Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Evaag
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2007 23:48

Bericht door Evaag »

Dankjewel voor de reactie!

De nieuwe wasmand met deksel (!) staat er, mandjes zijn de deur uit, en nu heel hard hopen dat hij geen nieuwe plek gaat zoeken...

Katten zijn rare wezens! Yogo heeft ontdekt dat de prullebak eten kan bevatten hahaha, ook maar 1 met zware deksel aangeschaft voor dit schooiertje!
Dees1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2007 12:14

Bericht door Dees1983 »

Goede middag,

Sinds vorig jaar heb ik twee schatten van katten.
Mickey en Tommy. Ik heb ze gekregen toen ze 2 en 3 jaar oud waren.
Toen ze net bij mij waren hebben ze een tijdje naast de kattenbak geplast op verschillende plaatsen.
Daarna eigenlijk geen last meer van gehad.
1,5 week geleden ben ik erachter gekomen dat Tommy niet kon plassen, gelukkig was ik er vroeg bij en is het dus niet doorgeslagen naar blaasgruis.
Inmiddels is alles weer in orde. Sinds gisteren is zijn kuur afgelopen en hij kan weer plassen. Helaas doet ie dat wel vaak buiten de kattenbak.
Ik ben radeloos. Heb al zoveel geprobeerd, maar weet het nu echt niet meer.
Bij de plek waar hij het meeste plast heb ik al zijn etensbakje vlakbij gezet, met biotex schoongemaakt e.d. helaas werkt het allemaal niet.

Heeft iemand de goudentip voor mij?
Het zou natuurlijk kunnen komen uit neidigheid dat ik hem die kuur heb moeten geven, dat hoop ik dan maar. Hier wordt ik niet goed van.

Groetjes Dees
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Katten uiten gelukkig geen boosheid over het slikken van een kuurtje door in huis te plassen, want die link kunnen ze niet leggen. Wel kan hij de link hebben gelegd tussen pijn bij het plassen en de kattenbak. De kattenbak heeft zo de assosiatie met pijn gekregen en daarom doet hij het liever op een andere plek. Dat is heel logisch voor je kat, maar heel vervelend voor jou.

Het is inderdaad een goed idee om het etensbakje op de plasplek te zetten, want ze eten en plassen niet graag op dezelfde plek. Maak de plek verder goed schoon met schoonmaakazijn en spuit er citronella of anti-kattenplasspul (bij de dierenwinkel te halen) op, want daar houden ze niet van. Het kan dan wel zijn dat hij daar niet mer wil eten en dan moet je het etensbakje wel verplaatsen.

Verder kun je het etensbakje ergens anders neerzetten en tijdelijk aluminiumfolie gekreukeld op de plek bevestigen, ook daar houden ze niet van, vooral niet om overheen te lopen.

Tenslotte is het een goed idee om de kattenbak te verplaatsen en de kap eraf te halen, zo legt hij hopelijk geen link meer met de pijn bij het plassen. Zet hem er maar gewoon steeds op, na het eten en drinken net als bij een kittentje.

Tenslotte kun je ook met de dierenarts overleggen of je hem voor de zekerheid tijdelijk pijnstillers moet geven, gewoon voor de zekerheid dat hij geen pijn bij het plassen meer heeft.

Hopelijk kun je hier iets mee, want het is inderdaad een probleem om gek van te worden (weet ik uit eigen ervaring)!

groeten,
Sandra
Dees1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2007 12:14

Bericht door Dees1983 »

Hallo Sandra,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik was er nog niet op gekomen om de link te leggen tussen de kattenbak en pijn bij het plassen. Is eigenlijk heel logisch.

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker uit proberen en heel hard duimen dat het werkt.

Groetjes Dees
raf
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2007 19:25

plassen

Bericht door raf »

Beste,

Sinds enkele maanden zijn we verhuisd. Ons kat mag niet naar boven, maar soms lukt het ze tocxh om naar boven te glippen, en dan moeten we haar straffen. Bijna altijd doe ik dat en niet mijn partner, ook als ons moppie (kat) mij ziet als ze boven is dan loopt ze snel naar beneden, bij mijn vrouw is dit niet het geval. De kat luistert (schrik???) beter naar mijndan naar mijn partner. Maar nu is het zo dat ons kat sinds 2 weken regelmatig plast tegen mijn schoenen of sokken als die ergens liggen. Dat deed ze vroeger nooit.
Weten jullie hoe het komt dat ze op mijn kleding plast (en niet op die van mijn partner) en wat ik eraan kan doen om dit te verhelpen.

Alvast bedankt Raf
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Straffen helpt helaas niet en het werkt zelfs meestal averechts, dus misschien is het beter gewoon hard "nee" te roepen en in je handen te klappen en haar zo terug te sturen, want anders hou je een kat over die bang van je is en het direct op een lopen zet als ze ziet en dat zou toch jammer zijn.

Het plassen op je spullen is volgens mij niet persoonlijk tegen jou gericht, maar meer een uiting van stress. Misschien nog vanwege de verhuizing of omdat ze niet naar buiten mag of iets totaal anders. Het beste kun je proberen erachter te komen waarom ze gestresst is en dit proberen te verhelpen (misschien met de hulp van kalmerende druppels en een Feliway stekker) en daarnaast is het handig om tijdelijk extra goed je spullen op de grond op te ruimen.

groeten,
Sandra
Isabel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 22:14
Locatie: Antwerpen

Bericht door Isabel »

Hoi,
Ik heb 6 katten waarvan er 4! sproeien/plassen. ALLE katten zijn gecastreerd/gesteriliseerd én het sproeien/plassen heeft géén medische oorzaak. Het is begonnen met 1 sproeier en de ander 2 katers doen hem nu na. De laatst bijgekomen kattin doet regelmatig een plasje waar het niet mag. Aan de kattenbak ligt het niet want die wordt wél gebruikt wanneer het buiten te nat is om een plasje of hoopje te maken.
Dat er hier in huis naar hartelust gesproeit en geplast wordt vind ik erg maar véél erger is dat het ook bij de buren gebeurt. Regelmatig worden daar in de tuin 2 andere katers opgemerkt die ook sproeien. Mijn katten sproeien daar nog eens bovenop! Vooral die ene kat die hier altijd al sproeide. Een oproep naar de buurt toe van hun niet-gecastreerde kater te laten helpen heeft niets uitgehaald. Hun zorg niet!
Tot nu heb ik noch moeite noch kosten gespaard om mijn katten van het sproeien af te helpen of toch minstens te doen minderen. Maar als anderen hun kat zomaar laten lopen is al mijn moeite voor niets. De buurvrouw blijft wél bij mij haar beklag doen dat ze elke dag haar terras en balkon ondergesproeid terugvind. Vreemde is dat enkel zij daar last van heeft. De ander buren hebben dit niet voor, het zijn hier allemaal aaneengesloten tuinen.
Wat ik tot nu gedaan heb: bachbloesemdruppels Rescue --> ik merk geen resultaat, Feliwayverdamper --> géén resultaat, clomicalm (in tablet vorm --> valt tegen om te geven, ga uitkijken naar de druppelvorm), alle kattenmanden en krabpaal in huis besproeien met Catnip (zijn sommige poezen gek op), de ergste sproeier een spuitje laten geven om zijn hormonenhuishouding naar beneden te halen --> zonder enig succes.
Wat kan ik nog meer doen of anders doen? Ik zit zelf onder de stress van al dat gesproei en begrijp de buurvrouw haar wanhoop van elke dag weer die kattenurine te moeten opkuisen terwijl ze zelf géén dieren hebben.
Groetjes, Isabel.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een ramp zeg, geen wonder dat je daar gestresst van raakt!

Ik kan mee voorstellen dat je ze niet permanent binnen wil laten met al dat sproeien in huis, maar misschien kun je je tuin afzetten of een ren maken zodat je buurvrouw in ieder geval geen last meer van jouw katten heeft. Aan die andere katten kun je helaas niet veel doen als hun eigenaren niet mee willen werken.

groeten,
Sandra
Isabel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 22:14
Locatie: Antwerpen

Bericht door Isabel »

Hoi,
Fijn dat je me begrijpt dat ik er van gestresst ben.
De katten mogen wél allemaal binnen, ze hebben een kattenluik en zijn vrij om te komen en te gaan. Al een geluk dat het ontzettend lieve katten zijn. Maar dat sproeien, daar wordt ik gek van ja.
Met dit warme weer zitten ze veelal buiten, op eentje na. Ze 's nachts binnen houden is ook geen optie. Dat deed ik reeds als er eentje naar de DA moest. Dat wordt hierbinnen dan letterlijk afgebroken!
Aan de tuin afzetten heb ik ook al gedacht. Maar ze zijn gewoon van in alle tuinen rond te lopen, ze worden gek als ik ze beperk in hun vrijheid. En het is maar in 1 tuin, die van de buren, dat er gesproeid wordt. Ik kan moeilijk gaan voorstellen hun tuin af te zetten . . . . :???:
5 Van de 6 katten zijn echte buitenkatten. 2 Van hen zijn vondelingen die langs de tuinkant bij mij terechtgekomen zijn en gebleven. Die ene was een kattin en heeft jongen gekregen in onze tuin. Die zijn dus buiten geboren en opgegroeid. Ze komen wel allemaal regelmatig binnen, zéker wanneer het minder mooi weer is. De laatst bijgekomen kat is ook een vondeling. Dit zat in het magazijn op het werk en heb ik na een grootse zoektocht naar haar baasje dan maar meegenomen. Een echt schatje, maar . . . die plast dus ook.
Ik heb dus het typische probleem van een "meerkatshuishouden" maar het is wel onvoorzien dat het er zoveel geworden zijn. Maar had ik er dan asielkatten van moeten maken?
Groetjes, Isabel.
raf
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2007 19:25

Bericht door raf »

Dag Sandra,
Bedankt voor de reactie.
Ik is zo dat ons moppie al wel buiten mag sinds enkele weken, ze is alles aan het verkennen. Misschien heeft ze inderdaad wat stress omdat ze niet naar boven mag.
Waar kan ik zo'n feliway stekker halen?

groetjes Raf
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Veel dierenspeciaalzaken verkopen ze, maar lang niet alen, het is dus even zoeken naar de juiste winkel.

groeten,
Sandra
Isabel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 22:14
Locatie: Antwerpen

Bericht door Isabel »

Hoi Raf,
Hier in Antwerpen kan je zo'n stekker kopen bij de DA. Ook via internet kan je het bestellen. Hopen maar dat het bij jou helpt. Ik heb 2 maand zo'n stekker gebruikt en niets resultaat. Maar anderen zijn dan wel weer geholpen. Afwachten hé. Succes!
Groetjes, Isabel.
Dees1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2007 12:14

Bericht door Dees1983 »

Goede avond,

Sinds gisteravond plast Tommy nu ook in zijn drink bakje, echt zo vreemd :-( .
heb vandaag de dierenarts gebeld en ook zij vindt het heel erg vreemd.
katten plassen eigenlijk nooit in de buurt van hun eten.drinken.
Morgen ga ik naar de dierenarts met hem om te laten kijken if er iets medisch aan de had is. Hopelijk is dat het, dan kan ik er tenminste iets aan doen.
Ik moest een plasje op vangen, zodat ze dat kunnen onderzoeken, dus een geluk bij een ongeluk dat Tommy bij mijn thuiskomst in het drinkbakje zat te plassen.

Het is zo gek. Heel de dag/nacht gaat het goed totdat ik het huis inkom of de slaapkamer uitkom :twisted: . Ik heb echt het vermoeden dat het door mij komt :!: :!: :!: . Als dat zo is ben ik echt radeloos en ben ik bang dat er maar 1 ding opzit. Maar goed eerst morgen bij de dierenarts maar eens afwachten.

Groetjes Dees
Isabel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 22:14
Locatie: Antwerpen

Bericht door Isabel »

Hoi Dees,
Ik heb niet alles gevolgd maar denk je dat het gedrag van je kat door jou zélf komt? Dat jij je kat ziek maakt of dat die jou niet hoeft? Wat erg!

Onlangs las ik een boek over kattengedrag waaronder ook naar hun baasje toe. Fantastich welke goede resultaten er bekomen werden door de omgang met je kat te veranderen. Mss ook iets voor jou? Als je wil zoek ik wel even de gegevens van het boek op (had het van iemand geleend, heb het dus niet meer bij mij)
Groetjes, Isabel.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hoi Dees,

Wat misschien ook een tip kan zijn is om naast de plasplekken buiten de bak onaantrekkelijk te maken, is de bak weer aantrekkelijker te maken.
Dat kan door bijv de kattenbak schoon te maken met een klein beetje chloor.
wel goed uitspoelen, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen ;)

In de geur van chloor schijnt iets te zitten wat aantrekkelijk is voor katten. Daarom is het ook verstandig de plasplekken buiten de bak niet schoon te maken met chloor, dan is de kans heel groot dat ze daar weer terug keren.

Het is een vervelend probleem! Mijn moeder heeft mijn twee katten tien jaar geleden opgevangen omdat ik er geen ruimte voor had, en sindsdien wonen ze ook bij haar omdat ze daar in de tuin konden en bij mij niet. Toen heeft ze een kat opgevangen die niet goed verzorgd werd door de eigenaar, en toen is een van de katten die nogal onzeker werd, ook overal gaan plassen.
zouden ze het niet ook doen om hun terretorium af te bakenen? Naast stress wat kan zijn voor een kat?

Denk aub niet dat het aan jou ligt!

Minou plast niet binnen maar zij is echt een handenbijtertje en in het begin moeilijk te handhaven. ik heb toen ook boeken gelezen om de houding en gedrag van de kat beter te begrijpen.
Het laatste boekje dat ik gelezen heb was de kattenfluisteraar, daar heb ik erg veel aan gehad, en Minou ook! Misschien zou je dat eens kunnen bekijken?
(met Minou is dan wel een ander probleem, maar misschien heb je er wel wat aan..)

Veel sterkte ermee! ik ben benieuwd hoe het bij de DA is gegaan!

Liefs Sylvia
Plaats reactie