Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door lievelijn »

hahaha nou bij ons ook hoor!! wij hebben altijd voer in het bakje zitten, omdat mevrouw juist moet aankomen, maar als wij het bakje bijvullen doet Benthe ook alsof haar bakje al dagen leeg was, ookal zat er gewoon wat in..
hahah ja hier dus idem.. mevrouw heeft soms nog een volle bodem staan.. maar denk dat wij domme mensen dat gewoon niet snappen.. verse brokken zijn natuurlijk veel lekkerder :P ohw sorry weer ontopic..
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Tommy2008 »

dank jullie wel voor jullie reacties !
Ga het morgen eens proberen ... in een keer 70 gram in zijn bakje te doen en kijken wat er dan gebeurt :idea:
Misschien is verdeeld over de dag te weinig om zich op het moment dat hij het kleine beetje op heb verzadigd te zijn !
Heb Tommy bekeken van bovenaf en inderdaad. () niet echt overdreven maar wel duidelijk !
Misschien is het wel zijn bouw ook want bewegen doet hij genoeg ...me kids en ik zelf spelen veel met hem en zelf vliegt hij door het huis en krabpaal op en af !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Vergeet niet dat je een kruising Britse Korthaar hebt, die horen van nature rond te ogen door hun bolle koppie en hun gedrongen postuur en stevige poten. Je moet dit dus niet vergelijken met een Europese Korthaar die van nature slank hoort te ogen. Uit je avatar te zien lijkt me je kittentje gewoon goed voor zijn ras en hoeft hij dus zeker niet minder te eten. Vergeet ook niet dat hij nog volop in de groei is én dat het een kater is. Allemaal redenen om zijn bakje gewoon twee keer per dag goed te vullen zodat hij er naar believe van kan eten. Pas als hij een echte hangbuik krijgt of na het castreren echt lui wordt en daardoor zichtbaar aankomt moet je gaan oppassen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door nona_toma »

Mijn kater (5 maand) is 2 weken gecastreerd en afgelopen donderdag werd hij spontaan schuw en at geen natvoer, droogvoer of snoepjes. Vrijdag nog steeds hetzelfde dus naar de dierenarts. Daar bleek hij koorts te hebben en inmiddels is hij aan een 5 daagse antbio kuur. De DA gaf aan dat het zondag beter moest zijn, anders weer bellen. Na het bezoekje (en een prikje) ging het al een stuk beter. Hij was weer druk aan het spelen en eten :grin:

Gister hebben wij de de temperatuur opgenomen (dit was 37,7 als het hoger was dan 38,5 moesten we opnieuw bellen), dus volgens mij goed. Sinds dien eet hij weer slechter. Hij laat veel staan en als ik later weer bij vul (geef 4x daags kleine porties) dan heeft hij er weinig tot geen interesse voor. Hij drinkt wel veel, is actief en vraagt veel om aandacht, maar hij eet erg weinig.

Nou vraag ik me af of ik me weer zorgen om zijn eetlust moet maken. Hij krijg per dag 50gr brokjes en om de dag een snoepje. Ik geef brokjes om de 4 uur omdat alles anders in 1x op is, maar nu ligt hij meestal nog half vol. Hij slaapt ook veel, is dan weer even actief, eet dan weer even, maar over het algemeen krijgt hij inmiddels met moeite zijn normale porties op.. Als hij alleen thuis is heb ik het idee dat hij veel slaapt en daarom zijn bakje nog niet leeg heeft. Moet ik mij hier zorgen om maken of zou er iets anders zijn?

Ik hoop dat iemand een antwoord of advies voor mij heeft. Alvast bedankt, groetjes
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door nona_toma »

Volgens mij ben ik er al achter. Ik denk dat hij tanden wisselt en brokken te hard vind. Heb ze met lauw water gemengd en hij geniet enorm. Als iemand het idee heeft dat het wat anders kan zijn, dan hoor ik het graag. Ben misschien wat te overbezorgd, maar aangezien het de vorige keer ook mis was..

Thx
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door loonsy »

Klinkt inderdaad dat hij aan het wisselen is. Heb je al tandjes gevonden?
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door nona_toma »

Nou ja, ook de brokjes met lauw water was leuk voor even. Ook toen ik zijn tweede portie gaf likte hij enthousiast, maar verder waren het maar weinig brokjes die mee gingen.
Heb nog geen tandjes gevonden, kan zijn dat die er wel zijn, maar dat ik ze niet zie omdat ze lijken op de silica korrels van de kattenbakvulling (wil nog wel eens een stukje of 3 in de gang liggen). Maar ik zal er eens op letten.

Thnx
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Tommy2008 »

Geef Tommy nu per dag 70 gram RC brokjes s'morgens en 's avonds en als zijn bakje leeg is als ik naar bed ga nog een klein beetje en de gulzigheid is er vanaf !
Mauwt niet meer om zijn eten , dus denk toch verdeeld over kleinere porties te weinig verzadigd gevoel voor Tommy was !
Naar dierenarts geweest voor zijn tweede inenting en was maar liefst 500 graam aangekomen in 3 weken ;-)
Twijfel zelf nog steeds aan zijn leeftijd maar onze dierenarts wil Tommy niet eerder castreren dan januari dus maar hopen dat hij voor die tijd niet gaat sproeien
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

Als je het pertinent niet eens bent met de DA over het tijdstip van castreren kun je dit ook bij een andere DA doen. Je bent niet verplicht alles bij dezelfde te doen.
Hebben wij ook gedaan, onze eigen DA wilde pas met 7 maanden castreren. Maar met 4 maanden was Aelyn al ruim 2 kg en zat achter onze poes aan te klieren. Een andere DA castreerde wel met 5 maanden, daar zijn we dus heen geweest.

Maar goed, dat valt verder niet onder het onderwerp voer. Dus als je meer wilt weten kunnen we dat beter even in het topic castratie doen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door aiko »

ik heb ook een vraagje over eten.

Ik heb een kater van 4 maanden, hij krijgt royal canin brokken.
Nu krijgt hij in de dag ongeveer 50 gram en savonds voor wij gaan slapen krijgt hij nog is een bodempje van ongeveer 20 a 25 gram
Nu merk ik sinds ik royal canin geef, dat het potje bijna altijd leeg is.
Als ik savonds ga zien, wanneer wij eten, liggen er nog een paar brokjes. Als ik smorgens opsta is heel zijn potje leeg.
Is dit normaal ?

Soms krijgt hij nog een klein beetje natvoer, maar dit is zeker niet elke dag.
Ook als ik dit geef is zijn eten op!
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door rieneke »

jouw katje is nog volop in de groei, dus hij mag eten zoveel hij wil.
heb hier twee kittens in huis, en sta er echt van te kijken wat ze weg kunnen werken.
ik zou vaker natvoer geven, maar wel van goede kwaliteit (zonder granen)
dan kom je veel meer tegemoet aan een natuurlijke voedingswijze.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Een kat van die leeftijd is nog volop in de groei, dus geef maar lekker de hele dag door een onbeperkte hoeveelheid eten, zodat hij kan eten wanneer hij wil. Pas als hij dikker wordt na de castratie moet je gaan minderen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door aiko »

want op de verpakking van royal canin staat dat ik maar max 80 gram mocht geven.
Daarom gaf ik hem niet altijd meer.
Hij kreeg altijd wel beetjes bij, maar niet overdreven
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

De informatie op de verpakking is helaas verkoopflauwekul, dus dat kun je vergeten ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door aiko »

ah handig, om te weten. Dat wist ik niet
Kan je me dan eventueel een richtlijn geven.Wat de maximum is.
Nu en voor wanneer hij gecastreerd is?
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Plaats reactie