Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Nyncke »

Ik heb Doortje en Binkie als kittens kittenvoer gegeven, mijn vroegere katten nooit.

Verder: 1 is grootgeworden op blikvoer, 1 is grootgeworden op eendagskuikens en nu Salsa en Mambo zijn barfertjes, s avonds krijgen ze brokjes maar dat eten ze echt tegen heug en meug..

Maar ik kan geen verschil merken in beter of slechter.

Alleen van blikvoer vind ik dat ze gaan stinken, ze gaan dan die blikvoerlucht gaat in ze zitten.
En van blikvoer krijgen ze dunnere en heel erg stinkende ontlasting.

Bijna alle kittens hadden dat gekregen voordat ze bij mij kwamen en allemaal hadden ze zo'n zelfde stinkend luchtje.

Ik ben nog niet zolang overgestapt naar half-barfen dus ik kan nog niet zeggen of het op termijn anders is.
Voor Binkie, mijn dikke grijze kater was barfen wel belangrijk omdat hij blaasgruis had/heeft. Daar heb je wel vaker last van als het om brokjes katers/poezen gaat.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door nona_toma »

Ik gebruik nu de brokjes van smolke en geef 2x per dag vers water.
Eerst deed ik 2x per dag 25gr, maar dit gaat in 1x op. Inmiddels dus 4x per dag brokjes geven, dit gaat erg goed. Hij verspreid het zelf nu ook over de dag, door niet alles in 1x op te eten.
Omdat het een kater is wou ik 1x in de week natvoer geven (snoezepoes, ben veel tegen gekomen dat dit goed natvoer is), ook weer in 2 porties gegeven, maar zijn ontlasting gaat ontzettend stinken en hij heeft last van scheetjes.
Ook als er nog brokjes liggen kiest hij zelf voor de brokjes en pas daarna begint hij aan het natvoer.
Dus voor mij geen natvoer meer, alleen nog brokjes en water!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Umimeis »

Lotte schreef:Omdat de marketing bij die merken uitstekend geregeld is.
Iedereen kent de naam, neemt aan dat het goed is en wil het dus kopen.
Op die manier is er vraag naar het product, dan ga je als winkelier natuurlijk niet zeggen "mevrouw dit is eigenlijk niet zo goed voor uw kat, dus ik verkoop het niet", want op die manier raak je je klanten kwijt.

Het gaat dus over marketing en klantenbinding, niet over de kwaliteit van het product.

Wiskas veroorzaakt met regelmaat diaree bij katten, blaasproblemen (zoals blaasgruis bij katers, wat weer wildplassen veroorzaakt) en heeft erg veel bij producten in het voer zitten wat de kat helemaal niet nodig heeft. Daardoor moet de kat meer eten voor hij aan al zijn voedingsstoffen komt.
Katten eten Wiskas inderdaad erg goed, dit komt weer door alle geur en smaakstoffen die aan het voer zijn toegevoegd.

Hopelijk zijn zo je vragen een beetje beantwoord.
Hmmm. bij Pet's place hier in Veendam niet hoor, daar zeiden ze juist dat je je kat beter brokjes zonder synthetische geur, kleur-en smaakstoffen kunt geven en dat ze helemaal geen blikvoer eigenlijk nodig hebben,........alleen eens in de zoveel tijd als traktatie ofzo.

Ik geef mijn kat dus die brokjes zonder dat synthetische geur, kleur - en smaakstoffen (merk Casa Fera voor kitten)
En ik geef ze ook wel Wiskas uit blik, daar krijgt hij maar een kwart van, niet meer en niet minder.

Bovendien is Wiskas wel beter vergeleken met van die nog goedkopere blikvoer. Ik heb ze vergeleken.
In de goedkope merken zoals Tom Poes of C1000 enz zit suiker in en in Wiskas niet.

Maar toch brokjes zijn beter en niet alleen voor de darmen en blaas,maar ook voor de tanden.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Helaas zijn brokjes niet beter voor de tanden dan blikvoer, want hoewel ze er op moeten kauwen worden hun tanden hier niet schoner van. Dat gebeurt alleen als ze vers rauw vlees eten waar ze aan moeten scheuren net als in de natuur.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Umimeis »

Hmmmm ze zeiden tegen mij van wel en ik heb het volgens mij ook hier ergens op 't forum gelezen. Maar ja ik laat hem toch brokjes eten en af en toe wat vlees uit blik.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Dat is ook heel verstandig, want brokjes zijn inderdaad veel beter dan blikvoer, maar dat het goed is voor de tanden of de vacht is helaas een verkooppraatje ;-). Ik weet dit omdat ik voedingsleer tijdens mijn dierenopleiding heb gehad.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Umimeis »

Tja, dat zal dan wel. Ik heb in elk geval brokje zonder synthetische geur, kleur - en smaakstoffen.

Kost wel €11,- ongeveer, maar dan heb je wel goeie kwaliteit brokken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Leonie89 »

11 euro voor hoeveel? 1 kg?
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Tommy2008 »

Heb een kitten van 14 weken (denk zelf ouder ) maar weegt dus ondertussen al 2,1 kg !
Heb me kitten ...genaamd Tommy met 11 weken uit zijn nest opgehaald.
Tommy is een kruising tussen een britse korthaar en nog wat !
Tommy kreeg van de vorige eigenaar goedkope brokjes die hij kocht bij de groothandel en toen Tommy bij mij kwam ben ik op whiskas kitten overgegaan maar bleef zeuren om eten en nu rc....en dan kitten die ze vanaf 4 maanden mogen hebben maar nog heeft hij niet genoeg . Tommy krijgt van mij 70 gram rc per dag en af en toe een stukje vis of kip vers tussendoor !
Volgens me dierenarts is blikvoer 80 % vocht dus is alleen voor het lekkere maar niet voedzaam dus !
Geef Tommy 4 keer per dag verdeeld zijn 70 gram rc brokjes ...iemand tips om de honger te stillen of misschien gewoon negeren als hij er om mauwt wat ik nu doe maar vindt dat wel weer zielig !
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Leonie89 »

onze poes eet volgens mij 60 g per dag.. zij weegt 4 kilo.. is je kitten ook dik? of is hij gewoon goed op gewicht? en die 70g voor wat voor kat is dat? welke leeftijd en gewicht?
wij hebben de hele dag brokjes voor onze poes klaarstaan. ze kan dus onbeperkt eten..
je zou voor de gein eens moeten kijken hoeveel jou kitten eet als je wel constant voer in zijn bakje hebt zitten..
dat jou kat een grotere eetlust heeft lijkt mij geen probleem, als hij maar niet dik wordt.. het kan ook gewoon een flinke kat zijn.. onze oude kater is 8 kilo, maar absoluut niet dik.. hij is gewoon groot :)
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Tommy2008 »

Tommy is een kitten van 14 weken en weegt dus 2,1 kg ... en al een stevige kater !
Als je hem ziet zou je hem geen 14 weken geven ! (twijfel zelf aan zijn leeftijd )
Het is een kruising tussen een britse korthaar en nog wat !
Op de verpakking van RC staat toch dat ze maar 60 a 70 graam mogen hebben voor hun gewicht en leeftijd ????
Laatst gewijzigd door Tommy2008 op 20 nov 2008 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Leonie89 »

Tommy2008 schreef:Tommy is een kitten van 14 weken en weegt dus 2,1 kg ... en al een stevige kater !
Als je hem ziet zou je hem geen 14 weken geven ! (twijfel zelf aan zijn leeftijd )
ja dat snap ik, maar is hij dik of is hij groot?
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Tommy2008 »

Tommy is groot en dik vindt ik ! en een hangbuikje ;-)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door lievelijn »

onze dame is nu 17 weken en krijgt dagelijks zo'n 60 gram RC. Ze krijgt der brokjes sochtends en meestal staat er nog wel wat voordat we naar bed gaat, zoniet dan doe ik er een klein beetje bij. Ze weegt ongeveer 2 kg. (moet zeggen heb laatste 2 weken niet gewogen dus kan ondertussen iets zwaarder zijn) heb even voor je op de zak gekeken en daar staat op dat 60 tot 80 gram per dag mag. Maar als je denkt dat je kat te dik wordt zou ik snel acie ondernemen, een kat laten afvallen is heel moeilijk! anders even overleggen met je DA(/-assistente). maar misschien helpt inderdaad het bakje de hele dag laten staan wel. Moet zeggen dat onze poes ook 'aanvalt' op der brokken alsof ze niks gehad heeft, maar dat is gewoon het jeeee-ik-heb-weer-eten-effect! kan me voorstellen dat als jij 4 x een beetje geeft, dat gevoel leidt tot dat het allemaal al op is. Succes
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Leonie89 »

hahaha nou bij ons ook hoor!! wij hebben altijd voer in het bakje zitten, omdat mevrouw juist moet aankomen, maar als wij het bakje bijvullen doet Benthe ook alsof haar bakje al dagen leeg was, ookal zat er gewoon wat in..
bekijk tommy eens van bovenaf..
) ( = ondergewicht
| | = goed gewicht
( ) = overgewicht
Plaats reactie