Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Mijn katten hebben nog nooit vlooien gehad, dus ook twee keer per jaar (preventief) ontvlooien is niet nodig. Ik zou het per kat bekijken en bij geen vlooien ook niet ontvlooien. Vlooien kun je gemakkelijk zien (in tegenstelling tot darmparasieten) en als je toch elke dag borstelt dan ben je er vroeg genoeg bij. Scheelt ook weer geld, die pipetten zijn niet echt goedkoop vind ik. En als je dan toch ontvlooit zou ik het niet met Frontline doen, daar zijn veel vlooien resistent tegen. Stronghold (is al genoemd) is inderdaad een goed alternatief.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

brutus word hier iedere dag gekamt hoor. hij begint het zelfs lekker te vinden. zijn vorige baasje kamde hem helemaal niet vaak en dan met zo'n rubberen kammetje met stompe korte punten. daar krijg je dus totaal geen ondervacht mee uit. mijn vriendin kamde hem in het begin met een furminator maar dat was iets te machtig voor hem. ik heb nu een kam met lange stalen punten en aan de andere kant een zachte borstel.dit gaat heel goed.eerst deden we het met de zachte borstel en nu altijd met die plange punten. ik kam hem meestal ook altijd expres onder het eten. want dan is hij afgeleid en laat meer toe. dan kan je hem dus uitgebreid goed kammen .hij blijft dan gewoon rechtstaan en als je stopt met kammen gaat hij zitten.er komt elke dag een flink stuk onderwol uit zijn vacht .vooral uit de broek en zijkanten. elke dag kammen is goed voor zijn vacht .en hij went er in ieder geval goed aan.na verloop als hij het zo goed gewent is van ga ik hem gewoon proberen te kammen als hij buiten zit..

en over de brokken nog even. hij eet zijn nieuwe brokken nog steeds niet. maar heeft vannacht wel aardig wat purina brokken met kipsmaak gegeten. hij kiest dus nog niet voor almo .ik heb een dubbele bak en aan de ene kant purina en aan de andere kant almo gedaan. de almo ruiken wel sterker terwijl de purina erg flauw ruikt.maar hij kiest toch voor de purina met kipsmaak. de andere brokken ruiken ook allemaal sterk, maar ik ga morgen het volgende zakje proberen .ik weet natuurlijk niet welke smaken er allemaal bij zitten maar zalmsmaak brokken lust hij volgens mij niet. want ik had purina zalmsmaak brokjes en dat moet hij dus helemaal niet. ook al meng ik de zalmsmaak met purina kipsmaak dan eet hij de kipbrokjes ook niet meer heb ik ontdekt. ik weet in ieder geval wel dat brutus van kip houd. hij is gek op plakjes kipfilet enzo maar brokken met zalmsmaak dus niet,alleen natvoer met zalmsmaak dan weer wel? maar hij had tot mijn verbazing dus aardig wat kipbrokken op
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

katten hebben doorgaans een 'eigen' smaak.
van de drie die hier uit het brokkenbuffet eten, eet er eentje almo kip, eentje is dol op hills nature's best (buiten prijsrange) en twee van de drie eten happy cat nierdieet.
sanabelle met lam vinden alleen Bolle en Enzo lekker, die lusten ook (RC en Sanabelle) Babycat, waarmee ik Enzo wat bijvoeder. alleen krijgt Bolle er maar twee en Enzo zoveel als hij wil eten.
Maks eet absoluut geen natvoer. Miamor kip natvoer ging hier wel, zelfgekookte kip bliefden ze niet/njèt.. Enzo lust rauw lamsvlees, de broertjes eten helemaal geen vlees..

zo kan ik nog een pagina doorgaan.. ik noem dat niet kieskeurig of verwend, ik gun ze hun eigen smaak. die stofwisselingen zijn anders en de ene doet het gewoon beter op voer a. terwijl de ander het veel beter doet op voer b.
en dat weten ze dondersgoed. hier zijn ze niet te dwingen en ik zie het onmiddellijk aan de ontlasting als het niet goed gegaan is..

laat de Almo maar gewoon een paar dagen staan, missch went Brutus aan de geur...
Happy Cat is vrij duur geworden de laatste tijd en bij Sanabelle zitten ook nog brokjes in je prijsrange en ik zal hier kijken wat ik nog heb. senior met lam geloof ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Soms hangt het van de bewerking af of ze smaak lekker vinden of niet. Zo wordt hier de neus opgehaald voor schesir natvoer met kip. Maar brokjes met kip, prins natvoer kip en rauwe kip worden wel met smaak gegeten ;-)
Zou de almo er denk ik nog gewoon naast laten staan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Ilone schreef:2x per jaar ontvlooien valt toch wel mee Adriana?
Ach, het is weer eens zover: Adriana zit weer op de stoel van de allesweter (voor mij vorig jaar de reden om het forum te verlaten) en oh wee, wanneer je dan een andere mening hebt: wordt je kop er nog bijna niet afgehakt.

Twee keer per jaar ontvlooïen valt inderdaad reuzemee en kan een heleboel narigheid voorkomen.
Maar goed, ik zeg al niets meer; kan bij haar op dit moment toch niets goeds doen (en dat over die auto was niet off-topic, maar een vergelijking. Dacht dat jij dat wel zou snappen!).

Veel plezier hier nog.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Adriana op de stoel van allesweter en jij op de kast. Ben erg blij met m'n bureaustoel. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

Ilone schreef:2x per jaar ontvlooien valt toch wel mee Adriana?
waarom zou je ontvlooien als ze geen vlooien hebben?
goegel even op 'preventief ontvlooien kat', ik ben niet de enige die dat onnodig (+duur+schadelijk) vindt hoor..
als je in een vlooien-omgeving zit dan zou je via de dierenarts een program-injectie kunnen halen, die werkt 6 maanden.. en is minder giftig, het maakt vlooien onvruchtbaar dus ben je in ongeveer één cyclus van de diertjes af.

http://www.dierenkliniekleidscherijn.nl ... id-worden/
http://www.dcaweb.nl/Home/Actueel/Nieuw ... iekat.aspx

maar brutus heeft geen vlooien ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Program is leuk bedacht, maar uit eigen ervaring: het helpt voor geen meter.
Toen ik dat gebruikte op advies van toenmalige dierenarts, echt een enorme vlooienplaag gehad.
Dat noooooooit meer.

Ik was een kapitaal kwijt en wij gebruikten hier onze eigen benen om vlooien te vangen. Bakje sop mee naar zolder en dan kon je ze zo van je benen vegen. YAKKKK. Moest toch echt gif aan te pas komen om dat weer onder controle te krijgen.

Preventief ontvlooien doe ik ook niet aan. Ik heb het snel genoeg in de gaten, omdat ik naast hangplek kammen en borstels heb liggen. Iedere kat die bij me komt liggen wordt even gekamd.

Gelukkig brengt Teske geen pietjes mee en hoef ik ze nu geen pipet in hun nek te doen. Vorig jaar heb ik het een keer moeten doen. Daarna was het onder controle.

Program zou misschien werken in een kleine steriele ruimte, niet in een heel huis van 3 verdiepingen. Vlooien kunnen weken/maanden zonder eten en gaan wel even van de kat af maar nestelen zich door je hele huis. En als er dan een mens in de buurt komt is het : met zijn allen AANVALLUH. En na een paar weken is de kat ook weer lekker.
Wie weet zou het werken als je je kat een paar weken/maanden in de badkamer opsluit.

Een heel huis is niet steriel te houden, we hebben ons het laplazerus gedweild en gesopt. En de stofzuiger maakte overuren, een Dyson zonder stofzak, dus meteen alles na elke beurt buiten weggooien. En dan nog bleek het niet afdoende. Om gek van te worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Adriana schreef: maar brutus heeft geen vlooien ...

Ik heb hem nog eens goed gecontroleerd en hij heeft inderdaad geen vlooien. haal geen vlooienpoep uit zijn vacht en hij krapt zich ook niet. hij zit hier ook het meest in de achtertuin waar tegels liggen en geen gras is. ik dacht dat vlooien voornamlijk in gras zaten..

de Almo heeft hij nog steeds geen bokje van gegeten. de kip brokjes toch wel . hij begint het nu een beetje te snappen geloof ik. in de ochtend om 10 uur zakje vlees en in de avond om 5 uur nog wat vlees en dan de rest brokken/ hij schooide gisteravond nog wel een beetje door voor de koelkast te gaan zitten maar koos uiteindelijk toch voor de brokken en heeft vannacht er toch voor het eerst best veel van gegeten.ik had zijn bak half vol gedaan en meer dan de helft was weg ,dus kiest hij dan toch voor de purina one Adult kip met rijst?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat houden

Bericht door ayla »

Top! De aanhouder wint inderdaad ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

winst is dat hij brokjes begint te eten en dat hij voor Purina kiest ligt denk ik voor de hand. die smaak kent hij.
laat ze nog maar een dagje liggen, overschakelen op andere brokjes is voor veel katten lastig en kost tijd.
ik heb hier nog sanabelle sensitive met lam en stop er daarvan de komende dagen ook nog in een vlop richting zuiden. dat is een ander type voer, lijkt beetje op de samenstelling van Purina en wie weet..

alles bij elkaar genomen gaat het hardstikke goed en heb je een gezellige huisgenoot aan Brutus!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

inderdaad wie weet. als het op purina lijkt en de smaak is nog beter dan kan dat wel eens heel goed gaan.. hij leert nu tenslotte brokken eten, en eten kan je ook leren heb ik wel eens horen zeggen ;-)

Het begint nu wat relaxter te worden met brutus en dat is natuurlijk ook weer veel gezelliger.zo word hij een fine huisgenoot die niks te kort hoeft te komen.. vannacht is hij weer op pad geweest en nu ligt hij zoals gewoon lijk weer lekker te slapen op mijn bed.best wel grappig eigenlijk. s'nachts is het bed voor mij en overdag voor hem. als ik s'ochtends de deur open doe ligt hij altijd te wachten tot hij naar bed kan. en hij weet dat... daarnet kwam hij even naar beneden. gaat dan in de keuken staan en kijkt mij aan. Ja brutus nu brokjes eten zeg ik dan. dan gaat hij naar zijn etensbak en hapt er een paar weg en gaat weer naar boven om verder te slapen. ik zal zorgen dat er altijd wat brokjes in het bakje liggen voor tussendoor. als hij 4 keer een hapje brokjes komt doen tussen zijn vlees door dan heeft hij er al heel wat op bij elkaar..hij moet dat ook gewent worden en is gelukkig al aardig op weg zo.. de aanhouder wint dus inderdaad. tot mijn grote blijdschap, :grin:

heb net even gekeken bij zooplus, sanabelle sensitive met lam 2kg 12,99 betaalbaar dus..

verder had ik nog een een proefzakje aangevraagd van Royal Canin Sterilised 7+ Appetite Control
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik heb een proefpakket binnen met brokken van Royal Canin Sterilised 7+ Appetite Control
en deze brokken at hij gelijk op zonder eran te moeten wennen. de almo eet hij nog steeds niet en de andere brokken ook niet. behalve dan de purina one met kip.. als hij iets lust dan eet hij het dus gelijk..het is mij nu ook wel duidelijk dat hij kiest voor brokken die niet sterk ruiken.

en het vorige baasje is op bezoek geweest vanmiddag. zij was blij de kat weer te zien maar de kat was minder blij haar te zien. dit was dus een grote teleurstelling voor haar, ze had verwacht dat de kat haar nog zou kennen. maar niet dus. hij moest er eigenlijk niet veel van hebben na bijna 8 jaar samen te hebben geleefd.zo leek het tenminste.hij liep steeds bij haar weg als ze hem aan wilde halen en ze wilde de kat oppakken maar hij srtribbelde flink tegen en liep steeds weg uit haar buurt.ze vertelde dat ze hem altijd oppakte en met hem knuffelde,maar brutus ging steeds naar mij toe en kwam bij mij al zijn aandacht halen. jammer voor haar maar dit had ik zelf ook niet verwacht. schijnbaar zijn katten zo..? of ik ben een beter baasje voor hem hihi
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Zou voorlopig alle smaakjes goed luchtdicht bewaren. Wat de ene week verafschuwd wordt, kan goed de week erop lekker gevonden worden. Maar ook hier geldt dat de ene kat de andere niet is en misschien is Brutus wel een consequente eter.

Heb de samenstelling nog niet bekeken van de RC brokken die hij lekker vindt, maar 7+ is seniorenvoer en dat kan voor Brutus zeker geen kwaad. Toen Kasper aan de gewone brok zat at hij almo holistic kip (die jij hebt) en de RC 12+. De RC vond hij wel iets lekkerder maar at beide.

Heb wel vaker gehoord en gelezen dat een kat vrij snel interesse verliest in het eerdere baasje.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

drestar schreef:zij was blij de kat weer te zien
maar de kat was minder blij haar te zien.

ze had verwacht dat de kat haar nog zou kennen. maar niet dus. hij moest er eigenlijk niet veel van hebben na bijna 8 jaar samen te hebben geleefd.
hij liep steeds bij haar weg als ze hem aan wilde halen en
ze wilde de kat oppakken maar hij srtribbelde flink tegen en liep steeds weg uit haar buurt
katzels herkennen mensen feilloos, ook na zoveel jaar.
ze herkennen het luchtje en het geheugen van de meeste katzels is prima.
die hebben dus geen goeie band! uiteindelijk is hij toch weggedaan omdat hij beet?
dat doet een dier niet voor niks en dat zal wel te maken hebben met haar gedrag jegens Brutus.
en lief dat Brutus bij jou bescherming zocht.. dat zegt genoeg want hij vertrouwt jou dus!

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... nin/314498

de formules van sterilised appetite control 7+ en het RC noors boskat voer verschillen niet zoveel.
per 8 kg is nobo-voer 1 euro goedkoper, lust de kat van je vriendin deze brokjes?

als hij er vis en eitje en vers gras bij krijgt en hij lust het dan is dit goed voer.
zuurt de urine goed aan zegt RC dus weinig kans op blaasgruis.
grappig is wel dat de ster app control 7+ een afslankvoer is....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie