Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Je hebt er goed aan gedaan. Was de ontworming even vergeten.

Morgen nieuwe poging (en overmorgen, etc.)?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Toch nog even een aanvulling. Net als bij Marjoleine/ayla gaat het natvoer de laatste tijd niet in één keer op maar in etappes.

Kasper krijgt ongelimiteerd brokjes, d.w.z. de hele dag en nacht is zijn bakje gevuld. Tijdens koude/koele dagen moet ik het bakje 2x per dag bijvullen. Nu nauwelijks nog.

Natvoer eet hij meestal in één keer op. Bakje brokjes nooit in één keer leeg. Meerdere keren per dag neemt hij wat hapjes brok. Past bij het natuurlijke eetgedrag van katten, meerdere keren op een dag kleine beetjes eten.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ik heb hier ook nog een blauw flesje om te ontvlooien. wanneer kan ik dat het beste geven? moet in zijn nek en zit verpakt per 3 .frontline merial 0,5ml staat er op de verpakking
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Kattebeest schreef:Toch nog even een aanvulling. Net als bij Marjoleine/ayla gaat het natvoer de laatste tijd niet in één keer op maar in etappes.

Kasper krijgt ongelimiteerd brokjes, d.w.z. de hele dag en nacht is zijn bakje gevuld. Tijdens koude/koele dagen moet ik het bakje 2x per dag bijvullen. Nu nauwelijks nog.

Natvoer eet hij meestal in één keer op. Bakje brokjes nooit in één keer leeg. Meerdere keren per dag neemt hij wat hapjes brok. Past bij het natuurlijke eetgedrag van katten, meerdere keren op een dag kleine beetjes eten.
dat had ik inderdaad ook al opgemerkt. dat hij steeds een klein beetje eet als hij geslapen heeft.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

drestar schreef:Ik heb hier ook nog een blauw flesje om te ontvlooien. wanneer kan ik dat het beste geven? moet in zijn nek en zit verpakt per 3 .frontline merial 0,5ml staat er op de verpakking
Ik ontvlooi meestal 2 weken na het ontwormen. Weet niet of het noodzakelijk is maar doe het voor de zekerheid, niet teveel chemische middelen vlak achter elkaar.
Kijk goed naar de dosering, vooral niet over doseren. Kan niet goed vergelijken want gebruik Stonghold.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

dan wacht ik ook nog even met ontvlooien voor de zekerheid, ik denk dat'zo'n flesje in 1 keer opgebruikt moet worden. zal het anders eens aan de da hier in de buurt vragen. dan kan ik het flesje ook gelijk laten zien
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

3x 0.5ml? Dat lijken mij pipetjes.
Zit er geen bijsluiter bij?
Is het deze: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pot-on-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

goeie berichten uit zuid-zeeland!
hier zelfde patroon, ze eten weinig en dus alleen dat wat ze het allerlekkerst vinden.
ze verbranden met dit warme weer bijna niet, dus heel weinig trek.
het heeft allemaal beetje tijd nodig.

over ontvlooien zijn verstandige dingen gezegd, paar weken wachten na ontwormen, niet te veel tegelijk.
;-) en hardstikke goed dat je vis met veel slobbervocht hebt gegeven,
zo kan hij goed spoelen en daarmee de chemische stofjes snel kwijt raken.

aan katten kun je meestal wel zien of ze vlooien hebben, dan krabben ze op een beetje zenuwachtige manier en vrij vaak.
katten kunnen ook beetje krabben uit soort van verlegenheid, dat heet oversprong. dan is er iets gebeurd, misgesprongen of anders en dan gaan ze beetje aan hun oor zitten krabben..
mensen doen het ook en vooral aan neus en oren..
en als je hem op iets wits kamt en je ziet daar donkere bolletjes/poepjes, dan heeft ie vlooien.
en je weet het zeker als ze rood worden als je ze nat maakt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ik zie hem eigenlijk nooit krabben en kam hem elke dag. er zijn wel allemaal korstjes uit zijn vacht gekomen .ik denk van die aframmeling van die vreemde kat die hij 2 weken geleden gehad heeft. de plaatsen waar de korstjes uit kwamen was voornamelijk zijn nek en aan 1 zijkant. precies aan de zijkant hoe hij toen naar die andere kat toegedraaid stond.

@Rik ,die flesjes/pipetjes inderdaad. zien er precies zo uit als op de verpakking die jij laat zien. dat zijn ze dus. ik zal 2 weken wachten en dan in zijn nek druppelen. ik neem aan dat je het hele pipetje op moet gebruiken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

hoogstwaarschijnlijk heeft Brutus dus geen vlooien en dan heeft ontvlooien niet zo veel zin.

een wormenbesmetting is iets anders, dat is veel moeilijker om te zien, dus daar zul je doorgaans afhankelijk van wat hij buiten eet, af en toe wel wat aan moeten doen.
weet je of hij vliegen eet? en een wormenbesmetting komt vaak in combi met vlooien..

ik zou de pipetjes bewaren tot dat het echt nodig is. bovendien kun je met kammen die paar vlooien ook wegvangen (gevangen vlooien laten zwemmen in een bakje water met wat zeep of afwasmiddel)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Het is inderdaad 1 pipetje van 0.5ml per keer/maand. Er wordt gezegd dat je dit 1x per maand preventief kunt doen maar ik ben het wel met Adriana eens om dit niet te doen en het pas toe te dienen als je merkt dat hij vlooien heeft. Je bent dan dus wel 'te laat' en zult de overlast van vlooien hebben. Je zult dan eerst even aan de slag moeten met een bakje water met afwaszeep om de ergste gelijk even uit de vacht te halen voordat je de pipet toepast. (Ze met je vingers of kam vangen uit de vacht en in dat bakje dreft loslaten) . Maar als je het preventief wilt gaan doen zul je het dus elke maand moeten doen (dat is dus ook weer 5 euro per maand en chemische troep in zijn nek waar je de eerste 2 dagen mee op moet letten, ten opzichte van de mogelijkheid één keertje wat overlast te hebben en in moeten grijpen als het echt nodig is). Mocht blijken dat ie om de andere maand met vlooien naar huis komt (dan heb je lekker veel vlooien in de buurt) dan kun je altijd nog bedenken of je het preventief wilt gaan doen.

http://www.weetjesoverkatten.nl/vlooien.htm
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ik zou niet weten of hij vliegen eet enz. hij heeft hier wel al een muis gevangen.deze lag eerst in de tuin en op een gegeven moment zag ik hem nergens meer. misschien heeft hij hem opgegeten. ik weet het niet. maar ik heb dat pipetje meegekregen van vorige eigenaar. deze zaten met 3 in een blisterverpakking. 2 zijn eruit dus hij is wel vaker ontvlooit. ik weet alleen niet of dit net gedaan was of al langer geleden.hier is ook niet over gesproken en ik had er ook niet naar gevraagd. omdat ik bij thuiskomst pas ontdekte dat er anti vlooienmiddel tussen de meegegeven spulletjes in een tas zat.
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Ik zou de gok niet nemen. Een huis vol met vlooien lijkt me geen lolletje.
En een langharige kat die veel buiten komt en dan met die vochtige warmte steeds, dat is vragen om problemen.

Zag net nog de reclame langskomen van Frontline waarin wordt gezegd dat het ook helpt tegen vlooieneitjes. Natuurlijk, reclame moet je met een korreltje zout nemen want het gaat hen alleen om zoveel mogelijk te verkopen, maar ik ontvlooi altijd preventief en heb nog nooit katten met vlooien gehad.
Ik hou me trouwens niet aan het advies van 1x per maand, maar ontvlooi zodra het warmer begint te worden (april/mei) en daarna nog een keer half juli en dat is bij mij voldoende, maar mijn katten komen niet op de grond (wel buiten).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:maar ik ontvlooi altijd preventief en heb nog nooit katten met vlooien gehad.
hihi hihi, het zou best nog wel eens kunnen zijn dat jouw katzels dus regelmatig met een hoop onnodige chemische troep worden opgescheept!
drie van onze katzels komen buiten maar ik ontvlooi helemaal niet. ze worden goed in de gaten gehouden en geborsteld en gekamd.
poes Mies heeft ooit één vlo gehad en die is met de hand gevangen voordat-ie aan gezinsplanning ging doen.
zwerfpoes Streep kan ik tegenwoordig kammen (jawel..!), zij leeft al meer dan 14 jaar buiten en heeft geen vlooien.

ongeveer begin juni kwam Brutus bij Drestar en hij is Brutus vrij snel erna gaan borstelen en kammen. tot dusver geen vlo.

kammen en borstelen gebeurt dagelijks en zo snel heb je nou ook weer geen vlooienplaag in huis. dat gebeurt doorgaans als er eitjes liggen en de familie drie weken in de zomer met vakantie gaat.
daarvan is hier geen sprake..!

als het mijn Brutus was dan zou ik hem goed in de gaten houden, zeer regelmatig kammen en de frontline koel en donker bewaren.
en dat is geen kwestie van de gok nemen maar van een beetje nuchter nadenken.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat houden

Bericht door Ilone »

2x per jaar ontvlooien valt toch wel mee Adriana?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie