6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Rik
Tijger
Tijger

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Gelukkig is Filou weer een beetje hersteld. Dan komt toch weer het lijntje/tuigje van pagina 1 om de hoek kijken ;) Sowieso kun je het alleen doen als Nanou zich er helemaal goed in voelt. Dus daar moet je ook behoorlijk wat tijd voor nemen. Verder nooit de lijn terugtrekken. De lijn is er straks alleen voor bedoeld om het naar Filou sprinten tegen te houden. Het is dan de hoop dat Filou daar weer een beetje zekerheid door krijgt (net als hij nu bij de hordeur heeft) en dat Nanou ziet dat ze niet hoeft te sprinten. Voorlopig is het er nog te vroeg voor dus je kunt de komende week gewoon weer doen zoals je het nu doet (hordeur en samen eten) en als Nanou aan het tuigje kan wennen kun je voorzichtig aan die volgende stap gaan denken.

Overigens is het helemaal niet erg dat dit een groot topic is. Het is een reuze interessant onderwerp (zeker met het gedrag van Nanou). En... tsja... een introductie als deze neemt heel veel tijd in beslag wat natuurlijk automatisch resulteert in een groot topic. Je doet het prima.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Adriana

Bericht door Adriana »

ja zeker weten, nanou in tuig en daarvan zal ze hopelijk al makker en rustiger worden, zelfs zonder lijn. maar om dit soort aanvallen te voorkomen natuurlijk wel met lijn.
schrik niet als ze, zodra ze tuig omheeft, op haar rug gaat liggen rollen, dat is om het tuig kwijt te raken. kan ook dat ze een paar stappen doet en dan op haar rug gaat liggen. ze zal zich beperkt voelen (en dat is ook de bedoeling)

voor filou zou je kunnen denken aan destress van huisdierendokter zodat hij wat steviger in zijn kattenschoentjes staat. nu is hij een makkelijke prooi en nanou heeft met de laatste aanval de bevestiging gekregen dat ze hem makkelijk de baas kan..
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Het tuigje probeer ik deze middag, ik meen mij te herinneren dat ze bij haar vorig baasje een tuigje om kreeg om op het balkon te kunnen. Ik heb alvast 1 gekregen met al haar andere spulletjes.

Filou is deze morgen enorm "wild", springen naar mijn benen, met het domste uit spelen,... Deinsde ook niet terug voor Nanou. In het onderstaand filmpje ben ik weer niet tussengekomen omdat ik niet weet hoe. Moet ik nu Nanou berispen of filou of geen van beide.. Ik denk ook dat het eerder spelen was van filou.. Geen gegrom of geblaas.. Zien julle andere lichaamskenmerken?
En is dit goed of net niet goed ?

http://youtu.be/BUhRynMnCMo
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

het lijkt alsof filou even duidelijk maakt dat hij de baas is en niet zij. nanou druipt ook af. lijkt me best goed teken dat mw wat weerstand krijgt en zo gaat inzien dat ze niet de baas is. kan er ook compleet naast zitten, vind het lastig. ben namelijk zelf een paniekvogel en ik zou het niet volhouden zoals jij doet. voelt dan ook vreemd om jouw advies te geven terwijl jij het beter doet als wat ik zou kunnen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Nanou druipt niet af hoor, Nanou is de pluisbol ;-) .
Filou komt vriendelijk neusje-neusje doen en Nanou reageert daar weer op de Nanou-manier op: vol in de 'aanval', waarbij Filou volledig vertrouwt op de hor. Je ziet 'm bijna denken "Waarom doe je nou toch zo raar... ik ga wel weer.... "
Als je over gaat tot corrigeren van Nanou, moet je er wel op letten dat je dat dan altijd doet, anders heeft het geen zin. Het is wel heel fijn dat ze al aan een tuigje gewend is, dan kan je meteen overgaan op het aanleren van het woordje nee. Met een clicker is dat aan te leren.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Heel concreet voor straks.. Hoe corrigeer ik? En hoe zorg ik ervoor dat ik Nanou tref door te corrigeren en niet filou bvb als er nog zo'n situatie aan de hor zou plaatsvinden..
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ja, da's nou een goeie vraag..... ;-)
Daarvoor eerst een vraag aan jou: heb je tot nu toe ooit geprobeerd haar überhaupt te corrigeren? En zo ja, hoe en heeft dat ooit effect gehad?

De kattenbende in beeld
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Cari schreef:heb je tot nu toe ooit geprobeerd haar überhaupt te corrigeren?
Ja dat had ze ;)
Euforia schreef:Hoe corrigeer ik?
Je had het over kloppen op de grond en foei roepen. Ik weet niet of Filou daar ook op reageert? Maar je zou het eigenlijk exact op het juiste moment moeten doen (en dat vergt wel even timing en lichaamstaal aflezen). Als ze al in de "aanval" is, dan is het volgens mij meestal al te laat (dan is ze al "in the moment"). Je zou het nét op het moment dat ze een "aanval" aanstalten gaat maken moeten doen. Misschien dus zachtjes kloppen op exact dat moment (vorm van afleiding) en als ze dan toch doorgaat met de "aanval" wat harder kloppen en er foei bij roepen. Ik weet eigenlijk niet wat daarna verstandig kwa beloning? Mijn gevoel zou zeggen belonen als ze stopt bij het alleen zachtjes kloppen en niet bij een "aanval". Niet belonen houdt ook in niet aaien als ze na de "aanval" kopjes komt geven. (Een kat iets aanleren is wel vele malen moeilijker dan een hond iets aanleren, als het bij de kat al mogelijk is. Maar we hopen dat Nanou er vatbaar voor is ;))

Quote Kiki Vleeschouwers van VvD Dierenkliniek in Berchem:
Je kan katten wel een aantal zaken aanleren, maar het lukt alleen als je geduld hebt en er - veel - tijd wil insteken. Of je je kat iets kan aanleren, is in de eerste plaats sterk afhankelijk van het ras: Oosterse kortharen en Siamezen zijn van nature heel leergierig en doen graag dingen met hun baasje. Bij de huis-, tuin- en keukenkatten is vooral het karakter van de poes bepalend: sommige katten zijn leergierig, andere krijg je in nog geen honderd jaar iets aangeleerd. Vaak heeft het meer te maken met het afleren van slechte gewoonten. Eén gouden regel is wel dat je bij het aan- of afleren van eender welk gedrag minimaal twee weken geduld zal moeten oefenen, vaak langer.
Grtz, Rik
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Eigenlijk zijn het ook twee pipo's hoor.. Ik kom thuis en ga gelijk met filou naar boven. Filou vol zelfvertrouwen naar Nanou die aan de hordeur zit en ze doen neusje neusje. Nanou reageert er ook niet op.

Daarna zag ik Nanou toch terug aanstalten maken, dus heb met m'n hak op de grond gestampt en luid foei gezegd... Filou schrok en ging weg, Nanou niet. Nanou haar oren bewogen wel maar het kon haar niet schelen.. Nu eens het tuigje aan doen.. Heb een lis bijgekregen van enkele meters dus dat is ook al goed!
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ai... tsja, dan werkt het kloppen op de vloer dus niet voor Nanou. Als Filou er ook op reageert zou ik het verder niet gebruiken. Nanou is er inderdaad wel eentje die zich goed lekker voelt in jullie huis ;) Wel goed dat Filou in ieder geval weer helemaal hersteld is van gisteren. Dat geeft aan dat hij geen al te grote emotionele tik heeft gekregen van het achterna gejaagd worden. Is Nanou overigens ooit bij jullie in de garage geweest? Misschien is dat terrein waar ze niet zo op d'r gemak is. Maar voordat je dat probeert moet je wel even nadenken over het hoe en wat. Het moet niet zo zijn dat zij daar Filou ook op jaagt (dus dat kan pas als er een methode is om Nanou een beetje in dwang te houden). (Zeker niet als Filou zich daar nog wel "veilig" voelt)
Grtz, Rik
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

In de vijf minuten dat ik op de kamer zit zijn ze al 5x elkaar besprongen zoals in het filmpje deze morgen. Filou blijft terug komen. Ik weet niet of dit nu spelen is of niet. Ze grommen niet maar gaan allebei op hun poten rechtop staan.

Om het tuigje aan te doen blijft Nanou niet zitten.. Vervelend.

Ik roep constant foei en sla/stamp op de grond maar het interesseert hen niet.

Ik weet niet wat ik kan doen..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat je kan doen is proberen zelf weer zen te worden en niet in paniek te raken ;-)
Ik lees in je laatste berichtje veel frustratie en dat komt het proces niet ten goede. Ga even rustig een kopje thee drinken om zelf weer even tot rust te komen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ja, dat verwachtte ik al. Filou is veel gevoeliger en die wordt er bang van. Dat heeft dus een averechts effect.
Je moet dus geen hard geluid maken. Ik zou Nanou eerst proberen te leren wat 'nee' betekent. Nou moet ik zeggen dat ik dat een kat nog nooit geleerd heb, maar bij een hond gaat dat heel simpel: Je neemt iets héél erg lekkers in je hand en laat dat zien. Als ze het wil pakken doe je je hand voor haar neus dicht en zegt 'nee'. Dan hoop ik dat Nanou gaat proberen erbij te komen door aan je hand te krabben of te knagen. Terwijl ze dat doet, blijf je je 'nee' regelmatig herhalen, totdat ze het opgeeft en gaat zitten of wegloopt. Dán mag ze het snoepje hebben. Het is in feite trainen van zelfbeheersing. Maar de vraag is dus maar helemaal of Nanou hieraan mee wil werken :roll: .
Mocht ze, in het meest gunstige scenario, dit gaan snappen, dan kan je haar, met tuigje aan, ook een 'nee' (niet hard, wel overtuigend) geven, als ze aanstalten wil maken op Filou af te vliegen. Als ze toch gaat, stopt het tuigje haar en dat is de correctie.

Ik lees net je nieuwe bericht: onmiddellijk ophouden met stampen en hard roepen, je jut ze op en maakt het erger.
Het tuigje moet je proberen om te doen als Filou niet in de buurt is en Nanou rustig is.

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Het plan met snoepje en nee heb ik net 3x geprobeerd. Ze begon inderdaad aan mijn hand te krabben, maar ze verliest precies haar interesse snel..

Het tuigje heeft ze momenteel aan, nog zonder lang touw aan. In het begin deed ze wat moeilijk maar nu loopt ze er toch mee rond in huis.

Filou zit intussen ook buiten te spelen, dus kan Nanou rond lopen..

Ik weet niet waarom maar heb tegen m'n ouders gezegd dat als ze iemand weten die geen kat hebben, ze gerust Nanou mogen hebben indien het blijft tegenwerken..
Ik merk aan mezelf dat ik terug negatief denk en dit is niet goed..
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Het plan met snoepje en nee heb ik net 3x geprobeerd. Ze begon inderdaad aan mijn hand te krabben, maar ze verliest precies haar interesse snel..
Dat is niet erg. Dat is het moment waarop ze het snoepje mag hebben. Of bedoel je dat het haar al vanaf het begin niet meer interesseert? Dan moet het snoepje lekkerder worden (verse kip of zo) ;-).
Het werkt alleen als ze het héél graag wil hebben.

Als je het tuigje met touw omdoet, moet je het touw in het begin zeker heel kort houden. De aanval moet in de kiem gesmoord worden. Als ze dan haar aandacht weer op jou richt, of in ieder geval tot rust komt, beloon je haar.

Maar misschien moet je anders even helemaal rust nemen. Als je negatief gaat denken, komt er geen vooruitgang meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat je gefrustreerd raakt, maar in zo'n stemming bereik je alleen maar dat de situatie verslechtert.

Er zijn ook geen garanties te geven dat het goed komt tussen Nanou en Filou en ook een herplaatsing is geen foute keuze.

De kattenbende in beeld
Plaats reactie