Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Dappere Nelson....heb je al bericht maar ook vanaf hier duim ik voor jullie. Dikke knuffel
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoe is het met Bowy? En Gizmo? Poept hij nog goed met de lactulose?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, met Bowy gaat gelukkig alles goed. Afgelopen vrijdag was het precies een jaar geleden dat ze haar attack heeft gehad en daaropvolgend gediagnosticeerd is met te hoge bloeddruk en nierfalen. Ze heeft af en toe haar ups en downs met wat slechter eten maar ik mag niet klagen. Ze komt nog steeds aan haar 80-100gram natvoer (met wat brokjes) per dag. Een echt complete eetstaking heb ik hier nog niet gehad. Nog een paar weken en ze wordt 19 jaar (afkloppen). Dat had ik vorig jaar rond deze tijd niet verwacht :edance: Ze ziet niet zo goed meer en slaapt veel maar ik kan nog steeds zeggen dat ze een katwaardig leven heeft. Is Snoet ook goed etend het paasweekend doorgekomen? Geen teken van misselijkheid en overgeven meer?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Rik, wel proficiat, al bijna 19 jaar.
Ik lees dat je ook lactulose gebruikt. Is dat elke dag, en kan dat geen kwaad voor een nierpatient?
Ik heb hier eens gelezen dat lactulose niet door de darmen wordt opgenomen en dus rechtstreeks naar buiten gaat? Of zit ik ernaast. :oops:
Ik geef 2x2ml per dag. Zo heeft ze in het beste geval ongeveer om de 24u een drol die niet te nat is.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Rik, wat goed zeg!!!!! Een jaar stabiel, dat mag gevierd worden :edance:
Heb nog wat foto's van Bowy gezien en ze ziet er prachtig uit!!
Hoe vaak plast Bowy? Snoet drinkt en plast niet meer zo idioot veel sinds ze gespoeld is, ze drinkt denk ik rond de 100 ml per dag en plast 2x per dag (24 uur), wel normale plassen. Uitgedroogd is ze niet.

Ik ben ook altijd bang dat wanneer ik zeg hoe goed het gaat, dat het dan ineens slechter gaat (gebeurt steeds tot nu toe) maar echt slecht is het niet meer geweest, wel een paar dagen slecht gegeten maar nog altijd wel wat en dan zelf gewoon actief dus probeer me nu niet zo snel zorgen meer te maken....laatste week gaat het goed, ze gedraagt zich als normaal en eet, drinkt, plast en poept goed (dit laatste met lactulose)
Terwijl ik dit typ springt ze op de krab/klimpaal en ze gaat ook lekker steeds naar buiten en...het weer wordt beter joehoe!!

@ Snorrebaard...ik geef haar ook elke dag lactulose, voor haar werkt 1.5 ml een keer per dag goed, maar dat is per kat/gewicht verschillend. Lactulose wordt niet via de nieren uitgescheiden maar juist door de darmen afgebroken dus daarom niet slecht....
http://www.diabeteskatten.nl/forum/show ... php?t=1179
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo is een verwend nest :evil: Er staan hier 4 zakken nierbrokjes. Maar geen ENKELE wil hij eten. Gister was vriendlief voetballen dus kon ik hem nog geen eten geven. Meneer had honger en liep te zeuren om eten maar brokjes wilde die niet. En ik hem heb potverdikkeme gewoon 2x weg moeten halen bij de hondenbak. Daar zat meneer met een hondenbrok zo groot als heel z'n bek!!
Pas toen we hem eten hadden gegeven ging die liggen slapen. Toen was het weer goed.

Gizmo poept volgens mij wel goed. Ik weet niet of die gister heeft gepoept. Maar meestal gaat die naar de bak als wij weg zijn (honden uitlaten) dus ik weet dan ook niet wat die doet.
We filmen hem wel eens en dan zie je hem dus of gaan drinken of naar de bak, maarja.. welke? Geen idee :P En al richt je hem op de bak zie je nog niet wat die doet..

En zeggen dat het goed gaat dan lijkt het inderdaad of je het op je afroept, dan herken ik wel.
Fijn dat de andere poezen het goed doen! Ik zou graag willen dat die uit zichzelf wat gaat eten. Doet die al 3 dagen niet.. Ja, hondenbrokken wil die hebben.. :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Gizmo heeft een nieuwe tic, hondebrokken hihi. :lol: Maar wel een goed teken dat hij honger heeft...Snoet lust ook geen harde brokken meer, in ieder geval geen een van het nierdieet...
En dat is inderdaad wel lastig want als ik moet werken en ik langer van huis ben zal het zachte voer toch ook niet zo lekker meer smaken en dan was het altijd handig dat ze ook altijd haar harde brokken nog had.

Nou ja zolang je Gizmo niet meer met pijn op de bak ziet gaan zal het wel goed zijn toch ;-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

snorrebaard schreef:Ik lees dat je ook lactulose gebruikt. Is dat elke dag, en kan dat geen kwaad voor een nierpatient?
Lactulose kan voor een nierpatiëntje geen kwaad. Ik gebruik het zelf momenteel niet. Ik heb Laxatract (zelfde als lactulose) en Laxapast (een pasta) gebruikt in het verleden. Maar de pasta vindt ze toch niet zo lekker en de Laxatract moet ik in d'r bek spuiten en dat haaaaaat ze. Nu krijgt ze elke dag een streepje Gimpet Malt-soft en dat eet ze met smaak op. (En ik heb hier ook de Beaphar Duo-Malt en die vindt ze ook lekker). Gelukkig is de ontlasting van Bowy nu regelmatig (elke dag) en niet al te hard (hoewel nog wel steeds harder dan vroeger).
Nina1967 schreef:Hoe vaak plast Bowy? Snoet drinkt en plast niet meer zo idioot veel sinds ze gespoeld is, ze drinkt denk ik rond de 100 ml per dag en plast 2x per dag (24 uur), wel normale plassen.
Bowy plast wel 4x per dag. Kan een beetje verschillen. Soms schep ik er inderdaad ook hele grote blokken grit uit. Ze drinkt goed. Toen ik het nog dagelijks bijhield was dat 80-120ml per dag. Ik zie haar ook regelmatig drinken dus dat is goed. Tevens dus 100gram natvoer dus dat is ook nogal wat vocht.
Featherr schreef:En ik hem heb potverdikkeme gewoon 2x weg moeten halen bij de hondenbak. Daar zat meneer met een hondenbrok zo groot als heel z'n bek!!
Ja, daar zitten natuurlijk niet de juiste voedingsstoffen in :lol: Maar het geeft wel aan dat hij uit zichzelf kan eten (en ook doet als hij honger heeft). Het is dus eigenlijk de vraag wat hij krijgt. En de nierbrokjes vindt hij dus niet lekker. Je hebt alle mogelijke soorten al gehad, neem ik aan. Misschien eens niet-nierbrokken proberen (voordat hij verleert hoe hij zelf moet eten :)).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, alleen is het niet de bedoeling dat die niet nierbrokjes gaat eten :( Ik heb alleen clinic brokken nog niet geprobeerd maar dat is een hele dure zak om zomaar even te proberen.. Dus dat doe ik niet zomaar even kopen..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Wat een goed nieuws allemaal!
Ga zo door, Bowy!
En Gizmo.....haha ja typisch katten! Heerlijke dondersteen!
Vandaag met de DA gesproken die Nelson altijd behandeld. Eigenlijk wil ze bloed prikken maar ze begrijpt dat stress nu niet goed is voor hem. Besproken dat ik vandaag een cerenia injectie geef aan hem. Dan afwachten en geeft dat geen verbetering in zijn eetgedrag is het advies euthanasie. Dan voelt hij zich duidelijk echt beroerd. Gisteren heeft hij beetje gegeten, maar raakte weer helemaal in de stress na het gevecht met de pillen. Heel de nacht onder het bed gezeten.
Vannochtend iets gegeten met ochtendpil. Dus daar was ik blij mee. Rond vijf uur thuis en tien wilde hij weer eten. Snel wat gegeven en de injectie gedaan. Hij heeft nu al een half tinnetje clinic nierdieet op en al zijn pillen. Tja, zo maskt hij het me niet makkelijk. Ik bekijk het met de dag. Als hij morgen weer inzakt dan moet er een beslissing vallen. Ik kan toch niet iedere dag gaan prikken? Hoop dat hij morgen weer cerenia door eten eet. Dat ging vorige keer prima. Het is een vechtertje dat oude lieve bokje van mij.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hmm. Het is waarschijnlijk niet zo goed hoor maar. Laatst aten wij toast met kruidenboter en toen deed ik z'n pil (in een capsule) er doorheen en toen at die zo in 1x die capsule op ;) Capsules glijden lekker makkelijk. Kan je zoiets niet proberen met dus een beetje boter of iets wat die lekker vind?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Featherr dan wel boter zonder zout het liefst...in kruidenboter zit enorm veel zout..die brokken van clinic free hebbeb ze in "mijn " dierenspeciaalzaak ook en zit smaakgarantie op...je krijgt dus je geld terug wanneer hij het niet lust ;-)
@ Maaike..vechtertje he...zolang jj vindt dat hij ook nog genotmomentjes heeft zou ik er nog voor gaan...dat kan alleen jij bepalen...dikke knuf aan dappere Nelson. Oja endie pil kan ook in een beetje gimpet soft maltpasta en van je vinger laten likken of op zijn pootje smeren bv....of met beetje roomboter zonder zout
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Achjee, Nelson toch. We duimen hier allemaal dat het een tijdelijke inzinking is en dat hij nog niet "op" is. Ik kan me voorstellen dat elke keer als hij weer even goed eet en daarna weer niet dat dat een emotionele rollercoaster is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nina heb ik niet nodig hoor. Gizmo moet niet miepen. Ik geef hem zijn medicijnen en klaar. Hij heeft er niks van. Maar als je kat moeilijk te pillen is is zoiets misschien wel een optie. Daarom zei ik t :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Lol nee das waar Gizmo draait altijd weer bij :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Plaats reactie