling, maar op de 4e of 3e plaats in het rijtje plantaardige zaken, vind ik wel wat overdreven. En dan staat er nog eens rijst bij en vlak na die eerste 4-5 staat mais.

Dat geldt trouwens voor beide soorten, maar ik ben dus gewoon niet zo voor RC. Als het nog maar de helft zoveel kostte zou ik nog vinden dat je waar voor je geld krijgt, maar nu vind ik het veel te duur voor wat het is.

Maar als je beide kittenvoeren even vergelijkt, vind ik Babycat aantrekkelijker omdat er meer vlees in zit en minder zetmeel.
Voor de rest is er niet zoveel verschil tussen beide...
Het lijkt nog wel een gevarieerde samenstelling te hebben, maar maar ik denk dat vanaf L-lysine (en zeker vanaf mineraalstoffen) de hoeveelheden niet zo heel groot meer zullen zijn omdat dat toch stoffen zijn die in niet zo heel grote hoeveelheden erin worden gestopt. Dus alles wat erachter komt, is niet meer zo aanwezig...
En dat vind ik wel spijtig.

Als je dat naast bv Sanabelle legt, dan zie je wel iets heel anders...
En dat vind ik zo opvallend.

Maar er zijn heel wat mensen die heel tevreden zijn van RC, dus het zal vast wel goed voer zijn. Misschien voegen ze ook wel zaken toe die ze niet moeten vermelden...
Ik vind vele uitvoeringen nog meevallen, alleen de Indoor zou ik nu eens echt niet geven. :???:
Daar staat in de eerste 5 zaken maar 1 keer iets dierlijks en dan nog niet eens op de eerste plaats.... en dan krijg je 36% zetmeel...
Maar goed, daar ging het eigenlijk niet om. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Mirjam86 »

Haha! Het komt wel een beetje op hetzelfde neer wat Valerie zegt.
De RC babycat goede verhalen over gehoord, omdat ze zo jong komen.
Maar de opvolgers veel granen en daar hoor ik meer verhalen over van diarree en stinken.
Dus ik was op zoek naar een goede opvolgers. Ik heb van een paar goede zo'n zakje van 400g besteld om te kijken wat de dames lusten. Nu krijgt de één Alexis en de andere wat er maar in de aanbieding is, dus daar wil ik ze zo snel mogelijk vanaf hebben. :eangel:
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie