Advies over twee katers van zes maanden

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Chiquita98 »

Hoezo je hele kamer is gesloopt? Dat zal echt reuze meevallen. Eerlijk gezegd heb je je niet beseft wat het betekent om 2 kittens in huis te nemen. Hoe goed bedoeld ook. Wellicht als je je goed van te voren ingelezen had had je wellicht een andere keuze gemaakt.
Vind het wel heel goed dat je je nu verdiept in het welzijn van je katten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Ikey »

Bij ons zitten de katten 's nachts in een eigen slaapkamer. Toen we ze kregen als kleine kittens mochten ze als er niemand thuis was niet in de huiskamer omdat we ze eerst goed wilden leren de krabpaal te gebruiken. Maar ze waren dan max 3 uurtjes alleen, daarna konden ze ook weer gewoon in de huiskamer. En het was altijd tijdelijk, na een half jaar deden we de huiskamerdeur niet meer dicht. De katten in een kamertje opsluiten zo'n 12 uur per dag is veel te veel. Logisch dat ze druk zijn als ze wel rondlopen, ze kunnen hun energie niet kwijt.

Wat noem jij slopen? Er zal wel eens wat omgaan als je niet thuisbent. Daarom moet je alles wat je van waarde is en waar je gehecht aan bent weghalen, dan kan het ook niet sneuvelen. Maar ze hebben echt meer ruimte nodig.

Planten hebben we niet meer, alleen nepperds ;-) Ik had geen zin om steeds op te staan als ze met de aarde aan het spelen waren.

Mijn katten zijn nu 1,5. Ze zijn nu een stuk rustiger dan als kitten.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Me zusje woont ontiegelijk klein
Denk totale ruimte is 50 vierkante meter
Laat de katten ook overal alleen snacvhts niet in slaapkamer
Haar huis word oo niet gesloopt ja ze zitten aan de bank en er is wel eens een vaas gevallen
Ach het hoort erbij hoor dat weet je met een kat
Laat ze gewoon lekker overal
Je zult zien dat best meevalt miss de eerste week wat Omdat weer nieuwe is
Ik zeg alle ruimtes beschikbaar stellen
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Anne87 »

Mag ik vragen wat je verwachtingen waren bij aanschaf van de katten? Ik denk dat als jij die helder en duidelijk kan formuleren hier, wij je hopelijk kunnen vertellen of dat realistisch is.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door eveline1982 »

Of en wanneer een kat rustiger word is zo verschillend, kan je geen duidelijk antwoord op geven. Ik heb er 2 van bijna 2 jaar oud en 1 van bijna 7 jaar oud. Die van 7 is het rustigste maar kan het soms ook nog flink op der heupen krijgen, die van bijna 2 jaar oud zijn ook niet echt druk. 1 komt er buiten, die heb ik als zwerfpoesje gevonden en wil de tuin uit, de oudste en andere van 2 komen de tuin niet uit maar zijn gelukkig niet meer zo wild. Er sneuvelt nog wel is wat maar het is stukken minder dan toen ze jonger waren.

Je huis katproof maken is echt niet zo een ramp hoor ;) . Je kan in je planten zilverfolie leggen als je er niet bent zodat ze de aarde met rust laten, al zijn er katten die zilver folie het einde vinden om mee te spelen, maar dat is even uit proberen. Dure spullen zou ik even opruimen tot je merkt dat het heen en weer vliegen minder word. En over je bank kan je een groot kleed leggen als je weg gaat. Zorg dat er genoeg krabpalen/planken zijn en bid dat ze die gebruiken ipv je stoelen hihi.

Mocht het je toch te veel blijven of het huis katproof maken niet werken, dan is het misschien eerlijker naar de katten toe om een plekje te zoeken waar ze lekker kat mogen zijn, bij mensen die niet zoveel geven om hun spullen. Er zijn er genoeg, kijk alleen maar naar dit forum haha. Dit is echt niet zielig hoor, helemaal niet als het je lukt ze samen te plaatsen. Ze zullen ook daar hun draai gaan vinden :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mscina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2014 17:26
Locatie: Arnhem

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mscina »

Ik wilde zo graag weer katten want ik ben dol op ze maar heb me niet genoeg gerealiseerd dat katten op een kamertje zetten en zoveel weg van huis, verstandelijk en voor het welzijn van de katten misschien niet echt goed is. Ik ga nu al huilen als ik er over na denk dat ik afstand van ze gaan doen en zolang ik 40 uur werk (nu zelfs tot 67 jaar) geen katten kan nemen. Ik wilde zo graag huisdieren maar met een 40 uur werken en de zorg die ik voor ze heb is het verstandelijk goed om ze terug te brengen naar waar ze vandaan komen. Met pijn in mijn hart en veel verdriet. Graag jullie steun en of advies...ik huil nu.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Kattebeest »

Er zijn wel meer forumleden die 40 uur werken en waarbij de katten alleen zijn. Je hebt er 2, ze hebben elkaar. Enige is de beperkte leefruimte (kattenkamer). Als ze het hele huis tot hun beschikking hebben en hier en daar aanpassingen (zie loopplanken van o.a. @Bloemtetsu of wand-klim-kleed van Adriana) moet het heel goed te doen zijn.

Je begon je topic met een paar verschillende 'problemen'. Mijn eerste gedachte was: het is teveel allemaal. Maar gaandeweg bleek dat je veel om ze geeft en ze niet weg wil doen.

Wat ik zou doen? Eerst flink uithuilen. Dan alles langzaam op een rijtje zetten. Je gevoel afgaan, wat wil je? Wil je ze houden of niet? Vervolgens verstand gebruiken (klinkt streng, niet zo bedoeld) en een lijst maken met oplossingen voor eventuele problemen. Daar vervolgens aan werken.

Stap 1 zou kunnen zijn: schimmel en giardia aanpakken en even doorbijten. Ondertussen de bewegingsvrijheid van de kittens verruimen en je huis meer kittenproof maken. En vooral vreselijk van die twee houden (eigenlijk is dit laatste stap 1....).

Edit: werk normaal gesproken 32 uur en woon alleen. Kater woont hier vanaf zijn 4e, ook alleen. Heeft geen maatje maar wel 24/7 het hele huis tot zijn beschikking. Ga weinig op pad naast het werk en al jaren geen vakantie (en heb daar geen enkel probleem mee).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
mscina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2014 17:26
Locatie: Arnhem

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mscina »

Kijk dit vind ik nu ook weer een hele fijne reactie en ik merk dat naast mijn tranen nu weer een soort opluchting komt. Ik ga ze vannacht de woonkamer erbij geven als ruimte en dan zie ik het morgenochtend wel. Ook denk ik dat ik in het voorjaar, als de VvE akkoord kan gaan, een kattenluik met chip aan ga schaffen daar ze dan lekker naar buiten kunnen.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Sifra »

:eclap: :eclap: :eclap: Goed bezig, mscina! Je gaat ervoor!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Anne87 »

Heel goed!

Je kunt bést twee katten hebben én 40u werken hoor! Maar hou rekening met je katten als zijnde levende wezentjes die ruimte nodig hebben en energie kwijt moeten. En dan zul je eens zien hoe leuk het is om thuis te komen en twee lieve mannetjes te hebben die jouw aandacht en waardering zoeken. ;)

Je kunt hier eens rondkijken in de foto albums. Mensen hebben (ik weet even niet meer wie het was) veel leuke dingen gedaan met planken, veel in de hoogte werken. Veel katten houden wel van klimmen en klauteren. Leuke uitdagingen zijn dat. Denk misschien aan voedselverrijking (voer dat woord hier maar eens als zoekterm in), om ze bezig te houden als je weg bent. En kijk of je hun ruimte overdag kan vergroten naar andere plekken waar ze kunnen zijn als jij er niet bent.

Wij hebben bijvoorbeeld onze twee katers overdag de beschikking gegeven over de studeerkamer, de rommelkamer en de gang. Daar staan voldoende krabpalen, voer- en drinkbakjes, mandjes, klautermogelijkheden, noem maar op. Op die manier hebben ze uitdaging. Als wij thuis zijn, zitten ze ook in de woonkamer.
mscina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2014 17:26
Locatie: Arnhem

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mscina »

helaas woon ik niet zo groot. Ik kan ze wel de ruimte geven in de hal trappenhuis en hun kamertje.
vannacht wil ik wel proberen om ze ook in de woonkamer te laten. Of misschien moet ik dat zaterdag eens proberen als ik er even niet ben. Kijken of de schade echt zo erg is ;-)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Anne87 »

Probeer dan echt in de hoogte te werken. Katten denken anders over een ruimte dan wij dat doen. Ze zitten graag hoog. Misschien bijvoorbeeld een hoge krabpaal naast een hoge kast, daardoor kunnen ze vanuit de krabpaal op de kast, heb je alweer een fijn lig/begluur-plekje erbij voor je duo. Als je hoog aan de muur planken vast maakt (volgens mij had Bloemtetsu dat, spit haar album maar eens door) heb je al een heel parcours voor ze gemaakt, waar ze uren zoet mee kunnen zijn, kunnen slapen, gluren, whatever. Probeer dus echt op andere manieren te denken, om het leuk voor ze te maken. Een kleine oppervlakte is niet zo'n ramp, als je er maar creatief mee omgaat. ;)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door G+S »

Ik zou het juist proberen op een tijdstip dat je er wel bij bent! Dan kun je het in de gaten houden wat ze doen! :)

Mijn poes en kater hebben de eerste 4 weken ook alleen de beschikking gehad over de woonkamer. Woonde toen nog bij m'n moeder want was in m'n eigen huis aan het klussen en de bovenverdieping bij m'n mam thuis was echt niet catproof!
Ze waren toen nog erg jong en naar mijn idee hadden ze aan de woonkamer qua prikkels meer dan genoeg!

Toen ik over ging huizen en de poezels de beschikking kregen over een heel huis ging er een wereld voor ze open! Echt de trap word hier thuis gebruikt als racebaan! Vooral onze poes heeft een aantal momenten op de dag waarop ze echt een paar keer heen en weer racet om d'r energie kwijt te kunnen want dat hebben ze echt nodig!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Sifra »

Je geeft op dit moment veel geld uit aan medische zaken, dus een dure krabpaal zal wel even geen prioriteit hebben. In kringloopwinkels kun je vaak leuke kattenspullen vinden voor weinig geld. (En misschien leuke plaids om je meubels te beschermen tegen de kleine monstertjes.) Katten spelen trouwens ook graag gewoon met propjes papier. De mijne sjoelt in de keuken met plastic doppen. Dat kost niets.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Kattebeest »

Het hoeft ook niet allemaal in 1 week klaar te zijn ;-) .

Geef ze de huiskamer, kijk wat er in jouw ogen mis gaat, pas dat aan (weghalen, lappen of oude handdoeken neerleggen). Iedere dag stapje verder met kijken en anticiperen.

Kijk ook eens rond in de fotoalbums zoals Anne heeft voorgesteld en maak plannetjes hoe je e.e.a. voor ze kan verbeteren. Alles wat je nu verandert en wat je aan plannen maakt is al goed. Als ik vanavond tijd heb zal ik wat fotoalbums bekijken en namen van albums + pagina aan je doorgeven. Anders komt dat morgen.

Hihi, zie dat meerdere forumleden inmiddels gereageerd hebben. Gebruik de tips als inspiratie en kijk wat het beste voor je werkt!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie