Phalaenopsis schreef: 12 sep 2020 14:07
Nee. Hij is zelfs niet gecastreerd... Wat houdt dat dan in? Is hij dan vatbaarder voor ziekten of gedragsproblemen???
Aaaaaaarrrrrrgggghhhhhh....
Ok, je wist het zelf niet... maar nondeju...
Stel je voor... Je hebt nu een 18 jarige puber die vol zit met hormonen en die geen uitlastklep (zoals sex) heeft. Hoe gefrustreerd denk je dat je dan zelf zou zijn? Nee, dat gedrag is nu wel makkelijk te verklaren.
Wat betreft gezondheid... een ongecastrerde kater zit vol met hormonen. Naast gezondheidsproblemen op latere leeftijd (tumoren) leidt het ook tot grote gedragsproblemen bij katers. Denk aan sproeien (ik hoop voor je dat ie dat nooit gaat doen) en agressie wegens frustratie.
Jouw op openingspost teruglezend lees ik dat het bij 9 maanden begonnen is. Precies de leeftijd. (Ik had het toen eigenlijk gelijk moeten vragen maar ik dacht "hij zal wel gecastreerd zijn").
Elke... maar dan ook werkelijk ELKE gedragstherapeut en dierenarts zou je op dit moment advies geven om hem gelijk te castreren. Ook op internet staat er veel over.
Ook binnenkatten (katers en poezen) moeten dus gecastreerd worden. Voor de gezondheid en gedrag. En bij poezen is het zelfs nog noodzakelijker om dat bij 5 tot 6 maanden te doen omdat ze anders op latere leeftijd hele grote kans hebben op melkkliertumoren en baarmoederkanker. Maar ook zeker bij katers is het erg belangrijk.
Ik hoop dat zijn gedrag snel rustiger wordt na de castratie. Maar voordat hij geholpen is hoef je dus zeker niet te denken aan medicijnen of gedragstherapeut. Want die zullen allemaal hetzelfde adviseren.