Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

:lol: haha, oh sorry ik lig hier dubbel. Ik bedoelde met het hoge noorden Beilen! haha Sorry, ik was wellicht niet duidelijk. Ik woon zelf in Utrecht en voor mij is het 2 uur rijden naar Beilen vandaar dat ik hoge noorden zei....... Dank weer voor de tips. Rompertje blijft grappig...
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Ow :lol: Ik las laatst op een ander forum van mensen die hun kat in Scandinavie hadden laten steriliseren (waren daar op vakantie en namen de kat mee, heel apart). Vandaar. :lol: Zal als ik tijd heb vanavond wel even een foto van mijn kat in haar rompertje plaatsen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

haha, ik was ook niet echt duidelijk. Normaal zou ik mijn katten nooit zo'n lange reis laten maken maar ik vind 2x steriliseren betalen terwijl het bij de prijs in zit om het zo maar te zeggen iets teveel van het goede. Ik had op dierenasiels.com deze moppies gezien en was meteen verliefd en dus heb ik het toen maar gedaan...... Na dit gelukkig weer alles bij mijn eigen dierenarts. Ik heb op de site gekeken. Ik vraag me alleen af of het niet net zo vervelend is als een kraag? Ik probeerde ze van de week een bandje om te doen (met zo'n klik ding) maar dat wilde ze echt niet. Was ook nog iets te groot dus ik wacht er maar mee. Mijn eigen dierenarts doet het nooit een kraag of een rompertje en die zegt dat het bijna altijd goed gaat vandaar dat ik erg twijfel. Als het niet goed gaat dan kan ik toch alsnog iets halen? Ik wil ze niet onnodig stress bezorgen. Moeilijk hoor..... je probeert het beste voor de beestjes te doen maar ja soms is het moeilijk te bepalen wat het beste is. Ik denk dat ik ze trouwens maar terug in aparte mandjes doe en ze dan tegen elkaar aan zet en dan kan ik altijd als het niet goed gaat ze weer bij elkaar zetten.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Mijn DA zei ook dat het waarschijnlijk niet nodig was. Maar na 1 dag liep Bindi al aan haar hechtingen te trekken. Als je dan nog een rompertje moet bestellen ben je te laat.

Ik zou ze gewoon alvast bestellen, dan heb je ze in huis, dat heb ik ook gedaan. Ze hebben er veeeeeel minder last van dan met een kraag. Ga maar na:

- Met rompertje kunnen ze op een dichte kattenbak
- Ze kunnen overal tussendoor (blijven niet steken)
- Ze kunnen om zich heen kijken (met een kapje schrikken ze vaak)
- Ze kunnen makkelijk bij eten en drinken
- Ze kunnen zich nog een beetje wassen (heel belangrijk voor katten)

Bindi vond het ook raar. Die ging heel vreemd lopen en over de grond rollen om hem af te krijgen in het begin. Maar gewoon aanlaten, na 1 dag was ze eraan gewend en nu doet ze net alsof ze nooit zonder heeft gelopen :grin: . Met een kapje is dat wel anders...
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door loek »

He puck

Misschien hecht je eigen da onderhuids? En is een kraag of romper daarom niet of minder snel nodig? Mijn katten (1 kater en 1 poes) zijn een maand geleden 'geholpen'.
Kraag of romper was niet nodig. Als ze te veel eraan zaten te likken (of actief gingen bijten of krabben aan de plek) dan kon ik een kraag ophalen maar de romper werd meer aangeraden of een mouw van een t shirt afknippen. Leek me ook een goede tip. (moet je dus wel zorgen dat het een beetje rekbare stof is en niet te los/ niet te strak)

Maar ze hebben er allebei niet extreem aangezeten. Diesel (kater) had niet eens hechtingen. En Muis (poes) dus onderhuids...wat er dus ook niet meer uit hoeft worden gehaald. (en er viel voor haar zelf ook niet veel te plukken)
(vind dat je die da best kritisch mag bevragen trouwens op het feit dat hij het nog op 'de ouderwetse manier' doet...maar dat is aan jou natuurlijk of je dat wil of niet)

Ik heb ze samen in een de reismand gedaan (heen en terug). Ligt denk ik ook erg aan je katten. Die van mij zijn erg aan elkaar gehecht en gaan heerlijk tegen elkaar liggen in die maand. Hebben (naar mijn gevoel) dan juist steun aan elkaar. Daarna ruiken ze allebei hetzelfde (naar 'dierenarts') dus volgens mij maakt ze dat niet uit. In mijn geval iniedergeval niet. Heb trouwens nog wel een extra grote reismand gekocht. Zodat ze niet verplicht bijna op elkaar zouden liggen. (als kleine kittens reismand gekocht en niet echt nagedacht over het groter worden ;-))

Ik verbaasde me persoonlijk over hoe goed het met ze ging dezelfde dag al. Nou had Muis ook pijnstilling gekregen. Weet niet of jou poezen dat ook krijgen? Persoonlijk vond ik dat niet heel handig want ze moeten wel rustig aan doen......en als ze dan zelf niet aanvoelt dat er iets in haar lijf is gebeurd....Ik ben na twee dagen dus ook gestopt met de pijnstilling. En dat ging eigenlijk ook gewoon heel goed.

Ik zou ze nog even niet trap laten lopen enzo..als je ze tegen kunt houden dan. (bij mij waren ze niet tegen te houden...nou lopen ze geen trap maar vlogen dus wel vensterbank op en af etc)

Ik heb zelf de volgende dag vrij genomen van mijn werk. Maar echt nodig was dat niet achteraf. Is meer voor je eigen gevoel natuurlijk wel prettig. Of dat je iemand vraagt om even langs te gaan om te checken. Maar dat is aan jou.

succes en waar nodig (vast niet ;-)) sterkte. Oh...ik vond het zo spannend toen die van mij 'moesten'.

gr. Loek
p.s. Camoth briljant die opmerking: "In het Noorden (ik neem aan dat je Scandinavie bedoelt?)" Ik vond het al best een goede grap...voordat ik door had dat het een vergissing was. Maar wel een grappige vergissing :-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Ook als er onderhuids gehecht wordt kan een rompertje/kap nodig zijn. Bindi is ook onderhuids gehecht en heeft er ook aan lopen trekken ;) Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en dus een rompertje aanschaffen of anders een kap meenemen bij de DA. Bindi ging er namelijk s'avonds laat pas aan trekken, dus als je dan niks in huis hebt, dan heb je een probleem.

@Loek: ik weet niet of haar DA het op de ouderwetse manier doet hoor. Maar vragen zou ik het in elk geval wel eventjes. Dus vragen of je twee katten met ritssluiting terugkrijgt of dat ze slechts een drukknoopje krijgen :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

In mijn fototopic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=255 staan nu foto's van Bindi in haar rompertje.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

Bedankt weer voor de reacties. Ik las op internet ook dat je een maillot kan gebruiken. Zou dat wat zijn? Ik vind namelijk 2 x 14,95 een hoop geld in de zin voor iets wat je zelf makkelijk kan maken toch? De dierenarts is van het asiel en het zit bij de prijs in wat je zeg maar voor je kitten betaald als je haar krijgt. Wat is het verschil dan alleen dat het 1 mooier is dan de ander of dat ze dan makkelijker bijten?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Bedoel je het verschil tussen rompertje en kapje of moderne en ouderwetse manier van steriliseren?

Wat betreft de prijs van de rompertjes heb je wel een punt misschien. Je schijnt ook echte baby rompertjes te kunnen gebruiken, moet je ze alleen wat verknippen geloof ik. Of een maillot ook werkt weet ik niet, maar je kan het proberen (natuurlijk proberen voor de operatie, zodat je zeker weet dat het kan mocht het nodig zijn ;) )
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

nee verschil tussen steriliseren. Omdat ik dat dan moest vragen ik vroeg me af wat dat dan uit maakt? De dierenarts zei dat het oplosbare hechtingen waren maar dat ze er beter wel na een dag of 10 uit gehaald kunnen worden. Een maillot schijnt wat strakker te zitten en kan je makkelijker om alleen dat gedeelte doen geloof ik. Hoe groot is de wond dan ongeveer? (hoeveel maillot heb ik nodig? :smile: ) Ik vind zo'n kraag zo zielig omdat ze dan niets meer opzij en achter hun zien. Ik denk dat ik even een maillot kapot ga snijden en even ga kijken hoe dat werkt en als dat niet werkt dan koop ik wel rompertjes. :lol: Ik zie mijn meisjes al lopen...... haha
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Het verschil tussen de oude en de moderne manier:

- Oude manier wordt er een grote incisie gemaakt
- Word van buitenaf gehecht met meestal onoplosbare hechtingen of krammen (soort nietjes)
- Is daarom veel gevoeliger voor infectie en duurt langer om van te herstellen voor de poes

Moderne methode:
- Via een kleine incisie wordt de buikwand open gemaakt en de eierstokken verwijdert
- De wond wordt meestal naar binnen toe gehecht met oplosbare hechtingen (maar kan dus ook oplosbare die verwijdert worden, zoals bij jou en bij mij waarschijnlijk is)
- Door de kleine wond is er minder kans op infectie en herstellen de poezen relatief snel

Een maillot zit misschien strakker, maar is op zich misschien wat minder prettig voor de poes en ik denk zelf dat ze die vrij snel af kunnen krijgen als ze een beetje wurmen (ze duwen zo met hun snoet de maillot aan de kant als ze bij de hechtingen willen komen om te trekken). Maar je kan het proberen. Voor de moderne manier heb je heel weinig maillot nodig denk ik, maar ik zou zo groot mogelijk nemen, om het risico op het eraf duwen te verkleinen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

Super weer je reactie! Ik denk dat ik een stuk doe van zeg vanaf 5 cm vanaf haar voor poten tot haar achter poten met uiteraard ruimte genoeg voor het plassen enzo. Ik ga het het weekend even proberen en dan zie ik meteen hoe ze reageren. Lukt dat niet dan probeer ik een romper en lukt dat niet dan toch maar een kraag denk ik..... Zo stom het is zo'n simpel iets maar ben er best zenuwachtig voor. Mijn lieve kleine meisjes in zo'n vreemd hok enzo....... Maargoed, het moet! :cry:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Ik weet heel goed hoe jij je voelt hoor. Ik voelde me precies hetzelfde toen Bindi gesteriliseerd werd. Was als de dood dat er iets niet goed zou gaan, maar gelukkig bleek dat nergens voor nodig ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door ktje »

Onze hond is als pup gebeten door een ander hond hierdoor had zij een hele grote wond in der nek. We hadden netjes zo rompertje gekregen van de da maar ja het bloed dus die moest elke dag in de was. Ik heb toen een rompertje van mijn zoontje gebruikt. Werkte prima en heeft hetzelfde effect als zo rompertje van de da.

Gewone rompertjes heb je al vanaf 1,5 euro bij de Zeeman.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door loek »

Een mouw van een t shirt kan dus ook...
Camoth, ik snap niet hoe het bij bindi onderhuids gehecht was...maar toch de hechtingen verwijderd moesten worden...dat kan toch niet......Of lees ik niet goed. IK ga zo trouwens een even naar bindi in de romper kijken.

Puck, volgens mij hebben ze minder last van onderhuidse hechtingen. En iniedergeval niets om aan te trekken. Er zit nog steeds een snede natuurlijk, wat ook kan gaan jeuken en dergelijke waardoor ze alsnog kunnen gaan likken e.d. en de wond open 'trekken'. Maar met hechtingen is dat een stuk makkelijker voor mekaar te krijgen en een stuk verleidelijker.

(ik heb een foto van Muis en haar wond staan in mijn fototopic, dat was slechts een paar dagen na de operatie)

En oh ik snap je zenuwen hoor! Ik was bang dat ik daar ging staan janken haha. Dat heb ik gelukkig niet gedaan. Maar was blij dat ze weer mee naar huis mochten. Komt echt allemaal goed!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie