Kat van 16 alvleesklier ontsteking eet niets

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Kat van 16 alvleesklier ontsteking eet niets

Bericht door Synemios »

IK was nog even aan het nadenken, je gaf eerst Hills I/D en nu sinds kort de Anallergenic, was er eerder ook al sprake van het niet kunnen poepen?
Het zou natuurlijk kunnen dat de I/D haar juist hielp met de spijsvertering.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ze heeft vannacht gepoept! 🎉 Één drol, hoop dat er meer volgen 🙏🏻 Ze lijkt zich iets beter te voelen nu. Klein beetje zelf gegeten. Ik ben haar vanmorgen weer ID gaan geven. Niet om wat jij zei, want nu krijgt ze met spuitje voeren van gepureerde brokken ook veel vocht binnen. Maar ik wilde weten of ze zelf wat at, en aangezien de enzymen niet over de brokken kunnen (zijn hele kleine korreltjes, creon heet dit) dus heb het door de ID gemengd. Ze at een klein beetje zelf. Ik ga me nu ook zorgen maken over haar gewicht, ze is weer iets afgevallen.
Ze krijgt geen primparan oid. Alleen zantoral en creon. De arts zei dat hij hoopt dat door de enzymen de darmen hun werk weer beter kunnen doen. En dat dit tijd kost. Zeker 3 a 4 dagen. Vrijdag was ik enigszins opgelucht door de diagnose. Nu maak ik me nog steeds veel zorgen. Het is voor Sarah al sinds het paas weekend echt niet leuk. En de dagen voor ik naar de internist ging ging het juist beter met haar. Ik denk dat spuitje voeren haar echt veel stress oplevert. Het voelt ook niet goed, een kat die zich beroerd voelt zo forceren. Ik weet dat ik dit moet doen om haar hier doorheen te helpen. Maar verlies soms wel de hoop🥲Echt heel verdrietig haar steeds zo beroerd te zien.. Hoop dat dit allemaal niet voor niks is🙏🏻
Dankjewel voor het meedenken weer 😘
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Voorzichtig positief. Duimpjes blijven draaien hier. Heb geen ervaring hiermee dus kan niet mee denken maar volg het wel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Nellebel, dankjewel!
Ik las dat bij onvoldoende opname van voedingsstoffen de ontlasting juist plakkerig en vaak licht gekleurd is. Dit is bij Sarah niet, nu niet en nooit licht gekleurd geweest ook. Wel plakkerig een tijd lang. De arts zei ook dat als de behandeling niet aanslaat hij de ontlasting wil laten onderzoeken op hormonen die zorgen voor opname van vetten en koolhydraten. Als ik t goed onthouden heb, was best veel info. Ze voelt zich nu duidelijk weet niet lekker 🥲 Hoop zo dat er een wonder gebeurt…
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik blijf het erg moeilijk te volgen vinden.
Sarah is een flink zorgenkindje!
Ik snap hoe moeilijk het voor jou is om te zien dat het steeds op en neer gaat met Sarah.

Er is geen alvleesklierontsteking geconstateerd. Dat is natuurlijk goed nieuws!
* Waarom moet je dan toch enzymen + dex blijven geven?
Er was verder ook niets geks te zien. Dus ook geen galblaasontsteking die jouw da vorige week nog zag?

de internist zegt dat Sarah de voedingsstoffen nu niet goed opneemt.
*Wat heeft hij daar dan aan gedaan?
*Is er ook bloed afgenomen? Ze moet toch tekorten hebben nu, o.a. B12.

Fijn dat de poeperij toch weer op gang gekomen is! Dat lucht op!

Ik lees dat je alleen nog Creon en Zantoral en ook Dex geeft.
*Dus met probiotica en mirtazapine ben je gestopt?
*En buprenorfine geef je nu ook niet? Ook geen andere pijnstilling? want Sarah zal toch zeker buikpijn hebben.

Hoeveel weegt Sarah nu eigenlijk? Weeg je haar op een vaste dag?

Ondertussen blijf ik duimen dat Sarah blijft eten, drinken en poepen!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Voor zover ik het weet, zijn het vooral katten met zachte/plakkerige/diarree achtige ontlasting die het niet goed meer opnemen.

Daarbij als er iets mis is met de peristaltiek zie je meestal dat ze juist niet poepen, dus vaak last hebben van verstopping.
Ik vind het lastig want ik wil ook niet zomaar dingen roepen maar het beeld dat je schetste bij Sarah over de afgelopen tijd vond ik niet overeenkomen met de conclusie va de internist.
Maar ik ben geen arts.

Omdat je met voer veranderd bent vroeg ik mij af of dat een reden kon zijn dat ze ineens niet leek te kunnen poepen.
Want ik heb daar eerder niets over gelezen, wel het tegenovergestelde.

Bij tekorten wordt er zoals Marina al zegt vaak b12 gespoten en als de peristaltiek niet goed is begrijp ik ook niet waarom daar dan niet specifiek iets aan gedaan wordt.
Want die enzymen kunnen helpen bij spijsverteringsproblemen maar die werken niet specifiek op de peristaltiek.

Het kan natuurlijk zijn dat hij of zij eerst dit uit wilde proberen, voor er verder wat gedaan wordt.

Is er verder nog iets gezegd over de overgevoeligheid van Sarah en de galblaas?
Heb je je vaste dierenarts nog gesproken want wat vind die van deze conclusie?
Groetjes, Denise
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet meer weet of begrijp. Dit wilde de internist inzetten. Hij denkt dat de darmen wellicht niet goed werken, peralstaltiek minder is. Maar klachten kunnen ook komen doordat ze alvleesklier ontsteking heeft gehad en haar voeding niet goed verteert/opneemt. Beiden kan voor gasvorming in darmen veroorzaken. Als dit niet aanslaat wil hij ontlasting laten onderzoeken.
Wat ik denk te begrijpen van die creon/enzymen is dat dit de ontlasting vaster maakt. Ik ken iemand die t zelf gebruikt. Har diarree verdween hiermee. Sarah had géén diarree of papperige ontlasting! Ik heb dit ook benoemd. Ik ga uit van de kennis van deze man maar ga ernstig twijfelen of dit wel de juiste diagnose en behandeling is. Want helemaal zeker is t niet, waardoor het komt. Feit is wel dat haar buik vol met gas zit, ze vandaag weer een slechte dag heeft, niet zelf eet ondanks mirataz oorzalf en cerenia. Ik maak me opnieuw zorgen terwijl ik naar internist ging voor duidelijkheid en de juiste behandeling. Arts zei kan 3 tot 4 dagen duren voor effect. Nu 2,5 dag verder en doodzieke kat 🥲 zou toch wel iets van verbetering moeten gaan merken? Maar als ze last heeft van verstopping blijft ze zich zo voelen natuurlijk. Hoop dat er vannacht weer iets komt., weekend arts gesproken die zegt dat moet volhouden wat internist adviseert.
Asse poes, ik geef uiteraard buprecare tegen de pijn en probiotica. Een halve dex en kleine beetjes voeding met creon met spuitje. En dus die maagzuur remmer 2 x daags, naam even kwijt.
Op de echo zagen de galblaas en alvleesklier er rustig uit, darmen vol gas. Geen idee of je nu nog iets op echo zou moeten zien bij de alvleesklier zo kort na die crisis.
Er is vrijdag geen extra bloed afgenomen omdat dat pas nog bij mijn eigen dierenarts is gedaan. Internist heeft dat allemaal bekeken uiteraard. Of er ook tekort aan vit b 12 is, geen idee! Wat betreft haar overgevoeligheid moest ik hypoallergeen blijven geven en Han e dex dus elke avond. Wat ik ook oh bedacht is dat ze zes weken lang elke dag AB kreeg. Vanwege de ontstoken galblaas en bij een eerdere ontsteking v galblaas en een kortere kuur kwam de ontsteking terug. Mijn arts had intussen op een congres gehoord dat bij galblaas ontsteking zes weken AB nodig is, geen 2. Ik vrees dat die AB ook bijdraagt aan deze problemen 🥲
Ik snap als jullie door de bomen het is niet meer zien, ikzelf ook niet!
Maar fijn dat jullie er zijn want ik trek dit heel slecht 🥲
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik blijf gewoon mee denken en als er misschien iets tussen zit waar jij wat mee kunt is dat mee genomen.
En zo niet dan leg je het lekker naast je neer.

Als het probleem dieper in de darmen zit, dan is dat met echo niet te zien, en soms ook niet met een endoscopie.
Daar moeten ze voor onder narcose dus dat lijkt mij voor Sarah sowieso geen goed idee nu.

Alvleesklier op de echo en test is lastig, want dat kan zomaar in een korte tijd een verschil maken.
Vaak is het zo dat ze uitgaan van een snaptest en dan de klachten passende bij alvleesklierontsteking.
Maar ja die heb je ook weer in verschillende gradaties (klachten), en dat kan zelfs per periode verschillen.

Bij triaditis zie je ook wel dat het een soort kettingreactie is.

prednison en dex kunnen wel de uitslagen en klachtenbeeld beïnvloeden, maar dat weet de internist als het goed is ook wel.
en ja ab kan weer voor maag-darm klachten zorgen maar niets doen was echt geen optie met een galblaasontsteking.

Misschien hebben zowel jou dierenarts als de internist gelijk en spelen er meerdere dingen, als ze herstellende is van die ontstekingen ( galblaas en eventueel alvleesklier) dan kan het heel goed zijn dat daar nu niets van te zien is.

Voor nu zou ik even kijken wat Sarah wel wil eten want als je toch nog dex geeft dan is het misschien niet eens een slecht idee terug te gaan naar de I/D en het dan komende week verder overleggen met de internist.
Groetjes, Denise
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Synemios: Heel fijn hoor meedenken. Ik woon alleen heb allen de zorg voor haar. Fijn dat er mensen zijn die steuenen op deze manier. Ja ik ga hem bellen zodra het kan hoop dat hij werkt morgen ivm 5 mei.. Ik heb haar weer op id sinds vanmorgen. Maar er gaar weinig in en durf niet zoveel te geven omdat ze zo weinig poept. Vannacht een drol.. Normaal poepte ze echt vaker...Ben gaan googlen ( alweer) en vond dit.

Dit kom ik tegen over creon:
De meest voorkomende bijwerkingen van CREON zijn een stijging (hyperglykemie) of daling (hypoglykemie) van de bloedsuikerspiegel, maagpijn, frequente of abnormale stoelgang , gasvorming, braken, duizeligheid, keelpijn en hoesten

gasvormig als bijwerking terwijl we dit juist tegen moeten gaan. Ook maagpijn, terwijl ze dit al had.

En dit:

De meest voorkomende bijwerkingen van opioïden zijn:
Misselijkheid.
Verstopping.
Overgeven.
Duizeligheid.
Hoofdpijn.
Sufheid.
Vertraagde ademhaling.
Jeuk.

Weer ook bijwerking kans op verstopping.

Zantoral is een maagzuurremmer en dit zijn de bijwerkingen:

Mogelijke bijwerkingen van maagzuurremmers zijn:
www.dietcetera.nl
+3
Allergische reacties
Maag-darmklachten (zoals misselijkheid, braken, buikpijn, winderigheid, verstopping en weinig eetlust)
Hoofdpijn
Psychologische bijwerkingen (zoals depressiviteit of neerslachtigheid)
Duizeligheid, slapeloosheid of slaperigheid
Tekort aan vitamine B12 (merkbaar aan doof gevoel in vingers en tenen, tintelingen of evenwichtsstoornissen)

Als ik dit zo lees geef ik 3 medicijnen die allemaal als bijwerking verstopping hebben. Lijkt mij dat er hier iets niet goed gaat, maar ik ben geen arts. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Ben geneigd t hele zooitje in de prullenbak te gooien...
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wij hebben toen met Luna onze eigen dierenarts mee laten kijken want die kreeg ook van alles voorgeschreven van een internist ( die achteraf helemaal niet echt een internist bleek te zijn maar een dierenarts met een interesse voor) en werd er alleen maar zieker van.

Heb je het idee dat ze sinds vrijdag slechter geworden is?
Ik zou het niet in de prullenbak gooien maar als jij het idee hebt dat die middelen het alleen maar verergeren dan zou ik ermee stoppen.

Het ging juist wat beter toch voor vrijdag?

Die enzymen (creon) is voor humaan gebruik en daar zit oa varken in, die keuze begrijp ik niet als de internist vind dat ze op anallergenic moet blijven.
Alleen de vegetarische enzymen zijn daar niet van afkomstig.
Groetjes, Denise
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bij wijze van wil ik ze weggooien., heb nog gegeven wat voorgeschreven is. Morgen ochtend 9 uur zijn ze open las ik net. Meteen bellen vragen lijst ligt klaar.
Oooh dat wist ik niet dat daar varken in zit! Dankje nog iets voor op mijn lijstje..
ja ze ging juist beter sinds woensdag. Wel met behulp v meds en ze at weer genoeg zelf door mitrazipine. Nu weegt ze 2.46 normaal rond de 2.7.. maar nu weer spuitje voeren voelt niet ok durf die enzymen niet meer te geven.
Ik laat morgen even weten wat de internist zei. Nu proberen te slapen, stijf v de stress. Dankjewel weer en slaap lekker v zo x
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ze is dan wel veel afgevallen, hopelijk wordt je er morgen wat wijzer van.
Nee als dwangvoeren niet goed voelt dan niet doen.
inmiddels pluis ik ook alles na qua ingrediënten.
ik was toen zelf ook wanhopig en dit vreet energie.
Ik hoop dat je wat kunt slapen.
Groetjes, Denise
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Internist gesproken, niet die van vrijdag maar collega. Merk dat hij t zelf ook moet goed weet. Zei komt zelden voor allergie op enzymen. Maar heb t toch 2 x meegemaakt dat na starten enzymen heel ziek werd. Dus hij zei dan maar stoppen en kijken op opknapt. Creon wordt niet alleen bij diarree gegeven overigens. De maagzuur remmer zet de darm hopelijk ook aan tot bewegen zei hij. Dus die moet ik blijven geven.
Als ze niet opknapt ontlasting onderzoek om exact te bekijken hoe het met alvleesklier gesteld is en of de vertering v voedsel wel goed gaat. Wat een puzzel zeg… ze heeft in ieder geval beetje gepoept en klein beetje zelf gegeten 🙏🏻
Hou jullie op de hoogte
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ja het is een enorm ingewikkelde puzzel 😞
Ik heb enorm respect voor jouw inzet om Sarah er doorheen te slepen.

Mooi dat ze toch weer zelf een beetje eet en gepoept heeft.
Is de ontlasting wel normaal nu? Geen stinkende of slijmerige ontlasting, geen onverteerd voedsel te zien?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

ja dat komt zelden voor hebben wij hier zo vaak gehoord!

Ik hoop dat sarah zich snel beter gaat voelen, misschien dat de zantoral wel iets positiefs gaat doen.
Lastig als een internist het ook niet goed weet.

Wel fijn dat ze toch zelf wat gegeten heeft, en gepoept.
hou er ook rekening mee dat veel katten de anallergenic echt niet lekker vinden, het ruikt ook heel sterk.
Groetjes, Denise
Plaats reactie