Tweede kat "aanschaffen"
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Tweede kat "aanschaffen"
Dat is nou precies wat je niet moet doen Olga. Dat zou onnodig doorbreken van goede katten-communicatie zijn.
Koen zijn Kareltje en Kensi zijn uitstekend bezig aan elkaar te wenen. Niks mis mee.
Koen zijn Kareltje en Kensi zijn uitstekend bezig aan elkaar te wenen. Niks mis mee.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
de tweede filmpje nou....ik zou willen dat het er zo bij ons aan toe ging. als gijs het in heeft dan grijpt hij guusje en vliegen de haren rond en gilt zij als een speenvarken, blaast en gromt. rent ze weg en gaat hij erachteraan. god zij dank is het sinds zijn operatie een stuk minder (bijna niet meer en lang niet meer zo heftig). Ik vind dit er heel onschuldig uitzien en als kennismaking en aftasten van elkaar. kensi komt echt uit haar schulpje toch
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Ik lees bij de filmpjes 'opjagen' en bij het bijten 'vechten' en dan kijk ik de filmpjes en ziet het er zo enorm beschaafd uit
Als Jop en Iza elkaar opjagen dan gaat dat op turbo stand door het huis en over de trappen. Dat ziet er echt wel wat wilder uit dan op jouw filmpjes. Ook in de nek bijten, dan rollebollen ze hier met zijn twee over de grond.
Ik zie dus gewoon rustig spelen/stoeien op jouw filmpjes. Enige om beetje op te letten is dat het van beide kanten komt

Als Jop en Iza elkaar opjagen dan gaat dat op turbo stand door het huis en over de trappen. Dat ziet er echt wel wat wilder uit dan op jouw filmpjes. Ook in de nek bijten, dan rollebollen ze hier met zijn twee over de grond.
Ik zie dus gewoon rustig spelen/stoeien op jouw filmpjes. Enige om beetje op te letten is dat het van beide kanten komt

- crazycatladyP
- Panter
Maar dit is toch gewoon spelen, wat hier gebeurt?
Daar zou ik ze niet voor uit elkaar halen, het gaat er regelmatig ruiger aan toe hier zelfs.
Op de bak opjagen, zou ik wel even in de gaten houden, je wil niet dat ze straks niet meer op de bak durft.
Staan er genoeg bakken waar ze eventueel naar kan uitwijken?
Edit: wat hierboven ook gezegd wordt
Daar zou ik ze niet voor uit elkaar halen, het gaat er regelmatig ruiger aan toe hier zelfs.
Op de bak opjagen, zou ik wel even in de gaten houden, je wil niet dat ze straks niet meer op de bak durft.
Staan er genoeg bakken waar ze eventueel naar kan uitwijken?
Edit: wat hierboven ook gezegd wordt

Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
-
- Huiskat
Bedankt allemaal, dan weet ik dat ik maar gewoon even de andere kant op moet kijken
Het komt inderdaad van beide kanten, alleen wil Kareltje dus soms nog weleens wat ruiger zijn (zoals met Kensi op de bak). Hebben jullie daar misschien tips voor? Gisteren zat die in mijn buurt en de bak staat aan de andere kant van de kamer, ik probeerde hem nog af te leiden met een hengeltje maar hij was volledig gefixeerd op Kensi en ging er dus op af. Hij zat ook buiten "grijpbereik".
Dit is iets wat die wel vaker doet, ook 's nachts. Hij slaapt altijd het liefst op bed bij mij, maar meestal gaat Kensi rond 05:00 boven op de bak en dan moet meneer er ook gelijk weer naartoe, maar kan ik nog net de deur dichtduwen, tot Kensi klaar is.
Er staan hier in huis twee bakken, Kensi en Kareltje gebruiken ze ook allebei.

Dit is iets wat die wel vaker doet, ook 's nachts. Hij slaapt altijd het liefst op bed bij mij, maar meestal gaat Kensi rond 05:00 boven op de bak en dan moet meneer er ook gelijk weer naartoe, maar kan ik nog net de deur dichtduwen, tot Kensi klaar is.
Er staan hier in huis twee bakken, Kensi en Kareltje gebruiken ze ook allebei.
- crazycatladyP
- Panter
De andere kant op kijken, moet ik hier ook vaak hoor.
Ik merk dat ik sneller getriggerd ben en bang ben dat het niet goed gaat, dan dat de katten er zelf last van hebben
Wat betreft je vraag; minimaal nog een bak erbij zetten en bij voorkeur een bak met meerdere vluchtwegen (dus open aan de bovenkant).
Zo voelt Kensi zich niet opgesloten als Kareltje haar benadert als zij op de bak zit.
De regel is minimaal het aantal bakken als dat er katten zijn +1
Ik merk dat ik sneller getriggerd ben en bang ben dat het niet goed gaat, dan dat de katten er zelf last van hebben

Wat betreft je vraag; minimaal nog een bak erbij zetten en bij voorkeur een bak met meerdere vluchtwegen (dus open aan de bovenkant).
Zo voelt Kensi zich niet opgesloten als Kareltje haar benadert als zij op de bak zit.
De regel is minimaal het aantal bakken als dat er katten zijn +1
-
- Huiskat
Duidelijk, ga ik dat gewoon doen. Had toevallig al een open bak gekocht voor in de kattenren, zet ik die er beneden bij.
Pixel is hier ook heel alert bij het eten. Ik laat haar zelf een plekje kiezen waar ze wil eten. Dat heeft lang in een kartonnen doos geweest. Dan heeft ze een tijdje in de berging gezeten en tegenwoordig zit ze achter de zetel, waar ze beschut zit, maar er onderdoor kan kijken om overzicht te houden. Maar dus wel altijd plekjes waar ze beschut zit. Als er bezoek is, kiest ze bovenaan de trap, waar ze een heel goed overzicht heeft.KattenKoen schreef: 13 nov 2024 09:15 Voor het eten is het wel wat lastiger, omdat Kensi nog steeds niet helemaal op haar gemak is met mij. Dus als ik te veel beweeg/corrigerend praat (ook al is het tegen Kareltje), stopt ze zelf gelijk met eten om mij in de gaten te houden. Gelukkig kon Kensi vanochtend ook rustig haar deel eten.
Misschien kan je wat experimenteren met plekjes waar ze zich veilig voelt. Dat kan ergens in een holletje of doos zijn, maar misschien voelt zij zich net op een hoogte veilig en werkt bovenop het aanrecht of een tafel beter.
Zolang er niet wordt doorgebeten, dus zolang er geen gewonden vallen, is dat echt niet erg. Hier wordt er ook heel veel in elkaars nek gebeten. Onze katten zijn langharig dus die lopen constant met klitten met kwijl van de ander in hun nek rond. Bij de licht gekleurde, zie je daar vaak dan nog wat etensresten tussen plakken, gezelligKattenKoen schreef: 13 nov 2024 19:55 Ik zag vanmiddag wel wat geks. Ze gaven elkaar al geregeld kopjes, dus dat is goed, maar vanmiddag lag Kensi op de bank en pakte Kareltje haar in haar nek/hals (aan de zijkant) beet met zijn bekkie. Hij beet niet door had ik het idee, want Kensi reageerde ook eerst niet eens, maar deed uiteindelijk hetzelfde. Toen had ik ook pas door dat het bijten was wat ze deden en heb ik ze gescheiden (gewoon door mijn stem te verheffen). Nu lees ik enerzijds op internet dat katten "liefdesbeetjes" geven, maar anderzijds dat bijten in de nek kan duiden op een teken van dominantie opeisen. Ze gaven allebei geen kik en bij Kensi is het lastig te zien met haar donkere vacht (en die kan ik niet beetpakken), maar bij Kareltje is niks te zien.
Is dit ook iets normaals? Zolang ze elkaar achtervolgen en opjagen, nog prima, maar als ze echt in negatieve zin (wat ik dus niet kan herkennen) gaan bijten is het een ander verhaal.
Oh ja, nadat het was gebeurd lagen ze op 30 centimeter van elkaar te slapen (Kensi op de armleuning en Kareltje op de bank zelf).

Ik herken je bezorgdheid wel. Pixel heeft bij ons een tijd met een ontstoken poot rondgelopen, waardoor ze heel schichtig werd. En dat heeft best lang geduurd vooraleer we dat door hadden. Ze is ook een pak kleiner dan Filou. Ondertussen is ze helemaal beter, maar toch hebben wij nog de neiging haar te willen beschermen. In jouw geval, zou ik dat dus ook hebben voor Kensi. Maar net zoals Pixel, kan Kensi waarschijnlijk best haar mannetje staan. Dus zolang er geen gewonden vallen of plukken haar alle kanten op vliegen en ze op andere momenten goed zijn met elkaar, is het echt wel ok. Ga er van uit dat als dat bijten pijn doet, je dat echt zal merken aan de reacties. (Ik zeg dat ook altijd tegen mezelf als ik de onze bezig zie.

- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Mijn advies is minstens 3 kattenbakken en die ver uit elkaar zetten. Liefst elke ruimte en/of verdieping. Zo voorkom je bak-terreur.
-
- Huiskat
Ik heb er nu 3 staan ja. Beneden heb ik er twee neergezet. Aangezien ik een open keuken heb, heb ik eigenlijk alleen nog een halletje, maar ze staan aan weerszijden van de woonkamer nu. Hier zijn ze ook het vaakst te vinden, dus had geen nut om een 3e boven neer te zetten.
De nieuwe is ondertussen zowel door Kareltje als Kensi gebruikt en de oude hebben ze weer niet gebruikt, rare wezens zijn het soms toch ook
De nieuwe is ondertussen zowel door Kareltje als Kensi gebruikt en de oude hebben ze weer niet gebruikt, rare wezens zijn het soms toch ook

Ik denk dat je inmiddels al op het punt gekomen bent dat je achterover kunt gaan leunen om te gaan genieten van Kensi en Kareltje.
Hoewel ik Kensi niet ken en haar 'vroegere' gedrag niet gezien heb, concludeer ik op basis van je verhalen én de filmpjes dat Kensi enorm opgebloeid is sinds Kareltje er is.
Het enige wat rest is de relatie tussen jou en Kensi. Dat kost gewoon tijd. Zij moet leren en ervaren dat jij 100% te vertrouwen bent.
En dat gaat zeker goedkomen. Kensi heeft al bewezen dat ze in staat is om grote stappen vooruit te maken!
Je mag ontzettend trots op haar zijn.
Kattenbak: ik ben vooral van de praktische oplossingen. Een bak zonder kap erop ziet er wellicht niet altijd even fris uit, maar...daardoor schep je hem vaker schoon. Dát zullen de katten je in dankbaarheid afnemen.
En net zo belangrijk: ze kunnen er sneller in- en uitspringen als ze belaagd worden.
Verder ben ik een beetje vreemde eend in de bijt hier. Ik wéét dat er regels zijn met aantallen bakken, maar ik heb zelf maar 1 bak voor 2 katten.
Toen ik begon met katten had ik geen ruimte voor meer bakken en (gemakzucht?) omdat het prima gaat, heb ik dat later nooit veranderd.
Oeps? Het zal...
Hoewel ik Kensi niet ken en haar 'vroegere' gedrag niet gezien heb, concludeer ik op basis van je verhalen én de filmpjes dat Kensi enorm opgebloeid is sinds Kareltje er is.
Het enige wat rest is de relatie tussen jou en Kensi. Dat kost gewoon tijd. Zij moet leren en ervaren dat jij 100% te vertrouwen bent.
En dat gaat zeker goedkomen. Kensi heeft al bewezen dat ze in staat is om grote stappen vooruit te maken!
Je mag ontzettend trots op haar zijn.
Kattenbak: ik ben vooral van de praktische oplossingen. Een bak zonder kap erop ziet er wellicht niet altijd even fris uit, maar...daardoor schep je hem vaker schoon. Dát zullen de katten je in dankbaarheid afnemen.
En net zo belangrijk: ze kunnen er sneller in- en uitspringen als ze belaagd worden.
Verder ben ik een beetje vreemde eend in de bijt hier. Ik wéét dat er regels zijn met aantallen bakken, maar ik heb zelf maar 1 bak voor 2 katten.
Toen ik begon met katten had ik geen ruimte voor meer bakken en (gemakzucht?) omdat het prima gaat, heb ik dat later nooit veranderd.
Oeps? Het zal...

Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Er is niks mis met 1 bak voor 2 katten, zolang dat prima gaat zoals bij jou Marina.
Maar als mensen aangeven dat er een probleem is met onderlinge bakterreur, wildplassen, blaasontstekingen enz. dan raad ik aan meer bakken neer te zetten.
Maar als mensen aangeven dat er een probleem is met onderlinge bakterreur, wildplassen, blaasontstekingen enz. dan raad ik aan meer bakken neer te zetten.
Helemaal eens met dat advies hoor Dinie! Meerdere open bakken dus.
Bakterreur...het blijft een prachtig woord
Bakterreur...het blijft een prachtig woord
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
-
- Huiskat
Genieten doe ik zeker ja! En met jullie geruststelling weet ik dat het stoeien ook niets ergs is en kan ik ze gewoon lekker hun gang laten gaan.
Ik weet niet of de extra bak het probleem gaat oplossen, want het is denk ik eerder dat Kareltje gewoon reageert op het geluid van Kensi die graaft in het grit (dat is voor hem de trigger om aan te gaan), maar goed in de weg staat de extra bak ook niet, dus geen probleem als ik hem voor "niks" erbij heb gezet.
Ik weet niet of de extra bak het probleem gaat oplossen, want het is denk ik eerder dat Kareltje gewoon reageert op het geluid van Kensi die graaft in het grit (dat is voor hem de trigger om aan te gaan), maar goed in de weg staat de extra bak ook niet, dus geen probleem als ik hem voor "niks" erbij heb gezet.
- crazycatladyP
- Panter
Een extra bak buiten in de ren lijkt me daarom ook helemaal geen slecht idee!
Als ze zelf naar binnen en buiten kunnen, kan ze binnen op de bak als Kareltje buiten is en andersom.
Dan hoort hij het ook niet zo snel.
Wel even zorgen dat de bak vluchtroutes heeft, ook buiten.
Als ze zelf naar binnen en buiten kunnen, kan ze binnen op de bak als Kareltje buiten is en andersom.
Dan hoort hij het ook niet zo snel.
Wel even zorgen dat de bak vluchtroutes heeft, ook buiten.