Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Meowth heel veel sterkte in deze moeilijke tijd....we weten hier allemaal hoe afschuwelijk het is...r.i.p. lieve Sinda
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

berichtje voor alle pluizemuizen/nierfaalkatzels:

Zooplus heeft het dierenarts-speciaalvoer in de aanbieding..
5 kg k/d brokjes kosten nu euro 8,- per kg en een dichte zak blijft zeker een jaar goed.
bovendien heb ik de indruk dat de smaak licht is veranderd en hier vinden ze: verbeterd! :pdtura:
de aanbieding is voor Hill's en ook Royal Canin renal, nat- en droogvoer
en er is een combi-aanbieding van k/d brokjes plus 12 stuks k/d natvoer kip voor een tientje meer!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Onze kat Skippie eet al een aantal weken niet zelf meer. Met mirtazapine eet hij ongeveer 40 Gr droogvoer. Zou dat voldoende zijn?
Hij had blaasontsteking en heeft nog steeds alvleesklier ontsteking en nierfalen crea is 214.
Weet iemand exacte werking zymoral. Kan dit poeder slecht Ijn voor de nieren
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 89-zymoral
in de bijsluiter kom ik niets tegen aan contra-indicaties en dergelijke.
het zijn enzymen en het lijkt me dat die gewoon binnen de stofwisseling worden afgebroken.

als je nog meer info wilt dan even het suikerkattenforum raadplegen en daar een vraag posten. http://forum.suikerkatten.nl
zij hebben veel vaker te maken met pancreatitis en behandeling en zullen waarschijnlijk nog wel een paar goeie tips voor je hebben.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

Met charley gaat het gelukkig goed en ze neemt haar Semintra elke avond netjes in. Ze is weer wat actiever en speelt heel af en toe weer.
Het is me wel opgevallen dat ze sinds ze Semintra en Renal krijgt moeilijker naar de bak kan en haar ontlasting is ook erg hard. Kan dit door haar nieren komen?
Ik heb het al aan de DA vermeld en als het in November nog zo is krijgt ze isogel, maar ik zit er aan te denken om dit dinsdag al te halen.
Wat zouden jullie doen? en kan het door haar nieren komen?
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja hoor. Dat komt inderdaad door haar nieren. Ze plast meer en dus gaat er minder naar haar darmen.
Ik zou bij de kruidvat gewoon lactulose halen, 5.29 kost dat.
Beginnen met 1x per dag 1 ml. Dan merk je hopelijk al dat het makkelijker gaat! En mocht het niet lukken dan 1x 2ml. Heeft hier bij Gizmo ook altijd heel goed geholpen.
Die poepte prima op 1x 1ml.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik zou ook lactulose adviseren. Isogel heb ik vorig jaar ook een keer geprobeerd bij Bowy. Je moet dan minder dan de aanbevolen hoeveelheid gebruiken. Ik had de helft daarvan gepakt (omdat ik dacht wat is dat veel) en er kwam me toch een flats uit. Nee dan werkt lactulose wel wat handiger. Laxatract (bij de DA verkrijgbaar) is hetzelfde maar veel duurder. Lactulose (let op: degene zonder smaakstoffen, of is ie altijd smaakloos?) is bij de drogist/apotheek veel goedkoper en exact hetzelfde zoals Samantha al aangaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Ik had hetzelfde met Snoet.....toen ze nog zoveel plaste en dronk had ze normale ontlasting maar wel al het nierprobleem (al had ik het toen niet door).
Vanaf het nierdieet en Fortekor kreeg ze ineens keiharde ontlasting.

Het beste is heel veel laten drinken en lactulose zoals Rik als schreef :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
AnnieMG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:30
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnnieMG »

Afgelopen april is Tim over the rainbow gegaan, in mijn armen. Een week voor zijn twintigste verjaardag. Zijn nieren waren die nacht bezweken. Het was en is een groot gemis. Ik ben altijd erg dankbaar en opgelucht geweest dat ik hier kon lezen en posten.

En ik heb een boek over hem geschreven, als ghostwriter voor hem. Het was zo'n bijzondere kater. Juist door zijn ziekten zijn we elkaar heel na gekomen. Hopelijk mag ik hier een link posten. http://www.bol.com/nl/p/tim/9200000046204935/
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Alsnog sterkte!

Geweldig dat hij zo oud heeft mogen worden en dat je in de positie bent om verhalen over hem te schrijven als blijvende herinnering (Noa is op 12 maart gestorven na 4,5 jaar strijd en mocht helaas maar 7 jaar en 8 maanden worden, maar ik heb vanaf het begin alle e-mailcorrespondentie en alle berichten die ik hier geplaatst heb, bewaard en dat is ook een blijvende, fijne herinnering omdat het niet alleen kommer en kwel was, maar vooral in het begin onzekerheid en daarna alleen maar juichverhalen toen bleek dat de behandeling aansloeg).

Ik begrijp het gevoel dat je elkaar heel na komt wanneer je samen probeert om een ziekte zo lang mogelijk leefbaar te houden en dat de dood dan geen opluchting is, maar een zwaar gemis :cry:
Gebruikersavatar
AnnieMG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:30
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnnieMG »

Goed is dat, om te kunnen bewaren. En wat is Noa vroeg heen gegaan - het is precies wat je schrijft: niet alleen kommer en kwel, maar ook vreugde als een behandeling aanslaat. De laatste maand heb ik beneden geslapen op de bank om bij Tim te kunnen zijn en hij wilde bij mij zijn, knus in mijn arm op het hoofdkussen liggen. Zo was er in die moelijke tijd toch- of juist daardoor iets heel fijns. Het idee dat het "weg" zou zijn is niet acceptabel. Bewaren, hoe dan ook, moet dan, denk ik.

Na een maand ben ik weer naar het asiel gegaan en nu woont Bertje bij me. Ik dacht, met of zonder kater, het verdriet blijft toch. Dan liever met.
floozie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door floozie »

Hallo mensen,

Ik heb hier al veel handige info zien staan, maar nu heb ik een specifieke vraag. Mijn oosterse korthaar van bijna 7, Floozie, is 3 weken geleden behandeld voor z'n kiezen. Ze zijn er allemaal uitgehaald vanwege ontstekingen.

2 dagen na de operatie werd hij apathisch en wilde niet meer eten. Wij direct terug naar de dierenarts en daar bleek dat zijn nierwaardes iets verhoogd waren (heb helaas de waardes niet gekregen). Hij heeft die vrijdag een spoeling gekregen en vrijdagavond mochten we hem weer naar huis meenemen. Zijn waardes waren toen weer in orde. Zaterdag wilde hij nog steeds niet eten, dus zijn we gaan dwangvoeren. Zondag wilde hij wel weer wat eten en drinken, maar alleen als ie bij mij op schoot zat, ik een kwakje eten in m'n hand had en hem tegelijkertijd aaide :) De afgelopen twee weken eet en drinkt hij weer goed en ook helemaal zelf.

Het advies van de dierenarts was dat we na onze vakantie (we gaan volgende week voor een weekje) weer terug moeten komen en zijn bloed dan opnieuw gecontroleerd wordt. Als zijn bloed in orde blijkt dan moeten we hem gewoon voer geven en dan geregeld terug komen voor controle. Nu krijgt hij ook gewoon voer, dat moest van de dierenarts. Ik vind dit raar.. Zelfs als zijn bloed straks goed is dan heeft ie nog steeds een nierprobleem, dan is het alleen minder erg dan we oorsponkelijk dachten, lijkt mij.

Zit ik er nou naast of heeft mijn dierenarts een punt? Ze zei dat het mogelijk was dat de waardes verhoogd waren door de narcose en het niet willen eten. Wat is wijsheid? Die 2,5 weken wachten en hem normaal voer geven of direct beginnen met een nierdieet?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat ze misschien denkt dat het acuut nierfalen is geweest en dat het dus niet nodig is om aan een nierdieet te beginnen. Ik ben natuurlijk geen helderziende, maar ik ken m'n kat en hij geeft vaker over dan gemiddeld en drinkt best veel. Ik zie ook aan hem dat ie af en toe misselijk is. Ik weet ook niet of het schadelijk is om hem een nierdieet te geven terwijl z'n waardes (nog) in orde zijn. Ik wil hem gewoon nog zo lang mogelijk bij me houden en het verval zo lang mogelijk uitstellen.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ook ik ben geen dierenarts, maar helaas wel ervaringsdeskundige en ik zou op safe gaan en Floozie voor de zekerheid nierdieet geven en wanneer hij dat niet wil eten (veel katten vinden nierdieet niet lekker) dan een potje Ipakitine kopen bij de dierenarts en hier een schepje van over zijn gewone eten doen. Ook wanneer Floozie geen nierpatient meer is, mag hij gerust nierdieet eten.

De waardes kunnen verhoogd zijn tgv de narcose, maar het kan ook de pijnstilling zijn geweest. NSAID's kunnen namelijk nierfalen veroorzaken.

Sterkte ermee en ik hoop voor je dat hij geen blijvende nierpatiënt is geworden!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Geven ontstekingen ook geen verhoogde waardes?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie