Veel is al gezegd, maar wat ik er nog aan toe wil voegen is dat stress heel slecht is voor de nieren. En daarom zou ik bij zo'n oude heer niet nogmaals bloed laten prikken.
Wat ik wel zou doen? Hem zoveel mogelijk laten genieten van zijn oude dag en hem zijn eten aanbieden wat hij lekker vindt. Gelukkig lust hij Beaphar; daar was mijn oude Cochi ook zo gek op (hij zou volgende maand 20 zijn geworden, maar is bijna 2 jaar geleden op 18-jarige leeftijd overleden).
En Cochi had zo'n beetje alles wat Nelson ook heeft: schildklier, nieren en slecht gebit.
Omdat Cochi ook moeite had met eten, maakte ik een slobberpapje van de Beaphar en deed het op een diep bord (wanneer je het in een normaal voerbakje doet, likken ze alleen het vocht er af. Doe je het op een schoteltje dan likken ze het voer van het schoteltje). Vocht is zo ontzettend belangrijk en daarom deed ik in alles wat hij at extra warm water.
Daarnaast kun je een half schepje Ipakitine door het voer doen wat het ureum naar beneden brengt. Te hoog ureum zorgt voor misselijkheid en dus niet willen eten.
En wanneer hij makkelijk te pillen is, kun je hem ook nog 2x daags een half pilletje Rubenal geven voor een betere nierfunctie (beide verkrijgbaar bij MedPets, maar vaak kan een dierenarts het ook bestellen).
Ik neem aan dat je van je dierenarts Fortekor of Semintra hebt gekregen?
En wanneer je dan toch met pillen bezig bent (Cochi had op het laatst 10 pillen per dag

Hoe komt het dat zijn schildklier niet stabiel te krijgen is?
Vaak is het zo dat wanneer je op één dosering blijft zitten (bijv. 2x daags 2,5 mg) de ene keer de waardes omlaag schieten en weer omhoog schieten zodra je overgaat op 1x 2,5 mg. Daarom moet je een beetje experimenteren. Dat deed ik bij Cochi en dat doe ik bij onze huidige senior Cerná.
Cochi zat op 2x daags 5 mg en dat bleek te veel. Toen over op 2x daags 2,5 mg en dat was te weinig. Uiteindelijk gingen we op 2 dagen 2x daags 5mg en 1 dag 1x daags 5 mg en 1x daags 2,5 mg zitten en zo kregen we hem stabiel.
Wat Nina ook al schreef: bij nierpatiënten is het verstandig om rond de bovenwaarde van 60 te gaan zitten zodat de nieren goed doorbloed blijven. Pas echter wel op met de bloeddruk! Wanneer die te hoog is (bloed uit de neus) dan kun je veiligheidshalve beter wat lager zitten.
Je hoeft niet persé de bloeddruk te meten om te merken of die te hoog is. Daarvoor kun je ook de hartslag in een voorpoot tellen (wanneer de kat dat goed vindt tenminste

Ik hoop voor je dat Nelson nog een fijne oude dag heeft zonder al te veel stress!