Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nellebel »

kom even binnen vallen hier. misschien een kleine tip voor je.
guusje bleek astma te hebben dus ik legde vaker mijn hoofd op haar middel om te luisteren naar haar ademhaling, hierdoor kon ik bij de DA zelf luisteren en hoorde ik ook verschil met thuis. misschien een idee voor jou om zelf af en toe je hoofd op haar middel te leggen om haar hartslag te horen, zodat je straks bij de DA ook kunt luisteren en weet of het hetzelfde klinkt als thuis of toch anders door mogelijk de stress die ze daar oploopt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Dat is geen optie bij Misty :p
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Misty was in hongerstaking gegaan.
Vandaag felix gegeven. Ze heeft bijna 100 gram op al. Ik wil eigenlijk geen felix of ander slecht voer geven maar niet eten is nog erger..
En als ze een hartprobleem heeft gaat ze sowieso geen 5 jaar meer mee.. En met de diabetes moeten ze gewoon eten. Dus dan maar felix.. Wel de senior mét ipa..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7717
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ai, ik dacht nog... wat is het rustig in Pluisje. Nu is Misty dus echt in hongerstaking gegaan :-( Tsja... Hier hebben de Felix senior zakjes ook nog steeds de voorkeur. Inmiddels eet Bowy eigenlijk heel goed. Ze eet 's-ochtend en 's-middags de Felix (met ipa + medicijnen) helemaal op en staat dan begin van de avond weer te mekkeren om meer. Ze krijgt dan de RC Renal die ik voor ik slapen ga nogmaals geef en zo eet ze eigenlijk bijna 160 gram natvoer (de RC Renal zijn zulke kleine stukjes waarvan ze dan de laatste stukjes wel laat liggen). Hopelijk komt ze dan weer een beetje aan en ik weet dat deze eetlust niet eeuwig zal duren dus zolang ze die heeft blijf ik voeren :) (ze laat wel vrijwel de brokjes compleet liggen maar dat is met deze hoeveelheid natvoer niet erg)

Dus ja... als Misty graag de Felix eet dan is dat beter dan niets. Misschien als ze weer ergere trek krijgt kun je net als ik af en toe het nierdieet weer eens proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja. Nu gaat het eten voor.
Ze had net een hypo. Bloedsuiker van 3.3 ipv 5+ dus meteen ingegrepen. Toen heeft ze in 1x 23 gram gourmet gold op.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Lees stiekum nog mee hoor, ik duim voor Misty en natuurlijk ook voor Bowy dat ze goed blijft gaan!!!
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Pluis krijgt er een nieuwe bewoner bij in de vorm van Maks met de volgende waardes
bun 9,5 - gluco 7,5 - alp onder 50 iu/l -t-pro 64 - gpt 52 - creatinine 190 - fructosamine 217..
waarbij zowel bloedsuiker/fructo als creatinine te hoog zijn.

gisteren zijn de katers gelijk en voorlopig geheel overgezet op k/d droog en natvoer maar Maks weigert alle natvoer.
hij was pieperig, at al een tijdje slecht, had raar gevormde drolletjes en ik dacht aan gedeeltelijke verstopping.
is bovendien dol op veel gras en crackers/zetmeel...

nu ik deze waardes ken kan ik een aantal dingen misschien wel plaatsen.
weinig eten dus raaar gevormde drolletjes, gras (misselijk..?) en zetmeelbehoefte, misschien omdat misselijk van normale voer en van zetmeel niet.
en dat kan zijn relatief hoge fructo verklaren. hij weegt 5,53 kg en dat was prima.
Maks is vanaf zijn jeugd mijn tweede zorgenkindje, drinkt slecht en weigert alle natvoer en vleesjes.
gelukkig zijn we ingewerkt.. maar was daar niet blij mee.
neem overigens niet aan dat het chronisch nierfalen is maar dat weten we over een aantal maanden....
volgende week krijgt hij daar puur nier of ander zachtwerkend middel bij om de nierfunctie te ondersteunen.
hij komt in het regime samen met Enzo, van het spuitjedrinken (voorlopig komt nog veel op zijn vacht terecht en niet blij/blij..) en in de stress van het moment zijn we vergeten bloeddruk en fosfor ip te laten meten. dat kan de volgende keer worden meegenomen.

binnenkort mag Bolle mee naar Gouda voor bloedonderzoek algemene waardes, want ik ben van het type dat ik het zo vroeg mogelijk wil weten....
(en ja, ze hebben allebei bij de castratie een shot metacam gekregen en ik ben daar nog steeds furieus over. had goeie afspraken daarover, andere da neemt de castratie over en hup, spuit erin.. of dat de enige oorzaak is kan niemand zeggen maar het zal zeker niet zonder gevolgen zijn gebleven.. )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6849
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat Bowy nu zo'n goede fase heeft :-) Bowy is toch op zodanige leeftijd dat elke dag weer eentje erbij is ;-)

Wel balen dat misty zo slecht gaat :-( hoop dat je haar toch weer beetje op de rails krijgt *knuffel*

Las dat pluis er nieuwe jonge bewoner bij heeft :-( Bij deze dan maar Welkom in pluis, Maks. Hoop dat je nog lang rond blijft huppelen op het forum mooie jongen ;-) Je vrouwtje zal in ieder geval alles in het werk stellen om dat te bewerkstelligen! Knuffel vanuit het hoge noorden, ook voor je vrouwtje ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7717
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ojee... welkom in Pluisje, Maks :cry: :cry:

Hoe oud is Maks eigenlijk? Zo'n 5 jaar dacht ik toch? Dat is toch niet een leeftijd om nierproblemen te vermoeden wegens de hoge leeftijd. Droge ontlasting komt natuurlijk ook door het slechte drinken en waarschijnlijk meer plassen. Dan blijft er niet zoveel vocht over om mooie ronde sappige drollekes te draaien. Maar als het goed is zou een kat met nierproblemen uit zichzelf meer moeten gaan drinken. Maar ja, als dat instinct er al niet is dan zit er niet anders op dan bijspuiten. Laten we hopen dat het bij de volgende meting weer wat gezakt is zodat alleen ondersteunend dieet nodig is. Hoe is Maks overigens bij de DA tijdens zo'n onderzoek? Laat ie het allemaal toe of is hij wel wat gestrest? De gluco vind ik n.l. maar nét boven de grens (7.2 of zelfs 8.4) en ik dacht dat de fructosamine 221–341 (<350) mocht zijn. (Maar wellicht heb jij dit allemaal al wat intensiever uitgezocht :))


(O.. ik zie nu inderdaad dat voor spotchem 5.7 en 215 staan. Toch raar dat je zoveel uiteenlopende grenswaardes tegen komt.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

5.7 is inderdaad de grens. Maar dit is eigenlijk geen waarde om je zorgen over te maken.. Is er iets besproken over zijn bss? Moet je insuline gaan prikken? Of kijk je over een tijdje weer?
Mocht je bloedsuiker bij moeten gaan houden prik dan zelf. Dat is een stuk beter dan bij de dierenarts (Stresswaarde)..

Mocht je meer info willen heb ik een klein beetje kennis en heb ik nog een heel fijn forum waar heel veel mensen zitten met veel ervaring die je graag helpen.
Zij weten het vaak beter dan de dierenartsen.

Over Misty: Ze heeft volgens mij zo'n 75 gram natvoer op vannacht. Er gaat gewoon echt niet veel in en het frustreert me. Ik begin steeds meer te denken dat het d'r tanden zijn maar ook dat ze een hartprobleem heeft. Gister liep ze de trap op en deed ze weer d'r bekje open om te ademen. Trok redelijk snel weg (1-2 minuutjes) maargoed.. Ze eet ook amper dus misschien zou het daar nog van kunnen komen. Heeft ze een hartprobleem kunnen we d'r tanden niet doen want dan is er een grote kans dat ze niet meer wakker wordt.. Maar door laten lopen met de tanden als ze zoveel pijn heeft kan ook niet.
En medicijnen zijn slecht voor haar nieren.

Man oh man wat een dubio. Voor nu denk ik nog dat er een groot gedeelte kieskeurigheid bij zit maar dat gaan we zien.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Maandag maak ik trouwens een afspraak voor een hartecho. Het wordt donderdag of vrijdag, behalve als ze echt last laat zien (een beetje hijgen met naar boven lopen vind ik nog geen spoed aangezien ze zich netjes hersteld met rusten.)
Maar ik wilde zeker niet nog een week of 2-3 wachten. Dat zit niet lekker en dat voelt zeker niet goed voor mezelf.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dank jullie wel voor je lieve berichtjes! ;-)

aanvalsplan:
gluco waarde van 7,5 maak ik me niet veel zorgen over, 45 minuten autorit is voor Maks niet prettig en ik weet weer hoeveel herrie hij kan maken.. dat is in tuig en aangelijnd want in een transportkooi gaat het helemaal mis (Bolle ook trouwens..) en dit is inderdaad verhoogd door stress..
de fructosamine is belangrijker en kantje boord te hoog.
heb intussen kunnen nadenken en uitzoeken. hij kreeg calm van royal canin en het kan zijn dat dit een negatief effect op zijn bloedsuikerspiegel heeft door het hoge gehalte zetmeel/kh.
ik heb in het verleden goeie ervaring met diabetics van rc en daar krijgt hij per etmaal verspreid 5 brokjes van. de arginine daarin wordt beter opgenomen dan bij andere merken en vanuit het verleden (MoMo) weet ik dat het bloedsuikerverlagend (bij matige verhoging) werkt. en hoop ik voldoende voor een betere fructo-waarde bij het e.v. bloedonderzoek.
(en ja, met Mo ben ik jarenlang bij het suikerkattenforum geweest, heb lantus gespoten en Mo in remissie gekregen.. maar op den duur ging het met zijn nieren fout..)en oh ja, de ondersteuning vanuit het forum was geweldig, ze weten meer en hebben heel veel meer ervaring dan da's. k heb er veel aan gehad en net als Featherr kan ik het iedereen met een suikerkat aanraden daarbij aan te sluiten..

gisteren gelijk overgeschakeld op Hills k/d. Maks was bestorven op nature's best maar vindt k/d ook erg lekker.
hij is vandaag veel minder aandachtvragend/pieperig, vermoed dat hij niet meer misselijk is.
volgende week krijgt hij kwart tabletje puur nier (solidago/lespedeza) om zijn nierfunctie te ondersteunen.
en we starten met spuitjedrinken.. (Maks: grrrmbl grommel.... sstom vrouwtje..) (personeel: went wel Maks, even doorzetten boef.. plus knuffel..)
vandaag bestelling gedaan bij Medpets en straks Zooplus voor medicatie, soorten dieetvoer (met name Specific en Trovet blikjes en k/d brokjes)

Bolle wordt binnenkort langs onze dracula-da gehaald voor bloedonderzoek algemene waardes, want wil het van hem nu ook weten.. gelukkig niet scheren en geen roesjes in Gouda.. Bolle in de auto gaat rustiger en wat makkelijker en hij blijft op mijn schoot zitten, daar waar Maks gelijk onder de stoel kroop en er niet meer onder vandaan kwam..

Featherr: wat dapper dat je hartecho laat maken voor eventuele gebitsingreep. dat zegt geloof ik niet alles maar dan weet je wat meer om die afweging te maken..
en lastig dat soort dilemma's..
Enzo is heel erg opgeknapt van zijn gebitsoperatie en stukken vrolijker zonder kiesjes..
(wel nierfalen en schildklier, maar geen hartklachten..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nouja.. Die echo MOET. Zonder weten we helemaal niks en de combi diabetes+nieren+HCM is dodelijk met een narcose.
Maarja.. Ik kan dr niet laten lopen met tandpijn. Dan hebben we blijkbaar heel veel duimen en heel veel hulp van daarboven nodig zodat ze nog gewoon wakker gaat worden.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

Charley is net weer bij de da geweest omdat de 4 weken wachten om zijn. Ze heeft pilletjes gekregen i.v.m. spugen (misselijk) en ze blijft voorlopig nog op de Semintra omdat ze nog steeds niet stabiel is.

Haar waarden waren op 14-7-2015
ureum: 15.0 mmol/ l
crea: <27.0 mmol/ l

Haar waarden vandaag zijn
ureum: 7.5 mmol/ l
crea 227.0 mmol/ l


Featherr hier draaien de duimen en katten pootjes.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ureum is netjes!
Crea is hoog maar dat zegt helemaal niks.. Zolang Charly het goed doet.. Al hoewel ze is wel misselijk, dat is raar met zo'n mooie ureum waarde..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie