Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

ze zei dat ze wat ontstekingen in zijn bloed kon zien en verhoogde nierwaardes. Hoe zij het vertelde kwam het over alsof ie al last heeft van z'n nieren en de narcose en het slecht eten het (tijdelijk) verhoogd heeft. Dat komt ook wel overeen met wat ik zie. Hij drinkt veel, meer dan z'n zusje, en is af en toe best misselijk. Veel slikken enzo. Hij geeft ongeveer 1x per week over. Afgelopen week 2 x. Hij is mijn eerste kat dus heb het eerder nooit als een nierprobleem gezien. Kreeg altijd te horen dat Oosterse vaker kotsen dan andere katten. Nu heb ik me helemaal verdiept in het onderwerp dus herken ik het een en ander.

Ik vind het advies van hem gewoon voer blijven geven totdat zijn nierwaardes echt verhoogd zijn alleen zo apart. Omdat het pas te zien is als 2/3 al niet meer werkt. Waarom dan pas ingrijpen? Dan kan ik toch al beter nu een nierdieet geven terwijl zijn nierwaardes (hopelijk) nog oke zijn en het verval op deze manier zo lang mogelijk uistellen. Sowieso weet ik over 2,5 week meer, maar het lijkt mij verstandiger om nu al nierdieet te geven. Ook omdat ik net hierboven lees dat het niet schadelijk is voor gezonde katten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

uit je verhaal blijkt dat hij behoorlijke nierproblemen na de operatie heeft gehad.
hij is niet voor niks gespoeld en je dierenarts weet dus wat er niet goed gegaan is….
meestal wordt voorafgaand aan een en in dit geval langdurige operatie algemeen bloedonderzoek gedaan, is dat gebeurd en heb je de waardes daarvan?

heb je een gespecificeerde factuur met alles wat hem is toegediend en zou je die stofjes hier even kunnen vermelden?

en ja, acuut nierfalen trekt bij maar dat wil niet zeggen dat hij hersteld is want nierschade herstelt niet meer. en ja, beter, veel beter is hem voortaan nierdieetvoer te geven en om te beginnen met natvoer.
Zooplus heeft zijn dieetvoer assortiment behoorlijk uitgebreid en je zou wat natvoer van Royal Canin kunnen bestellen.

is de ingreep door een dierentandarts gedaan met gasnarcose en foto’s om te checken of alle wortelresten ook zijn weggehaald?
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

geen bloedonderzoek vooraf. Hij heeft Stomorgyl tabletten geregen, Onsior prik en tabletten en een injectie klein (staat niet op de nota wat voor) tijdens en na zijn gebitsbehsndeling.

Daarna het bloedonderzoek, (Spotchem panel v, Kalium, Spotchem enkelvoudig), infuus baxter, ringerlactaat 500 ml perfuflex, cerenia injectie, cerenia tablet. Z'n waardes heb ik helaas niet. Daar ga ik morgen voor bellen.

Cerenia is denk ik de misselijkheid remmers. Ik moet wel zeggen dat ik na die zaterdag, toen hij weer thuis was en niet wilde eten, die pillen op geen enkele manier naar binnen kreeg. Hij werd helemaal wild. Zondag leek hij wat meer ontspannen en toen ging hij ook zelf weer eten. Dus die heb ik uiteindelijk ook niet meer gegeven.

De ingreep is door een gewone dierenarts gedaan en aan de nota te zien is er geen foto gemaakt. Het eten is nu ook geen probleem want hij eet weer brokjes als nooit tevoren. Ik heb net happycat brokken besteld en RC natvoer.

Bedankt voor alle reacties trouwens :) Wat is het stressvol, zo'n ziek beestje. Ik heb zelden zoveel tranen gelaten als ik de periode dat hij niet wilde eten en zo ziek was.
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

Ik heb zijn bloedwaardes:

BUN: 6.3
Glu: 8.3
ALP: 50
TE: 83 (H)
GPT: 58
Cre: 174 (H)
Alb 27 (normaal)

Er staat onder: Gamma globulin verhoogd, waarschijnlijk tgv chronische ontsteking in bek.

BUN is ureum? Dit valt wel binnen het normale spectrum geloof ik. Crea is wel wat hoog..en inderdaad een ontsteking in zijn bloed. De dierenarts zei dat dat niet raar was. Z'n bekje was behoorlijk ontstoken. Dit ziet er nu trouwens heel mooi uit. Lichtroze bek!

edit: Dit was (voorzover ik dat kan opmaken uit de patiëntenkaart) voor het infuus. Er staat ook dat turgor iets vertraagd is. Dit betekent dat hij wat uitgedroogd was? Hier had hij een dag al niets gegeten/gedronken, dus uitdroging lijkt me ook niet zo vreemd. Na deze waardes staat dat ze hem een iv infuus en cerenia hebben gegeven. Daarna worden geen bloedwaardes meer vermeld.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

BUN is inderdaad ureum. Valt binnen de waarden (4.9-11.9) Creat zit iets te hoog (80-164), net als glucose, maar dat kan ook door de omstandigheden komen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Paasnini »

Bij onze Tommy is een kiesje getrokken en die had dezelfde bloeduitslagen. Hij bleek een groeiend abces in zijn flank te hebben naast de onstoken kies in zijn bekkie. Nu bijna 2 maanden later zijn zijn bloedwaarden echt prima (crea van 195 terug naar 144).
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

Denk inderdaad dat glucose komt door de stress. Ik zou ook gestresst zijn als al mijn kiezen zijn getrokken en ik moet daarna weer terug naar die tent :(

Zijn bekje was echt enorm ontstoken en nu hij weer is opgeknapt van de operatie en die paar dagen niet tot slecht eten/dwangvoeren gaat het zelfs beter dan voor de operatie. Hij speelt meer en lijkt gewoon vrolijker. Hij zit ook weer op zijn gewicht van voor de operatie.

Omdat ik zijn nierwaardes eerder niet had kon ik ook niet helemaal inschatten hoe erg de situatie was. Ik heb gezien hoe snel een kat achteruit kan gaan en dat wil ik nu graag vermijden. Ik ga vanaf nu gewoon Happycat brokken geven. Als zijn bloedwaardes over twee weken in orde blijven, dan blijf ik het wel preventief geven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

een glucowaarde is een momentopname en gluco is stressgevoelig, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. en als je het echt wilt weten dan moet je een fructosamine waarde laten bepalen, kan ook via spotchem.

happy cat nierdieet bedoel je? krijgen ze hier deels ook, goeie brede samenstelling van natuurlijke ingrediënten en voor een groot deel preventief.
Enzo is na het verwijderen van zijn kiezen ook erg opgeknapt, heeft denk ik daarvoor pijn gehad en het vervelende is dat katten dat erg goed kunnen verbergen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

Happycat nierdieet inderdaad. Ik heb bij zooplus ook wat natvoer nierdieet besteld. Dit komt allemaal vanavond binnen. Hopelijk vind hij het lekker!

Dat zijn ureum goed was vind ik een goed teken, maar kan dat ook zo laag zijn omdat hij toen al een dag amper had gegeten? Dat dat een vertekend beeld oplevert?

Ondanks dat het zo goed gaat maak ik me wel zorgen, misschien wel teveel. Het is een oosterse korthaar en hij schokt z'n eten graag naar binnen. Daardoor geeft ie ook wel eens over, maar nu ben ik bang dat het door z'n nieren komt en dat ie misselijk is. We hebben in de slaapkamer een glas water staan, dat ververs ik elke dag. Dat is het enige waar hij uit drinkt (voorheen mocht dit niet dus hij is nu heel blij dat het nu wel mag en zelfs aangemoedigd wordt ;)) Er gaan zo'n 250/300 ml in dit glas en hij drinkt er elke dag de helft uit. Het lijkt veel vergeleken met z'n zusje, die zie ik nooit drinken, maar volgens mij is 150ml per dag juist goed, toch?

Het liefste was ik deze week weer terug gegaan naar de dierenarts voor een nieuw bloedonderzoek, maar omdat hij zo gevoelig is voor stress en wij zaterdag voor een week op vakantie gaan wil ik (en de dierenarts ook) niet het risico nemen dat hij misschien weer minder gaat eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ureum is min of meer een momentopname, creatinine over wat langere termijn.
dus nierwaarde licht verhoogd en het klopt dat ureum bij katzels, die wat langer heel weinig hebben gegeten tot en met niet gegeten hebben, vrij laag is. en in dat opzicht is het dus niet informatief.

katten die misselijk zijn schrokken hun eten echt niet naar binnen, die eten minimaal en vaak alleen de saus.
goed drinken/goed plassen is erg belangrijk en hij zal heel blij zijn met zijn slaapkamer-water.
het is wel goed dat er wat meer tijd tussen het volgende bloedonderzoek zit. dan kan het nierdieet intussen zijn werk doen en het duurt even voordat je dat in de creatinine-waarde terugziet.
en positief punt is dat je nu door dit bloedonderzoek weet dat nieren een aandachtspunt zijn en hoe eerder je die minder belast, met bv nierdieet, hoe beter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

Kattovit en RC natzakjes van het nierdieet gaan er goed in! Happycat werd wat minder happy ontvangen. Door Floozie tenminste, Tirza (mijn andere kat) dook erbovenop, maar zij eet echt alles. Dus ik heb de brokken nog een beetje vermengd met hun oude brokken en toen werd het wel opgegeten. De hoeveelheid oude brokken dus langzaam aan afbouwen.

Wat hij over een dag verdeeld eet is ongeveer 80 gram natvoer en ik denk toch wel 30/40 gram brokken. Hij is 4.5 kilo. En hij drinkt dus ongeveer 100/150 ml per dag. Varieert een beetje. Alleen in de ochtend in hij niet zo enthousiast, dan moet ik hem halen om z'n natvoer te kunnen geven, maar dat ligt hij ook lekker in bed te slapen. Het is altijd al een luilakje geweest:) Als ie eenmaal in de keuken staat, dat eet hij wel gewoon uit zichzelf.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Misty werd ook geen happy cat van happy cat hoor. Die werd eerder grumpy cat.
Al vond ze het wel heel lekker als ik ze weekte in water! Dan slobberde ze zo naar binnen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

valt me wel op dat floozie nu minder drinkt. Kan dit komen omdat er minder belasting is op zijn nieren?
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Hallo allemaal
Al eerder vraag gesteld maar misschien doe ik iets fout want geen antwoorden.
Onze kat heeft een alvleesklier ontsteking gehad samen met blaas ontsteking en toen is ook nierfalen geconstateerd.
Nu is zijn urine goed geconcentreerd - soortelijk gewicht is goed. De ureum waarde is ook goed de crea is nu 199, de blaasontsteking en alvleesklier ontsteking zijn inmiddels ook opgelost.
Echter hij eet nog steeds slecht. Wat is jullie ervaring kan een kat met crea 199 maar de overige waarden wel goed toch zo misselijk zijn dat hij niet eet.
We geven hem nu steeds mirtazipine om hem genoeg te laten eten alternatief is spuitvoeren.
Enig advies is welkom
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Hallo Anne Marie, denk dat je er overheen hebt gelezen, want er was wel gereageerd?
Adriana schreef:http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 89-zymoral
in de bijsluiter kom ik niets tegen aan contra-indicaties en dergelijke.
het zijn enzymen en het lijkt me dat die gewoon binnen de stofwisseling worden afgebroken.

als je nog meer info wilt dan even het suikerkattenforum raadplegen en daar een vraag posten. http://forum.suikerkatten.nl
zij hebben veel vaker te maken met pancreatitis en behandeling en zullen waarschijnlijk nog wel een paar goeie tips voor je hebben.
Voor je overige vragen zal je even moeten wachten tot iemand reageert die er meer van weet ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie